Jakość paliwa na stacjach paliw

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez strOOs » 21 gru 2009, 16:34

Ja jedynie omijam Lukoil po tym jak do butli 30l (pojemosc wodna) chcieli mi wmowic ze 35 litrow wchodzi.

A tak to BP, Shell, Statoil, Orlen, Bliska – co jest akurat po drodze. Czasem nawet tez Tesco/Carrefour – nie mialem z nimi nigdy problemow.
"The object of war is not to die for your country, but to make the other bastard die for his."
www.zacharow.info – portfolio
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 lis 2005, 00:24
Posty: 1884
Skąd: Łódź
Auto: 323F BJ FP LPG

Postprzez Lukas007 » 21 gru 2009, 16:51

Dokłądnie tak. Na V-Power Racing auto jest bardziej czułe na gaz i ma lepszą elastycznośc na wyższych biegach. Poza tym wydaje mi się, że na benzynie V.P.R szybciej wstaje turbo (teoretycznie efektywniejsze spalanie, większa moc i więcej spalin napędzających ślimaka) ... spalania nie mierzyłem.

Mev napisał(a):zdecydowanie fajniej jeździ mi na V-Power niż BP Ultimate...

Ale na zwykłym V-Power (czyli 95 oktanów) czy na V-Power Racing (czyli 102 oktany) ??


Ja teraz tankuje zwykłe V-Power i powiem szczerze, że wielkiej różnicy pomiędzy Racing'iem nie ma... może to przez warunki w których nie da się niczego sprawdzic. Wiem tylko tyle, że oszczędzam 80gr na litrze.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 wrz 2007, 20:35
Posty: 1487 (0/1)
Skąd: Biłgoraj / Kraków
Auto: Ford Probe GT F2T
Volvo V40 2.0 T4
Audi A6 C4 AFC quattro

Postprzez Lukano » 21 gru 2009, 17:04

A ja leję zwykłe 95.
Więcej go sprzedają czyli jest świeższe ;)
98 a tym bardziej wszystkie reicingi wszyscy kupują sporadycznie, przez co paliwo leży w zbiornikach pewnie miesiącami. A że fabryka przysposobiła do 95 oktanów, więc tym bardziej.
Obrazek
Audi A8 4.2
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lut 2006, 19:10
Posty: 4137 (0/1)
Skąd: Lublin/Radom
Auto: Hania civic X, A8 D3 a na lato Hania CRX del soll

Postprzez Lukas007 » 21 gru 2009, 17:08

Zdziwił byś się ilu ludzi tankuje V-Power Racing u mnie w mieście... wątpie, więc żeby było zastane. Oczywiście masz rację, że więcej sprzedaje się zwykłej 95 bo jest po prost tańsza, ale praktycznie każde nowe fury klasy wyższej i starsze zmodyfikowane podjeżdżają właśnie pod dystrybutor ze 102 oktanową wachą ...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 wrz 2007, 20:35
Posty: 1487 (0/1)
Skąd: Biłgoraj / Kraków
Auto: Ford Probe GT F2T
Volvo V40 2.0 T4
Audi A6 C4 AFC quattro

Postprzez brii » 21 gru 2009, 19:11

Mev napisał(a):Książkowe zalecane mam PB98

I takie lej :)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8962 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez Mev » 21 gru 2009, 23:21

Lukas007 napisał(a):Ale na zwykłym V-Power (czyli 95 oktanów)

Tak, Racinga jeszcze nigdy nie lałem :)

brii napisał(a):I takie lej

V-Power "ponoć" jest odpowiednikiem zwykłej 98, prawda to?
f*ck
Forumowicz
 
Od: 7 sie 2005, 14:16
Posty: 5791 (0/3)
Skąd: Piła
Auto: Mercedes CLS '18
Range Rover Sport
Fiat 500

Postprzez ravo » 21 gru 2009, 23:38

propo 100 98 i 95 to polecam zapoznac sie z tym :)

Obrazek

oraz tym


Czym różni się Pb 95 od Pb 98?

Liczba oktanowa – liczba określająca odporność na niekontrolowany samozapłon paliwa silnikowego do silników z zapłonem iskrowym, który może powodować jego spalanie stukowe. Dokładna wartość liczby oktanowej jest równa procentom objętościowym zawartości izooktanu w takiej mieszaninie izooktanu i n-heptanu, która wywołuje identyczną liczbę stuków w silniku testowym jak analizowane paliwo.

Czyli: Pb 95 zachowuje się jak mieszanina 95% izooktanu i n-heptanu (izooktan ma liczbę oktanową równą 100), czyli jest mniej odporna na spalanie stukowe.

Analogicznie pb 98, verva, v-power i inne.

Spalanie stukowe (spalanie detonacyjne) – zjawisko nieprawidłowego, nierównomiernego, wybuchowego spalania paliw w silnikach tłokowych o zapłonie iskrowym, spowodowane przedwczesnym samozapłonem tego paliwa.

Podczas prawidłowego procesu spalania ciśnienie nad tłokiem pod koniec suwu sprężania ma wartość około 10 kg/cm2. Mieszanka paliwowo-powietrzna po suwie sprężania zapala się od iskry świecy i płomień rozprzestrzenia się przez całą komorę spalania ze stałą prędkością około 30-60 m/s. Powstaje duża ilość gazów spalinowych, co powoduje wzrost ciśnienia w komorze do ponad 60 kg/cm2, wywołując odpowiedni ruch tłoka. Pojedynczy akt spalania mieszanki trwa około 0,001 s.

Podczas spalania stukowego w momencie zapłonu iskra zapala mieszankę w okolicy świecy, co powoduje jednocześnie sprężenie pozostałego ładunku w komorze spalania. Wzrost ciśnienia oraz podwyższona temperatura wywołuje samozapłon i gwałtowne spalenie się mieszanki w przeciwległym końcu komory. Proces ma charakter detonacyjnej reakcji łańcuchowej i spalanie następuje nieprawidłowo, z wielokrotnie większą prędkością przekraczającą 1000 m/s. Wywołuje to charakterystyczny stuk.

Główne przyczyny?

1) zbyt wysoki stopień sprężania,
2) za wczesny zapłon,
3) za mała liczba oktanowa paliwa,

Jak widać, wysoka liczba oktanowa jest konieczna jeżeli posiadamy wysoki stopień sprężania w silniku. Tak samo spalanie stukowe może pojawić się jeżeli mamy rozregulowany zapłon (poza nielicznymi przypadkami silników w R19 ten problem nie występuje – zapłon sam się ustawia).
Trzeci przypadek wiąże się z pierwszym. Za mała liczba oktanowa w stosunku do stopnia sprężania.

Co ciekawe, wbrew obiegowej opinii, paliwo 98 ma mniejszą kaloryczność od paliwa 95 (40,3 MJ/kg w benzynie 98 wobec 41 MJ/kg w przypadku benzyny 95).

Zatankowanie paliwa 98 do silnika nieprzystosowanego konkretnie do tego paliwa, poza samopoczuciem kierowcy, nic nie zmieni. Może nawet wystąpić spadek w osiągach i zwiększenie spalania.

Żeby wykorzystać w pełni właściwości paliwa 98, czyli większą odporność na spalanie stukowe, należy zmodyfikować stopień sprężania i kąt zapłonu.
Jeżeli silnik nie jest w stanie się do tego przystosować (czytaj: zmienić sobie kąta zapłonu i dawki paliwa), nie odczujemy żadnych korzyści.
Paliwo wysokooktanowe ma zastosowanie w wysilonych silnikach o wysokiej mocy jednostkowej gdzie jest wysoki stopień sprężania.
Np: silniki doładowane, sportowe/usportowione.
W naszych samochodach, proces sprężania oraz spalania paliwa, przebiega na tyle stabilnie że wystarczy im paliwo 95.

Wyjątkiem mogą być paliwa 99+ jak V-power. Jednakże nie jest to związane z liczbą oktanową a jedynie z faktem że do takiej benzyny są stosowane inne dodatki. Głównie związki eteryczne które zawierają dużo tlenu który wspomaga spalanie (coś jak Nitro ) a wysoka liczba oktanowa jest jakby efektem ubocznym tych dodatków.

Najważniejsze w całej sprawie jest to żeby nie mylić kaloryczności paliwa (energii która jest w stanie wytworzyć w procesie spalania) z liczbą oktanową zdefiniowaną wcześniej

W Polsce odpowiednią liczbę oktanową uzyskuje się poprzez dodawanie związków zawierających tlen (takiego balastu) a nie poprzez proces reformingu czyli zmiany łancuchów węglowodorowych. W efekcie skutkuje to spadkiem kaloryczności paliwa – mniej benzyny w benzynie

Inną zupełnie jest kwestia dodatków czyszczących i tym podobnych.

Wniosek w każdym razie jest taki że nie warto w normalnych silnikach lać 98 bo przyrostu osiągów nie będzie.
italian boy
Avatar użytkownika
Zarząd – Vice Prezes
 
Od: 26 gru 2003, 13:24
Posty: 16249 (6/216)
Skąd: Wroc.love by night
Auto: Trophy & F1 R26

Postprzez Lukano » 22 gru 2009, 01:41

Wniosek w każdym razie jest taki że nie warto w normalnych silnikach lać 98 bo przyrostu osiągów nie będzie.

Znaczy tak jak to już kilku krotnie pisałem ;)
Nie wiem skąd jest ten artykuł, ja taki czytałem w AŚ kiedyś.
Obrazek
Audi A8 4.2
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lut 2006, 19:10
Posty: 4137 (0/1)
Skąd: Lublin/Radom
Auto: Hania civic X, A8 D3 a na lato Hania CRX del soll

Postprzez domin1979 » 22 gru 2009, 02:57

ravo napisał(a):Jak widać, wysoka liczba oktanowa jest konieczna jeżeli posiadamy wysoki stopień sprężania w silniku.

ravo napisał(a):Paliwo wysokooktanowe ma zastosowanie w wysilonych silnikach o wysokiej mocy jednostkowej gdzie jest wysoki stopień sprężania.
Np: silniki doładowane, sportowe/usportowione.
Znaczy, że dobrze, że leję 98 :P
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2007, 11:04
Posty: 1331 (0/1)
Skąd: Kielce
Auto: S-Max 2.0T '12
było :( CX-7 Expression '08 2.3 DISI

Postprzez brii » 22 gru 2009, 09:16

Niekoniecznie – sprawdź jaką benzynę zaleca Mazda – jeśli wystarcza 95 to źle robisz zalewając 98 ;)
Są silniki o dużym stopniu wysilenia które nie potrzebują 98 oktanów, – ostatni cytat ravo to uogólnienie :)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8962 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez ravo » 22 gru 2009, 16:20

brii napisał(a):ostatni cytat ravo to uogólnienie

moze tak ale prawdziwe :P
italian boy
Avatar użytkownika
Zarząd – Vice Prezes
 
Od: 26 gru 2003, 13:24
Posty: 16249 (6/216)
Skąd: Wroc.love by night
Auto: Trophy & F1 R26

Postprzez domin1979 » 22 gru 2009, 21:20

brii napisał(a):Niekoniecznie – sprawdź jaką benzynę zaleca Mazda – jeśli wystarcza 95 to źle robisz zalewając 98 oczko
Zaleca 98 i już nie raz była dyskusja, że po co ją lać.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2007, 11:04
Posty: 1331 (0/1)
Skąd: Kielce
Auto: S-Max 2.0T '12
było :( CX-7 Expression '08 2.3 DISI

Postprzez Hieronim » 22 gru 2009, 23:17

Niektórzy chyba myślą że jak na stacji pisze shell i jeszcze V-POWER RACING to auto im szybciej jeżdzi :) To pewnie działa tak jak magnetyzery i stożki – bardziej na świaodmośc kierowcy niż rzeczywiste osiagi ;)

Jakby gdzieś napsiali F1-RACING MEGA POWER TUNING MADA FAKA to pewnie wszyscy by to tankowali :)

A prawda jest taka że zdecydowana wiekszosc paliw na tych wszystkich przeróżnie nazwanych stacjach
( w tym Shell, BP ...) pochodzi z ORLENU, którego niektórzy tak się boją :D Rynek hurtowy jest zmonopolizowany. Te różnie nazywane paliwa o niby lepszej jakości to te same ciecze tylko wzbogacone o pewne " uszlachetniacze"

Grunt to wybierać takie stacje na których paliwo nie jest chrzczone jakimś syfem, a takie przypadki zdarzają się w każdej sieci franczyzowej, wiec takie przekonanie że np na shellu jest fajnie a na BP źle jest bez sensu.
Forumowicz
 
Od: 19 paź 2008, 19:53
Posty: 152
Skąd: PL
Auto: Mazda 6 GG 2.0 2004

Postprzez nicek777 » 23 gru 2009, 00:12

Ja sie wypowiem w kwestii gazu. Tankuje na Orlenie juz jakies pol roku spala mi tego paliwa jakies 2l mniejk niz Shellowego i Statoilowego nie wiedziec czemu. Nie wspominajac juz o tym ze jest o nawet 10% tansze w zaleznosci od dnia. Nic w aucie sie nie zmienilo takiego, zeby spalalo mi 10 zamiast 12 (teraz juz nawet 9 po wymianie kabli i swiec (NGK). 2,03zl/l. Takze polecam goraco gaz Orlenu.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 paź 2007, 21:38
Posty: 1035
Skąd: Sosnowiec
Auto: Zardzewiała, ale poczciwa 323F BA Z5
GY 2.0 147KM :))))))))))))))))

Postprzez Jacek176 » 23 gru 2009, 15:40

Wszystko zależy kto przeprowadza test ;)
Kiedyś widziałem test (niestety nie mogę już go znaleźć) 4 paliw: Verva, Suprema, Ultimate i V-power. Autem testowym była 40-sto konna Panda. Przyrosty pomiędzy zwykłą benzyną a tymi specjalnymi były od 2 do 4KM (jak dla mnie to bardzo dużo, zważywszy na małą moc katalogową). Największy przyrost był oczywiście na V-power Racing, na drugim miejscu uplasowała się Suprema 98 ze Statoil. No ale na koniec panowie stwierdzili, że wyższą moc uzyskuje się nie dzięki większej liczbie oktanowej tylko dzięki dodatkom, które są dodawane do tych paliw.
W innym teście autem doświadczalnym była Octavia 1.6 FSI. Na benzynie 98 miała 115KM, a na 95 110KM.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 wrz 2007, 18:42
Posty: 2015
Skąd: Sochaczew
Auto: MG ZS 180 2002r. (kiedyś była Mazda 323F BG 1.8 dohc 168KM)

Postprzez Pankuba » 23 gru 2009, 16:36

Hieronim napisał(a):A prawda jest taka że zdecydowana wiekszosc paliw na tych wszystkich przeróżnie nazwanych stacjach ( w tym Shell, BP ...) pochodzi z ORLENU

Masz jakieś źródła na poparcie tego twierdzenia?
Sytuacja na rynku jest rzecz jasna dynamiczna, ale jeszcze w tym roku udział Lotosu w rynku paliw to było jakieś 30% (detal i hurt). Orlen – o ile dobrze pamiętam – ma nie więcej niż 60%.

No chyba, że zdecydowana większość to dla Ciebie nieco mniej niż 60% :)
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 20 sty 2008, 16:44
Posty: 550 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: M6 GG '05 141 KM

Postprzez Lukano » 23 gru 2009, 17:00

Pankuba napisał(a):zdecydowana większość to dla Ciebie nieco mniej niż 60% usmiech

Dla mnie w porównaniu do 30 % Lotosu to jest zdecydowana większość ;)
Obrazek
Audi A8 4.2
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lut 2006, 19:10
Posty: 4137 (0/1)
Skąd: Lublin/Radom
Auto: Hania civic X, A8 D3 a na lato Hania CRX del soll

Postprzez Pankuba » 23 gru 2009, 20:39

Lukano napisał(a):
Pankuba napisał(a):zdecydowana większość to dla Ciebie nieco mniej niż 60% usmiech

Dla mnie w porównaniu do 30 % Lotosu to jest zdecydowana większość ;)


Well ..., czyli udział PKB Niemiec w całym PKB Europy w porównaniu z PKB Polski stanowi zdecydowaną większość? :)
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 20 sty 2008, 16:44
Posty: 550 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: M6 GG '05 141 KM

Postprzez brii » 23 gru 2009, 20:43

domin1979 napisał(a):Zaleca 98 i już nie raz była dyskusja, że po co ją lać.

Jak zalecają 98 to powinno się lać 98 – w Twoim przypadku na 95 żeby nie było spalania stukowego komp zmienia kąt wyprzedzenia zapłonu i tracisz na mocy.

Widzę, że dużej części ludzi nie przekona fizyka i chemia a działa na nich marketing – cóż ich sprawa, nikogo na siłę nie ma sensu przekonywać...
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8962 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez Lukano » 23 gru 2009, 21:01

Pankuba ok uznajmy 60% za zdecydowaną mniejszość. Jak zwał tak zwał. ;)
Obrazek
Audi A8 4.2
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lut 2006, 19:10
Posty: 4137 (0/1)
Skąd: Lublin/Radom
Auto: Hania civic X, A8 D3 a na lato Hania CRX del soll

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 39 gości

Moderator

Moderatorzy Moto