Strona 1 z 2

Wskazania prędkościomierza kontra wskazania GPS

PostNapisane: 18 mar 2008, 21:58
przez woytec
Wczoraj w trakie dłuższego wypadu na trasie wraz z innymi zmotoryzowanymi kolegami
dokonaliśmy testu pt.: "wskazania prędkościomierza kontra wskazania systemu GPS".
Obiekty testowe:
– Skoda Fabia – rozmiar opon fabryczny, stan: dopiero jeżyk zniknął :),
– Renault Clio – rozmiar opon fabryczny zalecany,
– Mazda 323F – rozmiar opon fabrycznie zalecany,
– Peugeot 206 – rozmiar opon fabrycznie zalecany.
Warunki testowe: pomiary miały być dokonywane na rónych odcinkach drogi przez min. 20 sek.

Każdy wóz na pokładzie miał odbiornik GPS z modułem SiRF III (producenci różni).

Po przejechaniu trasy blisko 200 km. Porównaliśmy wyniki pomiarów przy różnych prędkościach i co się okazało: wszystkie prędkościomierze pokazywały zawyżone wskazania w porównaniu z systemem GPS od 10 do 15%, np. prędkościomierz: 120 km/h, GPS: 108 km/h.

Jeśli zawyżanie prędkości przez prędkościomierze jest powszechnie stosowaną praktyką, to coś tu śmierdzi ... bo:

– po przejechaniu np. 1000 km według wskazań prędkościomierza nasz wóz spalił po 80 l, czyli 8l/100km, ale tak naprawdę nasze autko przejechało ok. 900 km, co daje spalanie prawie 9l/100km – wniosek: każdy się cieszy bo mu samochodzik niby mało pali :P

– w nowych autkach jest w komputerkach alarm, który informuje np. o konieczności pierwszego serwisu np. po 35000 km, a idąc tropem zawyżania prędkości tak naprawdę przyjedziemy do serwisu z przebiegiem +/– 31000 km, wniosek: serwis chce jak najszybciej wyciągnąć od nas kasę :(

– nie ma się co matrwić jak kupimy Madzię z Niemiec z przebiegiem 220000 km, bo tak naprawdę to ona jeszcze do 200 nie dobiła :D

Jeśli ktoś ma doświadczenia z podobną tematyką i np. porównaniem: licznik – GPS – radarek policyjny, to może jakąś teorię spiskową da się odkryć :)

PostNapisane: 18 mar 2008, 22:15
przez marek
Robiłem kiedyś podobne testy w fordzie mondeo na trasie ok 1000km.

Z tym że porównywałem prędkość – i tu faktycznie było ok 10% zawyżania na liczniku i po drugie porównywałem odległość GPS vs licznik kilometrów.
I co ciekawe odległość była poprawna z błędem max 1%. Auto na zalecanych oponach oczywiście. Wniosek wydał mi isę taki że producenci specjalnie podkręcają liczniki celem poprawy bezpieczeństwa.

PostNapisane: 18 mar 2008, 22:17
przez anonimka
jak na mój gust to nie ten dział...

gdzie mam to przenieść??? <jelen>

PostNapisane: 18 mar 2008, 22:19
przez alf28
mnie tylko ciekawi czy GPS bierze pod uwage wszystkie podjazdy i zjazdy,czy czyta na zasadzie jechania palcem po mapie :|

PostNapisane: 18 mar 2008, 22:20
przez anonimka
----->Przenoszę to eksploatacji...

PostNapisane: 18 mar 2008, 22:35
przez marek
alf28 napisał(a):mnie tylko ciekawi czy GPS bierze pod uwage wszystkie podjazdy i zjazdy,czy czyta na zasadzie jechania palcem po mapie


zgodnie z prawem maksymalne nachylenie dróg nie powinno przekraczać 12%, przy czym rzadko kiedy przekracza 4-5% na dłuższych odcinkach.

Przyjmując że na odcinku 100km pokonasz łącznie spadki o nachyleniu sumaryczym 10% (byłobo to sporo przesadzone, bo to oznacza że wjechałeś 10km pod górę lub tyleż zjechałeś) wychodzi różnica długości wynosząca 0,5%. Myślę że jest ona pomijalna.

PostNapisane: 18 mar 2008, 23:12
przez Pawnik
Jest tylko jedno ale: Zawyżenie wskazań prędkościomierza nie świadczy o przekłamaniu licznika przebiegu samochodu...chyba

PostNapisane: 18 mar 2008, 23:13
przez marek
Pawnik napisał(a):Jest tylko jedno ale: Zawyżenie wskazań prędkościomierza nie świadczy o przekłamaniu licznika przebiegu samochodu...chyba



napisałem to właśnie wyżej jako wynik moich "badań"

PostNapisane: 18 mar 2008, 23:29
przez Pawnik
marek napisał(a):
Pawnik napisał(a):Jest tylko jedno ale: Zawyżenie wskazań prędkościomierza nie świadczy o przekłamaniu licznika przebiegu samochodu...chyba



napisałem to właśnie wyżej jako wynik moich "badań"

fakt, przeoczyłem

PostNapisane: 19 mar 2008, 00:36
przez Small_Boy
A według mnie to gps zaniża prędkość :] a właściwie to jego dokładność jest mniejsza niż prędkościomierza samochodowego bo jakoś ciężko mi uwierzyć, że w każdym aucie niewazne nowym czy starym licznik zawyża prędkośc o średnio 10% :]

PostNapisane: 19 mar 2008, 00:39
przez marek
jako ciekawostkę dodam że nawet robiąc pomiary g-techem widać zawyżanie prędkościomierza.

PostNapisane: 19 mar 2008, 01:19
przez Sokool
Small_Boy napisał(a):bo jakoś ciężko mi uwierzyć, że w każdym aucie niewazne nowym czy starym licznik zawyża prędkośc o średnio 10%

Takie są dyrektywy unijne. Prędkościomierz zawyża bo podana prędkość nie może być niższa od rzeczywistej.
Kod: Zaznacz cały
4.3.5 pojazd jest poddawany badaniu przy trzech prędkościach: 40 km/godz., 80 km/godz. i 120 km/godz. lub 80 % prędkości maksymalnej określonej przez producenta, jeżeli ta ostatnia jest mniejsza niż 150 km/godz.;

Kod: Zaznacz cały
4.4 Wskazana prędkość nigdy nie może być niższa od prędkości rzeczywistej. Dla wartości próbnych określonych w sekcji 4.3.5 i dla wartości wskazanych pomiędzy nimi zachodzi następujący stosunek między prędkością V1 wskazaną na tarczy prędkościomierza i prędkością rzeczywistą (V2):
0 ≤ V1-V2 ≤ (V2/10) + 4 km/godz


Tutaj linek do całości: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 443:PL:PDF

Czyli wychodzi że przy prędkości 100 km/h prędkościomierz musi pokazać między 100 a 114.

PostNapisane: 19 mar 2008, 08:11
przez sołtys
marek napisał(a):Z tym że porównywałem prędkość – i tu faktycznie było ok 10% zawyżania na liczniku i po drugie porównywałem odległość GPS vs licznik kilometrów.
I co ciekawe odległość była poprawna z błędem max 1%.


Przecież to logiczne, jak ktoś kiedyś rozbierał licznik to powinien wiedzieć dlaczego tak jest. Najprostrzy układ z linką licznik kilometrów przez przekładnię na sztywno połączony z linką ( nie ma możliwości oszustwa, chyba że przełożenie było by specjalnie zmienione a tak nie jest). Natomiast prędkościomierz działa na zasadzie oddziaływania magnetycznego i sprężynki.

PostNapisane: 19 mar 2008, 10:34
przez marek
akurat w moim przypadku licznik przebiegu był elektroniczny oraz podłączony do czujnika przewodem a nie linką :P

nawet w MX-3 V6 nie ma linki tylko jest przewód.

PostNapisane: 19 mar 2008, 13:09
przez sołtys
marek napisał(a):nawet w MX-3 V6 nie ma linki tylko jest przewód.


ale zasada działania licznika jest taka sama, tylko teraz liczy impulsy tyle, wiec przebieg będzie zawsze bliski realnemu a wskazania prędkości będą zależne od strojenia (skalowania) prędkościomierza.

PostNapisane: 19 mar 2008, 13:59
przez psiwak
marek napisał(a):akurat w moim przypadku licznik przebiegu był elektroniczny oraz podłączony do czujnika przewodem a nie linką :P


Nie ma znaczenia, zasada dzialania jest taka sama. Tzn predkosciomierz rozniczkuje droge po czasie. Z podstaw automatyki i sterowania pamietam ze operacja rozniczkowania obarczona jest najwiekszym bledem.
Co do GPSow to aby wyniki byly cos warte nalezalo by uzywac przynajmniej GPSa geodezyjnego lub wojskowego.

Pozdrawiam

PostNapisane: 19 mar 2008, 15:50
przez brii
W samochodach nie ma prędkościomierzy – są wskaźniki prędkości – to dwie różne rzeczy...

PostNapisane: 19 mar 2008, 16:17
przez mcbeth
psiwak napisał(a):Co do GPSow to aby wyniki byly cos warte nalezalo by uzywac przynajmniej GPSa geodezyjnego lub wojskowego.

Zaskakująca jest powtarzalność pomiaru z GPS w odniesieniu do wskazań licznika.

PostNapisane: 19 mar 2008, 23:39
przez Maciej Loret
psiwak napisał(a):Co do GPSow to aby wyniki byly cos warte nalezalo by uzywac przynajmniej GPSa geodezyjnego lub wojskowego.


Bo ponieważ?

PostNapisane: 20 mar 2008, 00:39
przez Small_Boy
Maciej Loret napisał(a):
psiwak napisał(a):Co do GPSow to aby wyniki byly cos warte nalezalo by uzywac przynajmniej GPSa geodezyjnego lub wojskowego.


Bo ponieważ?


Są mniej dokładne?:P
a ja nadal podtrzymują moją opinię, że to wina słabej dokładności gps'ów a nie prędkościomierzy

Sokool napisał(a):Takie są dyrektywy unijne. Prędkościomierz zawyża bo podana prędkość nie może być niższa od rzeczywistej.
Kod: Zaznacz cały
4.3.5 pojazd jest poddawany badaniu przy trzech prędkościach: 40 km/godz., 80 km/godz. i 120 km/godz. lub 80 % prędkości maksymalnej określonej przez producenta, jeżeli ta ostatnia jest mniejsza niż 150 km/godz.;

Kod: Zaznacz cały
4.4 Wskazana prędkość nigdy nie może być niższa od prędkości rzeczywistej. Dla wartości próbnych określonych w sekcji 4.3.5 i dla wartości wskazanych pomiędzy nimi zachodzi następujący stosunek między prędkością V1 wskazaną na tarczy prędkościomierza i prędkością rzeczywistą (V2):
0 ≤ V1-V2 ≤ (V2/10) + 4 km/godz


Tutaj linek do całości: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 443:PL:PDF

Czyli wychodzi że przy prędkości 100 km/h prędkościomierz musi pokazać między 100 a 114.

i według tego niemożliwe jest aby w kilku różnych autach błędy były tak podobne bo dyrektywa nie nakuzuje zawyżać tylko nie pozwala zaniżać prędkości :] i żeby to naprawdę było miarodajne to trzeba by sprawdzić te wszystkie auta na jednym gps bo różni producenci to rózne dokładności i z tąd mogła wyjśc ta rozbierzność 10-15% podejrzewam że na jednym gps niedokładość wyszła by pratycznie ta sama dla róznych aut. Dobrze by było aby ktoś taki test zrobił.