Strona 1 z 4

Bioester B100 – paliwo alternatywne

PostNapisane: 17 mar 2008, 05:50
przez nightcomer
wreszcie pojawil sie na rynku B100.
czy rzeczywiscie nalezy zapomniec o tym paliwie w przypadku naszych mazd po '98 roku?
ja lalem to do comprexa w cywilizowanej czesci europy 9 lat temu. bylo wszystko normalnie, moze troche mniejszy Vmax a moze tylko tak mi sie wydawalo.
czytalem o B100 na roznych forach (np ford polska) ale mam wrazenie, ze sa tam same brednie.

znalazlem cos takiego, moze kogos to zainteresuje (skroty moje):

"Zasilanie silników Diesla estrami przy niezmienionych parametrach regulacji i nastaw powoduje spadek wartości mocy i momentu obrotowego o ok. 6% oraz wzrost objętościowego zużycia paliwa o ok. 9%.
Wśród wad estrów wymienia się poza tym skłonność do tworzenia osadów w układzie dolotowym silnika.
Do istotnych wad estrów należy ponadto ich stabilność, a raczej jej brak.
Inny problem dotyczy silników Diesla starszej generacji. Istnieje obawa, że zastosowanie w nich paliwa z dodatkiem estrów może pozbawiać właściwości uszczelniających elementy wykonane z naturalnej gumy (której generalnie nie używa się w silnikach od 1980 r.). Kolejną niewiadomą jest zachowanie się zanieczyszczeń gromadzących się w układzie paliwowym. Bierze się pod uwagę możliwość ich rozpuszczenia przez estry, które należą do ich dobrych rozpuszczalników. Niesione przez estry rozpuszczone osady mogą w efekcie spowodować zatkanie wkładów filtracyjnych lub złą ich pracę albo nawet uszkodzenie wtryskiwaczy. Przy starszych, zużytych silnikach, w których nie występuje prawidłowa szczelność w zespole tłok – pierścienie – cylinder lub występuje tzw. lanie wtryskiwaczy, może dojść do znacznego rozcieńczenia oleju smarującego silnik. Może to niekorzystnie wpłynąć na jego cechy użytkowe i skrócić czas użytkowania.
W wymienionych powyżej argumentach przeciwników biodiesla warto zwrócić uwagę na ich tryb warunkowy, który przez niedokładnie czytających (a takich, jak wykazują badania, jest coraz więcej) może być przyjęty jako stwierdzenie."

PostNapisane: 17 mar 2008, 09:08
przez Łukasz
Jak chcesz to sobie tankuj takie wynalazki.Na pewno zaoszczędzisz :] :]

PostNapisane: 17 mar 2008, 09:33
przez Grzyby
nightcomer, temat do Eksploatacji.
Na przyszłość przypominam o regulaminie.

PostNapisane: 17 mar 2008, 15:04
przez nightcomer
uznałem ten temat za zbyt specjalistyczny by umieszczać go w dziale ogólnym jak eksploatacja.
Łukasz napisał(a):sobie tankuj takie wynalazki.
wszystko kiedyś było wynalazkiem – LPG, CNG, nawet oleje syntetyczne i większość się tego bała. B100 może być paliwem przyszłości bo jest w 100% odnawialne.

PostNapisane: 17 mar 2008, 21:57
przez Grzyby
nightcomer napisał(a):uznałem ten temat za zbyt specjalistyczny by umieszczać go w dziale ogólnym jak eksploatacja

w sumie racja – mój błąd (za szybka ocena) – temat zostaje

PostNapisane: 18 mar 2008, 03:45
przez nightcomer
Grzyby napisał(a):w sumie racja
czasami są wątpliwości co do klasyfikacji wątków.

liczę na liczne liczące się odpowiedzi :)

czy można w mazdach używać paliwa z dodatkiem estrów olejów

PostNapisane: 19 kwi 2008, 11:53
przez malkolm2
znajomy ma opla astre 1,7 (silnik isuzu) która ma zrobione ponad 500tys km na oleju opałowym, inny kolega w passacie przez kilka lat jeździł na oleju rzepakowym, co myślicie o alternatywnych paliwach dla mazd?? dodam tylko że wiem iż opał odpada, jest zbyt suchy, ale rzepakówka ma o wiele lepsze właściwości smarne niż ON, a przerobiony olej rzepakowy (poddany estryfikacji) to biodiesel, co o nim myślicie??

Re: czy można w mazdach używać paliwa z dodatkiem estrów ole

PostNapisane: 19 kwi 2008, 13:28
przez rafal_ldz
hmmm Mabi się ucieszy <lol> <jelen>

PostNapisane: 19 kwi 2008, 19:36
przez xANDy
malkolm2 napisał(a):astre 1,7 (silnik isuzu) która ma zrobione ponad 500tys km na oleju opałowym

Silnik o wtrysku 300bar na pompie. Twój ma >3x tyle.

Opałówka i ON to to samo, różni się tylko dodatkami i markerem chemicznym.

Auta, które mają jeździć na 100% biopaliwach mają inne systemy zasilania paliwem – zastanów się dlaczego. Odpowiedź nasuwa się sama – z jakiegoś powodu większość ludzi jeździ na takim a nie innym paliwie.

PostNapisane: 19 kwi 2008, 21:17
przez malkolm2
ja też mam pompe rozdzielaczową, dopiero w m6 jest CR, a biodiesel zawiera około 5% estrów, czysty olej roślinny musi być podgrzany przed podaniem do silnika, tak mają niektóre ciężarówki i sprzęt rolniczy

PostNapisane: 21 kwi 2008, 02:21
przez nightcomer
malkolm2 napisał(a):biodiesel zawiera około 5% estrów
a cóż to znowu za nowości? obecny na rynku bioester B100 zawiera 100% estrów, biodiesla jeszcze nie widzialem. wydaje mi sie, ze dopuszczone do sprzedazy, oprocz diesli 100% rafinacyjnych są tylko bioestry B20 i B100.

próbowalem już ten temat podjąć w tym watku jednak bez skutku :| <jelen>

xANDy napisał(a):Auta, które mają jeździć na 100% biopaliwach mają inne systemy zasilania paliwem – zastanów się dlaczego

bardzo proszę o rozwinięcie tematu.

PostNapisane: 21 kwi 2008, 09:39
przez malkolm2
Biodiesel to biopaliwo (przetworzony chemicznie olej roślinny, np. rzepakowy) do silników wysokoprężnych (Diesla).

Biodieslem nazywamy zarówno estry metylowe kwasów tłuszczowych (FAME – czysty biodiesel) jak i mieszanki paliwowe z olejem napędowym w celu otrzymania paliwa zapewniającego lepsze warunki pracy silnika:

B100 100% FAME
B80 80% FAME 20% ON
B20 20% FAME 80% ON i tak dalej.
Dodatkowo biodiesel ma o wiele lepsze smarowanie niż tradycyjny olej napędowy oraz przedłuża istotnie żywotność silnika.
Argumenty proekologiczne:

brak zanieczyszczeń związkami siarki
część wyemitowanego w trakcie spalania dwutlenku węgla została wcześniej wchłonięta przez rośliny, a w przypadku ON pochodzi on z ropy naftowej; w związku z tym wprowadza się mniejsze ilości dodatkowego CO2 do atmosfery.
Jednak FAME powoduje emisję o około 20% więcej tlenków azotu (NOx).

Argumenty gospodarcze:

produkcja biodiesla z oleju rzepakowego pozwala na aktywizację terenów wiejskich i zagospodarowanie nieużytków rolnych,
wykorzystanie produkowanych w kraju domieszek do paliw płynnych pozwala na zmniejszenie zależności cen paliwa od ceny ropy naftowej i częściowe uniezależnienie energetyczne kraju od dostaw ropy.

Problemy:

uzyskiwane liczby cetanowe estrów kwasów tłuszczowych nie są wyższe niż w przypadku oleju napędowego
biodiesel może rozpuszczać uszczelki i przewody wykonane z gumy, o ile nie są one przystosowane do tego paliwa
niektóre właściwości fizyczne (np. lepkość) estrów kwasów tłuszczowych zmieniają się wyraźnie podczas wzrostu temperatury i cecha ta wymagać może dodatkowych chłodnic dla biodiesla – aby faktyczna dawka paliwa podawana przez aparaturę wtryskową była zgodna z dawką założoną (optymalną). (W przypadku oleju napędowego zmiana cech fizycznych podczas pracy silnika nie jest istotna).

to znalazłem na wikipedii, ale z tego co się orientuje to do wszystkich olei napendowych miała być dodawana jakaś ilość estrów

PostNapisane: 21 kwi 2008, 12:08
przez nightcomer
ok, wiec nazwy "biodiesel" i "bioester" wg wikipedii sa tozsame. B100 czyli stuprocentewy bioester, jak i B20 czyli 20% ester z rafinacyjnym ON to tak samo biodiesel. dziekuje po raz kolejny za informacje z wikipedii.
pomine juz reszte tych zalosnych informacji, szkoda czasu na dyskusje nad nimi. wikipedie tworza przypadkowe osoby. w tym wypadku prawdopodobnie uczniowie jakiegos technikum rolniczego wpisali zadana lekcje z podrecznika sprzed lat.

PostNapisane: 22 kwi 2008, 14:07
przez malkolm2
niestety chyba niema na tym forum ludzi którzy by mogli coś powiedzieć na ten temat więc chyba pozostaje nam wierzyć w to co na sieci znajdziemy włącznie z wikipedią

PostNapisane: 22 kwi 2008, 21:15
przez nightcomer
masz calkowita racje.
wydaje mi sie, ze troche wiecej na ten temat znajdziemy na stronach zagranicznych. jak juz chyba napisalem, pamietam, ze 9 lat temu jedzdzilem na B100 w innym kraju. u nas teraz znienacka to sie zrobila nowosc.

PostNapisane: 21 maja 2008, 13:50
przez WODNIKUS
Popatrzmy z tej strony.
Od ponad 50 lat standardowym paliwem są bioestry B100. Nagle okazuje się że wydobycie i produkcja ON jest tańsza od produkcji B100.

Co w tedy???
ON jest brudny i zanieczyszcza układ paliwowy smołą asfaltową – NIE UŻYWAJCIE GO!!!
ON ma mniejszą gęstość przez co gorsze parametry smarujące – NIE UŻYWAJCIE GO!!!
ON przy spalaniu 5 krotnie więcej zanieczyszcza powietrze – NIE UŻYWAJCIE GO!!!
ON po paru latach będzie się kończył i jego ceny mocno wzrosną – NIE UŻYWAJCIE GO!!!
itd.

Sam fakt że naukowcy nie potrafią jednoznacznie określić. Czy B100 jest szkodliwe, czy nie jest szkodliwe dla silników. Oznacza, że zamiast się o to spierać . Pora już dostosowywać silniki do B100. Niestety firmy związane z ON są zbyt bogate i mają zbyt wiele do stracenia aby promować B100.

Moim zdaniem B100 jest tak samo szkodliwy dla silnika. Jak fakt, że w czasie pędzenia bimbru można zatruć się wyprodukowanym w tym czasie metanolem. Aby się zatruć metanolem z produkcji bimbru, trzeba by było wypić około 10l tego trunku hahaha

I jako ciekawostkę podam, że rekord Ginesa w długości jazdy ciężarówką. Został pobity w 1996 roku i był to rekord ustanowiony na B100 przy seryjnym silniku i wynosi około 1.500.000km

I dochodzi do tego mylenie pojęć.
JAZDA NA BIOPALIWACH TO NIE TO SAMO CO JAZDA NA OLEJU RZEPAKOWYM.

I ostatnia sprawa związana z B100. Aby jeździć na takim paliwie trzeba wiedzieć że:
1. Nie można zalewać całego baku od razu. BO TO NIE BIOPALIWO ZAPYCHA FILTRY. TYLKO SYF POZOSTAWIONY PRZEZ ON, który zostaje w układzie paliwowym pojazdu. Dlatego zaleca się stopniowe zwiększanie zawartości bioestrów w paliwie.
2. Bioester rozpuszcza gumę.(Jak już ktoś napisał od 1980r wycofano instalowanie takich elementów w układzie paliwowym)
3. Faktycznie zwiększa się ilość oleju w silniku. Dla teg, powinno się przyjmować stan wyjściowy oleju na minimum. Przy sprawnym silniku powinno się pokryć z wymianom oleju. A przy starszych silnikach trzeba kontrolować w zależności od przejechanych kilometrów.

PostNapisane: 23 maja 2008, 04:26
przez nightcomer
:D super wypowiedz, dzieki :)

WODNIKUS napisał(a):Pora już dostosowywać silniki do B100

zastanawiam sie jakie to dostosowania sa potrzebne. wychodzi mi tylko zmiana mapowania kompa i termostat w filtrze a nie jak teraz grzalka sterowana zmiana cisnienia.
prawdopodobny koszt "dostosowania" wraz z doplatami proekologicznymi bedzie ujemny i w dodatku silniki na b100 beda jezdzic bez problemu na oleju rafinacyjnym :)

TU jest troche danych o fizycznych i chemicznych wlasciwosciach metyloestrow kwasow tluszczowych (przeprasszam za ewentualne bledne tlumaczenie nazwy tej grupy zwiazkow chemicznych), polecam otwarcie tej strony pdf. moze sie przydac praktycznie :]

na forach wyselekcjonowalem jeden chyba w miare troche sensowny wpis, wiecej nie bylo, dotyczy to tira:

"Zrobilem na tym paliwie ze 20 tysiecy kilometrow, i moje spostrzezenia sa takie: zdecydowanie inny zapach-wiadomo, na poczatku wydawalo mi sie wieksze spalanie o 2 litry jednak pozniej jakbym juz nie widzial roznicy, duzo mniej czarnego dymienia nawet jak sie zmuli na niskie obroty to prawie wogole nie dymi i to mi sie akurat podobalo, no i na mrozie duzo gorsze odpalanie to znaczy normalnie zapala szybko tyle ze dymy ida straszne przez pierwsze chwile i szukalem dlaczego tak jest i sie okazuje ze bioester ma duzo wyzsza temp. zaplonu i wydaje mi sie jakby silnik zapalal bez swiecy (tzn. ona grzeje ale mozliwe ze sie ropa na niej nie zapala,chodzi o plomieniowke) bo jak odpale na duzych mrozach bez swiecy to tez przydymi troche...dlatego na zime narazie odstawilem i zapalanie jest normalne ale juz jest cieplo wiec moze znow zaczne lac."

PostNapisane: 23 maja 2008, 09:52
przez bartwaw
Jak wygląda sprawa z stosowaniem biodiesla w silnikach CR ??
Byłem w środę na wymianie oleju w ASO (skasowali mnie nieźle) i własnie zapytałem się o stosowanie tegoż paliwa w M6. Otrzymałem krótką odpowiedź – nie warto.

Co z Webasto ??

PostNapisane: 23 maja 2008, 11:00
przez malkolm2
rozmawiałem kiedyś z gościem serwisującym silniki iveco, mówił że w silnikach z CR można lać wszystko, układ zasilania jest dużo bardziej odporny na zużycie niż zwykła pompa,
na stacji niedaleko mnie zrobili dystrybutor z napisem bioester, takim ładnym niebieskim :D ale nie zamierzam jednak jeszcze przechodzić na to paliwo, zbyt mała różnica w cenie. tylko 30 groszy. za około 2 miesiące zaleje nim ciągnik to napisze coś więcej

PostNapisane: 23 maja 2008, 11:05
przez malkolm2