z "Motoru":
Jak wiadomo moc jest iloczynem obrotów i momentu obrotowego. Jak chcesz uzyskać wysoką moc trzeba podnieś moment, moment jest proporcjonalny do napełnienia cylindrów mieszanką. W przypadku silników niedoładowanych podniesienie momentu powyżej pewnej granicy jest bardzo trudne. Duzo natomiast da się zrobić obrotami, Jeżeli silnik osiągający maksymalnie 100 nm przy 4000 obr/min. Przerobimy tak aby ten sam moment był pojawiał się przy 8000obr/min to moc maks. Wzrośnie dwukrotnie, minus to oczywiście pogoszenie elastyczności.
Jednym słowem Konie mechaniczne dają prędkość maksymalną, a moment służy do przyśpieszania auta, no i elastyczności w miarę ustosunkowanych odbr.
z frum maxi tuning (bodajże):
Nm czyli nitonometr czyli N*m miara momentu obrotowego
to jest cos w rodzaju siły w ruchu obrotowym. Tak jak masz klucz o długości 1 m i napierasz na niego siłą 10 N to masz 1m*10N=10 Nm
W silniku siła pochodzi od ciśnienia spalin ponad tłokiem a ramie (ten przykładowy klucz ) to wykorbienie wału (tego szukaj w googlach)
A tak swoja droga to naprawde niewiele osób potrafi ładnie wytłumaczyc co to sa Nm i jak to działa
I jeszcze jedno, z tego wychodzi ze same silniki wcale nie sa takie mocne
![krzywy :]](./images/smilies/krzywy.gif)
Większość naszych silników człowiek by był w stnie zatrzymać rękami

mając metrowy klucz (lub jakieś metrowe ramię). Więc dziękujmy za skrzynie biegów
