Trzeba jednak podkreslic, czego gazety niestety nie robia, ze sa to raporty oparte na badaniach przeprowadzanych przez stacje diagnostyczne, robiace okresowe badania rejestracyjne. W danych tych nie ma slowa o tym ile razy samochod zatrzymal sie na drodze, ile pieniedzy bylo trzeba wlozyc w jego naprawe, zeby dojechac do diagnosty...
Ewentualnie moze swiadczyc o ASO danej marki (ale chyba glownie dla samochodow na gwarancji) i jakosci stosowanych zarowek.
***
Wybrane kategorie ocen:
nadwozie/podwozie – to co moze wydawac sie w tej kategorii istotne, czyli korozja, na pewno nie miala wielkiego wplywu ze wzgledu na niski wiek badanych pojazdow; zapewne w glownej mierze samochody odpadaly z powodu uszkodzen powypadkowych/pokolizyjnych (w uproszczeniu – w niemczech nie mozna jezdzic z wgniecionym blotnikiem).
oświetlenie – zaroweczki dyskwalifikuja pojazd? w zajebistej corolli co chwila przepalaja sie te we wnetrzu, ale tych pewnie nie sprawdzaja...
układ elektryczny – nie mam pojecia co moga w tym temacie sprawdzac, akumulator? ladowanie? moze ktos ma pomysl.
silnik – wycieki, skład spalin? moze w jakims stopniu ta kategoria odzwierciedla stan pojazdu, ale nie wiem czy daje obraz kosztow poniesionych napraw.
układ wydechowy – przychodzi na mysl korozja ukladu; ta kategoria wydaje sie miarodajna, chociaz bez porownania kosztow wymiany nie wiem, czy ma sens, bo koszty nowego wydechu dla roznych marek roznia sie drastycznie. nowy wydech do dobrze prezentujacych sie w tej kategorii japonczykow kosztuje zwykle blisko kilka tysiecy zlotych.
napęd – twalosc przegubow. istotne mysle.
zawieszenie – luzy zawieszenia. wplyw na bezpieczenstwo. istotne, ale znow w gre wchodza koszty. za nowe zawieszenie do japonczyka mozna kupic trzy zawieszenia do opla, czy vw.
hamulce – uwazam, ze ta kategoria jest zupelnie przypadkowa, podobnie jak kolejna...
ogumienie ...gdzie stopien zuzycia zalezy w przewazajacej mierze od warunkow i sposobu uzytkowania pojazdu.
układ kierowniczy – gdzies razem z zawieszeniem.
...
Uwazam, ze okolo polowa z tych kategorii ma charakter jedynie ciekawostki, bo ewentualne usterki nie sa ani trudne, ani kosztowne do usuniecia. Natomiast polowa drugiej polowy jest imho przypadkowa lub smieszna – co widac na przykladzie samochodow sportowych i ich obnizonych not z powodu zuzytego ogumienia, czy hamulcow.