Dlaczego warto kupić Mazdę?

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez Neonixos666 » 5 mar 2020, 20:59

child napisał(a): jak padnie elektronika w rozrządzie, to wymieniasz pół silnika


Przy zerwaniu paska czy łańcucha także. :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 8931 (37/190)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez child » 5 mar 2020, 21:45

Tak, ale pasek czy łańcuch pada wtedy, kiedy jest źle zrobiony lub się zużył. A elektronikę łatwiej zrobić źle w niezauważalny sposób i nie musi się w sposób widoczny zużyć, żeby paść
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 18:27
Posty: 1570 (49/93)
Skąd: Brzezina
Auto: BM '13
NB '00
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez zadra » 5 mar 2020, 21:56

Płomień, a nie wydaje Ci się,że mniejsze opory byłyby gdyby:
Odcięty cylinder, brak paliwa..
Suw ssania – otwarte zawory ssące – opory pomijalne
suw sprężania – otwarte zawory ssące – opory pomijalne
suw pracy – otwarte zawory wydechowe – opory pomijalne
suw wydechu – otwarte zawory wydechowe – opory pomijalne..

Nigdy energia dodana nie jest równa energii odebranej, podczas sprężania zwiększasz temperaturę (powyżej już bardzo wysokiej) przy wzroście ciśnienia powietrza w cylindrze, temp. ta odebrana jest przez układ chłodzenia, podczas pracy energia rozprężenia będzie znacznie niższa.
Sam doskonale rozumiesz, że ciśnienia i temperatury w cylindrze są na tyle wysokie, że w dieslu następuje zapłon paliwa przy nawet ujemnych temperaturach początkowych.
Jeśli dobrze kojarzę, to w omawianym silniku stopień sprężania jest wyższy od standardu benzynowców i bliżej mu do diesla.

Spróbuj zrobić doświadczenie z dużą strzykawką w zimnej wodzie.
Naciągnij powietrza, zatkaj wylot, zanurz w zimnej wodzie i 50x zasymuluj pracę tłoka w cylindrze.
Zobaczysz,że po tym doświadczeniu tłok strzykawki rozprężając się zatrzyma się przy mniejszej objętości strzykawki.

Gdyby te wszystkie opory były minimalne lub się znosiły w opisany przez Ciebie sposób, to podczas jazdy auto spalałoby dokładnie połowę ilości paliwa standardowo spalanego podczas jazdy na wszystkich cylindrach.
Może ktoś dałby radę zrobić doświadczenie i określić spalanie chwilowe przy pracy 4-ech oraz 2-u cylindrów.

Strzelę zatem, że podczas pracy 2-u cylindrów spalanie jest niższe (a jakże!!) ale co najwyżej jakieś 30% i to "w porywach" i przy założeniu,że podczas jednostajnej ekonomicznej jazdy silnik 4-o cylindrowy spala ok 5,5 l/100 a podczas jazdy na 2-u cylindrach nie mniej niż 4 l/100km.
Nawet jeśli tak jest faktycznie, to CHWAŁA inżynierom z Hiroshimy, bo to duże osiągnięcie.

Szkoda tylko,że dopiero teraz, kiedy mija 18 lat od opatentowania a 11 od wprowadzenia do produkcji takiej nowinki Fiata jak MultiAir;
Szkoda,że już w 2012r VW wprowadził odłączanie cylindrów krzywkami wałka rozrządu;
Wspomniany Cadillac opracował choć nie wprowadził taki system lata świetlne temu..

Niestety, ale Mazda co najwyżej depcze po piętach innym producentom – może jest większa szansa,że zrobi to lepiej, bez widowiskowych wpadek..
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 17:07
Posty: 2357 (10/51)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez Neonixos666 » 5 mar 2020, 22:13

child napisał(a):Tak, ale pasek czy łańcuch pada wtedy, kiedy jest źle zrobiony lub się zużył. A elektronikę łatwiej zrobić źle w niezauważalny sposób i nie musi się w sposób widoczny zużyć, żeby paść


Identycznie kiedyś uważano jak zamiast gaźnika wchodził elektroniczny wtrysk...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 8931 (37/190)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez child » 5 mar 2020, 22:39

Neonixos666 napisał(a):
child napisał(a):Tak, ale pasek czy łańcuch pada wtedy, kiedy jest źle zrobiony lub się zużył. A elektronikę łatwiej zrobić źle w niezauważalny sposób i nie musi się w sposób widoczny zużyć, żeby paść


Identycznie kiedyś uważano jak zamiast gaźnika wchodził elektroniczny wtrysk...


Ponownie – problem z wtryskiem raczej nie rozwali silnika.

Co do elektronicznego rozrządu – mam mieszane uczucia. Z jednej strony większe możliwości, niższa masa itd, z drugiej jakoś bardziej lubię sprytne mechaniczne rozwiązania, a nie ładowanie wszędzie komputerów...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 18:27
Posty: 1570 (49/93)
Skąd: Brzezina
Auto: BM '13
NB '00
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez zadra » 5 mar 2020, 23:00

Ponownie – problem z wtryskiem raczej nie rozwali silnika

Nie przypominam sobie przypadków stopienia tłoków przy nieprawidłowo pracującym gaźniku, co najwyżej straty mocy i słabość niedomagającego silnika, ale tylko w tą stronę..
Materiały i tolerancje oczywiście również były inne niż teraz
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 17:07
Posty: 2357 (10/51)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez Płomień » 5 mar 2020, 23:37

zadra napisał(a):Nigdy energia dodana nie jest równa energii odebranej


Zgadzam się w 100%, jest tu strata energii.

zadra napisał(a):Gdyby te wszystkie opory były minimalne lub się znosiły w opisany przez Ciebie sposób, to podczas jazdy auto spalałoby dokładnie połowę ilości paliwa standardowo spalanego podczas jazdy na wszystkich cylindrach.


Zapomniałeś, że silnik musi napędzić nie tylko siebie, ale też auto.
Teraz powstaje pytanie, jakim ‰ całkowitej zużytej energii podczas jazdy na 2 cylindrach, jest strata ciepła podczas sprężania?


zadra napisał(a):Szkoda tylko,że dopiero teraz, kiedy mija 18 lat od opatentowania a 11 od wprowadzenia do produkcji takiej nowinki Fiata jak MultiAir;


Fiat nie od wczoraj wprowadza nowinki techniczne do produkcji. Przypomnę tylko, że to oni jako pierwsi wprowadzili zmienne fazy rozrządu, w 1980r tj 9 lat przed Hondą, i wprowadzili common rail. Można się z nich śmiać, ale mają fantazję i łeb na karku :D
Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 16:47
Posty: 984 (21/66)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE

Postprzez zadra » 5 mar 2020, 23:52

Zapomniałeś, że silnik musi napędzić nie tylko siebie, ale też auto.

Bynajmniej; natomiast to akurat możemy pominąć w rozważaniach, bowiem jest to element niezmienny.
Te opory akurat nie są zależne od ilości pracujących cylindrów, ale działa to w drugą stronę, bo cały ciężar w pewnym momencie rozkłada się na połowie cylindrów, które dodatkowo muszą znosić "ciężar" cylindrów niepracujących.
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 17:07
Posty: 2357 (10/51)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez Neonixos666 » 6 mar 2020, 18:24

Płomień napisał(a):Fiat nie od wczoraj wprowadza nowinki techniczne do produkcji. Przypomnę tylko, że to oni jako pierwsi wprowadzili zmienne fazy rozrządu, w 1980r tj 9 lat przed Hondą, i wprowadzili common rail. Można się z nich śmiać, ale mają fantazję i łeb na karku


Common Rail bez którego diesle nie rozwinęły by się.
Ostatnio edytowano 6 mar 2020, 18:47 przez Neonixos666, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 8931 (37/190)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez nemi » 6 mar 2020, 18:46

...o czym napisał Płomień w zacytowanym przez Ciebie tekście :D.
Ale nie zdołali wymyślić pizzy ani z ananasem, ani nawet z kiwi <czarodziej>
ObrazekObrazek
Forumowicz
 
Od: 21 sie 2004, 13:20
Posty: 7386 (95/248)
Skąd: Warszawa

Postprzez Neonixos666 » 6 mar 2020, 18:48

nemi napisał(a):...o czym napisał Płomień w zacytowanym przez Ciebie tekście .


Te osiągnięcie zasługuje na podwojenie <lol>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 8931 (37/190)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez talk_about85 » 6 mar 2020, 21:28

Czy są osoby na forum które w Maździe 3 BM jeżdżą na LPG?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 gru 2010, 22:59
Posty: 1106 (0/12)
Skąd: Gorlice
Auto: Mazda3 BK HB 1.6 MZ-CD 2007

Postprzez Tubi » 7 mar 2020, 21:58

A po co gazować cos co i tak pali 6-7 litrów?
Co się stanie, gdy jadąc z prędkością światła, włączysz przednie reflektory?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2009, 11:54
Posty: 1466 (10/16)
Skąd: Subkowy
Auto: Był:
Mazda Xedos 6 CA 2.0 MT 1992
Mazda Xedos 6 CA 2.0 MT 1994
Mazda Xedos 9 TA 2.5 AT 2000
Mazda 6 GY 2.3 MT 2005 fl
Jest:
Mazda 6 GJ SE 2.0 MT 2012

Postprzez Płomień » 7 mar 2020, 22:39

Tubi napisał(a):A po co gazować cos co i tak pali 6-7 litrów?


Żeby przejechanie 100km zamiast 30zł kosztowało 15zł. Albo żeby zwiększyć zasięg auta, i odwiedzać stację nie co 800, tylko co 1400km. Albo żeby ograniczyć emisję CO2 inaczej niż kupując hybrydę.

zadra napisał(a):
Zapomniałeś, że silnik musi napędzić nie tylko siebie, ale też auto.

Bynajmniej; natomiast to akurat możemy pominąć w rozważaniach, bowiem jest to element niezmienny.


Dobra, potrzebowałem dwóch dni na przełknięcie tego co przeczytałem.
Ty chłopie po prostu przyjąłeś złe założenia!

Przyjmijmy prosty model. Jedzie sobie auto, i spala 10l paliwa na 100km. 9,8l idzie na opory powietrza, toczenia, układu napędowego. 0,2l idzie na rozrządu i pompowania w silniku. Zawieszamy zawory na 2 z 4 garów, i mamy zysk 0,1l.

Ale, niezależnie od zaworów, sprawność procesu spalania (który napędza i silnik i samochód) rośnie nam o 10%.Z 30% na 33%. I teraz spalamy w przybliżeniu 9 litrów.
0,1l uzyskane z zawieszenia zaworów, prawie nie ma znaczenia, jeśli zwiększamy sprawność spalania paliwa.

Wartości wzięte z czapy, miałem na celu tylko objaśnienie zjawiska, i zależności. Mam nadzieję że pomogłem zrozumieć zjawisko :)
Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 16:47
Posty: 984 (21/66)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE

Postprzez zadra » 8 mar 2020, 00:55

Mam nadzieję że pomogłem zrozumieć zjawisko

Pomogłeś wczuć się w Twój sposób patrzenia na te kwestie.
0,1l uzyskane z zawieszenia zaworów, prawie nie ma znaczenia

Taka wartość umniejsza Twoje 10% ok dokładnie 10% (0,1 litra z 1-ego litra), więc "zysku" masz tylko 9% :P

Nie, nie będę się przyp..alał do tej matematyki bo jak napisałeś
wzięte z czapy
.

Szkoda,że nie ma pod ręką żadnego opracowania które mogłoby coś więcej powiedzieć o stratach, aktualnej sprawności, oporach i wpływu czynników typu: inny olej; niższa/wyższa temperatura otoczenia, paliwa, oleju; obciążenia urządzeniami zewnętrznymi(wspomaganie,alternator itp); opory skrzyni biegów; wpływ szerokości opon i rodzaj bieżnika; czy masy nieresorowanej na wzrost oporów i obciążeń silnika.
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 17:07
Posty: 2357 (10/51)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez Neonixos666 » 8 mar 2020, 12:21

zadra napisał(a):Szkoda,że nie ma pod ręką żadnego opracowania które mogłoby coś więcej powiedzieć o stratach, aktualnej sprawności, oporach i wpływu czynników typu: inny olej; niższa/wyższa temperatura otoczenia, paliwa, oleju; obciążenia urządzeniami zewnętrznymi(wspomaganie,alternator itp); opory skrzyni biegów; wpływ szerokości opon i rodzaj bieżnika; czy masy nieresorowanej na wzrost oporów i obciążeń silnika.


jest tyle zmiennych i czynników że obliczenie tego to masakra jakąś
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 8931 (37/190)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez talk_about85 » 8 mar 2020, 13:37

Tubi napisał(a):A po co gazować cos co i tak pali 6-7 litrów?


Z chęcią sprawdzę jeśli kupię. W życiu w moich warunkach otoczenia nie spali BM 6-7 litrów. Miałem Opla Astre H z silnikiem 1.4 90 KM 2006 r. – spalanie 9 litrów spokojnej jazdy dookoła komina. Auto salonowe od rodziny. Po miesiącu testowania oddałem.
child Ty chyba będziesz zorientowany w tym temacie bo śledzisz swój dział. Spotkałeś kogoś kto gazował silnik Skyactive?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 gru 2010, 22:59
Posty: 1106 (0/12)
Skąd: Gorlice
Auto: Mazda3 BK HB 1.6 MZ-CD 2007

Postprzez child » 8 mar 2020, 16:04

Śledzę i nie kojarzę, żeby ktokolwiek gazował. Tutaj jest jakiś kaskader :) https://www.autocentrum.pl/opinie-lpg/mazda/3/iii/

Natomiast powiedziałbym, że gazowanie takiego silnika jak SkyActive-G to jest raczej sztuka dla sztuki.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 18:27
Posty: 1570 (49/93)
Skąd: Brzezina
Auto: BM '13
NB '00
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez rafik85 » 8 mar 2020, 19:53

Mazda 3 2016r 2.0b manual w mieście spalała 8l bez jakiejś tam oszczędnej jazdy, tak normalnie. Trasa 6l. Po co więc kombinować i uzbrajać silniki w coraz więcej szajsu skoro spala tyle samo? Mazda 3 2.5 manual miasto 8,5l trasa 6-6,5( jazda przepisowa). Więc po co? Dlatego że w UE walczy się z normami spalin bo są kary dla producentów, w stanach nowe mazdy mają stare silniki i dlatego ja osobiście mam auta z USA bo wolę prostotę. Poczekamy aż gwarancje się pokończą i zobaczymy jak będą wszyscy bulić za naprawę G i X. Ja chyba nie zdecydowałbym się na te silniki.
Co do cen nowych aut to po prostu złotówka jest tańsza bo więcej zarabiamy, więc więcej tych złotówek musimy do worka wrzucić. Kto kiedyś zapłaciłby ponad 100k za kompakt :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 sty 2017, 09:15
Posty: 814 (0/17)
Auto: cx5 2.5t 250KM2020
3 2.5 185KM 2019
mx5 2.0 185KM 2019

Postprzez gutek_wrb » 9 mar 2020, 20:19

Też jestem zdania i to z doświadczenia wiem że do 7 litrów na trasie benzyny jak samochód spala a nie robi się miesięcznie powyżej 1500 km to nie ma senesu i ekonomiki gazowanie czegokolwiek co ma 4 koła
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 mar 2010, 22:52
Posty: 1223 (17/13)
Skąd: WolnaRepublikaBieszczad
Auto: CX-30

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

Moderator

Moderatorzy Moto