Unia Europejska chce obowiązkowych tempomatów ISA

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez stachan » 21 lut 2019, 11:40

Taka informacja:

Jesteś kierowcą, lubisz jeździć dynamicznie, nie oszczędzając pedału gazu? Powinieneś zatem uważnie śledzić doniesienia z Parlamentu Europejskiego. [...] 21 lutego, zbierze się tam Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, by zdecydować o nowych standardach bezpieczeństwa, którym będą musiały sprostać produkowane samochody osobowe. Jedno z proponowanych rozwiązań może oznaczać rewolucję o trudnych do wyobrażenia skutkach.
Owo rozwiązanie to obowiązek instalowania w autach inteligentnych tempomatów, oznaczanych anglojęzycznym skrótem ISA (Intelligent Speed Assistance). Ich zadaniem jest dopasowywanie prędkości pojazdu do limitów, obowiązujących na danym odcinku drogi.

Takie ograniczniki znajdziemy już teraz na listach wyposażenia, choć zazwyczaj opcjonalnego, niektórych fordów, volvo, peugeotów, mercedesów, hond czy citroenów. Pozostawiają one jednak kierowcom wybór: mogą z limiterów korzystać lub nie. Jeżeli wejdą w życie proponowane obecnie przepisy, możliwości samodzielnej dezaktywacji inteligentnego tempomatu już nie będzie.

Gdy system stwierdzi, że przekraczamy dozwoloną prędkość, przekaże nam stosowne ostrzeżenie, a jeżeli je zignorujemy, nie zdejmiemy nogi z gazu i nie zaczniemy hamować – samoczynnie spowolni pojazd przez chwilowe ograniczenie mocy silnika (bez użycia hamulców!). Zapewne z kilku lub kilkunastosekundowym marginesem, by pozwolić na przykład na dokończenie manewru wyprzedzania.

Zdaniem ekspertów, doradzających urzędnikom Unii Europejskiej, wprowadzenie obowiązku instalowania ISA zaowocuje zmniejszeniem liczby wypadków drogowych w krajach UE o 30 proc., a liczby ofiar śmiertelnych o 20 proc. Cel jest więc szczytny, chociaż nie brakuje oczywiście wątpliwości.

Inteligentne tempomaty działają w oparciu o dane z GPS lub (i) kamer, odczytujących znaki drogowe. Konieczność montowania tych urządzeń zapewne podniesie ceny samochodów. Koszt kompletnego systemu ISA szacuje się na 186-249 euro. Pokładowe nawigacje będą musiały dysponować funkcją, umożliwiającą kontrolowanie i pokazywanie bieżącej sytuacji na drogach, co umożliwi limiterom reagowanie na ograniczenia prędkości wynikłe np. z remontów. Niezbędne też będzie stałe aktualizowanie map.

Testując samochody niejednokrotnie przekonaliśmy się, że błędy popełniają również systemy, korzystające z kamer. Na przykład sczytują znaki ustawione przy zjazdach z autostrady. Wyobraźcie sobie, że mijacie takie miejsce i nagle wasz samochód zwalnia, zupełnie niepotrzebnie, ze 140 do 60 kilometrów na godzinę, bo zadziałał inteligentny tempomat. Taka niespodzianka nie tylko irytuje, ale też zagraża bezpieczeństwu ruchu.

ISA będą obowiązkowo instalowane tylko w fabrycznie nowych samochodach. To zapewne zwiększy zainteresowanie autami... używanymi, pozbawionymi tego "udogodnienia".

Według European Transport Safety Council (ETSC – Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu) 35-75 proc. kierowców na naszym kontynencie przekracza dopuszczalne prędkości. Codzienne obserwacje podpowiadają, że w Polsce ten odsetek jest znacznie wyższy. Ci, którzy mimo wszystko zdecydują się na zakup samochodu wyposażonego w ISA, będą musieli wykazać się olimpijskim spokojem i niebywałą odpornością na reakcje zmotoryzowanych współużytkowników dróg. Chyba, że skorzystają z pomocy speców, potrafiących trwale zdezaktywować inteligentnego asystenta. Można być bowiem pewnym, że tacy natychmiast się pojawią. Ciekawe, jak będzie nazywana podobna usługa w ogłoszeniach w Internecie? "Konfiguracja tempomatów. Wszystkie modele. Przystępne ceny."?

Niewykluczone zresztą, że Bruksela, by zanadto nie drażnić zmotoryzowanej społeczności, wprowadzi okres przejściowy, w którym owszem, nowe samochody będą obligatoryjnie wyposażane w tempomat ISA, ale z możliwością jego wyłączenia przez kierowcę. A wtedy...


Jak oceniacie ten pomysł? <co?>


źródełko
Obrazek
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
Koordynator Finansów
Koordynator Konkursów
 
Od: 21 wrz 2006, 17:09
Posty: 5603 (328/453)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GH 2.0 LF-DE

Postprzez jaro93 » 21 lut 2019, 12:13

jeżeli będzie to działać na zasadzie start/stop – z możliwością dezaktywowania tego, nie obrażę się. Przyda się przy wyjazdach zagranicznych. Czasami człowiek przegapi znak, a za rogiem czai się drogówka zacierająca ręce na widok zagranicznego klienta podróżującego niezgodnie z przepisami.

Jeżeli "nie będzie można tego zdezaktywować" (celowo w cudzysłowu, prędzej czy później znajdą się magicy potrafiący takie ustrojstwo dezaktywować bo to nic innego jak tylko kilka linijek kodu) – unia strzeli sobie w kolano bo osiągnie odwrotny efekt od zamierzonego (zamiast ubywać z rynku starych samochodów, ludzie będą dłużej nimi jeździć nie chcąc być kontrolowanym przez komputer w nowym samochodzie)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 wrz 2018, 15:42
Posty: 124 (1/12)
Skąd: Wodzisław Śląski
Auto: Mazda 3 BN SkyEnergy 2.0 182KM 231NM DISITune 2018r

Postprzez Norreca » 21 lut 2019, 13:18

kompletnie bez sensu pomysl.
sa inne tematy do naprawy a nie takie bzdury.
Obrazek
Klubowicz
 
Od: 10 sty 2013, 13:17
Posty: 1915 (84/101)
Skąd: Wiesbaden / Bydgoszcz
Auto: Była:
Mazda 3 BK Y6 ‘07 1.6
Mazda 3 BL R2 '10 2.2
Mazda MX-5 NC '08 2.0
Jest:
MPS BL3 '13 2.3

Postprzez macvas » 21 lut 2019, 13:36

Jadąc przez jakąś wioskę zdarzyło mi się raz przez nieuwagę ustawić limiter zamiast tempomatu. Nim po wyjeździe w terenu niezabudowany obczaiłem cóżem uczynił, że auto "nie jedzie" miałem za sobą trzech krewkich z orkiestry dętej. Jeżeli te tempomaty ISA będą budzić podobne reakcje u użytkowników, którzy nie mają tego ustrojstwa na pokładzie to winszuję pomysłodawcom.

Takie rozwiązanie będzie sensowne w dobie gdy uczestnikami ruchu będą w 100% pojazdy autonomiczne ;P

(22.02.2019) EDIT:


Takie jeszcze rewelacje znalazłem przy porannej kawie w sprawie ISA:

rzeczona komisja PE propozycję nowych wymogów wobec producentów samochodów przegłosowała, ale nieco odmiennej treści niż się to wcześniej wydawało.

Dotarliśmy do dokumentu, sygnowanego symbolem GVSR 2018/0145(COD), który zawiera, jak można sądzić, pierwotną wersję projektu wraz z naniesionymi później poprawkami. W artykule 6, dotyczącym inteligentnego asystenta prędkości (ISA), widnieje podpunkt b, który pierwotnie brzmiał następująco: "it shall not be possible to switch off or supress the system"; "nie będzie możliwości wyłączenia lub ominięcia systemu". Potem... wykreślono "not" oraz "or supress". Całkowicie wyleciał podpunkt stanowiący, że Intelligent Speed Assistance będzie musiał automatycznie dopasowywać prędkość pojazdu do obowiązujących na danym odcinku drogi limitów (rozpoznawanych dzięki urządzeniu GPS i kamerze, odczytującej znaki drogowe). Ni mniej ni więcej oznacza to przekształcenie ISA z bezwzględnego stróża limitów prędkości w dobrotliwego podpowiadacza, który będzie informował kierowcę, że jedzie zbyt szybko i byłoby miło, gdyby łaskawie zwolnił.


Czytaj więcej na https://motoryzacja.interia.pl/wiadomos ... gn=firefox
Obrazek
Maciek
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Podlasia
 
Od: 17 sie 2013, 20:33
Posty: 2292 (24/111)
Skąd: Białystok / Wysokie Mazowieckie
Auto: JEST
Mazda6 GJ Sky-G 2.5 '14 SkyPassion
BYŁA
Mazda3 1.6 BK MZ-CD '05

Postprzez piwo » 24 lut 2019, 16:19

no i przeszlo.
http://www.geekweek.pl/news/2018-12-03/ ... odach-bmw/
Ciekawe jak to będzie działać. Przed zakrętem 50tka. Ja wchodzę 120km/h trzymam gaz by dupa nie zarzuciło i co na środku łuku system zaczyna hamować na zakręcie? Już widzę ilile trupów to spowoduje.
ciekaw do ilu pdoskoczy ubezpieczenie na stare auta. czy tak jak w uk do 10tys funtow rocznie dla dzikusow? ciekawie ciakwie sie robi. na szczescie ukraina blisko wiec przesiedlic do normalnego kraju sie zawsze mozna.
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
Avatar użytkownika
Koordynator Zlotów
 
Od: 13 lut 2005, 13:05
Posty: 4733 (217/128)
Auto: Opel Speedster 2001r. B207r,930kg,LSD,RWD, RaceTCS,semislick,320KM
1/4: 13,806s;
tor Poznań: 1m48,4s
tor Łódź 57,5s
Mazda 3 BM 2014r.

Postprzez Speed » 28 lut 2019, 14:28

Nie ma takich skoków prędkości z 120 na 50 . Max w przepisach jest chyba o 20 km/h
Mazda Experiment 11
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2014 miejsce 1
CUP 2013 miejsce 1
 
Od: 16 kwi 2008, 23:05
Posty: 1778 (18/27)
Skąd: Warszawa
Auto: Renault, Yamaha, VW.

Postprzez brii » 28 lut 2019, 18:39

W pełni popieram piwo, niech dzikusy przesiedlają się do tak normalnego kraju jakim jest Ukraina. Ten wynalazek na 100% będzie śmiertelnie niebezpieczny tak samo jak ABS, ESP, strefy zgniotu, poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa. Mój dziadek w latach 60 mówił, że przez pasy zginie w miesiąc więcej ludzi niż normalnie ginie na drogach przez cały rok. System na pewno będzie działał tak, że mimo widoczności znaku z 300m i informacji z nawigacji będzie opóźniał hamowanie aż do samego znaku i dopiero wtedy będzie zarzucał kotwicę. Nie ma mowy przecież o tym by prędkość była obniżana stopniowo i koło znaku wynosiła już tyle ile powinna. Prócz tego system będzie pewnie celowo skonstruowany tak by w miejscach w których przed zakrętem można jechać 70 pozwalał jechać 120 tylko po to by zabić kogoś na dohamowaniu. Obstawiam, że ruch proszczepionkowy może postulować za tym by hamować tylko jednym kołem, żeby ginęło więcej ludzi.
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8961 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez child » 28 lut 2019, 21:13

Próbując z twojego ironicznego opisu wyciągnąć coś poważnego – właściwie to dlaczego ma hamować jeszcze przed ograniczeniem? Przecież jeśli po danej drodze można jechać 90, a stoi ograniczenie do 50, to formalnie do samego znaku możesz jechać 90 i nikomu nic do tego...
Ostatnio edytowano 28 lut 2019, 23:04 przez child, łącznie edytowano 1 raz
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 19:27
Posty: 1820 (56/126)
Skąd: Brzezina
Auto: ND '18
b: NB '00
b: BM '13
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez brii » 28 lut 2019, 21:22

Jasne, że może sobie jechać 90 (a nie 120), chodzi tylko o to, że ten system nie będzie zabijał hamowaniem jak to piwo sugeruje. Pewnie będzie hamować z opóźnieniem jeśli kierowca się nie dostosuje. Formalnie trzeba mieć na uwadze, że od znaku 50 nie wolno jechać 90 więc wypadałoby zwolnić wcześniej. Z resztą system ma nie hamować a tylko ograniczać moc. Patrząc na to jak takie systemy funkcjonują to jeśli docisnie się mocniej gaz to kaganiec zostanie zwolniony by pozwolić wykonać manewr ale przy próbie stabilizacji prędkości na ponadprzepisowej znowu ograniczy moc by zwolnić. Więc spokojnie – jeśli ktoś nie pomylił ulicy z torem to nic mu się nie stanie – przeżyje ;)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8961 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez mishaaq » 4 mar 2019, 12:37

brii napisał(a):Z resztą system ma nie hamować a tylko ograniczać moc. Patrząc na to jak takie systemy funkcjonują to jeśli docisnie się mocniej gaz to kaganiec zostanie zwolniony by pozwolić wykonać manewr ale przy próbie stabilizacji prędkości na ponadprzepisowej znowu ograniczy moc by zwolnić. Więc spokojnie – jeśli ktoś nie pomylił ulicy z torem to nic mu się nie stanie – przeżyje

Brii ma rację – to jest limiter i nic nie będzie hamować (w sensie używać hamulców) tylko pedał gazu "nie będzie działał". Kto ma auto z manualnym limiterem to może sprawdzić jak to działa – w nowej wersji po prostu będzie automat pobierający wartość ze znaku/map.
Jak czytam wpisy co niektórych tutaj, to jestem za wprowadzeniem tego nawet od jutra.
Forumowicz
 
Od: 8 cze 2015, 15:26
Posty: 133 (88/6)
Skąd: Kraków
Auto: Mazda3 BM '15 120KM MT SkyMotion SoulRed

Postprzez Rumcajs » 4 mar 2019, 14:50

W czerwcu 2017 w Buenos Aires Anielcia Makrelcia bekła:
"Za 20 lat będziemy mogli prowadzić samodzielnie tylko za specjalnym pozwoleniem."

Ja tam nie wiem, ale czasami jak politycy w EUCCP są zmęczeni albo pijani, to im się troszku prawdą chepnie, co oni w przyszłości tam dla nas planują. :>
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lut 2012, 16:03
Posty: 610 (37/42)
Skąd: Almanya / ألمانيا
Auto: M6 2.0 Sports-Line'10

Postprzez Hurrican3 » 4 mar 2019, 16:23

najlepiej to w ogóle zabrać kontrolę nad autem, a jak się system wykrzaczy to przy wyprzedzaniu (o ile będzie opcja) auto stanie okoniem :D niby projekt ciekawy, ale...
prawda jest taka ze gdyby zależało im na bezpieczeństwie wprowadziliby pędniki uziemiające siłę uderzenia, nota bene polskiego wynalazcy a nie takie pierdolety...
Forumowicz
 
Od: 29 maja 2018, 08:34
Posty: 44
Auto: Madzia3 touring 2017

Postprzez brii » 5 mar 2019, 17:35

Hurrican3 napisał(a):prawda jest taka ze gdyby zależało im na bezpieczeństwie wprowadziliby pędniki uziemiające siłę uderzenia, nota bene polskiego wynalazcy a nie takie pierdolety...

A oprócz tego powinni wprowadzić turbinkę Kowalskiego i napęd perpetuum mobile...
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8961 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez Norreca » 5 mar 2019, 18:51

z tym perpetuum mobile to mogli by w koncu zrobic i wprowadzic ile mozna czekac <rotfl> <rotfl> <rotfl> <rotfl>
Obrazek
Klubowicz
 
Od: 10 sty 2013, 13:17
Posty: 1915 (84/101)
Skąd: Wiesbaden / Bydgoszcz
Auto: Była:
Mazda 3 BK Y6 ‘07 1.6
Mazda 3 BL R2 '10 2.2
Mazda MX-5 NC '08 2.0
Jest:
MPS BL3 '13 2.3

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 36 gości

Moderator

Moderatorzy Moto