Zawieszenie wielowahaczowe kontra belka skrętna Audi A3 8L- prośba o opinie.

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez zadra » 14 gru 2018, 02:50

Witajcie.
Na początku trochę wyjaśnię o co chodzi mi w tym temacie.
Znudzony moim peugeotem 407 (de fakto po kilku bojach a oporną naturą tego francuza jego kapryśny charakter został przeze mnie ujarzmiony, jaż nie kaprysi, już nie prycha i nie kicha gdy "proszę" go o to,żeby jechał i dodatkowo odpycha się dość sprawnie i tanio, bo najczęściej spalanie lpg nie przekracza u mnie 10l/100km).
Tak,czy siak, stwierdziłem,że zbyt długo woziłem powietrze tym dużym i przestronnym autem; myślę o zmianie i (o zgrozo) z wielu różnych opcji aktualnie na czołowe miejsce wysuwa się kandydatura z niemcowni – audi A3 w wersji 8L i uturbionym 1,8 20V (ukierunkowanym pod lpg).
Nie będę się rozkminiał dlaczego i po co mi takie auto. Ogólnikowo mogę powiedzieć,źe potrzebuję aktualnie czegoś mniejszego,zwinnego, przyjaznego, bez nadmiernej korozji i z mocą nie mniejszą niż poprzednie auto..

Przeglądając net zaintrygował mnie fakt,że właściciele A-3ek chwalą zawieszenie za dobre prowadzenie a większość z nich nie zdaje sobie sprawy,że podróżuje autem z belką skrętną na tylnej osi i tylko niewielki procent posiada wielowahacz na całym podwoziu.

Nie zależy mi na napędzie w haldexie, choć przyzwyczajony do rozbudowanego zawieszenia trochę obawiam się,że przejście na belkę będzie dla mnie zbyt wielkim wyrzeczeniem.

Czy macie jakieś doświadczenia dotyczące tego zawieszenia? Może nie warto się przejmować i zastanawiać, tylko śmiało wchodzić w świat prostoty (a może prostactwa?) ?

Taniość również jest ważna, bo chciałbym więcej wydawać na paliwo niż na serwis...
Ostatnio edytowano 14 gru 2018, 13:27 przez zadra, łącznie edytowano 1 raz
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3146 (34/85)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez piwo » 14 gru 2018, 07:23

belka skretna ma tez zalety. np megane rs jest na belce skretnej i zawsze notowala rekordy na nurburgringu w swojej klasie.
ogolnie belka skretna zaciesnia tor jazdy tylu. fajne to i nie fajne bo trzeba troche szerszym lukiem wchodzic w zakret by tylem nie pojechac po krawezniku.
ogolnie belka skretna nie da tyle komfortu co wielowahacz bo to zawieszenie zalezne. nie da sie wybierac nim tak dziur jak wielowahaczem.
stad w autach nastawionych na komfort i prowadzenie wielowahacz jest idealny. w autach nastawionych na sport kosztem komfortu belka spelnia swoje zadanie rownie dobrze.
wada wielowahaczu jest mniejszy bagaznik i wiecej rzeczy ktore moze sie popsuc.
wada belki jest mniejsza mozliwosc regulacji zawieszenia (albo wcale) (katow pocchylen, zbieznosci itd)
i gorsze wybieranie nierownosci.
bardziej bym patrzyl na konkretny model niz sugerowal sie typem zawieszenia. bo wszystko mozna zrobic dobrze lub sp... lic.
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
Avatar użytkownika
Koordynator Zlotów
 
Od: 13 lut 2005, 13:05
Posty: 4733 (217/128)
Auto: Opel Speedster 2001r. B207r,930kg,LSD,RWD, RaceTCS,semislick,320KM
1/4: 13,806s;
tor Poznań: 1m48,4s
tor Łódź 57,5s
Mazda 3 BM 2014r.

Postprzez Płomień » 14 gru 2018, 11:03

Też trzeba zwrócić uwagę na proces technologiczny i wiek auta. Belki skrętne teraz są dużo lepsze niż te produkowane 20 lat temu, oczywiście o ile nie rozmawiamy o fiatach <lol>

Wielowahacz daje dobre prowadzenie i trzymanie się auta bez specjalnych strat komfortu. Belka skrętna to zazwyczaj albo-albo. Przy czym, o ile na torze belka w usportowionym aucie będzie spisywać się równie dobrze, to na wyboistych drogach przegrywa pod względem trakcji. Ma dłuższy czas reakcji na wyboje, i przenosi siły i wibracje na drugie koło.

Ja osobiście zawsze wybrałbym wielowahacz, dopóki nie będzie to auto wożone na tor lawetą.
Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 17:47
Posty: 1120 (25/84)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH

Postprzez zadra » 14 gru 2018, 13:26

W moim przypadku, będę przesiadał się z przestronnej 407-ki z dużym bagażnikiem (pomimo iżto sedan) do dużo mniejszego i zwartego auta, wielowahacz ( i haldex) zmniejsza drastycznie pojemność bagażnika, ale szukając może się okazać, że ilość aut które nadaje się do bezpiecznej jazdy może być ograniczona, więc chyba wygra to co lepiej zachowane..

mieliście styczność z ałdi a3 w turbobenzynie? warto się interesować?
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3146 (34/85)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez KrzyzakMitsu » 14 gru 2018, 14:39

A ja cię rozczaruję – mianowicie tam nie ma żadnej belki skrętnej – sprzedawcy się niedoinformowani i co prawda mówią o belce, ale NIE MA TAM BELKI SKRĘTNEJ na tylnej osi. To co nazywają belką to zmodyfikowany wahacz wleczony, Panhard, ale bez belki poprzecznej. Jest to konstrukcja z lat 70 a może i wcześniej, tylko udoskonalona.
I wcale nie jest to zarzut, bo belka skrętna znana z francuzów składa się z 2 części oddzielonych takimi prętami, które je łączą i dzielą :) i skręcają się podczas pracy zawieszenia góra/dół.
A w grupie vw mocniejsze silniki też mają wielowahacz z tyłu wraz ze stabilizatorem a słabsze mają wahacz wleczony i jest to spora zaleta jeśli chodzi o trwałość w stosunku do belki.
Wielowahacz to inna kwestia – u mnie w Galancie przy 14 wahaczach i 2 stabilizatora po 20 latach i 370 000 km wymiany wymagały tylko 2 wahacze. Oczywiście zmieniłem więcej – z przyzwoitości (dokładnie 5 szt. z 14 z czego 4 z przodu).
Generalnie zajrzyj pod auto i wszystko się wyjaśni.
Forumowicz
 
Od: 1 paź 2018, 19:44
Posty: 456 (17/14)
Auto: Mazda 5, Galant E32 i EA5, Leon 5F

Postprzez mad_man » 14 gru 2018, 20:52

zadra napisał(a):bez nadmiernej korozji

wybrałeś zatem złą markę.
Już Toyota mniej rdzewieje.

Co do samej belki to producenci ją dają by obniżyć koszty produkcji.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 maja 2005, 15:48
Posty: 428 (1/3)
Skąd: Oświęcim
Auto: '91 323F BG 16V 1.6 (gaz)
'95 626 GE 1.8 (rip)
'96 323F BA 1.5Z (sold)
'09 Laguna 2.0T F4R

Postprzez Neonixos666 » 14 gru 2018, 21:57

najlepszą opcją są wahacze wleczone jak w vw T4 łączy niezależność wielowahacza i prostotę belki
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9470 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Płomień » 14 gru 2018, 23:15

Są na tym świecie zdarzenia, które pozornie wydają się być bez sensu, ale jednak się zdarzają. Tzw. paradoksy.
Zbrodniarze i dyktatorzy nominowani do pokojowej nagrody nobla.
Wątróbka robi się twardsza im dłużej ją smażysz.
Najbardziej sportowe auta na forum Mazdy to Ople (speedstery).
Spawacze zarabiający więcej niż profesorowie na uczelni.
Im więcej wody demineralizowanej wypijesz, tym bardziej się odwodnisz.
Jeśli będziesz za długo spał, to obudzisz się zmęczony.

No i nareszcie. Jako przykład zawieszenia i najlepsza opcja podany jest Volkswagen T4 :D
Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 17:47
Posty: 1120 (25/84)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH

Postprzez Neonixos666 » 14 gru 2018, 23:31

Płomień napisał(a):No i nareszcie. Jako przykład zawieszenia i najlepsza opcja podany jest Volkswagen T4


fajny jest układ przedniego zawieszenia nie każdy wie że są tam dwa wahacze na stronę amortyzator a rolę sprężyny pełnią drążki skrętne które są ułożone wzdłuż samochodu. Dzięki temu naprawdę dobrze się prowadzi jak na busa.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9470 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez zadra » 15 gru 2018, 00:49

wybrałeś zatem złą markę.
Już Toyota mniej rdzewieje.

Napisałeś tak w obronie japońskiej motoryzacji?

Fakt, toyota nie rdzewieje tak jak mazda czy nissan(np.almera z tych lat), ale corolla mi nie odpowiada i droga zbyt jest wg.mnie...

Może należałoby zrobić ankietę rdzewności (lub odporności na korozję) aut popularnych – więcej osób mogłoby się w jednym temacie wyrazić w jaki sposób na podstawie własnych doświadczeń i obserwacji postrzegają daną markę lub konkretny model.
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3146 (34/85)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez mad_man » 15 gru 2018, 11:28

zadra napisał(a):Napisałeś tak w obronie japońskiej motoryzacji?

Nie, tutaj nie ma zbytnio co bronić. To raczej mniejsze zło gdybyś chciał japończyka.
I nie dziwię się w kwestii Corolli. To jest bardzo poprawny samochód do bólu.

zadra napisał(a):Może należałoby zrobić ankietę rdzewności (lub odporności na korozję) aut popularnych

Proszę:
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 9#p3363419
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 maja 2005, 15:48
Posty: 428 (1/3)
Skąd: Oświęcim
Auto: '91 323F BG 16V 1.6 (gaz)
'95 626 GE 1.8 (rip)
'96 323F BA 1.5Z (sold)
'09 Laguna 2.0T F4R

Postprzez KrzyzakMitsu » 15 gru 2018, 22:56

Tu masz zdjęcie jak wygląda to zawieszenie, jak widać nie ma żadnych prętów, które się skręcają, jak to ma miejsce we francuzach:

Obrazek

jak widać tylko na końcu są tuleje mocowane do podwozia, które pozwalają na niewielką pracę góra dół, bo jest oczywiście system sprężyna + amortyzator (montowane osobno, nie w kolumnie)

a w belce, czasem nawet nie ma sprężyny – miałem tak w renówce
tu szczegóły: https://tylnabelka.pl/regeneracja-tylne ... lt-scenic/
Forumowicz
 
Od: 1 paź 2018, 19:44
Posty: 456 (17/14)
Auto: Mazda 5, Galant E32 i EA5, Leon 5F

Postprzez Neonixos666 » 15 gru 2018, 23:40

w sumie przy tym rozwiązaniu wystarczyłby jeden amortyzator i sprężyna na środku <lol>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9470 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez zadra » 16 gru 2018, 00:26

Tu masz zdjęcie jak wygląda to zawieszenie

No skrętne to to wcale nie jest...

Jak to nazwać? Wahacz wleczony? – jak koła łapią przyczepność w zakręcie gdy jest nierówny asfalt; np jedno koło jedzie po wyższej fałdzie koleiny a drugie "wisi" nad głębszą częścią koleiny?
Przecież to sztywny zawias jest...
Jak podniosę koło z jednej strony, to koło z drugiej również mi się uniesie – dobrze myślę?
W terenowym jeepie przy 60km/h to może się sprawdzać, ale w osobówce przy szybkim zakręcie nie chciałbym,żeby jedno z kół szybowało ponad jezdnią..
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3146 (34/85)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez mad_man » 16 gru 2018, 00:59

KrzyzakMitsu napisał(a):a w belce, czasem nawet nie ma sprężyny – miałem tak w renówce
tu szczegóły:
Ale w tych nowszych już nie.
Tak to wygląda w Lagunie III:
http://catcar.info/renault/?lang=en&l=c ... PT0zM0E%3D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 maja 2005, 15:48
Posty: 428 (1/3)
Skąd: Oświęcim
Auto: '91 323F BG 16V 1.6 (gaz)
'95 626 GE 1.8 (rip)
'96 323F BA 1.5Z (sold)
'09 Laguna 2.0T F4R

Postprzez Neonixos666 » 16 gru 2018, 01:23

zadra napisał(a):W terenowym jeepie przy 60km/h to może się sprawdzać, ale w osobówce przy szybkim zakręcie nie chciałbym,żeby jedno z kół szybowało ponad jezdnią..


w terenowym jest lepiej bo nawet przy sztywnym moście zawias lepiej chodzi niż przy tym z audi.

zadra napisał(a):Jak to nazwać? Wahacz wleczony?


To chyba belka wleczona, wahacze wleczone ma np Seicento.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9470 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez KrzyzakMitsu » 16 gru 2018, 18:13

Wahacz wleczony to szerokie pojęcie, może mieć i sej jak i w wielowahaczowym Galancie mam też z tyłu wahacz wleczony jako 1 z 4 na jednym kole, który łączy przód ze zwrotnicą (nr 6 na rysunku). A reszta jest już na tylnym moście:
Obrazek
Ale tak, jest to swojego rodzaju wahacz wleczony, tylko bez stabilizacji typu Panhard. I rzeczywiście konstrukcyjnie jest bardzo podobne do tego co kolega zaprezentował w Lagunie 3. Tylko tuleje są umieszczone jakby pionowo a nie poziomo. I wg mnie L3 też nie ma belki skrętnej w takim razie.
Jak dla mnie to plus. Ta konstrukcja jest bardzo trwała, w moim innym Galancie, rocznik 1990 ma 800 000km przebiegu od nowości.
Forumowicz
 
Od: 1 paź 2018, 19:44
Posty: 456 (17/14)
Auto: Mazda 5, Galant E32 i EA5, Leon 5F

Postprzez zadra » 18 gru 2018, 01:50

Jeśli faktycznie w większości przypadków (audi a3) jest to w taki sposób rozwiązane, to absolutnie nie rozumiem zachwytów nad zachowaniem auta w czasie jazdy (ostatnio namiętnie przeglądam strony,forumy i szukam wszelkich informacji, które spowodowałyby, abym przestał interesować się tym samochodem.. ) a bardzo wiele pozytywnych informacji można wyczytać w opiniach o Audi A3 8L..

Czyżby innymi autami "CI" ludzie nie jeżdzili,że nie mają do czego porównać, czy może faktycznie mimo wszystko jest to dobre, praktyczne, wygodne i bezpieczne rozwiązanie?

Ja w moim Peugeocie 407 mam wielowahacz z tyłu – oryginalny, fabryczny 14-o letni..
Auto wyjechało z polskiego salonu, jeździło tylko i wyłącznie po polskich drogach, a podzespoły z tyłu mają się dobrze. Tylko amorki wymieniłem (wszystkie) na nowe, bo zbliżam się już do 300kkm – ot taka moja fanaberia...
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3146 (34/85)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez Płomień » 18 gru 2018, 11:09

Rozwiązanie jest "wystarczające".

Zwróć uwagę, że A3 fabrycznie wychodziło na oponach 195/65/15. Szeroki bieżnik, wysoki profil.
Dla porównania 323F BJ, auto ciut cięższe, i trochę większe – 185/65/14. Braki zawieszenia nadrobili oponą.
Zauważ że przez lata, auta o podobnej mocy i masie dostawały coraz szersze bieżniki, bo prościej i taniej wrzucić szerszą oponę niż zrobić dobre zawieszenie. Trzymanie boczne się zgadza, wysoki profil daje potrzebne wytłumienie nierówności.

Przykład w zakresie jednej marki i modelu – Toyota Corolla.
E11
175/65/14 – zawieszenie wielowahaczowe
E12
195/60/15 – belka skrętna

Zrobili downgrade żeby obniżyć koszty produkcji. Prasa motoryzacyjna łapała się za głowę, że E11 prowadziła się świetnie, a E12 to dziadkowóz. Jednak wyniki sprzedażowe pokazały, że klientów to specjalnie nie obeszło. Najwyraźniej grupą docelową Toyoty to drogowe dziadki i zamulacze, a auto potrzebne jest żeby bezawaryjnie wozić ich pomarszczone tyłki z pkt A do B.

Audi to napęd quattro, mocne silniki i segment premium. Nie kupujesz go żeby czerpać radość z przecinania zakrętów, więc nie mają w tym interesu, żeby rozwijać auta w tą stronę. Oczywiście pomijam fakt, że A3 to golf z czterema zerami na masce, bo to historia na inny odcinek :D
Obrazek
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2018 miejsce 1
 
Od: 13 lis 2014, 17:47
Posty: 1120 (25/84)
Skąd: Łódź / Kowary
Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH

Postprzez KrzyzakMitsu » 18 gru 2018, 15:48

Ej, przecież napisałem że niektóre modele wychodzą z wielowahaczem z tyłu i jest on bardzo podobny do tego z mazdy. Np. w Leonie modele z silnikiem 1.8 wzwyż mają już wielowahacz z regulacją zbieżności oraz dodatkowo tylnym stabilizatorem.
Dlatego pisałem – zajrzyj pod bagażnik ;)
Taka konstrukcja:

Obrazek
Forumowicz
 
Od: 1 paź 2018, 19:44
Posty: 456 (17/14)
Auto: Mazda 5, Galant E32 i EA5, Leon 5F

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 23 gości

Moderator

Moderatorzy Moto