Nie wiem, czy ten cennik Mazdy był już na forum. Są tutaj ceny oraz moc wersji silnikowej Skyactiv-X, nie podawane jeszcze na oficjalnej stronie Mazdy.
https://www.mazda-press.com/pl/aktualno ... e-i-ceny-/Tutaj jeszcze trochę więcej o tym silniku.
Będzie mieć dwa litry pojemności skokowej, jego moc sięgnie 181 KM. Maksymalny moment obrotowy sięgnie wartości 222 Nm. Te wyniki są na poziomie niższym, ale zbliżonym do wartości osiąganych przez motor Skyactiv-G o pojemności 2,5 litra. Charakterystyka jednostki Skyactiv-X ma być jednak bardziej korzystna.
Silnik Skyactiv-X wykorzystuje połączenie zalet jednostek benzynowych i wysokoprężnych. Bardzo obrazowo można nazwać go właśnie "benzynowym dieslem", bo dochodzi tam do zapłonu samoczynnego, choć sterowanego iskrowo. Mazda nazwała to SCCI – Spark Controlled Compression Ignition.
Nie zagłębiając się w szczegóły techniczne, zasada działania silnika Syactiv-X jest podobna jak w silnikach Diesla. Mieszanka paliwowo-powietrzna ma być zapalana samoczynnie, dzięki dużej kompresji – jak w dieslach.
Czy oznacza to pozbycie się świec zapłonowych? Nie do końca. Te będą wykorzystywane do zapłonu w określonych warunkach – dużym obciążeniu jednostki czy przy zimnym silniku.
Jednostki Skyactiv-X mają potrzebować nawet o 30 proc. mniej paliwa, niż oferowane obecnie – i tak już oszczędne – silniki benzynowe Skyactiv-G. Spalanie ma być na poziomie obecnych diesli – Skyactiv-D.
Zastosowanie sprężarki mechanicznej podniesie dodatkowo maksymalny moment obrotowy, który wzrośnie od 10 do nawet 30 proc.