Co tankować od 12 pazdziernika?
1, 2
To może zaistnieć sytuacja ,że na jednej stacji będzie tylko E10 a na drugiej tylko E5 czy jak?
Co się stanie, gdy jadąc z prędkością światła, włączysz przednie reflektory?

w sumie częściowo tak – problem jest taki że np. E10 (niby 95) ma wartosć opałowa o 5% niższą niż aktualne 95

i jak do tej pory samochody przeważnie miały niższe spalanie na 95 (i wyższą moc –> https://rx-8.pl/95kontra98.pdf) to teraz taka nowa 95 będzie gorsza (mniej kaloryczna) niż 98E5
a ponieważ u nas i tak paliwa są słabsze/gorsze niż np. w DE to już w ogóle będzie wesoło
chyba że zrobią niespodziankę i paliwa E10 będą tańsze np. o 10% wtedy większe zużycie i tak da oszczędność –> https://autoexpert.com.au/posts/fuel-wa ... ar-further – pytanie ile samochodów zareaguje w podobny sposób.
- Od: 19 maja 2009, 19:05
- Posty: 434 (8/13)
- Skąd: Słomniki | Kraków
- Auto: RX-8 USDM '04,
Fiat 500e '16,
Tesla 3H '23
Mało tego, w obecnych paliwach muszą znajdować się domieszki bio, jest określona minimalna ilość. Przed 2011 było 5%, obecnie 7%. Oczywiście, może być więcej.
W składzie paliw mamy masę związków z różnych grup. Jeśli ktoś kiedyś na chemii powiedział Wam że benzyna to węglowodory o liczbie atomów węgla w cząsteczce od 5 do 12 to zrobił Was w ciula, bo ich ilość może nie przekraczać 50%.
Nie ma co się bać biokomponentów, to nadal są w większości węglowodory pochodzenia organicznego. Nie zniszczą Wam silnika, a mniejsza kaloryczność jest kompensowana przez niższą cenę.
Co do mocy – bawią mnie opracowania i wyrokowanie typu "paliwo 95 daje więcej mocy". Od strony paliwa na moc wpływają dwie zmienne, ilość energii wydzielonej z jednostki powietrza użytej do spalenia, i sprawność spalania. Pierwsze zależy od składu paliwa, drugie od naszego silnika.
Zwróćcie uwagę, na dwie rzeczy. Po pierwsze, w "badaniu" wziął udział Fiat CC Sporitng. Auto tak zaawansowane technicznie, że można je rozebrać i złożyć za pomocą klucza 13, śrubokręta i młotka. Zapłon jest ustawiony na sztywno, bezpiecznie, pod paliwa z początku lat 90, nie ma żadnej możliwości dopasowania się. Kolega Raptor77 wrzucił ciekawą tabelkę z zużyciem paliwa zależnie od marki auta. Jakimś cudem Alfa, Saab i Peugeot nie spalają więcej 98 niż 95. Nie ma informacji o modelu i silniku testowanym, idę o zakład, że były to konstrukcje znacznie nowsze niż reszta w tabelce.
Po drugie, badane zostało jakieś jedno paliwo 95, jakieś jedno paliwo 98, i 99+ z BP. Czyli wnioski całego "badania" opierają się na trzech przypadkach. Chyba nie muszę mówić że jest to "ciut" niemiarodajne, zadające kłam jakiejkolwiek metodyce badawczej.
Jak ktoś chce poczytać troszkę więcej, to temat o paliwach już istnieje, i tam wypowiedziałem się troszkę szerzej.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 5#p3305375
W składzie paliw mamy masę związków z różnych grup. Jeśli ktoś kiedyś na chemii powiedział Wam że benzyna to węglowodory o liczbie atomów węgla w cząsteczce od 5 do 12 to zrobił Was w ciula, bo ich ilość może nie przekraczać 50%.
Nie ma co się bać biokomponentów, to nadal są w większości węglowodory pochodzenia organicznego. Nie zniszczą Wam silnika, a mniejsza kaloryczność jest kompensowana przez niższą cenę.
Co do mocy – bawią mnie opracowania i wyrokowanie typu "paliwo 95 daje więcej mocy". Od strony paliwa na moc wpływają dwie zmienne, ilość energii wydzielonej z jednostki powietrza użytej do spalenia, i sprawność spalania. Pierwsze zależy od składu paliwa, drugie od naszego silnika.
Zwróćcie uwagę, na dwie rzeczy. Po pierwsze, w "badaniu" wziął udział Fiat CC Sporitng. Auto tak zaawansowane technicznie, że można je rozebrać i złożyć za pomocą klucza 13, śrubokręta i młotka. Zapłon jest ustawiony na sztywno, bezpiecznie, pod paliwa z początku lat 90, nie ma żadnej możliwości dopasowania się. Kolega Raptor77 wrzucił ciekawą tabelkę z zużyciem paliwa zależnie od marki auta. Jakimś cudem Alfa, Saab i Peugeot nie spalają więcej 98 niż 95. Nie ma informacji o modelu i silniku testowanym, idę o zakład, że były to konstrukcje znacznie nowsze niż reszta w tabelce.
Po drugie, badane zostało jakieś jedno paliwo 95, jakieś jedno paliwo 98, i 99+ z BP. Czyli wnioski całego "badania" opierają się na trzech przypadkach. Chyba nie muszę mówić że jest to "ciut" niemiarodajne, zadające kłam jakiejkolwiek metodyce badawczej.
Jak ktoś chce poczytać troszkę więcej, to temat o paliwach już istnieje, i tam wypowiedziałem się troszkę szerzej.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 5#p3305375
- Od: 13 lis 2014, 17:47
- Posty: 1132 (25/85)
- Skąd: Łódź / Kowary
- Auto: Xedos 6 KL `92
323C `96 ZM-VE
Mazda 6 GH
Płomień to jest dość stare opracowanie, co do tabelki – jak napisałeś nie wiadomo jakie samochody testowali, jedynie w ostatnim linku który zamieściłem są dokładne dane pomiarów, samochodu itd wg niego wygląda że e10 wcale nie jest takie złe – tylko że ma niższa cenę od zwykłej 95/98
- Od: 19 maja 2009, 19:05
- Posty: 434 (8/13)
- Skąd: Słomniki | Kraków
- Auto: RX-8 USDM '04,
Fiat 500e '16,
Tesla 3H '23
Coś więcej można się dowiedzieć? Jakieś nowe przepisy wyszły i od października na stacjach ma być inne paliwo? Może czas najwyższy na e85 (15% etanolu) na stacjach? Etanol ma to do siebie że ma w sobie tlen ( prawie jak nitro) i zmniejsza egt i auta turbo po odpowiednim dolaniu (mniejsza kaloryczność) generują dużo wyższa moc.
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
Mają być inne oznaczenia:
– B jak ben... sorry, jak Diesel
– E jak benzyna
Wszystko po to, żebyś się nie pomylił przy tankowaniu. Literki B i E pochodzą od pierwszych liter nazw dodatków.
Przypuszczam, że w praktyce nic się nie zmieni – będziemy mieli oznaczenie E5 + jak dotąd PB95 oraz E5 + jak dotąd PB98.
Widziałem na jakiejś stacji, że pistolet został bez zmian, a na samym dystrybutorze pojawiła się naklejka z nowym oznaczeniem zunifikowanym dla UE.
– B jak ben... sorry, jak Diesel
– E jak benzyna
Wszystko po to, żebyś się nie pomylił przy tankowaniu. Literki B i E pochodzą od pierwszych liter nazw dodatków.
Przypuszczam, że w praktyce nic się nie zmieni – będziemy mieli oznaczenie E5 + jak dotąd PB95 oraz E5 + jak dotąd PB98.
Widziałem na jakiejś stacji, że pistolet został bez zmian, a na samym dystrybutorze pojawiła się naklejka z nowym oznaczeniem zunifikowanym dla UE.
E myślałem że zamierzają wprowadzić 95e10 czyli 10% dodatek etanolu do pb. Ogólnie w sporcie dolewa sie 25% etanolu i dzięki temu moc rośnie ponad 10% tylko dzięki temu dodatkowi( c2h5oh; dzięki tej grupie oh która dostarcza dodatkowy tlen nie z zasysania a z paliwa). Oczywiście spalanie rośnie ale i egt mocno leci w dół więc praktycznie same zalety. Lalbym 98e10 jakby było dostępne na stacjach.
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
Cóż, tego to nie wiem i nie mam pojęcia jakie są plany i czy są
. Jedno jest pewne – na dzień dzisiejszy mamy do czynienia ze zmianą oznaczeń, a właściwie z dodaniem nowych.
Kupując dziś samochód (rocznik 2018 i wyższe) będziesz miał pod klapką wlewu paliwa napis np. E5 i Twoim zadaniem będzie znalezienie takiego samego znaczka na stacji
.
Kupując dziś samochód (rocznik 2018 i wyższe) będziesz miał pod klapką wlewu paliwa napis np. E5 i Twoim zadaniem będzie znalezienie takiego samego znaczka na stacji

nemi napisał(a):Przypuszczam, że w praktyce nic się nie zmieni – będziemy mieli oznaczenie E5 + jak dotąd PB95 oraz E5 + jak dotąd PB98.
Widziałem na jakiejś stacji, że pistolet został bez zmian, a na samym dystrybutorze pojawiła się naklejka z nowym oznaczeniem zunifikowanym dla UE.
Dokładnie tak, nic się nie zmieni poza tym:
nemi napisał(a):Kupując dziś samochód (rocznik 2018 i wyższe) będziesz miał pod klapką wlewu paliwa napis np. E5 i Twoim zadaniem będzie znalezienie takiego samego znaczka na stacj
Pod klapką nowego auta nie zobaczysz już oznaczenia PB/ON. Na stacji mają pozostać oznaczenia podwójne, bo "stare" wciąż mówią o liczbie oktanowej.
No ale te e5 nic kompletnie nie mówi o oktanowosci. Jedyne o czym mówi to o opalowosci więc auto musi być wystrojone pod dane paliwo na e85 wtryski muszą podawać dużo więcej paliwa by zapewnić odpowiedni Afr. Ale co do stuku puku nic nie mówią więc zapłon nie wiadomo jak stroić chyba że jakieś normy są i E10 ma mieć 95 oktan a e5 98 octan
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
Ja bym się tak nie rajcował tym dodatkiem etanolu bo może on wywoływać korozję w układach wtryskowych i do niektórych silników nie można lać E10
piwo napisał(a):No ale te e5 nic kompletnie nie mówi o oktanowosci
No przecież to napisałem
Ja bym się tak nie rajcował tym dodatkiem etanolu bo może on wywoływać korozję w układach wtryskowych i do niektórych silników nie można lać E10
Etanol jest higroskopijny. Paliwo nie może długo stać zanim nie zostanie spalone.
Dopisano 11 paź 2018 15:32:
loockas napisał(a):piwo napisał(a):No ale te e5 nic kompletnie nie mówi o oktanowosci
No przecież to napisałemDlatego na stacjach wciąż pozostają "stare" oznaczenia, bo zarówno PB95 jak i PB98 to E5.
Czyli nadal nie będzie dostępnego w Polsce e85 choć w cal j uni można to kupić? Tak samo e20 nie będzie? Czyli w całej unii idzie kupić paliwo z większą ilością etanolu a w Polsce nadal będzie tylko e5? Myślałem że przepisy nowe to nie tylko naklejki ale i wymuszenie stosowania przez wszystkie kraje unii określonych paliw.
Teraz doczytałem że czysty etanol ma liczbę oktanowa 111 więc im więcej w tym raczej wyższa oktanowosci.
Ostatnio edytowano 11 paź 2018, 15:43 przez piwo, łącznie edytowano 1 raz
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
Piwo Twój motor chyba może chodzić na E85? wiem że niektóre saaby mogą takie lać.
Podejrzewam że nawet E10 nie będzie na niektórych stacjach.
1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości