Czy można nabić klimatyzację gazem LPG?

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez Sonek » 17 lip 2018, 23:21

Wszyscy mówią, że może być strasznie szkodliwy dla zdrowia. To czy LPG zabije układy klimatyzacji przekonamy się na tych co testują :)
Forumowicz
 
Od: 22 lip 2015, 18:33
Posty: 304 (0/8)
Skąd: Poznań
Auto: Volvo S60 2.5T

Postprzez Grzyby » 1 sie 2018, 21:11

loockas napisał(a):Czy te układy klimatyzacji są jednakowe jak pod obecnie stosowane czynniki? Może jednak jest jakiś układ filtrowania? Nawet w instalacji paliwowej LPG masz filtr fazy lotnej i ciekłej.

Z tego co wiem, to tak.
Co do filtrów w instalacji LPG to nie dziwne że są, bo przecież co chwile praktycznie tankujesz z różn ych zbiorników. Zestawy do napełniania mogą być "czyste". W końcu nie masz tam przewalanych setek czy tysięcy litrów jak przy zasilaniu silnika LPG a jednorazowe napełnienie. Nie wiem jak ze smarowaniem, nie wgryzałem się w temat przejścia na propan.
Ale w gotowych zestawach na rynku amerykańskim (mówimy o R134a) zwykle są to gotowe mieszanki z olejem. No i cena jest po prostu śmieszna (rzuć okiem w linki z poprzedniego posta).

loockas napisał(a):Benzyna też jest palna...

Nie krzycz tak o tym, bo jeszcze ktoś w unii do tego dojdzie i zakażą .... :P
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 22:09
Posty: 17082 (109/177)
Skąd: KIELCE
Auto: Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Panda VAN 1,1 LPG '05
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez zadra » 6 sie 2018, 11:32

Grzyby – ciekawostka z jednego z podanych przez Ciebie linków:
"Country of Manufacture: China"
– może jeszcze taniej byłoby u oficjalnego producenta w "manufakturze" ? :)

Lookas, myślę,że trochę przesadzasz pisząc o nielegalności procederu, ewentualnej szkodliwości i coś tam jeszcze..
Nie spotkałem się z zakazem stosowania innych czynników chłodniczych w instalacjach klimatyzacyjnych.
Instalacja jest po prostu układem w którym producent przewidział taki a nie inny czynnik chłodniczy.
Używanie innego czynnika "może" spowodować uszkodzenie układu.
Masz na tabliczce znamionowej R134a, ale również na korku wlewu paliwa masz napis Pb 95 – stosując Pb 98, czy inną vervę – robisz to na własną odpowiedzialność, gdyż zalecane jest inne...
Producent zaleca rozmiar opon, który bardzo często zmieniany jest przez właściciela na inny, bo felgi 3-y numery większe są ładniejsze itd,itp..

Generalnie producent nie dopuszcza również jazdy autem na paliwie innym niż Pb/ON a gro właścicieli używa LPG a w innych krajach również alkoholu...

Co do filtrowania w układach klimatyzacji stosowane są tzw"filtroosuszacze" których zadaniem jest przede wszystkim mają separować wilgoć ale również zabezpieczać układ przed zanieczyszczeniami stałymi (w temacie mojego byłego comprexa kiedyś wstawiałem zdjęcia otwartego przeze mnie filtroosuszacza ).
Jeśli chodzi o olej w układzie – jego zadaniem jest smarowanie sprężarki, a drobiny oleju są również w całej instalacji.
Spotkałem się już z przypadkami, gdzie oleju było tak dużo,że zalewał skraplacz....
standardowo przy uzupełnianiu czynnika serwisanci dolewają 50...100 ml oleju bo... no właśnie "bo co"
nie są w stanie sprawdzić jego ilości w układzie, dlaczego więc zakładają że jest oleju zbyt mało?

Ja mam jeszcze R134a, mam nadzieję,że posłuży długo i bezpiecznie, bo nie wyobrażam sobie sezonowego serwisu klimatyzacji w cenie oscylującej w granicach wartości opłacanego OC...

Czynników chłodzących jest cała masa, nie tylko R134 i LPG można dobrać inny np R624 czy R600 ale należy zrobić to z głową...

Być może opisywane tu CO2 byłoby właściwym rozwiązaniem.
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 17:07
Posty: 3144 (33/85)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez mrd » 13 sie 2018, 18:22

Co do LPG w klimie – znam gości którzy się w to bawili. W pierwszym aucie ( Opel Corsa ) sprężarka padła po roku, w drugim ( Golf ) po ponad dwóch latach. W obu przypadkach sprężarki uległy zatarciu. Co ciekawe – po rozebraniu okazało się że jednak był w nich olej.
Nie znam się więc nie twierdzę że to wina akurat LPG, może Niemcy robią kiepskie sprężarki.
Ale jakoś nie słyszałem by sprężarki w tych modelach padały bez powodu, więc coś może być na rzeczy.
Sam jeżdżę na r134a, bo tak przewidział producent.
W obu Mazdach sprężarki wciąż działają pomimo ćwierćwiecza na karku, w osiemnastoletnim Suzuki tak samo.
Osobiście uważam że w układzie powinno być to co napisane w książce, i za cholerę nie pozwoliłbym nabić układu czymś innym.
Jeśli układ jest szczelny to cena czynnika nie gra roli. A jeśli nieszczelny to trzeba go naprawić, a nie nabijać co pół roku.
Jak układ chłodzenia cieknie to co się robi – naprawia czy dolewa wody, bo tańsza od płynu?
Chyba każdy zna odpowiedź.
Forumowicz
 
Od: 25 gru 2017, 00:18
Posty: 37 (1/0)
Auto: Mazda MX6 2.5 V6 Kl 1992
Mazda MX6 2.5 V6 Kl 1994
Peugeot 206 gti 2003

Postprzez zadra » 13 sie 2018, 18:31

Jeśli układ jest szczelny to cena czynnika nie gra roli. A jeśli nieszczelny to trzeba go naprawić, a nie nabijać co pół roku

Z tego co ja się orientuję, to w szczelnych układach klimatyzacji na r134a dopuszcza się ubytki czynnika na poziomie 10..15% objętości w każdym roku użytkowania.
Gaz ucieka ze względu na porowatość mieszanki gumowej z której zrobione są elementy elastyczne.

Czyli szczelny(i jednocześnie nieszczelny)
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 17:07
Posty: 3144 (33/85)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez mrd » 13 sie 2018, 18:46

Dopuszcza się też zużycie oleju w silniku – co nie znaczy że każdy bierze tyle oleju ile tylko może.
Ogólnie wystarczy regularnie serwisować klimatyzację, ewentualne ubytki uzupełnić bo przecież uzupełnienie czynnika nie kosztuje tyle ile nabicie PUSTEJ klimy.
Powiem tak – co dwa lata około 40euro za sprawdzenie, uzupelnienie i odgrzybienie. To chyba nie majątek, prawda?
Forumowicz
 
Od: 25 gru 2017, 00:18
Posty: 37 (1/0)
Auto: Mazda MX6 2.5 V6 Kl 1992
Mazda MX6 2.5 V6 Kl 1994
Peugeot 206 gti 2003

Postprzez Neonixos666 » 13 sie 2018, 18:51

Jeśli ktoś zarabia w euro to nie :|
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 9463 (52/235)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez mrd » 13 sie 2018, 18:55

Oj tam czepiasz się <oczy>
Forumowicz
 
Od: 25 gru 2017, 00:18
Posty: 37 (1/0)
Auto: Mazda MX6 2.5 V6 Kl 1992
Mazda MX6 2.5 V6 Kl 1994
Peugeot 206 gti 2003

Postprzez Neonixos666 » 13 sie 2018, 19:45

mrd napisał(a):Oj tam czepiasz się <oczy>


Nie czepiam się, ale trzeba tu zauważyć że co jest za granicą wartością normalną w Polsce nadal jest to spory wydatek patrząc na średnie zarobki i jak podchodzi się do przedsiębiorstw w tym kraju.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 9463 (52/235)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez mrd » 13 sie 2018, 20:20

Przecież – jeśli by przeliczyć – to tylko jakieś 160-180 złotych.
Raz na dwa lata.
No jak kogoś nawet na tyle nie stać to sorry – polecam rower.
Przy takim podejściu strach pomyśleć jak wygląda stan techniczny całego auta.
Ja wiem że w Polsce są niskie zarobki, no ale bez przesady.
Kupuje się takie auto jakie jest się w stanie utrzymać.
Forumowicz
 
Od: 25 gru 2017, 00:18
Posty: 37 (1/0)
Auto: Mazda MX6 2.5 V6 Kl 1992
Mazda MX6 2.5 V6 Kl 1994
Peugeot 206 gti 2003

Postprzez Neonixos666 » 13 sie 2018, 20:28

Gdyby te 160 -180 zł na dwa lato to były jedyne wydatki na auto to rozumiem, ale oprócz tego mamy przegląd ubezpieczenie, co roczny serwis, jakieś niespodzianki i kwota rocznych kosztów urasta bardzo szybko.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 9463 (52/235)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez mrd » 13 sie 2018, 21:24

Ale to tak jest w każdym kraju.
Powiem nawet że u mnie koszty utrzymania auta są dużo wyższe niż w Polsce.
Tutaj mówimy o samej klimatyzacji – bo niektórzy chcą oszczędzać na czynniku.
Co uważam za bezsens .
Znaczy że do silników też leją selektol czy superol – bo tańszy?

Żeby nie było – nie chodzi o to żeby mieć w układzie tylko najnowszy wynalazek, który jest łatwopalny i silnie toksyczny, ale lobbowany przez ekooszołomów ( a niech ludzie płoną w autach, byle ekologicznie ).
Chodzi o to żeby nie kombinować i nie szukać fałszywych oszczędności.
Jest takie powiedzenie – chytry dwa razy traci.
Przypomina mi się historia sprzed kilkunastu lat – miałem sąsiada, który jeździł Vectrą.
Vectra brała olej, więc chłop stwierdził że nie będzie wymieniał, skoro dolewa litr na tysiąc kilometrów to ten olej zawsze jest świeży. Aż kiedyś usłyszał – puk puk, to ja, panewka...
Tak samo z tymi którzy kombinują z nabijaniem klimy byle czym zamiast zadbać o szczelność i sprawność.
Forumowicz
 
Od: 25 gru 2017, 00:18
Posty: 37 (1/0)
Auto: Mazda MX6 2.5 V6 Kl 1992
Mazda MX6 2.5 V6 Kl 1994
Peugeot 206 gti 2003

Postprzez zadra » 16 sie 2018, 22:56

Wracając do treści tematu:
"czy można nabić klimatyzację gazem lpg" odpowiadam,że moim zdaniem Tak, można, jeśli prężność par jest zbliżona do tych z R134a oraz jeśli lpg jest gazem mieszalnym z zastosowanym olejem w układzie.
Nie padło w temacie pytanie : czy powinno się to robić/dlaczego chcecie to robić/ile to kosztuje/po co w ogóle macie sprawną klimatyzację, skoro bez niej auto jest równie sprawne, a nawet mniej pali... itd; itp....
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 17:07
Posty: 3144 (33/85)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości

Moderator

Moderatorzy Moto