Strona 1 z 2

Jakość paliw po kontroli UOKiK

PostNapisane: 19 maja 2012, 22:11
przez Guinness
Urząd Ochrony Konkurencji I Konsumentów podał wyniki badań jakości paliw przeprowadzonych w całej Polsce w okresie od 4 stycznia do 15 kwietnia 2012 roku .

Inspekcja Handlowa zbadała paliwa na 442 polskich stacjach
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podał wyniki badań jakości paliw przeprowadzonych w całej Polsce od 4 stycznia do 15 kwietnia 2012 roku. Inspekcja Handlowa sprawdziła próbki z 442 stacji. Sprawdź, gdzie lepiej nie tankować.
Do badań pobrano olej napędowy, benzynę bezołowiową 95 oraz LPG. W przypadku gazu największym problemem okazała się zawartość siarki. Na szczęście niewiele punktów oferujących LPG sprzedaje paliwo niskiej jakości. Zdarzyły się tylko trzy poważne przypadki. Duża zawartość siarki to przede wszystkim problem LPG sprowadzonego ze wschodu. Powinno ono zostać poddane odsiarczaniu, ale wiąże się to oczywiście ze wzrostem kosztów. Właśnie dlatego niektórzy importerzy pomijają ten proces. Niestety ze złym skutkiem dla środowiska i silnika samochodu.
Trzy przypadki na 105 skontrolowanych miejsc oferujących LPG to na szczęście niewielki odsetek. Trochę gorzej było w przypadku benzyny i oleju napędowego. Na 337 stacji poddanych kontroli w 19 wystąpiły nieprawidłowości.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oferuje również przystępną formę sprawdzenia stacji w Waszej okolicy. Na stronie UOKiK-u znajdziecie mapę z naniesionymi skontrolowanymi stacjami. Dla osób, którym przydarzyło się kupić paliwo o niewłaściwej jakości, urząd udostępnił na swojej stronie odpowiedni formularz zgłoszeniowy.


źródełko

Re: Jakość paliw po kontroli

PostNapisane: 8 cze 2012, 09:45
przez Krzemol
U mnie w takim, że w tabeli nie ma żadnej stacji na której tankuję :P

Re: Jakość paliw po kontroli

PostNapisane: 8 cze 2012, 16:04
przez Guinness
Czytaj uważnie <czytaj> . Skontrolowano 442 stacje a nie wszystkie w kraju . Jak nie ma z twojej okolicy to chyba jasne że nie została skontrolowana , więc nie wiesz jakiej jest jakości .

Re: Jakość paliw po kontroli

PostNapisane: 8 cze 2012, 16:14
przez Krzemol
No wiem przecież, dlatego napisałem że żadnej mojej nie skontrolowali :)

PostNapisane: 8 cze 2012, 18:28
przez spknet
ciekawe ile po kontroli beda znowu chrzcić paliwo

Jakość Pb/ON/LPG

PostNapisane: 10 lut 2017, 21:14
przez kubsztyk
Ostatnie 3-4 lata tankowane na BP na al. Solidarności w Kielcach, sporadycznie na innych stacjach. Zatankowane 06.01.2017 BP diesel Ultimate pełny bak, przejechane ~120 km, potem w trakcie powrotu koło północy -23 *C auto staje w trasie.
Dziękuję i nie polecam.

PostNapisane: 11 lut 2017, 11:21
przez Bigbluee
kubsztyk napisał(a):Ostatnie 3-4 lata tankowane na BP na al. Solidarności w Kielcach, sporadycznie na innych stacjach. Zatankowane 06.01.2017 BP diesel Ultimate pełny bak, przejechane ~120 km, potem w trakcie powrotu koło północy -23 *C auto staje w trasie.
Dziękuję i nie polecam.

120km przejechałeś więc... ciężko w 100% powiedzieć, że to paliwo.
Gdyby po paru km auto stanęło to ok.

Re: Aktualne ceny Pb/ON/LPG w Waszym mieście?

PostNapisane: 11 lut 2017, 13:02
przez kubsztyk
W sumie też z drugiej strony po jednej wpadce nie powinienem dyskwalifikować stacji, bo to na każdej się może przydarzyć. Ale uraz pozostał i więcej tam nie pojadę. Od tej pory tylko depresator i zwykły ON, a przy znacznych mrozach arktyczna ropa ze Statoil lub Lotos.
P.S. Po 2 dotankowaniach arktycznej na Statoil, wymianie filtra paliwa i jeszcze +15...20 litrów zwykłej ON z Lukoila auto na razie jeździ...

PostNapisane: 11 lut 2017, 18:02
przez Bigbluee
kubsztyk napisał(a):W sumie też z drugiej strony po jednej wpadce nie powinienem dyskwalifikować stacji, bo to na każdej się może przydarzyć. Ale uraz pozostał i więcej tam nie pojadę. Od tej pory tylko depresator i zwykły ON, a przy znacznych mrozach arktyczna ropa ze Statoil lub Lotos.
P.S. Po 2 dotankowaniach arktycznej na Statoil, wymianie filtra paliwa i jeszcze +15...20 litrów zwykłej ON z Lukoila auto na razie jeździ...


Czyli zatankowałeś i od razu przejechałeś 120km, więc nie miało prawa zamarznąć i dopiero jak wychłodziło się po długim postoju, auto staneło w trasie. OK.
Wcześniej źle zrozumiałem. Czyli jednak na 100% wina paliwa.
Ultimate i zwykły ON ma taką samą odporność na zamarzanie. Te paliwa różnią się dodatkami uszlachetniającymi ale te dodatki nie mają wpływu na "blokowanie zimnego filtra".
Ja osobiście nigdy nie tankowałem Ultimate a zawsze tankuje na BP. Zawsze tankuje zwykły ON, dodatkiem uszlachetniającym jest u mnie 250ml oleju 2T a na zimę z olejem 2T mieszam odpowiednią ilość depresatora DIesel Skydd. Taką mieszanke w butelce 750ml z dziubkiem mam w bagażniku z boku. Przeznaczone na 3 tankowania.
Absolutnie nigdy nie było problemu z odpaleniem lub parafiną.

Wpływ jakości paliwa na poziom spalania i kondycję silnika – dyskusja po kontroli UOKiK.

PostNapisane: 30 maja 2017, 17:43
przez stachan
benzyna.jpg


Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (instytucja, która podejmuje działania w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów) przeprowadził niedawno kontrolę stacji paliw (PB 95, PB 98, ON i biopaliw ciekłych).


Część ze stacji wybrano losowo, inne w związku ze skargami kierowców.

parafina.jpg



Poniżej znajdziecie szczegółowy raport z kontroli (wizualizacja oraz na samym dole do pobrania plik .pdf).

Można również skorzystać z wygodnej wyszukiwarki stacji na stronie UOKiK – kliknij

uokik.png


Sprawdźcie jak wypadły w raporcie UOKiK stacje benzynowe w Waszym regionie – na których paliwo było prawidłowe, a gdzie pojawiły się pewne wątpliwości. Zapraszamy do dyskusji na temat wpływu jakości paliwa na spalanie i kondycję silników – jakie są Wasze doświadczenia odnośnie poszczególnych stacji?

Pamiętajcie, że w przypadku uzasadnionych podejrzeń odnośnie jakości paliwa macie prawo do zgłoszenia skargi w UOKiK – tutaj więcej szczegółów.

uokik_zgłoszenie.png



1. Przedstawione wyniki kontroli przeprowadzonych przez Inspekcję Handlową podawane są do publicznej wiadomości na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej.

2. Tabela zawiera wyniki badań laboratoryjnych paliwa sprzedawanego w dniu kontroli.

3. Tabela zawiera wyniki badań ze stacji, gdzie czynności kontrolne zostały zakończone (tzn. po badaniu próbki kontrolnej lub po rezygnacji przez kontrolowanego z jej badania).

4. Wyniki badań jakości paliwa zostały opisane w następujący sposób:

a) litera D oznacza, że próbka spełnia wymagania jakościowe (parametry) określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych.

b) symbole wymienione poniżej oznaczają, że w badanej próbce paliwa parametr oznaczony tym symbolem nie spełnia normy określonej w rozporządzeniu w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych:

G – gęstość w temp. 15ºC
MON – motorowa liczba oktanowa MON
RON – badawcza liczba oktanowa RON
S – zawartość siarki
Sf 100 – skład frakcyjny do temp. 100ºC odparowuje
Sf 150 – skład frakcyjny do temp. 150ºC odparowuje
Sf-250 – skład frakcyjny do temp. 250ºC odparowuje
Sf-350 – skład frakcyjny do temp. 350ºC odparowuje
Sf-70 – skład frakcyjny do temp. 70ºC odparowuje
Sf-95% – skład frakcyjny 95% (V/V) destyluje do temperatury
Sf-FBP – temperatura końca destylacji
Sf-R – pozostałość po destylacji
TZ – temperatura zapłonu
VP – prężność par, DVPE
E – przekroczona zawartość eterów,
O – przekroczona zawartość tlenu,
Me – przekroczona zawartość metanolu,
B – przekroczona zawartość benzenu.

W wykazie obok ww. symboli podane są wyniki analiz parametrów wraz ze wskazaniem ich dopuszczalnych wartości.


0001.jpg


0002.jpg


0003.jpg


0004.jpg


0005.jpg


0006.jpg


0007.jpg


0008.jpg


0009.jpg


0010.jpg


0011.jpg


0012.jpg


0013.jpg


0014.jpg


0015.jpg


0016.jpg


0017.jpg


0018.jpg


0019.jpg






Legenda dla paliw ciekłych (PB 95, PB 98, ON i biopaliw ciekłych)

Wyniki badań jakości paliwa zostały opisane w następujący sposób:

a) litera D oznacza, że próbka spełnia wymagania jakościowe (parametry) określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz.U. 2015 poz. 1680)

b) symbole wymienione poniżej oznaczają, że w badanej próbce paliwa parametr oznaczony tym symbolem nie spełnia normy określonej w rozporządzeniu w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych:
G – Gęstość w temp. 15ºC
MON – Motorowa liczba oktanowa MON
RON – Badawcza liczba oktanowa RON
S – Zawartość siarki
Sf 100- Skład frakcyjny do temp. 100ºC odparowuje
Sf 150 – Skład frakcyjny do temp. 150ºC odparowuje
Sf-250 – Skład frakcyjny do temp. 250ºC odparowuje
Sf-350 – Skład frakcyjny do temp. 350ºC odparowuje
Sf-70 – Skład frakcyjny do temp. 70ºC odparowuje
Sf-95% – Skład frakcyjny 95% (V/V) destyluje do temperatury
Sf-FBP – Temperatura końca destylacji
Sf-R – Pozostałość po destylacji
TZ – Temperatura zapłonu
VP – Prężność par, DVPE
E – przekroczona zawartość eterów,
O – przekroczona zawartość tlenu,
Me – przekroczona zawartość metanolu,
B – przekroczona zawartość benzenu.

W wykazie obok ww. symboli podane są wyniki analiz parametrów wraz ze wskazaniem ich dopuszczalnych wartości.


Legenda dla paliw ciekłych (LPG)

Wyniki badań jakości paliwa zostały opisane w następujący sposób:

a) litera D oznacza, że próbka spełnia wymagania jakościowe (parametry) określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 28 grudnia 2006 r. w sprawie wymagań jakościowych dla gazu skroplonego (LPG) (Dz. U. Nr 251, poz. 1851, z późn. zm.).

b) symbole wymienione poniżej oznaczają, że w badanej próbce paliwa parametr oznaczony tym symbolem nie spełnia normy określonej w rozporządzeniu w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych:


MON – motorowa liczba oktanowa MON,
DIEN – całkowita zawartość dienów (włączając 1,3-butadien),
SWR – siarkowodór,
S – całkowita zawartość siarki (po wprowadzeniu substancji zapachowej),
CU – badanie działania korodującego na miedzi (1h w temperaturze 40ºC),
ODP – R- pozostałość po odparowaniu,
WVP – względna prężność par w temperaturze 40ºC,
TWVP – temperatura, w której względna prężność par jest nie mniejsza niż 150 kPa,
Woda – zawartość wody,
Zapach – zapach.

W wykazie obok ww. symboli podane są wyniki analiz parametrów wraz ze wskazaniem ich dopuszczalnych wartości.

Re: Spalanie ropy z różnych stacji

PostNapisane: 31 maja 2017, 09:43
przez Domelek
Jest to normalne i niczym się nie przejmuj zatankuj niemieckiego diesla to jeszcze dalej pojedziesz <czarodziej>

Re: Wpływ paliwa z różnych stacji na poziom spalania – dyskusja.

PostNapisane: 31 maja 2017, 18:24
przez maciejb78
Jeśli mówimy o stacjach firmowych to raczej większych różnic nie ma Ale na stacjach marketowych i takich gdzie ptaki już zawracaja to cuda wianki odchodzą
Raz na Bliskiej do 55 litrowego baku (na żadnej innej stacji nie wlałem więcej jak 52l po zapaleniu rezerwy) A tam mialem 1/5baku i weszło 65l :|

PostNapisane: 31 maja 2017, 18:56
przez rav 75
Tankuję generalnie na BP (active oczywiście),czasem Statoil (miles+),nigdy nie zauważyłem jakiś znaczących różnic.Innymi słowy różnice w spalaniu wynikały raczej ze sposobu jazdy niż z dystrybutora.

Re: Wpływ paliwa z różnych stacji na poziom spalania – dyskusja.

PostNapisane: 31 maja 2017, 19:42
przez nemi
Chyba litr różnicy to grubą przesada. Jeśli Diesel pali 5 litrów i po tankowaniu gdzie indziej spalanie wzrasta o 20%, to chyba gdzieś jest błąd ;).

Ja nie widzę żadnych różnic.

Re: Wpływ paliwa z różnych stacji na poziom spalania – dyskusja.

PostNapisane: 31 maja 2017, 20:09
przez Neonixos666
Z shella jest najdroższe więc podświadomie staramy sobie to zrekompensować stylem jazdy który zmniejszy zużycie tego drogocennego paliwa :P

PostNapisane: 31 maja 2017, 20:30
przez brii
maciejb78 napisał(a):Jeśli mówimy o stacjach firmowych to raczej większych ruznic nie ma Ale na stacjach marketowych i takich gdzie ptaki już zawracaja to cuda wianki odchodzą
Raz na Bliskiej do 55 litrowego baku (na żadnej innej stacji nie wlałem więcej jak 52l po zapaleniu rezerwy) A tam mialem 1/5baku i weszło 65l :|

Przecież Bliska to Orlen ;)
Jak masz taką akcję to nie daj się robić w jelenia, na miejscu od razu zażądaj menzurki do pomiaru bądź kanistra i każ napełnić takie naczynie z tego dystrybutora – sprawę będziesz miał jasną. Mocno wątpię jednak by pompa była tak rozjechana by waliła takie grube pomyłki. Na stacjach marketowych jest dokładnie to samo co na zwykłych – nie raz widziałem jak cysterna Orlenu zrzuca część ładunku na Auchan a resztę na markowej stacji obok ;)

Re: Wpływ paliwa z różnych stacji na poziom spalania – dyskusja.

PostNapisane: 31 maja 2017, 21:51
przez Bigbluee
Ostatnio przerabiałem temat i... nie jest tak różowo jak piszecie i wcale nie jest tak, że nie ma różnic bo wszedzie dowozi Orlen/Lotos wiec paliwo jest to samo.

Aby ocenić paliwo na stacji, musicie poprosić o karte paliw. Udostępniona zostanie bez problemu bo to żadna tajemnica.
Kartę paliw przywozi cysterna.
To co interesuje deislowców to liczba cetanowa. Wg polskich norm, musi wynosić minimum 51.
I teraz zarówno BP jak i BP ultimate, miało ostatnio 51,5 a na Lotosie paliwo premium miało liczbę cetanową 55. Na samym Orlenie było chyba 54 w paliwie premium.
Chyba nie trzeba tłumaczyć, że im więcej tym lepiej.

Ale to nie koniec. Ważnym parametrem jest zasiarczenie paliwa mające wpływ na interwały wymiany oleju. Jak dobrze wiecie, świeży olej w dieslu po 100km jest czarny. Siarka degraduje jego parametry.
I ponownie, najgorzej pod tym względem wypadło BP a najlepiej Lotos. Orlen troche za Lotosem. Wysokie zasiarczenie skraca interwał o połowę. I włąśnie dlatego dla św spokoju powinno się wymieniac olej w dieslu max co 10k km

Kto nie wierzy, niech zrobi objazdówke, pozbiera informacje z różnych stacji to dowie się, że wcale nie ma duopolu na rynku w takim sensie jak nam się wydaje. Różne paliwa lądują na stacjach różnych marek.

PostNapisane: 1 cze 2017, 17:41
przez Neonixos666
Bigbluee napisał(a): Jak dobrze wiecie, świeży olej w dieslu po 100km jest czarny. Siarka degraduje jego parametry.
I ponownie, najgorzej pod tym względem wypadło BP a najlepiej Lotos. Orlen troche za Lotosem. Wysokie zasiarczenie skraca interwał o połowę. I włąśnie dlatego dla św spokoju powinno się wymieniac olej w dieslu max co 10k km


Olej czarnieje przez sadze która zgarniana jest przez pierścienie do leju. Jednak w dieslach z zasilaniem CR olej nie robi się od razu czarny i zachowuje dość długo kolor. Przy zasilaniu przez zwykłą pompę wtryskową sadzy wydziela się sporo więcej i olej czarnienie jak piszesz znacznie szybciej dlatego w starszych dieslach było to 10tyś a przy CR co np 30tyś. Zawartość siarki ma wpływ na właściwości smarujące oleju napędowego ale o ile przy starszym zasilaniu związki siarki nie przeszkadzają to przy CR nie powinno być jej za dużo bo bardzo precyzyjne wtryskiwacze czy pompa mogą ulec uszkodzeniu.

PostNapisane: 2 cze 2017, 09:25
przez zadra
wracając do tematu – ja również zauważyłem,że tankując na Orlenie ON auto przejeżdżało na zbiorniku mniej kilometrów niż np po tankowaniu Shell'a.
Muszę zauważyć,że orlenowe ON zawsze było w mojej okolicy droższe niż na innych stacjach,więc teoria o "rekompensowaniu kosztów ekonomiczną jazdą " tutaj nie zadziałała, pomimo świadomych starań o niższe spalanie...

Re: Wpływ paliwa z różnych stacji na poziom spalania – dyskusja.

PostNapisane: 2 cze 2017, 12:26
przez brii
Panowie – bez testów w laboratorium to sobie możecie porównywać – wilgotność i temperatura powietrza ma wpływ, nie mówiąc już o kierunku wiatru ;) Inna sprawa, że na Shellu i Orlenie jest to samo paliwo z tej samej rafinerii wiezione przez te same cysterny. Różnią się marketingiem – ten Shella jest lepszy :P Osobiście tankuję na stacjach marketowych i nie przepłacam od 15 lat :) Żaden z samochodów nie miał problemów, jak tankowałem gdzie indziej nie widziałem różnicy w spalaniu.