Strona 1 z 1

Druga generacja silników SkyActive

PostNapisane: 17 sty 2017, 18:37
przez Megas
Dzisiaj na wp.pl spotkałem się z artykułem o drugiej generacji silników SkyActive:

Kolejna generacja benzynowych silników SkyActive ma spalać mieszankę bez udziału świec zapłonowych. Mazda obiecuje, że jednostki HCCI będą oszczędne jak diesle, a przy tym ekologiczne jak silniki benzynowe.

Od kilku lat Mazda idzie pod prąd obowiązującym w świecie motoryzacji tendencjom. Podczas gdy większość producentów zastąpiła benzynowe jednostki wolnossące mniejszymi, ale doładowanymi, w autach tej japońskiej marki królują motory bez turbo, ale za to z nieprzeciętnie wysokim stopniem sprężania. Wraz z premierą następnej generacji jednostek SkyActive ma pojawić się pierwszy wykorzystany w samochodzie seryjny silnik typu HCCI. Silniki spalania jednorodnej mieszanki łączą w sobie zalety benzyniaków i diesli. Taka jednostka wykorzystuje świece zapłonowe przy rozruchu i dalej aż do osiągnięcia właściwej temperatury pracy silnika. Potem proces spalania inicjowany jest poprzez samo wytworzenie wysokiego ciśnienia w fazie sprężania przy właściwej temperaturze komory spalania. Co to daje?

Silniki spalania jednorodnej mieszanki charakteryzują się o wiele niższą temperaturą spalania, co przekłada się na o 30 proc. wyższą sprawnością niż w przypadku zwykłego silnika iskrowego. Dodatkowo podczas spalania prawie nie wytwarza się sadza, a poziom emisji NOx bardzo mocno spada. Taki silnik jest więc ekonomiczny i ekologiczny.

Są jednak też i wady. To, że stosunkowo stara idea silnika HCCI nie została dotąd wcielona w życie na przemysłową skalę, nie jest przypadkiem. W jednostkach tego typu ogromnym wyzwaniem dla inżynierów jest kontrola procesu spalania. W przypadku tradycyjnych silników benzynowych reakcję spalania wyzwala pojawienie się iskry. W dieslach inicjuje ją wtryśnięcie paliwa do cylindra, w którym powietrze zdążyło już zostać niemal zupełnie sprężone. W przypadku silników HCCI sprężeniu ulec musi mieszanka paliwowo-powietrzna, a spalanie rozpoczyna się, gdy zostanie osiągnięta odpowiednia temperatura i stopień jej sprężenia. Trudno więc „wyreżyserować” ten proces z dokładnością do setnych sekundy.

Jak informuje serwis autoblog.com, pierwszy silnik HCCI z kompresją na poziomie 18:1 ma pojawić się w modelu Mazda 3 nowej generacji w pierwszej połowie 2018 roku. Od roku 2019 japoński producent zamierza też oddawać w ręce klientów samochody elektryczne.
Tomasz Budzik, Wirtualna Polska

żródło: http://moto.wp.pl/kat,55194,title,Mazda-zrewolucjonizuje-silniki-benzynowe,wid,18677143,wiadomosc.html
oraz tekst oryginalny: http://www.autoblog.com/2017/01/16/mazda-skyactiv-engines-hcci-2018/

Ma ktoś więcej informacji na ten temat? Nie znalazłem podobnego wątku, więc otwieram dyskusję ;)

Re: Druga generacja silników SkyActive

PostNapisane: 17 sty 2017, 22:38
przez brii
Różne firmy walczą z tym tematem od połowy ubiegłego dziesięciolecia. Jeżeli Mazda rzeczywiście wdroży to jako pierwsza to szacunek. Do tej pory nic nie słyszałem o tym by Mazda prowadziła poważniejsze prace w tym kierunku.

PostNapisane: 18 sty 2017, 07:16
przez Wojtek
brii napisał(a): Jeżeli Mazda rzeczywiście wdroży to jako pierwsza to szacunek.

niestety, nie...

http://www.autoblog.com/2007/07/25/merc ... -for-hcci/

Re: Druga generacja silników SkyActive

PostNapisane: 18 sty 2017, 09:27
przez brii
Ale z tego co słyszałem to Daimler nie wdrożył tego do masowej produkcji, podobnie jak GM czy Nissan.

Re: Druga generacja silników SkyActive

PostNapisane: 18 sty 2017, 11:28
przez Wojtek
Czekaja... na zakonczenie akcji Dieselgate...

PostNapisane: 18 sty 2017, 20:30
przez stachan
Megas napisał(a):Od roku 2019 japoński producent zamierza też oddawać w ręce klientów samochody elektryczne.


Po epizodzie Demio EV jestem bardzo ciekawy ich propozycji w tym segmencie... :)

PostNapisane: 19 sty 2017, 09:58
przez Bartg
Póki w Polsce nie będzie w każdym mieście ponad 50.000 mieszkańców stacji szybkiego ładowania to auta poniżej Tesli to będzie ciekawostka lub typowe auta miejskie na dojazdy do pracy po 50km. Darmowe ładowanie też pewnie będzie do czasu, Tesla zapowiedziała w tym roku kończy się darmowe ładowanie na ich stacjach.

PostNapisane: 19 sty 2017, 10:01
przez brii
stachan napisał(a):Po epizodzie Demio EV jestem bardzo ciekawy ich propozycji w tym segmencie...

Znaczy w EV? Zaspali strasznie i z tego co czytałem to jeszcze przez 3 lata niczego robić nie będą.

Bartg napisał(a):to auta poniżej Tesli to będzie ciekawostka lub typowe auta miejskie na dojazdy do pracy po 50km

?? Przecież 95% aut osobowych na świecie to typowe auta na dojazdy do pracy i to na krótsze dystanse ;)

PostNapisane: 19 sty 2017, 10:57
przez ereste83
Bartg napisał(a):Póki w Polsce nie będzie w każdym mieście ponad 50.000 mieszkańców stacji szybkiego ładowania to auta poniżej Tesli to będzie ciekawostka lub typowe auta miejskie na dojazdy do pracy po 50km. Darmowe ładowanie też pewnie będzie do czasu, Tesla zapowiedziała w tym roku kończy się darmowe ładowanie na ich stacjach.

Czyli chcesz powiedzieć, że przeciętny Kowalski co kilka dni jeździ w trasy po kilkaset kilometrów? Mi się coś wydaje, że zdecydowana większość robi do 50km dziennie. A trasy po 300+ km są rzadkością. Jeszcze jak ktoś ma garaż z prądem to praktycznie z rana po normalnym dniu auto jest zawsze w pełni naładowane.

Oczywiście w ciągu następnych 5-10 lat nie będą to auta dla mas na zasadzie Mazdy czy Forda, ale alternatywa dla klasy premium Audi, BMW itd. Kosztują drożej, ale ciekawostką na drogach bym ich nie nazwał.

Re: Druga generacja silników SkyActive

PostNapisane: 19 sty 2017, 22:12
przez Megas
Większość ludzi robi krótkie trasy, ale zdarza się, że na wakacje trzeba jechać z rodziną gdzieś dalej, np 600-800km od domu, a wtedy taki pojazd bez możliwości SZYBKIEGO ładowania w trasie staje się bezużyteczny.

Ale nie o EV tu mowa, a o drugiej generacji SkyActive!

PostNapisane: 20 sty 2017, 12:43
przez brii
Megas napisał(a):Ale nie o EV tu mowa, a o drugiej generacji SkyActive!

Wydaje mi się, że szybciej zobaczymy EV niż HCCI w wydaniu Mazdy.

PostNapisane: 20 sty 2017, 13:13
przez mishaaq
brii napisał(a):Wydaje mi się, że szybciej zobaczymy EV niż HCCI w wydaniu Mazdy.

Wg http://asia.nikkei.com/Business/Compani ... ency-by-30 silniki HCCI zadebiutują już w następnej 3-ce w 2018 roku.

Re: Druga generacja silników SkyActive

PostNapisane: 20 sty 2017, 14:19
przez brii
Trzymam kciuki, choć nie wierzę.

Nowa 3 z początkiem 2018r

PostNapisane: 26 mar 2017, 14:31
przez Radzik79
http://autokult.pl/29500,silniki-spalin ... iego-slowa Ciekawe jak to cudo z takim silnikiem będzie się w normalnej jeździe zachowywać

Re: Nowa 3 z początkiem 2018r

PostNapisane: 27 mar 2017, 17:46
przez Neonixos666
patrząc na zwiększanie stopnia sprężania w benzynach a zmniejszanie w dieslach, gdzieś musiało się to spotkać po środku i oby się to udało.