
Asystent pasa ruchu – Lane Departure Warning (LDW)
Ostrzega kierowcę sygnałami wizualnymi i dźwiękowymi przed nieplanowanym i niekontrolowanym zjechaniem z pasa ruchu, czyli przed potencjalnie jednym z najniebezpieczniejszych zagrożeń w ruchu drogowym. System Mobileye mierzy odległość kół pojazdu od linii na drodze z obu stron. Badania przeprowadzone na flotach firmowych wykazały 65% spadek ilości wypadków tego typu w pojazdach wyposażonych w system wykrywania linii pasa ruchu.
Funkcja aktywuje się po przekroczeniu szybkości 55 km/h i działa tylko wtedy gdy nie użyjemy kierunkowskazu.
Ostrzeganie przed kolizją z przodu – Forward Collision Warning (FCW)
Ostrzega kierowcę sygnałami wizualnymi i dźwiękowymi przed kolizją z samochodem lub motocyklem jadącym z przodu. Nawet gdy utrzymywana jest bezpieczna odległość do pojazdu moment nieuwagi może skutkować wystąpieniem kolizji. System oblicza czas na podstawie danych o dystansie i relatywnej szybkości pomiędzy dwoma pojazdami i informuje od 2,7 sekundy o możliwości wystąpienia kolizji. Ostrzega kierowcę w sytuacji krytycznej i zapobiega lub znacznie ogranicza skutki wypadku.
Funkcja ta aktywuje się od 30 km/h
Stały monitoring odległości – Headway Monitoring and Warning (HMW)
Funkcja ta informuje kierowcę o dystansie do pojazdu znajdującego się z przodu. Jeżeli użytkownik zbliży się bardziej, niż wynosi ustalona odległość (wyrażona w sekundach), urządzenie zaalarmuje kierowcę o niebezpieczeństwie. System działa we wszystkich warunkach pogodowych i każdym oświetleniu. Mobileye generuje sygnały ostrzegawcze w sytuacji gdy dystans między pojazdami jest niewystarczający do zachowania bezpieczeństwa.
Funkcja aktywuje się od 30 km/h
Ostrzeganie przed kolizją z pieszym – Pedestrian Collision Warning (PCW)
Ostrzega kierowcę sygnałami wizualnymi i dźwiękowymi przed kolizją z pieszymi lub rowerzystami. 71% wypadków z udziałem pieszych ma miejsce w obszarach miejskich. System Mobileye generuje sygnał ostrzegawczy na 2 sekundy przed wystąpieniem kolizji co daje wystarczająco dużo czasu kierowcy na właściwą reakcję.
Funkcja aktywna tylko w dzień i do 55 km/h
Rozpoznawanie znaków drogowych – Trafic Signs Recognition (TSR)
Funkcja ta jest używana do informowania i ostrzegania o ograniczeniach występujących na danym odcinku drogi. Rozpoznaje i interpretuje różne znaki drogowe, zarówno znaki stojące z boku drogi, jak i znaki wyświetlane na tablicach ponad drogą. Funkcjonalność obejmuje również rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości, która informuje kierowcę o przekroczeniu dopuszczalnej prędkości.
Inteligentne sterowanie światłami – Intelligent High Beam Control (IHC)
Inteligentne sterowanie światłami pojazdu – automatyczne przełączanie ze świateł mijania na światła drogowe na nieoświetlonych drogach, jeżeli w pobliżu nie ma innych pojazdów. Funkcja wspomaga kierowcę w prawidłowym użyciu świateł drogowych i unikaniu oślepiania innych użytkowników dróg.
W Polsce jest już dystrybutor http://www.mobileye.com.pl
Koszt urządzenia to 3400zł + montaż
Na allegro znalazłem jedną firmę która się tym zajmuje, niestety tylko narazie w Gdańsku
W sumie z tego co przeczytałem na internecie to urządzenie jest bardzo zachwalane i okazało się, że po zastosowaniu go w samochodach flotowych wypadkowość znacznie zmalała.
http://www.auto-swiat.pl/eksploatacja/m ... owcy/mpr9n
http://tech.wp.pl/kat,130062,title,Wraz ... &_ticrsn=3
Oczywiście auto nie zahamuje za nas jak to jest w fabrycznym zestawie ale w porę może nas ostrzec przed grożąca kolizją a jak wiadomo każda sekunda się liczy.
Co o tym myślicie?