Tutaj jest fajne narzędzie:
http://www.oponeo.pl/narzedzia/zamienniki-oponJako zamiennik są jeszcze 205/50/17, gdzie profil opony wynosi 10,3cm, także też oferują ciekawy współczynnik (chociaż jak zauważono, nic nie pobije ceny opon w rozmiarze 205/55/16).
W przypadku 205/55 jest to 11,3cm.
215/45/17 (profil o wysokości 9,7cm) mają mniejszą średnicą koła niż 205/55/16 (nie wiemy o jaki model samochodu konkretnie chodzi) ... ale jeśli buda jest spora, to koła mogą wyglądać trochę ... na małe (jeśli chodzi o efektu wizualny).
Można by się jeszcze zastanowić nad, nie do końca "zamiennikiem", ale 215/50/17 z profilem o wysokości 10,8cm, mają średnicę koła większą od 205/55/16 o 1,5cm, także myślę, że tragedii nie będzie jeśli chodzi o miejsce, a nie są takie "niskoprofilowe".
Tydzień temu zamawialiśmy dla znajomego, który latał na 225/40/18 (profil 9cm), 16" 205/55 ... bo nie dawał rady na tamtym profilu.
A w dBA na etykiecie to też nie ma co za bardzo wierzyć – ale to bardziej porównując oferty różnych producentów – bo badanie głośności nie jest przeprowadzane przez jedną instytucję.
Odnośnie Twojego pytania ... między 215/45/17 a 205/55/16 masz różnicę 1,6cm na profilu opony ("wysokość gumy"), także to będzie trochę zauważalne.
Ale to możesz przemyśleć jeszcze 205/50/17, które to mają bardzo dobre parametry, imo (nie taki niski profil, średnica o 5mm większa od 205/55/16). Z drugiej strony – jeśli to nie ma dla Ciebie większego znaczenia, to są ciekawe opony – Nexen N'Blue HD Plus (dobre opinie, koreańskie, nie chińskie) ... 205/55/16 ... w cenie 200zł/szt.
Ja latam na 205/55/16 ... gdybym był "wyglądomaniakiem samochodu" i dbał też o komfort to bym zmienił na 205/50/17, ewentualnie 215/50/17 w przypadku sporej budy ... a tak to jestem z nich zadowolony – komfort dobry, zachowanie na drodze też ok, wygląd też ok (profil daje radę).