Fikoły w prądzie... – wstęp do słownika kierowców.

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez stachan » 13 gru 2015, 08:55

Szwajcar, lalka, pierwsza łapa i bez ciosu. W żargonie handlarzy oznacza to auto ze Szwajcarii, w dobrym stanie, od pierwszego właściciela i bezwypadkowe.

Praktycznie każda grupa zawodowa używa swojego specyficznego języka, który trudno zrozumieć osobom spoza kręgu. O swoistych słownikach można mówić w przypadku kierowców korzystających z CB radia, sprzedawców aut używanych oraz mechaników. Część wyrażeń, którymi się posługują, jest znana powszechnie, ale niektóre potrafią wprowadzić w zakłopotanie nawet kierowców z wieloletnim doświadczeniem.

Przedstawiamy słowniczki języka motoryzacyjnego, które pozwolą na lepsze porozumienie się podczas wizyty w komisie czy warsztacie, a początkującym CB-radiowcom na zrozumienie konwersacji prowadzonych w sieci.

Słowniczek użytkowników CB

Apteczka na drodze – karetka pogotowia.
Bajo – wszystkiego najlepszego, powodzenia (lub bez odbioru).
Beka, beczka, wanna – naczepa cysterna.
Dawca – motocyklista.
Dróżka, ścieżka – droga.
Dzwon – zderzenie pojazdów.
Fotograf – fotoradar.
Gruszka – mikrofon od CB.
Kanapka – jazgot (kilku kierowców mówi naraz).
Kangur – orurowanie pojazdu.
Kapeć, flak, dętka – koło bez powietrza.
Koguty – światła ostrzegawcze.
Koń – ciągnik siodłowy.
Krawaciarze – kierowcy z Warszawy, przedstawiciele handlowi.
Kręcić pauzę – zrobić obowiązkową przerwę w jeździe.
Krokodyle, krokodylki, zieloni – Inspekcja Transportu Drogowego.
Lepper – traktor.
Lora (nazwa od producenta naczep LOHR) – naczepa do przewozu samochodów.
Łykać, łyknąć – wyprzedzać.
Maniek – auto marki MAN.
Margines – pobocze, pas awaryjny.
Maruder, regulator – wolno
jadący pojazd na drodze.
Mesiek – Mercedes.
Micha – posiłek.
Miśki, misiaczki – policjanci.
Misiek na hulajnodze – policjant na motocyklu.
Mobile, mobil – ciężarówka, kierowca w niej siedzący.
Ninja – człowiek idący po drodze lub jadący na rowerze w nocy, ubrany na ciemny kolor.
Odkurzacz – mały, wyjący motocykl.
Pomiar temperatury – radar, kontrola prędkości.
Pompiarz – pracownik stacji paliw.
Pomykać – jechać.
Przecinak – pociąg, tramwaj.
Renia, Renata – Renault.
Skakanka – Scania.
Suszarka – radar.
Sztalować – stać w korku.
Wedel – śmieciarka.
Winkiel – zakręt.
Wtulić się – zaparkować.
Wywijać oberka – zawracać.
Zupa – paliwo.

Słowniczek handlarzy

Bez ciosu – przeszłość bezwypadkowa.
Blachy, tafle, szyldy – tablice rejestracyjne.
Fikoły – fotele.
Fikoły w prądzie – elektrycznie regulowane fotele.
Full wypas – pełne wyposażenie dostępne w danym modelu.
Holc – drewniane lub imitujące drewno elementy wykończeniowe wnętrza.
Igła, lala, szkło – bardzo dobry stan oferowanego na sprzedaż pojazdu.
Juma – auto o niepewnej przeszłości.
Leder – skórzana tapicerka.
Mały przelot – niewielki przebieg.
Nie kręcony – auto, w którym nie cofano licznika kilometrów.
Nic nie stuka, nic nie puka – stan zawieszenia i wszelkich gumowych elementów zawieszenia jest bez zarzutu.
Pełna elektryka – samochód wyposażony jest w elektrycznie sterowane cztery szyby i lusterka boczne.
Pierwsza łapa – samochód pochodzący od pierwszego właściciela.
Przeszczep – auto z przebitymi numerami.
Po dachu – samochód, który dachował.
Po kapeluszu – auto, którym jeździł emeryt.
Rudy – pojazd zardzewiały.
Tedeik – auto z silnikiem wysokoprężnym.
Zdrowy – samochód w dobrym stanie technicznym.

Słowniczek mechaników

Alusy – obręcze z lekkich stopów.
Amory – amortyzatory.
Buda – karoseria.
Budzik, zegar – prędkościomierz, ewentualnie zestaw wskaźników.
Choinka – zwarcie w instalacji elektrycznej powodujące niekontrolowane świecenie świateł.
Fałka – silnik o widlastym ułożeniu cylindrów (np. V6).
Fele – obręcze.
Furtka – drzwi samochodu.
Gar – cylinder.
Guma nie klei – mocno zużyta opona, która nie zapewnia odpowiedniej przyczepności.
Heble – hamulce.
Kapcie, laczki, gumy – opony.
Kiera – kierownica.
Klepka – pedał gazu.
Kop, but – przyspieszenie.
Na cztery łapy – napęd na obie osie.
Ośka – napęd na jedną oś.
Przeciąg – szybkie auto.
Rękaw – ręczny hamulec pomocniczy.
Szlifierka – sportowy motocykl lub silnik wysokoobrotowy.
Tył pędzony – napęd na tylną oś.
Wygar – cały układ lub element układu wydechowego.
Zawias – zawieszenie.




źródło
Obrazek
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
Koordynator Finansów
Koordynator Konkursów
 
Od: 21 wrz 2006, 17:09
Posty: 5602 (328/456)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GH 2.0 LF-DE

Postprzez Szyna » 13 gru 2015, 14:40

Dopisał bym jeszcze
śmietnik – fotoradar, złotówa – taksówkarz, firanka – naczepa z bocznymi roletami, lustereczko – pozdrowienie z takim samym przekazem ;)
To, co łatwe, nie prowadzi do niczego.
GD – Generacja Doskonała
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 20 lut 2008, 21:59
Posty: 3366 (90/160)
Skąd: Krotoszyn
Auto: Mazda 626 GD 2.0i 90 km '92r + LPG

Postprzez Damian68 » 13 gru 2015, 14:48

Czesiu zjawa – umowa na Niemca :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 lis 2014, 16:26
Posty: 1442 (6/36)
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 3 2,0 LF 2004 Sedan
Ford CMax 2014 2,0 Diesel 163 KM
była
Mazda 323FBJ 1,6 16V2002
Mazda 5 2,0 Diesel Sport 2006
był
Opel Astra 1.8 16V

Postprzez stachan » 13 gru 2015, 15:22

Za moich czasów (lata dziewięćdziesiąte) na CB obowiązywało 7.3 lub 8.8 a teraz to już prawie... grypsera :P

Ps. Ostatnio znalazłem nawet stare zezwolenie z PAR <lol>
Obrazek
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
Koordynator Finansów
Koordynator Konkursów
 
Od: 21 wrz 2006, 17:09
Posty: 5602 (328/456)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GH 2.0 LF-DE

Postprzez Damian68 » 14 gru 2015, 21:50

Zezwolenie z PAR prawie o tym zapomniałem, a na granicy z Niemcami demontaż CB co by nie zabrali <lol>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 lis 2014, 16:26
Posty: 1442 (6/36)
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 3 2,0 LF 2004 Sedan
Ford CMax 2014 2,0 Diesel 163 KM
była
Mazda 323FBJ 1,6 16V2002
Mazda 5 2,0 Diesel Sport 2006
był
Opel Astra 1.8 16V

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy Moto