Wprowadzenie nowego niebezpiecznego czynnika do układów klimatyzacji

Co nowsze modele samochodów mają w swoich układach klimatyzacji zastosowany czynnik chłodzący R1234yf. Według wymogów Unii Europejskiej jego zastosowanie sprzyja środowisku. Środowisku może i tak, ale na pewno nie człowiekowi – nie podczas pożaru.
Zdaniem Niemieckiego Stowarzyszenia Pomocy Środowisku (DUH), owy czynnik podczas spalania wydziela bardzo niebezpieczny fluowodór. Zatem zbliżenie się do samochodu podczas pożaru, wiąże się z bezpośrednim narażeniem na działanie właśnie tego związku chemicznego. O ile nie masz specjalistycznego stroju, a raczej mało kto w takim udaje się na przejażdżki, zapomnij o samochodzie – uciekaj. Zatrucie fluowodorem może – w skrajnych przypadkach – prowadzić nawet do śmierci.
– Tylko nieliczni kierowcy mają świadomość zagrożenia – mówi szef DUH, Jürgen Resch
– Trzeba zrobić dużą akcję informacyjną, tak żeby na samochodach, w których wykorzystany został czynnik R1234yf widoczna była wyraźna informacja na ten temat. Czynnik jest przecież niebezpieczny także dla służb medycznych, policjantów czy innych osób udzielających pomocy – dodaje jego zastępca.
Warto jednak zaznaczyć, że na samochodach taka informacja już jest. Widoczna jest zazwyczaj na… malutkich nalepkach. Czytanie tych jednak nie należy do najpopularniejszych zachowań ludzi w czasie pożarów. Polecamy zatem sprawdzić, czy na poniższej liście nie ma waszego auta.
Alfabetyczna lista samochodów, w których układach klimatyzacyjnych użyty został opisywany czynnik: Alfa Romeo 4C, BMW i3, Cadillac ATS, Cadillac SRX, Chevrolet Malibu, Chevrolet Trax, Citroen C4 Picasso, Hyundai i10, Hyundai i30, Hyundai Santa Fe, Infiniti Q50, Jeep Cherokee, Kia Carens/Rombo, Kia Ceed, Kia Optima, Kia Sorento, Lexus GS 250/450h, Lotus Elise, Lotus Exige S, Maserati Quattroporte GTS, Mazda CX-5, Mitsubishi Space Star, Nissan Note, Opel Mokka, Peugeot 30, Peugeot 308, Range Rover, Range Rover Sport, Renault ZOE, Subaru BRZ, Subaru Forester, Subaru Impreza, Suzuki SX4 S-Cross, Tesla Model S, Toyota GT 86, Toyota Prius Plus.
http://cosiepsuje.com/artykuly/65/twoj- ... iekaj.html
Zdaniem Niemieckiego Stowarzyszenia Pomocy Środowisku (DUH), owy czynnik podczas spalania wydziela bardzo niebezpieczny fluowodór. Zatem zbliżenie się do samochodu podczas pożaru, wiąże się z bezpośrednim narażeniem na działanie właśnie tego związku chemicznego. O ile nie masz specjalistycznego stroju, a raczej mało kto w takim udaje się na przejażdżki, zapomnij o samochodzie – uciekaj. Zatrucie fluowodorem może – w skrajnych przypadkach – prowadzić nawet do śmierci.
– Tylko nieliczni kierowcy mają świadomość zagrożenia – mówi szef DUH, Jürgen Resch
– Trzeba zrobić dużą akcję informacyjną, tak żeby na samochodach, w których wykorzystany został czynnik R1234yf widoczna była wyraźna informacja na ten temat. Czynnik jest przecież niebezpieczny także dla służb medycznych, policjantów czy innych osób udzielających pomocy – dodaje jego zastępca.
Warto jednak zaznaczyć, że na samochodach taka informacja już jest. Widoczna jest zazwyczaj na… malutkich nalepkach. Czytanie tych jednak nie należy do najpopularniejszych zachowań ludzi w czasie pożarów. Polecamy zatem sprawdzić, czy na poniższej liście nie ma waszego auta.
Alfabetyczna lista samochodów, w których układach klimatyzacyjnych użyty został opisywany czynnik: Alfa Romeo 4C, BMW i3, Cadillac ATS, Cadillac SRX, Chevrolet Malibu, Chevrolet Trax, Citroen C4 Picasso, Hyundai i10, Hyundai i30, Hyundai Santa Fe, Infiniti Q50, Jeep Cherokee, Kia Carens/Rombo, Kia Ceed, Kia Optima, Kia Sorento, Lexus GS 250/450h, Lotus Elise, Lotus Exige S, Maserati Quattroporte GTS, Mazda CX-5, Mitsubishi Space Star, Nissan Note, Opel Mokka, Peugeot 30, Peugeot 308, Range Rover, Range Rover Sport, Renault ZOE, Subaru BRZ, Subaru Forester, Subaru Impreza, Suzuki SX4 S-Cross, Tesla Model S, Toyota GT 86, Toyota Prius Plus.
http://cosiepsuje.com/artykuly/65/twoj- ... iekaj.html