Strona 1 z 1

Wprowadzenie nowego niebezpiecznego czynnika do układów klimatyzacji

PostNapisane: 19 cze 2014, 11:13
przez widmo82
Co nowsze modele samochodów mają w swoich układach klimatyzacji zastosowany czynnik chłodzący R1234yf. Według wymogów Unii Europejskiej jego zastosowanie sprzyja środowisku. Środowisku może i tak, ale na pewno nie człowiekowi – nie podczas pożaru.

Zdaniem Niemieckiego Stowarzyszenia Pomocy Środowisku (DUH), owy czynnik podczas spalania wydziela bardzo niebezpieczny fluowodór. Zatem zbliżenie się do samochodu podczas pożaru, wiąże się z bezpośrednim narażeniem na działanie właśnie tego związku chemicznego. O ile nie masz specjalistycznego stroju, a raczej mało kto w takim udaje się na przejażdżki, zapomnij o samochodzie – uciekaj. Zatrucie fluowodorem może – w skrajnych przypadkach – prowadzić nawet do śmierci.

– Tylko nieliczni kierowcy mają świadomość zagrożenia – mówi szef DUH, Jürgen Resch

– Trzeba zrobić dużą akcję informacyjną, tak żeby na samochodach, w których wykorzystany został czynnik R1234yf widoczna była wyraźna informacja na ten temat. Czynnik jest przecież niebezpieczny także dla służb medycznych, policjantów czy innych osób udzielających pomocy – dodaje jego zastępca.

Warto jednak zaznaczyć, że na samochodach taka informacja już jest. Widoczna jest zazwyczaj na… malutkich nalepkach. Czytanie tych jednak nie należy do najpopularniejszych zachowań ludzi w czasie pożarów. Polecamy zatem sprawdzić, czy na poniższej liście nie ma waszego auta.

Alfabetyczna lista samochodów, w których układach klimatyzacyjnych użyty został opisywany czynnik: Alfa Romeo 4C, BMW i3, Cadillac ATS, Cadillac SRX, Chevrolet Malibu, Chevrolet Trax, Citroen C4 Picasso, Hyundai i10, Hyundai i30, Hyundai Santa Fe, Infiniti Q50, Jeep Cherokee, Kia Carens/Rombo, Kia Ceed, Kia Optima, Kia Sorento, Lexus GS 250/450h, Lotus Elise, Lotus Exige S, Maserati Quattroporte GTS, Mazda CX-5, Mitsubishi Space Star, Nissan Note, Opel Mokka, Peugeot 30, Peugeot 308, Range Rover, Range Rover Sport, Renault ZOE, Subaru BRZ, Subaru Forester, Subaru Impreza, Suzuki SX4 S-Cross, Tesla Model S, Toyota GT 86, Toyota Prius Plus.

http://cosiepsuje.com/artykuly/65/twoj- ... iekaj.html

Re: Ryzykowne gaszenie palącej się CX-5

PostNapisane: 19 cze 2014, 17:01
przez Wojtek
Nalezy tylko dodać, że obecnie Mazda nie stosuje tego czynnika... Posiadały go tylko auta (Mazda CX-5) z początku produkcji... Obecnie jest stosowany "stary" czynnik... o czym już w artykule zapomniano dodać...

Re: Ryzykowne gaszenie palącej się CX-5

PostNapisane: 19 cze 2014, 23:00
przez ZOOMik
viewtopic.php?f=504&t=170506
Do tego trzeba było się dopisać a nie zakładać nowy temat.

Re: Ryzykowne gaszenie palącej się CX-5

PostNapisane: 19 cze 2014, 23:10
przez Wojtek
W dziale wiadomo o tym już od roku...
Przytoczony artykuł dotyczy Europejskich ekologów, a raczej ich (nie bardzo przemyślanym) parciu i naciskom... Ciekawe jak inne marki sobie z tym radzą... :|

PostNapisane: 19 cze 2014, 23:15
przez widmo82
ZOOMik napisał(a):http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=504&t=170506
Do tego trzeba było się dopisać a nie zakładać nowy temat.

przepraszam, prosze o polaczenie lub skasowanie watka.

Re: Ryzykowne gaszenie palącej się CX-5

PostNapisane: 19 cze 2014, 23:26
przez Wojtek
Ja bym zostawił tutaj... :)
Myślę, że przy takim parciu na producentów grozi nam w niedługim czasie "masowa plaga pożarów"...
czyli za chwilę wszystkie nowe auta będą z tym jeździć <szok>

PostNapisane: 19 cze 2014, 23:55
przez ZOOMik
Wojtek napisał(a):Ja bym zostawił tutaj... :)

A ja nie, ponieważ artykuł dotyczy bezpośrednio przedmiotu dyskusji toczącej się we wskazanym wątku.

Wojtek napisał(a):wszystkie nowe auta będą z tym jeździć

Tak, od 2017 r.

PostNapisane: 20 cze 2014, 06:11
przez Wojtek
ZOOMik napisał(a):Tak, od 2017 r.

Właśnie o tym projekcie myślałem... :(
Problem jest szerszy niż się wydaje...
Obecnie mamy kilkanaście modeli aut różnych producentów (lista w pierwszym poście), a za 3 lata będzi już to problem globalny... <nie>

PostNapisane: 20 cze 2014, 11:43
przez nemi
Wojtek napisał(a):Ja bym zostawił tutaj... :)

<spoko>

Temat mnie nie dotyczy bezpośrednio, ale warto o tym wiedzieć.

PostNapisane: 25 cze 2014, 21:07
przez grabu122
Niedawno zagadnąłem pracownika niby "serwisu klimatyzacji" o ten nowy czynnik.
Szczerze, to facet (gość w mocno średnim wieku) nawet nie miał pojęcia o czym mówię :P
Takich mamy "specjalistów".

PostNapisane: 27 lut 2015, 17:09
przez Pabloss
A ja dostałem taka odpowiedz od Mazda Polska
cyt."W przypadku planowanego zakupu przez Pana nowej Mazdy CX-5 rok modelowy 2015 – samochód będzie posiadał czynnik HFC-134a", więc po staremu !!!