Strona 1 z 1

Silnik Widlasty vs Rzędowy vs Boxer

PostNapisane: 16 mar 2012, 12:34
przez Renesis
Witajcie, dawno mnie nie było na forum, więc mam nadzieje, że dział ogólny będzie najlepszym dla tego tematu :)

Szukam odpowiedzi na proste pytanie, czy oprócz strat cieplnych, wyważenia i różnych rozmiarów coś jeszcze różni te silniki?

Chodzi mi przede wszystkim o uzyskiwany moment obrotowy i moc (jeśli porównamy silniki V, R i Boxer o tej samej pojemności i tej samej liczbie cylindrów):
Czy są to duże różnice?
Czy któryś silnik wyraźnie wcześniej uzyska maks nm lub maks km?

Re: Silnik Widlasty vs Rzędowy vs Boxer

PostNapisane: 17 mar 2012, 19:43
przez mcbeth
Boxer
– jest płaski – najniżej położony środek ciężkości,
– ma najmniejszą masę wirującą wału – łatwiej się 'wkręca' na obroty
– jest krótki – dobrze się nadaje do montażu wzdłużnego,
– ma bardzo miłe brzmienie <serduszka> .

PostNapisane: 18 mar 2012, 13:27
przez brii
Renesis napisał(a):Chodzi mi przede wszystkim o uzyskiwany moment obrotowy i moc (jeśli porównamy silniki V, R i Boxer o tej samej pojemności i tej samej liczbie cylindrów):

Pomijając straty na rozrządzie i tym podobnych specjalnych różnic nie ma. Zwróć uwagę na geometrię silników – boksery najczęściej są silnikami podkwadratowymi i stąd ich parametry.

Re: Silnik Widlasty vs Rzędowy vs Boxer

PostNapisane: 19 mar 2012, 19:34
przez jarekrk
SIlniki Rzędowe są zawsze lepiej wyważone i wg. mnie mają przez to lepszą kulturę pracy.

Wcześniej miałem Mitsubishi 2.5 V6

teraz w bmw mam 2.5 R6 , nie do porównania dźwięk i elastyczność na korzyść rzędówki

PostNapisane: 19 mar 2012, 20:57
przez brii
jarekrk napisał(a):SIlniki Rzędowe są zawsze lepiej wyważone

G. prawda ;)
R6 jest wyważone doskonale (wynika to z kilku rzeczy) ale nie każda rzędówka jest tak wyważona. B6 jest wyważone identycznie jak R6 więc rzędówka nie zawsze jest lepiej wyważona. Dodajmy do tego, że R6 jest najprostszym układem pozwalającym całkowicie pozbyć się nierówności sił pierwszego i drugiego rzędu ale nie jedynym :)

Re: Silnik Widlasty vs Rzędowy vs Boxer

PostNapisane: 20 mar 2012, 09:12
przez jarekrk
ale ja porównuje do V6 nie do boxera

PostNapisane: 22 mar 2012, 22:25
przez Renesis
brii napisał(a):Dodajmy do tego, że R6 jest najprostszym układem pozwalającym całkowicie pozbyć się nierówności sił pierwszego i drugiego rzędu ale nie jedynym :)


Musiałem się aż dokształcić, czym są siły pierwszego i drugiego rzędu, ale obawiam się, że nadal tego nie rozumiem <glupek2>

Patrzyłem w katalogu na silniki 1.8 BP (R4) i 2.0 KF (V6) – oba z mazdy 323f. Oba silniki uzyskują maksymalną moc na 6000. Pytanie moje brzmi, czy gdyby w 1.8 zlikwidował zmienną geometrię kolektora dolotowego, to czy zwiększyłby się pułap obrotów dla maksymalnej mocy?