Strona 1 z 2

Xedos 8 oraz Xedos 12

PostNapisane: 25 gru 2011, 17:50
przez er3z
Przeglądając wczoraj katalog "Samochody Świata 1994" trafiłem na notkę o Maździe Xedos, brzmi to mniej więcej tak: (...) Xedos ma przedni napęd i 6-cylindrowy silnik stosowany również w modelu 626. W tym przypadku ma on objętość 1.8 lub 2.0 i osiąga moc 98 lub 108 kW (133 lub 147 KM). Wkrótce powinien się ukazać następny model Xedos 12, napędzany silnikiem 12-cylindrowym a następnie Xedos 8 z silnikiem 8-cylindrowym. Oba kolejne modele będą dysponowały napędem tylnym lub na wszystkie koła (...)

i tutaj kilka moich pytań:

1. Czy występowała 626 z KFem pod maską? Chyba, że mowa tu o KL, który jak najbardziej był montowany. W artykule jest wzmianka tylko o 2.0 i 1.8.
2. Czy w Xedosie był montowany silnik 1.8?
3. Czy występował KF o mocy 147KM? o 144 i 140KM słyszałem...
4. Czy słyszał ktoś, lub posiada jakiekolwiek informacje o Xedosie 12 i Xedosie 8?

Re: Xedos 8 oraz Xedos 12

PostNapisane: 25 gru 2011, 22:08
przez ueshiba
Nie było żadnego innego xedosa poza 6 i 9. Do 626 wkładane były 2.5V6 czyli KL, był też 2.5 KL-ZE 200km ale nie na Europe. Co do mocy to xedos 6 2.0 kf miał 144km i po 1995r 140km, na Azje szedł jeszcze z mocniejszym 2.0 chyba 160km, te mocniejsze jednostki nie spełniały europejskich norm emisji spalin.
Kiedyś słyszałem o xedosie 4x4 ale to ten sam typ opowieści co xedos 8 i 12 hahaha

Ciekawe gdzie wszedłby ten 12 cylindrowy, chyba na przyczepkę.

Re: Xedos 8 oraz Xedos 12

PostNapisane: 25 gru 2011, 22:12
przez er3z
wiesz, to są informacje z katalogu samochodowego, wiec nie wyssałem tego z palca, myślę również, że twórcy katalogu musieli się do czegoś odnieść a nie pisać cokolwiek co przyszło im do głowy... może rzeczywiście jakieś plany produkcji xedosa 8 i 12 były.

Re: Xedos 8 oraz Xedos 12

PostNapisane: 25 gru 2011, 22:32
przez ueshiba
Kurcze, może faktycznie były plany ale jakoś nie mogę wyobrazić sobie tej 12-ki pod maską xedosa.

PostNapisane: 25 gru 2011, 23:31
przez Lukano
Bo ta 12-tka miała być w bagażniku :P

PostNapisane: 25 gru 2011, 23:32
przez Siw-y
er3z napisał(a):Wkrótce powinien się ukazać następny model Xedos 12, napędzany silnikiem 12-cylindrowym a następnie Xedos 8 z silnikiem 8-cylindrowym.

Idąc tym tropem to w Xedosie 9 powinien być silnik 9-cylindrowy <lol>

Re: Xedos 8 oraz Xedos 12

PostNapisane: 26 gru 2011, 01:08
przez Grzyby
ueshiba napisał(a):Co do mocy to xedos 6 2.0 kf miał 144km i po 1995r 140km, na Azje szedł jeszcze z mocniejszym 2.0 chyba 160km,

Był też 2.0 R4 (FS) o mocy 116KM.

Re: Xedos 8 oraz Xedos 12

PostNapisane: 26 gru 2011, 01:29
przez marek
były 626 GE z KFami pod maską – wersje na Japonię

PostNapisane: 26 gru 2011, 04:36
przez sq2jul
er3z napisał(a):2. Czy w Xedosie był montowany silnik 1.8?


Nie tyle w Xedos 6 co w Eunos 500 byl montowany FP-DE.

[Usunięte]

PostNapisane: 26 gru 2011, 10:37
przez viron
PostTen post został usunięty przez Speed 27 gru 2011, 18:52.
Powód: regulamin

Re: Xedos 8 oraz Xedos 12

PostNapisane: 26 gru 2011, 10:52
przez viron

Re: Xedos 8 oraz Xedos 12

PostNapisane: 26 gru 2011, 11:41
przez ueshiba
Może ta 12-ka to silnik + skrzynia bez kasty, taka wersja "mad max" ;)

Re: Xedos 8 oraz Xedos 12

PostNapisane: 27 gru 2011, 08:19
przez Paweł
Bardzo ciekawy temat i choć w pierwszej chwili brzmi nieprawdopodobnie, to kryje się za nim nieznany fragment historii Mazdy, który warto spróbować odtworzyć.

Jak wiadomo nigdy nie było modeli oznaczonych jako Xedos 8 lub 12, a liczba 6 zdecydowanie nie pochodziła od ilości cylindrów – od samego początku można było przecież zamawiać Xedosy z czterotłokowymi jednostkami rzędowymi.

Zaglądając do Wikipedii można trafić na ślady konceptu, który miał być oferowany pod marką Amati jako model 1000. Prawdopodobnie miał być on bardziej reprezentatywnym i pozycjonowanym w klasie premium następcą Mazdy 929/Sentia/Serenia/Ẽfini MS-9 (HD), która ostatecznie, poza liftingiem (?) przeznaczonym jedynie na rynek japoński (choć znanym w Europie jako Kia Enterprise) nie doczekała się po roku 1995 swojego następcy.

Bardzo możliwe, że właśnie Sentia HE oferowana w Japonii w latach 95-98 jest namacalnym dowodem na istnienie projektu, który z dużym prawdopodobieństwem mógłby zostać ochrzczony w Europie nazwą Xedos 12 (marka Amati miała konkurować w Ameryce ze świeżymi jeszcze Acurą, Infiniti i Lexusem).


Patrząc na daty i dostępne informacje o markach Mazdy oraz opis 929 HE, jakoby miała ona ratować kiepsko sprzedającą się HD – poprawka: Mazda 929 HD ('91-95) była w gruncie rzeczy tym, czym miało być Amati 1000 ('93?) lub dzieliła z tym projektem wiele założeń i rozwiązań stylistycznych oraz technologicznych.

Szukając dalej tym tropem, można szybko trafić w sieci na kilka skanów, które potwierdzają zamiary Mazdy wprowadzenia modelu Amati/Eunos 1000:

2946784127_2038f44b79_o.jpg


2947641666_16c911091f_o.jpg


2947641864_937cc3e6ed_o.jpg


2946784737_6bf02f0342_o.jpg


2947642336_aefb91ecac_o.jpg

Ciekawe z jakiej publikacji pochodzą powyższe karty? Przy okazji warto zwrócić uwagę na interesujące studium kształtu karoserii z lewego górnego rogu 80. strony – bardzo przypomina współcześnie produkowane auto konkurencji.

O ile wskazuje to na możliwość zaistnienia modelu pozycjonowanego wyżej od Xedos'a 9, to wciąż nie wyjaśnia plotki o dwunastocylindrowym silniku. Możliwe, że powiązanie to jest nie do końca zgodne z prawdą, choć Mazda prawdopodobnie musiała zdawać sobie sprawę, że chcąc konkurować w segmencie klasy "S" potrzebuje znacznie większej, silniejszej i bardziej prestiżowej jednostki, niż trzylitrowe V6, którym dysponowała.

Pojawia się tutaj chyba największa dla mnie niespodzianka, związana z tym tematem – Mazdowski silnik o pojemności czterech litrów i posiadający wspomniane dwanaście tłoków. W postach osób, które wcześniej zajęły się tym tematem można trafić na skan z 1989 roku, który pokazuje taki silnik jak żywy:

amati3981ccw121989tokyomotorsh.jpg


enginediagramtrans2bm.jpg

Najciekawszy przy tym okazuje się układ jego cylindrów, czytelnie nazwany W-12. Dobór materiałów (stopy magnezu, ceramiczne powłoki tłoków i zaworów), choć na tamte czasy bardzo ambitny, wydaje się tutaj być drugorzędny. Niestety nie udało mi się znaleźć więcej informacji o tej jednostce. Ciekawe w jakim stadium był jej projekt i czy ma on związek z silnikiem zaprezentowanym później przez VAG'a, z którym na pewno łączy Mazdę inna jednostka, budowana na licencji NSU :).

P.S. Wzmianka o tym silniku pojawia się w Popular Science Feb/1990 p. 48.

PostNapisane: 27 gru 2011, 09:38
przez er3z
a czy ten W12 to nie polaczenie jakze popularnych w naszym gronie dwoch KFow?

PostNapisane: 27 gru 2011, 10:25
przez Paweł
er3z napisał(a):a czy ten W12 to nie polaczenie jakze popularnych w naszym gronie dwoch KFow?

Heh, to musiałoby być bardzo karkołomne połączenie, bo w jednym rzędzie są cztery cylindry. ;)

PostNapisane: 27 gru 2011, 13:42
przez Tikavi
tco_tm napisał(a):(...)
Najciekawszy przy tym okazuje się układ jego cylindrów, czytelnie nazwany W-12. Dobór materiałów (stopy magnezu, ceramiczne powłoki tłoków i zaworów), choć na tamte czasy bardzo ambitny, wydaje się tutaj być drugorzędny. Niestety nie udało mi się znaleźć więcej informacji o tej jednostce. Ciekawe w jakim stadium był jej projekt i czy ma on związek z silnikiem zaprezentowanym później przez VAG'a, z którym na pewno łączy Mazdę inna jednostka, budowana na licencji NSU :).

P.S. Wzmianka o tym silniku pojawia się w Popular Science Feb/1990 p. 48.

Nie, nie ma. Silnik VAG'a to nie typowy W12, a raczej silnik dwuwidlasty, powstał przez połączenie dwóch VR6.

PostNapisane: 27 gru 2011, 16:36
przez Paweł
A koncept Audi Avus?

PostNapisane: 27 gru 2011, 17:13
przez Erastotenes

Re: Xedos 8 oraz Xedos 12

PostNapisane: 27 gru 2011, 17:27
przez er3z
ok, zakochałem się w tej białej pod linkiem...cudo! <serduszka>

PostNapisane: 29 gru 2011, 01:13
przez Michał88
Po raz kolejny jestem zaskoczony tym co przeczytałem. Ciekawe jaką moc mogła generować taka "12" :)