Nowa MX-5 z silnikiem wankla – możliwa

worldcarfans.com napisał(a):Mazda has confirmed that there will be a successor to the RX-8 but that the new sports model could be merged with the next MX-5 roadster.
Mazda president and CEO, Takashi Yamanouchi, disclosed that while speaking to a group of journalist at the 2011 Tokyo Motor Show. He wouldn't confirm whether the new car would have a rotary engine or not but said that Mazda is still considering a new generation of the technology.
Said Yamanouchi:
"Production of the RX-8 does stop in 2012 but what comes after that I'm not in a position to say. But I have been saying everywhere that we will continue research on the rotary engine. We will not extinguish the flame of the rotary engine.
That kind of product is iconic for our brand. So the current MX-5 or RX-8 we have decided in the future to maintain that type of [sports car] product.
I can't say, however, that they will be separate ... they may be merged into one.[We] can't rule out the possibility [of a rotary-powered MX-5]."
But if the rotary engine is to have a future it will need to be improved.
"We need a measure a plan to upgrade the [fuel] efficiency and torque [of the engine] otherwise we don't see much progress [from the current rotary in the RX-8]," continued Yamanouchi.
Another option to keep the rotary engine alive is a range-extender rotary unit powered by hydrogen. Prototypes using the technology are already in use, according to Yamanouchi, where the rotary is used to produce electric power and steam is the only emission.
Mazda potwierdziła że będzie następca dla modelu Rx-8 ale nowy model sportowy tej marki może być koligacją tego modelu z MX-5.
Prezes Mazda Takashi Yamanouchi, wyjawił to rozmawiając z grupą dziennikarzy podczas 2011 Tokyo Motor Show. Nie potwierdził dokładnie czy nowy model będzie miał silnik Wankla ale powiedział że Mazda wciąż uważa rozwój silników rotacyjnych za temat otwarty.
Yamanouchi:
"Produkcja RX-8 ukończy się w 2012 r. ale nie jestem w pozycji by powiedzieć co dalej. Jednak wszędzie powtarzałem że będzie kontynuować pracę nad technologią silników rotacyjnych. Nie zgasimy płomienia silników Wankla.
Ten rodzaj technologii stanowi ikonę marki. Więc zdecydowaliśmy utrzymać MX-5 bądź RX-8 w tym duchu.
Nie mogę powiedzieć że będą to odrębne modele. Mogą zostać połączone w jeden. Nie wykluczamy możliwości stworzenia MX-5 z silnikiem rotacyjnym."
Jeśli silnik rotacyjny ujrzy swoją przyszłość będzie musiał być wciąż modernizowany.
"Musimy popracować nad wydajnością paliwową i momentem obrotowym tych jednostek, w innym wypadku nie widzimy możliwości przyszłościowego zastosowania," dodaje Yamanouchi.
Inną opcją jest utrzymanie jednostek z wirującym tłokiem w autach spoza podstawowej gamy pojazdów łączonych z napędem wodorowym. Prototypy takich aut są już użytkowane , wedle Yamanouchi, gdzie silnik rotacyjny jest używany do produkcji elektryczności a para wodna jest jedynym produktem spalania.