jak jezdzic automatem

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez Grucha » 12 lis 2011, 21:27

"Miarodajne porównania dotyczące zużycia paliwa muszą polegać na ocenie zużycia paliwa przez takie same samochody (ta sama masa oraz typ i moc silnika) różniące się tylko przekładnią, jak również powinny się odbywać w takich samych warunkach. W przypadku sytuacji zapewniającej optymalną obsługę skrzyni biegów (samochód prowadzony przez kierowcę fabrycznego doskonale znającego cechy pojazdu, jazda odbywająca się na torze testowym świetnie znanym kierowcy, jak również samochód jeździ sam na torze) zużycie paliwa przez samochód ze skrzynią manualną jest niższe o 0,9–1,2 l/100 km w porównaniu z analogicznym pojazdem ze skrzynią automatyczną. Natomiast w sytuacji, kiedy nie można zapewnić optymalnej obsługi skrzyni manualnej (czyli w normalnym ruchu po drodze) różnica ta maleje, a nawet zużycie paliwa w pojeździe ze skrzynią manualną jest wyższe."

Amen
Grucha
 

Postprzez Paweł » 12 lis 2011, 22:42

Grucha napisał(a):Natomiast w sytuacji, kiedy nie można zapewnić optymalnej obsługi skrzyni manualnej (czyli w normalnym ruchu po drodze) różnica ta maleje, a nawet zużycie paliwa w pojeździe ze skrzynią manualną jest wyższe.

Grucha napisał(a):Amen

Nie wiem kogo cytujesz (poza tym, że wiki), ale osoba która to pisała na pewno nigdy nie miała okazji porównać zużycia paliwa samochodu z A/T (ze sprzęgłem hydrokinetycznym) i M/T, nie mówiąc już o tym, że musiała nie zdawać sobie sprawy z różnic w ich budowie :).

Nie chcę pisać wywodów, ale już samo podawanie różnicy w spalaniu w litrach (0,9-1,2), zamiast w % jest błędem. Dla przykładu Citroen C5 3.0 z nowoczesną automatyczną skrzynią 6-biegową zużywa w mieście przynajmniej o 2 litry (?!) benzyny więcej, niż ten sam model z M/T (co prawda lżejszy o ~20 kg). Następna sprawa to wspomniany wpływ znajomości pojazdu u kierowcy na średnie spalanie – bez prowadzenia laboratoryjnych badań łatwo zauważyć, że niewłaściwie dobrany bieg i/lub raczej czas jego zmiany oraz dynamika przyspieszeń mają niewielki wpływ na zużycie (pomijając skrajne przypadki kierowców, którzy nie powinni prowadzić). O wiele większe znaczenie ma jak najrzadsze używanie hamulców, a te od skrzyni są niezależne. :)
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/944)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez Grucha » 13 lis 2011, 06:58

Dobra królu inaczej bo widzę że "na wszystko masz odpowiedź prostą" <lol>

Mam mazdę z automatem , kolega też ma tyle ze z manualem ten sam rocznik ten sam silnik , obaj poruszamy sie po Warszawie i teraz zgaduj komu wiecej pali ? Skrzynia ta sama co w C5 czyli http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

Pozdrawiam mistrzu teorii
Grucha
 

Postprzez lukaszm » 13 lis 2011, 10:20

Panowie, a gdzie w tych wywodach wzięliście pod uwagę styl prowadzenia? Ktoś ok 40lat nie będzie startował 1 na wszystkich światłach jak 18 czy 23 latek.
przytoczę cytat z innego tematu

Jericho napisał(a):Jeżeli chodzi o spalanie, to tyle ile jest użytkowników, tyle samo będzie wyników. Każdy jeździ trochę inaczej i pokonuje trochę inne odcinki ... nie mogłem zejść poniżej 11l w mieście, a jak kiedyś zaczepiłem z ciekawości dziadka, który jeździł tym samym autem, z takim samym silnikiem powiedział, że w mieście pali mu 8l.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 mar 2008, 21:04
Posty: 1902 (6/4)
Skąd: Siemianowice Śląskie
Auto: Hyundai i40 2.0 2014 kombi
VW Polo 6N 1.0 1999
eks: Mazda3 BK Active 1.6 MZR Z6 2005
eks: Fiat Seicento Young 0.9 1999

Postprzez Wojtek » 13 lis 2011, 10:28

lukaszm napisał(a):Ktoś ok 40lat nie będzie startował 1 na wszystkich światłach jak 18 czy 23 latek.

dobrze, ze nie mam autka w automacie... hahaha ...ale czasem zdarza mi sie... byc 1 na zjezdzie z krzyzowki...

ps. przepraszam, ale nie moglem... <diabełek>
Arkana , Renault , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17519 (110/482)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez lukaszm » 13 lis 2011, 10:49

67igor1 napisał(a):
lukaszm napisał(a):Ktoś ok 40lat nie będzie startował 1 na wszystkich światłach jak 18 czy 23 latek.

dobrze, ze nie mam autka w automacie... hahaha ...ale czasem zdarza mi sie... byc 1 na zjezdzie z krzyzowki...

ps. przepraszam, ale nie moglem... <diabełek>
dobrze wiesz że chodzi mi o sposób naciskania pedału gazu, a to się przekłada później na spalanie...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 mar 2008, 21:04
Posty: 1902 (6/4)
Skąd: Siemianowice Śląskie
Auto: Hyundai i40 2.0 2014 kombi
VW Polo 6N 1.0 1999
eks: Mazda3 BK Active 1.6 MZR Z6 2005
eks: Fiat Seicento Young 0.9 1999

Postprzez Wojtek » 13 lis 2011, 10:50

lukaszm napisał(a):dobrze wiesz że chodzi mi o sposób naciskania pedału gazu, a to się przekłada później na spalanie...

racja ;)
Arkana , Renault , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17519 (110/482)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez Paweł » 13 lis 2011, 13:29

Grucha napisał(a):Dobra królu inaczej bo widzę że "na wszystko masz odpowiedź prostą" <lol>

Mam mazdę z automatem , kolega też ma tyle ze z manualem ten sam rocznik ten sam silnik , obaj poruszamy sie po Warszawie i teraz zgaduj komu wiecej pali ? Skrzynia ta sama co w C5 czyli http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

Pozdrawiam mistrzu teorii

Zgaduje i zakladam sie, ze przy takim samym uzywaniu hamulca twoja pali wiecej. Dowodem na to niech bedzie chlodnica oleju przekladniowego, której w manualu nie ma :).

P.S. Przepraszam, ze podwazylem twoje zrodlo wiedzy, ale prosze argumentuj troche grzeczniej.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/944)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez GILB » 13 lis 2011, 14:54

Grucha ma rację jeśli chodzi o porównanie M6 V6 wyprodukowanych od polowy 2005r – ta z automatem będzie mniej palić. Trzeba zauważyć, że jest to porównanie automatu o 6 biegach i manualnej 5-cio biegowej. Katalog Mazdy z tamtego okresu podaje, że automat mniej spala w konfiguracji z tym silnikiem.
Mogę napisać tylko o swoim spalaniu średnim w cyklu mieszanym 11,4 -11,7 , trasa ostatnio wyszła mi 9,6 (to drugi raz poniżej 10l w okresie 3 lat), to jest skutek wyższych cen na stacjach – spokojna jazda.
Podane spalanie dotyczy LPG.
Forumowicz
 
Od: 13 cze 2007, 19:16
Posty: 300
Skąd: RT
Auto: Mazda 6 3.0 V6 GY

Postprzez Paweł » 13 lis 2011, 16:14

Skoro katalog tak mówi, to posypuję głowę popiołem. ;)

Na samopocieszenie dopowiem sobie, że szczęśliwie na forach amerykańskich automaty nie przeczą mechanice i jednak palą więcej. :)
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/944)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez mcbeth » 14 lis 2011, 10:51

tco_tm napisał(a):Na samopocieszenie dopowiem sobie, że szczęśliwie na forach amerykańskich automaty nie przeczą mechanice i jednak palą więcej.


Nie rozumiem tylko, dlaczego w wątku o technice jazdy automatem kultywujecie OT w postaci odwiecznego sporu MT-AT. <cisza>
2B || !(2B) ? by mcbeth
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2007, 14:29
Posty: 817
Skąd: 3miasto
Auto: M6 GG1 MZR-CD 143KM '07 Active+ / Legacy 2.0R 165KM AT S-AWD '07

Postprzez Paweł » 14 lis 2011, 14:11

mcbeth, nie ma tutaj OT, ani sporu a/t – m/t. Ja przynajmniej takiego nie widzę. Miałem sześć różnych samochodów z automatem, czyli nawet więcej niż z tradycyjną skrzynia i jestem ich wielkim zwolennikiem :).

Powyższa dyskusja dotyczy wpływu techniki jazdy na spalanie, gdzie uważam, że z uwagi na zasadę konstrukcji skrzyni automatycznej, będzie ona potrzebowała dodatkowej dawki paliwa w stosunku do przekładni ręcznej i nie można spodziewać się po niej wyników możliwych do uzyskania na manualu. Oczywiście każdy może mieć własne zdanie, a dzięki forum możemy je wspólnie przedyskutować :).
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/944)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez Grucha » 14 lis 2011, 14:14

Generalnie fajnie by bylo stworzyc mini-kompendium dot.jazdy automatem , sam jestem ciekaw czy dobrze jezdze.

Pozdr
Grucha
 

Postprzez mcbeth » 14 lis 2011, 15:16

tco_tm napisał(a):Powyższa dyskusja dotyczy wpływu techniki jazdy na spalanie, gdzie uważam, że z uwagi na zasadę konstrukcji skrzyni automatycznej, będzie ona potrzebowała dodatkowej dawki paliwa


"Jeździsz samochodem jako całością a nie samą skrzynią" ;) . AT włącznie z jej konwerterem zapewnia silnikowi bardziej optymalne warunki pracy. Przekładnia hydrokinetyczna to nie tylko straty, ale też oszczędności z lepszych warunków pracy silnika. Niewątpliwie jednak stała jazda na przekładni hydrokinetycznej jest droższa niż na lock-up.
2B || !(2B) ? by mcbeth
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2007, 14:29
Posty: 817
Skąd: 3miasto
Auto: M6 GG1 MZR-CD 143KM '07 Active+ / Legacy 2.0R 165KM AT S-AWD '07

Postprzez Dominator » 14 lis 2011, 15:18

Grucha napisał(a):Generalnie fajnie by bylo stworzyc mini-kompendium dot.jazdy automatem , sam jestem ciekaw czy dobrze jezdze.

Pozdr

Dokładnie tak, popieram. Tym bardziej jeśli wypowiadają sie tu osoby które posiadały juz kilka samochodów ze skrzyniami automatycznymi. Takie konstruktywnie złożone kompendium mogło by pomoc wielu osobom zacząć oszczędzać :) a autor tego tematu byłby bardzo usatysfakcjonowany, jak i my wszyscy rowniez, bogatsi o dodatkową wiedzę, co prawda teoretyczna-ale podparta praktyka innych użytkowników :)
...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2011, 23:36
Posty: 4920 (66/68)
Skąd: Bielsko-Biała/KR/KTA
Auto: Accord 8 2.2 gnojówka

Postprzez Grucha » 14 lis 2011, 15:48

mcbeth napisał(a):Niewątpliwie jednak stała jazda na przekładni hydrokinetycznej jest droższa niż na lock-up.


Pytanie kiedy ten lock-up sie wlacza?
Grucha
 

Postprzez mcbeth » 14 lis 2011, 16:51

Grucha napisał(a):Pytanie kiedy ten lock-up sie wlacza?


http://ecomodder.com/wiki/index.php/Torque_Converter_Lockup
2B || !(2B) ? by mcbeth
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2007, 14:29
Posty: 817
Skąd: 3miasto
Auto: M6 GG1 MZR-CD 143KM '07 Active+ / Legacy 2.0R 165KM AT S-AWD '07

Postprzez Paweł » 14 lis 2011, 17:39

mcbeth napisał(a):"Jeździsz samochodem jako całością a nie samą skrzynią" . AT włącznie z jej konwerterem zapewnia silnikowi bardziej optymalne warunki pracy. Przekładnia hydrokinetyczna to nie tylko straty, ale też oszczędności z lepszych warunków pracy silnika.

W takim razie pytanie, czy w porównaniu uwzględniamy zawodność czynnika ludzkiego – bo tylko przy takim założeniu można powiedzieć, że skrzynia a/t dostarcza oszczędności.

Jednakże stosunek zysku wynikającego z automatyzacji doboru biegu do strat na konwerterze i tak będzie niekorzystny, bo współczesne, komputerowo sterowane silniki w dość szerokim zakresie obrotów zachowują bardzo zbliżoną sprawność i trzeba by naprawdę nieudacznika, żeby nieprawidłowym dobraniem biegu w skrzyni manualnej spowodował mierzalny w normalnych warunkach wzrost zużycia paliwa.

Częściowo podsumowując temat, nie ma specjalnej techniki jazdy automatem, która pozwoli znacznie oszczędzać paliwo. Największy wpływ na zużycie będzie miała ta sama zasada, która funkcjonuje w skrzyni manualnej – przewidywanie i wynikająca z tego płynna jazda, czyli jak najrzadsze używanie hamulca, który powoduje, że paliwo zostaje zamienione wyłącznie w ciepło (przynajmniej na dzisiaj).
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/944)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez mcbeth » 15 lis 2011, 10:14

tco_tm napisał(a):Jednakże stosunek zysku wynikającego z automatyzacji doboru biegu do strat na konwerterze i tak będzie niekorzystny, bo współczesne, komputerowo sterowane silniki w dość szerokim zakresie obrotów zachowują bardzo zbliżoną sprawność i trzeba by naprawdę nieudacznika, żeby nieprawidłowym dobraniem biegu w skrzyni manualnej spowodował mierzalny w normalnych warunkach wzrost zużycia paliwa.


Subaru Legacy 2.0R MY09
Zużycie paliwa wg ECE:
MT: 11,7/6,7/8,6
AT: 11,5/6,5/8,3
2B || !(2B) ? by mcbeth
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2007, 14:29
Posty: 817
Skąd: 3miasto
Auto: M6 GG1 MZR-CD 143KM '07 Active+ / Legacy 2.0R 165KM AT S-AWD '07

Postprzez Paweł » 15 lis 2011, 10:51

W rzeczywistosci a/t rowniez pali mniej?
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/944)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości

Moderator

Moderatorzy Moto