Small_Boy napisał(a):koro prawie wszyscy mają odmienne zdanie niż ja to coś w tym musi być krzywy póki co zostałem prawie przekonany, postaram się samemu wykonać taki test, może to mnie w końcu przekona całkowiecie do waszej teorii. Oczywiście wyniki nie omieszkam zamieścić na forum.
Small_Boy,
koledzy mają rację. Moduł GPS nie mierzy prędkości, tylko ustala pozycję. W zależności od jakości 'fixu' pozycja wyznaczana jest z dokładnością do kilku-kilkunastu metrów – z tym, że błąd pomiaru jest w miarę stały w krótkich odcinkach czasu.
Prędkość jest po prostu liczona jako funkcja zmiany pozycji w jednostce czasu. Najczęściej odbiorniki GPS próbują sygnał co 1s – co jest wystarczająco krótko, aby uznać że ruch samochodu w tym okresie jest prostoliniowy i jednostajny.
Całość działa bardzo dokładnie – zresztą łatwo to sprawdzić. Stojąc w jednym miejscu GPS pokazuje zazwyczaj prędkość 0kmh – tylko z małymi odchyleniami do max 3kmh – to można uznać za maksymalny błąd w przypadku pojedynczego pomiaru. Przy odczycie ciągłym, błąd powinien dążyć do zera.
GPS-y geodezyjne zaprogramowane są do maksymalnie dokładnego ustalenia pozycji – nawet z precyzją do kilku centymetrów. Dokonanie pomiaru trwa dłużej, dodatkowo wyliczana jest poprawka na podstawie sygnału radiowego ze specjalnych stacji naziemnych. Do pomiaru prędkości raczej się to nie nadaje.
Na GPS-ach wojskowych się nie znam, ale myślę że bardziej chodziło kiedyś o możliwość korzystania z odkodowanego sygnału oraz większą odporność 'fizyczną' na warunki polowe