Elektromobilność – wrażenia, opinie, dyskusja...

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez piwo » 12 paź 2021, 09:16

brii napisał(a):Od miesiąca użytkuję samochód elektryczny mając przyłącze 5kW na jednej fazie i jakoś nie widzę specjalnego problemu.

mowisz o jednym aucie. a ja mowie o np 20stu podlaczonych na noc pod blokiem. to samo na kazdej stacji benzynowej jak podjezdza auto elektryczne jak obecnie spalinowe raz na 1minute to je trzeba obsluzyc. przeciez tam auta nie moga ladowac sie 10 godzin tylko maks te 15 minut by tlok sie nie robil bo kolejne auto podjedzie za kolejna minute. tam musi byc zamiast obencyh 8 stanowisk i jedno auto podjezdza co minute conajmniej 80 stanowisk i ladowanie kazdego nie moze przekraczac 30minut by nie tworzyl sie zator. a to oznacza 80 stanowisk mega szybko ladujacych czyli 300KW x80. bo inaczej zrobi sie zator. i to wlasnie jest ta przyszlosc gdzie bedzie jezdzic te 20mln elektrykow. to bedzie trzeba obsluzyc. ja rozumiem ze teraz jest wszystko ok . teraz gdy elektryki traktuje sie jako ktores tam auto do jazdy tylko na krotkich dystansach gdzie podladowujemy 10godzin noca. i tych aut jezdzi po polsce moze 0,04% czyli kolo 100tys na 25mln aut. ok. ale gdy sie skonczy ten czas i beda tylko elelktryki bo przeciez taka jest narracja, to elektryki beda tez wykorzystywane w trasie gdzie bedzie trzeba je doladowywac na stacjach benzynowych. a te beda juz musialy miec odpowiednie przylacza mocy ktorych obecnie nie maja. tak na prawde pod kazda stacje powinno byc doprowadzone srednie napiecie 15KW i stacja powinna miec wlasny transformator wysokiej mocy powiedzmy 1MVA.
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony. Jednak brak kontroli trakcji, napęd na tył to męska rzecz. Jazda w poślizgu i cięcia łuków jest to niesamowita sprawa. Tyle bym w tym aucie chciał zmienić, ale jak wysiadam z niego jestem mega szczęśliwy. Może nie warto nic zmieniać...
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jSvik&feature=player_embedded
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 lut 2005, 12:05
Posty: 4427 (153/103)
Auto: https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
Opel Speedster 2001r. B207r, 850kg, LSD, RWD, home made TCS
1/4: 13,806s;
tor Poznań: 1m48,8s
Mazda 3 BM 2014r.

Postprzez brii » 12 paź 2021, 09:49

piwo napisał(a):mowisz o jednym aucie. a ja mowie o np 20stu podlaczonych na noc pod blokiem.

Przyłącze które ma blok spokojnie wystarczy na 20 samochodów podłączonych nocą – w nocy mało kto odpala czajnik elektryczny + piekarnik na raz. Dodatkowo 90% nie ma potrzeby ładowania codziennie przez 10 godzin a nawet jeśli tak chce to wtedy spokojnie można to robić używając mniejszego amperażu jeśli komuś zależy na utrzymywaniu akumulatora naładowanego cały czas na 100%. To jedynie kwestia wyprowadzenia słupków z gniazdkami przy miejscach parkingowych (bo gdzieś te samochody tak czy inaczej stoją). Oczywiście można zrobić wielki problem z rozliczeniem tego ale dla chcącego nic trudnego – są przeróżne możliwości autoryzowania się przy ładowaniu. Obstawiam, że 90% elektryków nie będzie nigdy miała potrzeby odwiedzać stacji szybkiego ładowania. Tych samochodów nie trzeba ładować na stacji – przyzwyczajenia da się zmienić chociaż bywa to ciężkie – brytyjscy taksówkarze do tej pory wożą worek siana dla konia i pewnie elektryka zamiast ładować powoli w tym czasie kiedy akurat śpią będą woleli ładować na szybkiej stacji po drodze na postój ;)
W Norwegii fajnie to widać, że taksówki przy postoju mają zwykłe słupki i jak czekają to się doładowują.
Kwestia ładowania w trasie to inna piłka – tam na stacjach będzie potrzebna duża moc ale tak jak dało się wybudować drogi i przyłącza do zakładów produkcyjnych tak będzie się dało wybudować przyłącza do takich stacji. Ostatecznie można tam postawić generatory ze stacjonarnymi silnikami diesla – i tak wyjdzie to czyściej i z mniejszą emisją niż lanie paliwa do osbówek ;) Na wyprodukowanie litra paliwa potrzeba 1,3kWh prądu w rafinerii – jeśli tą moc przekaże się do ładowania samochodów to już przynajmniej połowa mocy potrzebnej do ich ładowania (zakładam, że samochód średnio pali 7l/100km czyli rafineria musi zużyć 9,1kWh) ;)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 22:46
Posty: 8847 (93/232)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV

Postprzez Kubus88 » 12 paź 2021, 15:13

brii napisał(a):
piwo napisał(a):mowisz o jednym aucie. a ja mowie o np 20stu podlaczonych na noc pod blokiem.

Przyłącze które ma blok spokojnie wystarczy na 20 samochodów podłączonych nocą – w nocy mało kto odpala czajnik elektryczny + piekarnik na raz.


Rozumiem, że zakładasz podłączanie auta do ładowania przed samym pójściem spać? Zaraz po ostatnim siku o 23?

Mnie się raczej wydaje, że ludzie wracają z pracy lub ostatniego zakupowego wyjazdu czy treningu lub dodatkowych lekcji dziecka, podłączają auto do ładowania żeby już z domu nie wychodzić i wtedy idą włączać czajniki i piekarniki.
Forumowicz
 
Od: 30 lip 2019, 19:21
Posty: 89 (4/1)
Skąd: okolice Radomia
Auto: XEDOS9'99

Postprzez brii » 12 paź 2021, 15:20

Tak się składa, że moduł ładowania jest programowalny i może zaczynać ładowanie samodzielnie o 23:00 – wtyczkę mozna podłączyć wczesniej. Można nawet dodać w gniazdu programator czasowy (taki jak do oświetlenia) i start ładowania zacznie się kiedy chcemy bez grzebania w samochodzie na ekranie ;)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 22:46
Posty: 8847 (93/232)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV

Postprzez zadra » 14 paź 2021, 16:50

raczej już nie znajdziesz miejsca późnym wieczorem bo będzie tam stał jakiś taryfiarz albo inny sąsiad..
Jak ja nie lubię parkować pod blokiem po przyjeździe z 2 zmiany – co ja mówię – pod jakim blokiem?
Zazwyczaj muszę opuścić osiedle szukając miejsca na poboczu drogi i wracam do domu na piechotę 10...15min z samochodu.
Czyli pozostaje tylko opcja wykupienia miejsca parkingowego z przyłączem elektrycznym i dodatkowa opłata abonamentowa dla miasta czy tam Państwa aby mieć pewność,że w razie potrzeby będziesz się mógł podładować..
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 17:07
Posty: 2678 (18/66)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez brii » 14 paź 2021, 16:57

Dla takich przypadków pozostaną szybkie ładowarki.
A może taki abonament nie wyjdzie drożej niż tankowanie paliwa a oszczędność czasu codziennie 2 x 15 minut bezcenna ;)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 22:46
Posty: 8847 (93/232)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV

Postprzez zadra » 14 paź 2021, 22:08

brii napisał(a):może taki abonament nie wyjdzie drożej niż tankowanie paliwa

Gdzie Ty żyjesz kolego..
Ja w Polsce a Ty.. ???
:| :| <lol> <lol> <lol>
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 17:07
Posty: 2678 (18/66)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez brii » 15 paź 2021, 06:00

Masz złudzenia, ze paliwo nie bedzie drozec? <rotfl>
Z ciekawości – ile teraz kosztuje benzyna? Ostatni raz tankowałem po 5,69zł i od tamtego czasu nie bylem na stacji ;)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 22:46
Posty: 8847 (93/232)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV

Postprzez piwo » 15 paź 2021, 07:50

ponad 6 zl juz. ale z drugiej strony nie wiem co bedzie drozec szybciej czy prad czy paliwo. mowi sie o 4 krotnym wzroscie cen pradu i tylko 1,5 krotnym wzroscie cen paliw do okolo 8zl. no nie wiem co bardziej parszywe.
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony. Jednak brak kontroli trakcji, napęd na tył to męska rzecz. Jazda w poślizgu i cięcia łuków jest to niesamowita sprawa. Tyle bym w tym aucie chciał zmienić, ale jak wysiadam z niego jestem mega szczęśliwy. Może nie warto nic zmieniać...
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jSvik&feature=player_embedded
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 lut 2005, 12:05
Posty: 4427 (153/103)
Auto: https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
Opel Speedster 2001r. B207r, 850kg, LSD, RWD, home made TCS
1/4: 13,806s;
tor Poznań: 1m48,8s
Mazda 3 BM 2014r.

Postprzez child » 15 paź 2021, 09:28

Mnie najbardziej dziwi, że ludzie załamują ręce, że ceny paliwa/prądu mają iść/idą do góry, ale traktują to jako swojego rodzaju dziejową konieczność, zamiast serdecznie podziękować UE za ich politykę...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 18:27
Posty: 1740 (52/113)
Skąd: Brzezina
Auto: G37S Coupe '07
NB '00
b: BM '13
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez brii » 15 paź 2021, 09:43

Raczej serdecznie podziękować sobie za opieranie się na źródłach energii które niszczą świat... Patrząc na to jak ludzie mają między pośladkami świat w którym żyją jedynym bodźcem który może ludzi przekonać do użycia mniej destrukcyjnych źródeł energii jest presja finansowa.
Do tego jeszcze możemy podziękować miłościwie panującym za zablokowanie rozwoju energetyki innej niż węglowa i konserwowanie patologii w energetyce i górnictwie...

Ale darujmy sobie te tematy bo to odbiega od elektromobliności – liczy się jazda i pełen ogień od 0rpm bez czekania na rozgrzanie silnika :D
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 22:46
Posty: 8847 (93/232)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV

Postprzez piwo » 15 paź 2021, 15:47


5,3s za 220 tys zł i wnętrze na prawdę obszerne. Te elektryki są coraz lepsze. Za parę lat (kolejne poprawione generacje) to będą na prawdę super samochody.

Dopisano 16 paź 2021 11:23:

https://elektrowoz.pl/testy/test-kia-ev ... z-da-rade/
Test na autostradzie przy gipsowych 140km/h
-Kia EV6: 93,9 km przejechane w 43 minuty ze średnim zużyciem 25,6 kWh, co daje 302 kilometry zasięgu,
-Tesla Model 3: 96,5 km przejechane w 44 minuty ze średnim zużyciem 19,4 kWh/100 km, co daje 376 kilometrów zasięgu.
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony. Jednak brak kontroli trakcji, napęd na tył to męska rzecz. Jazda w poślizgu i cięcia łuków jest to niesamowita sprawa. Tyle bym w tym aucie chciał zmienić, ale jak wysiadam z niego jestem mega szczęśliwy. Może nie warto nic zmieniać...
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jSvik&feature=player_embedded
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 lut 2005, 12:05
Posty: 4427 (153/103)
Auto: https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
Opel Speedster 2001r. B207r, 850kg, LSD, RWD, home made TCS
1/4: 13,806s;
tor Poznań: 1m48,8s
Mazda 3 BM 2014r.

Postprzez zadra » 16 paź 2021, 15:17

piwo napisał(a):przy gipsowych 140km/h

Przy założonych 140km/h a w czasie jazdy prędkości możliwie zbliżone na tyle na ile pozwalały warunki na drodze.
To nie było 140 +-2km ale pewnie czasami nawet i 120 albo mniej i przyspieszanie do 140km/h
Niemniej porównanie bezpośrednie 2-u aut w tym samym czasie na tej samej drodze w zbliżonych warunkach pokazuje, że jest coraz łatwiej producentom robić elektryki.
Szkoda, że tak drogie to auta i szkoda, że ładowanie poza własną instalacją jest drogie i trudniejsze niż standardowym paliwem.

brii napisał(a):podziękować sobie za opieranie się na źródłach energii które niszczą świat

Wprowadzenie na drogi pojazdu który napędzany byłby innym paliwem (np biodegradowalnym pochodzącym ze zgazowania beztlenowego koszonej trawy, liści albo słomy – wymyśliłem na poczekaniu ) obwarowane jest takimi procedurami, że nikt poza koncernami nie byłby w stanie ich przejść.
Tylko olbrzymia kasa pomogłaby przy wprowadzaniu jakiegoś nowego genialnego ekologicznego napędu w pojeździe.
Jeździmy zatem tym co jest dostępne i na co nas stać.
Możemy tylko stylem, sposobem i kulturą jazdy ograniczać zanieczyszczenie planety.
Jedną z takich możliwości jest dbanie o własne auta by nam służyły jak najdłużej.

Tu również producenci aut wprowadzający modę na częstą zmianę samochodów i utrzymanie klienta który co 2...3 lata wraca po coś nowego pozostawiając "stare" auto w rozliczeniu niech będzie przykładem wprowadzania złych przyzwyczajeń i braku dbałości o świat.

Jeśli musimy wyrzucać oponę po 4latach bo mimo dobrego wyglądu i bieżnika strach na niej jeździć, bo kordy pękają w środku albo zaczyna parcieć guma lub następuje ząbkowanie mimo prawidłowych parametrów geometrii i właściwego użytkowania, to kłóci się to z ekologicznym podejściem.
Coś ze "starymi" trzeba zrobić..

Niestety jesteśmy tylko odbiorcami pomysłów branży (tu samochodowej) i nie zrobimy nic z tym faktem, jeśli producenci nastawieni są na drenowanie naszych kieszeni i również nie kierują się czysto ekologicznymi pobudkami wprowadzając na rynek półśrodki.
Wiadomym jest, że kupując teraz auto elektryczne którego parametry nie do końca nam odpowiadają, to za kilka lat – może 5, może 7 z chęcią zmienimy je na "dużo lepsze" za kolejne duże pieniądze.
Tylko, że już są pomysły i techniczne możliwości aby dziś osiągnąć poziom "kultury" auta kupionego za 7 lat, ale producent z chęcią planuje nam powolny rozwój zamiast nagły przeskok jakości i ekologii bo to dla niego jest lepszy deal i możliwość większego zarobku w określonym czasie zważyć należy, że koszt wyprodukowania auta (szacuję) to ok 45% ceny sprzedaży, dlatego gdyby producent w celu ratowania świata zamiast sprzedawać drożej auto obniżył cenę to popyt drastycznie wzrósłby wśród odbiorców.
Czy nie zdecydowałbyś się dziś na Teslę (aktualnie chyba coś koło 220tyzł) mpgąc zapłacić za to auto140tys zł?
Najtańsza aktualnie Dacia Spring elektryk na allegro kosztuje 85000zł – jest brzydka, brak klimy i przejedzie swym 45kM napędem niespełna 200km..
To nie jest żadna aktualnie alternatywa dla aut spalinowych, ale gdyby kosztowała poniżej 60tys zł, to kto wie – może zwojowałaby rynek ekologicznych aut elektrycznych?
Reszta aut to poziom cen rozpoczynający się powyżej 125000zł..
Naprawdę nie można taniej? albo inaczej, czy w aktualnej cenie nie da się zrobić lepszego auta? z większym zasięgiem albo możliwością szybszego ładowania?
Po prostu zysk się liczy a nie ekologia..
staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 17:07
Posty: 2678 (18/66)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez child » 16 paź 2021, 21:22

zadra napisał(a):Możemy tylko stylem, sposobem i kulturą jazdy ograniczać zanieczyszczenie planety.
Jedną z takich możliwości jest dbanie o własne auta by nam służyły jak najdłużej.

Tu również producenci aut wprowadzający modę na częstą zmianę samochodów i utrzymanie klienta który co 2...3 lata wraca po coś nowego pozostawiając "stare" auto w rozliczeniu niech będzie przykładem wprowadzania złych przyzwyczajeń i braku dbałości o świat.


To dotyczy nie tylko samochodów, ale także telefonów, AGD i innych rzeczy. I z jednej strony jest to – jak powiedziałeś – wykreowana moda, ale z drugiej po prostu wszechobecna produkcja chłamu i "planned obsolescence" (nie znam niestety polskiego odpowiednika tego sformułowania). Jak parę lat temu kupowałem zmywarkę, to sprzedawca spytał mnie o wymagania. Powiedziałem: "6-7 lat bezproblemowego działania". Na to sprzedawca: "nie ma takich" :D Tylko kiedyś jednak takie były...

Po prostu zysk się liczy a nie ekologia..

Dokładnie. I to jest jeden z poważnych powodów, dla których średnio mam ochotę podążać za tym "ekologicznym" pędem.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 18:27
Posty: 1740 (52/113)
Skąd: Brzezina
Auto: G37S Coupe '07
NB '00
b: BM '13
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez Neonixos666 » 16 paź 2021, 21:48

child napisał(a):"planned obsolescence"


Kontrolowane postarzanie produktu :P
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 9197 (49/203)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez motomike6 » 18 paź 2021, 05:37

A tu w końcu coś dla mnie w temacie elektryka :)

https://youtu.be/pKqv9KY4pSU
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 maja 2012, 14:34
Posty: 347 (78/13)
Skąd: LUX/SC034
Auto: Jest GJ 2.2 AT
Jest Citroen SpaceTourer
Było C4 Picasso
Była Mazda 6
GH

Postprzez child » 18 paź 2021, 08:06

Neonixos666 napisał(a):
child napisał(a):"planned obsolescence"


Kontrolowane postarzanie produktu :P


Ja wiem, że tak (lub podobnie) się to zwykło tłumaczyć. Tylko moim zdaniem to nie oddaje znaczenia oryginału. Brakuje chyba odpowiedniej formy po polsku, żeby oddać to, że skoro "obsolete" oznacza "przestarzały" (to jeszcze w miarę ma sens), to rzeczownik od tego przymiotnika: "obsolescence" powinien się chyba tłumaczyć "przestarzałość"?

Dobra, już kończę moje wynurzenia, w końcu o elektrykach mieliśmy gadać :)
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 18:27
Posty: 1740 (52/113)
Skąd: Brzezina
Auto: G37S Coupe '07
NB '00
b: BM '13
b: EC '97
b: BK '07

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

Moderator

Moderatorzy Moto