W wielu krajach określone kategorie podmiotów – charakteryzujące się dużymi przepływami samochodów (prowadzeniem działalności w oparciu o dużą liczbą samochodów, przy czym poszczególne samochody pozostają w dyspozycji przedsiębiorcy przez krótki czas) – takie jak producenci i dystrybutorzy pojazdów, czy motoryzacyjne ośrodki badawcze są zwolnione z konieczności każdorazowej rejestracji pojazdu. Zamiast tego dysponują specjalnymi tablicami rejestracyjnymi, które przy spełnieniu określonych warunków mogą przenosić między samochodami. Analogiczne rozwiązanie planuje wprowadzić w Polsce Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Na początku miesiąca do konsultacji społecznych trafił projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym regulujący kwestie tzw. profesjonalnej rejestracji pojazdów. Zgodnie z przedstawionymi założeniami z rejestracji takiej będą mogli skorzystać:
· przedsiębiorcy posiadający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zajmujący się dystrybucją, produkcją, naprawą, przeglądami technicznymi, badaniami lub testowaniem pojazdów,
· jednostki uprawnione lub jednostki badawcze producenta wskazane do przeprowadzania odpowiednich badań pojazdu, przedmiotu wyposażenia i części.
Na wniosek tych podmiotów starosta właściwy ze względu na ich siedzibę będzie wydawał decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów. Decyzja taka będzie ważna przez rok. Do decyzji będą wydawane:
· zalegalizowane profesjonalne tablice rejestracyjne (w razie potrzeby – kilka kompletów);
· blankiety profesjonalnego dowodu rejestracyjnego w ilości nieprzekraczającej 100 sztuk (ale z możliwością wystąpienia o wydanie kolejnych).
Uprawniony podmiot będzie mógł przenosić posiadane profesjonalne tablice rejestracyjne między pojazdami, przy czym dla każdego takiego pojazdu będzie musiał wypełnić blankiet profesjonalnego dowodu rejestracyjnego. Wypełniony blankiet będzie ważny przez 30 dni.
Pojazd tak zarejestrowany będzie mógł być użytkowany w ruchu drogowym dla celów profesjonalnej rejestracji wyłącznie przez uprawniony podmiot i jego upoważnionych pracowników oraz – w drodze wyjątku – przez ewentualnego przyszłego nabywcę pojazdu, ale jedynie w obecności przedstawiciela dystrybutora pojazdów.
Naruszenie warunków profesjonalnej rejestracji pojazdów ma podlegać karze pieniężnej w wysokości 5 tys. zł.
Link
Po rozmowie z Ministerstwem Infrastruktury – ma działać również w EU