Poznałem co to ABS:(

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez KiMCIO » 9 paź 2008, 20:59

Ja tylko się zastanawiam czy ci którzy piszą że ABS wydłuża drogę hamowania mają u siebie w autach taki system zamontowany??

Moje jest drugim z ABS i więcej auta bez ABS nie kupię dla swojej wygody i bezpieczeństwa..kilka sytuacji niebezpiecznych miałem i gdyby nie ABS może nie pisałbym na tym forum...mam porównanie jak jeździło i hamowało się autem bez ABS i z ABSem...

chodź muszę stwierdzić, że mazda super hamowaniem nie grzeszy, a może to złudzenie ponieważ auto jest wielkie i swoje waży??


Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 sie 2008, 16:48
Posty: 118
Skąd: Myślibórz
Auto: Była – Mazda 626 GW 1,8 (90KM) 1998 r.
Jest – Mazda Premacy 2,0 (130KM) 2002 r.

Postprzez Czacha » 10 paź 2008, 08:39

Jeżeli będziemy wiedzieć jak system ABS działa to również będziemy mogli przewidzieć jego zachowanie i wyciągnąć ewentualne wnioski. Dla osób mniej obeznanych z techniką napiszę pokrótce: Przy każdym kole zamontowany jest czujnik, który mierzy prędkość obrotową tego koła i przesyła informację do centralki. Podczas normalnej jazdy lub normalnego hamowania każde koło kręci się mniej więcej z taką samą prędkością, czyli prędkością wynikającą z ruchu samochodu. Zadziałanie systemu następuje wtedy, gdy wykrywa on, że prędkość jednego z kół jest inna niż prędkość samochodu (mówiąc w skrócie), czyli jedno z kół się zablokowało. Ale skąd sterownik zna faktyczną prędkość samochodu? Otóż wylicza ją jako średnią z prędkości wszystkich 4 kół. Od razu nasuwa się więc wniosek, że system ABS nie jest w stanie rozróżnić poślizgu wszystkich kół od sytuacji, gdy samochód stoi. Na lodzie, śniegu czy innej śliskiej powierzchni jest skuteczność jest zerowa. Gdy już zadziała, to obniża ciśnienie płynu hamulcowego w zablokowanym kole, a gdy zostanie ono odblokowane to ponownie zwiększa je i tak cały czas. Ma to na celu oscylowanie wokół punktu maksymalnej przyczepności. Jak pamiętamy wszyscy z lekcji fizyki – maksymalne tarcie statyczne (gdy ciała nie poruszają się względem siebie) ma większą wartość niż tarcie kinetyczne (poślizg). Wychwycenie tej subtelnej granicy jest bardzo trudne. ABS nie jest systemem doskonałym, jak już mówiłem – stara się on jedynie oscylować wokół tej granicy. Gdybyśmy hamowali cały czas z maksymalną przyczepnością kół lub blisko niej, to na pewno otrzymamy dużo lepszy wynik.
Wyłącz światła – włącz myślenie
Nareszcie zamontowane dzienne <jupi> ....... Moja Madzia :)
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 kwi 2007, 23:30
Posty: 312
Skąd: Rybnik
Auto: 323C (BA) 1.5i 16V '97

Postprzez brii » 10 paź 2008, 10:16

KiMCIO napisał(a):Ja tylko się zastanawiam czy ci którzy piszą że ABS wydłuża drogę hamowania mają u siebie w autach taki system zamontowany??

Wszystkie samochody którymi jeżdżę / które posiadam (oprócz Tico) mają ABS. Jak najbardziej jestem zwolennikiem tego systemu, ale pamiętać trzeba, że ma on też wady i niestety nie jest jak napisałem wcześniej aniołem stróżem.
Czacha <spoko>
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8975 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez Adaś » 10 paź 2008, 17:59

Dziś jeździłem Meganką 1,5 dCi i potwierdzam – hamulce sa jak brzytwa :]
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2004, 16:11
Posty: 5866 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: 323F BA Japan Muscle V6

Postprzez michi » 10 paź 2008, 18:18

Nie chce mi się czytać wszystkich wypowiedzi, ale dodam tylko od siebie, że moim zdaniem jest to dobry sytem. Przekonałem się o jego działaniu podczas zeszłej zimy gdy nagle spadł śnieg a ja nie miałem jeszcze zimówek. Pare razy uratował mnie wtedy przed wjechaniem w czyjeś dupsko :)
To tyle ode mnie ;)

Pozdrawiam
Poznasz głupiego po postach jego
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 sie 2006, 20:59
Posty: 836
Skąd: Mysłowice
Auto: Prelude BB9

Postprzez grabu122 » 18 sty 2009, 02:54

Na pewno na śliskiej drodze daje większe poczucie bezpieczeństwa, ale kilka razy już mnie trochę poirytował ten system..... suchutki niby przyczepny asfalt.... miasto prędkość dużo za duża niż dozwolone 50km/h.... pofałdowany, dziurawy, taki "tartkowaty" dojazd do skrzyżowania.... potrzeba nagłego hamowania.... panicznie uderzenie w pedał z całej siły, a tu.... dużo mniejsza siła hamowania niż bym się spodziewał, oczywiście ABS w akcji, a amory ponoć mam jeszcze dobre <killer>
Forumowicz
 
Od: 28 paź 2008, 20:29
Posty: 540 (0/3)

Postprzez Lukano » 18 sty 2009, 11:06

Hazu napisał(a):usunołem korekcje siły hamowania tylnych hamulców

A czemu ? nie blokuje teraz tylnej osi ?
Hazu napisał(a):Przy idealnym hamowaniu bez ABS-u (tzn kiedy koła nie są zblokowane całkowicie) każde z kół hamuje z max możliwą siłą.

Właśnie, przy idealnym. Ale w polsce może mamy kilku kierowców którzy potrafią max użyć hamulca bez zablokowaniu kół.
Hazu napisał(a):Ale to tylko teoretycznie lub przy założeniu że samochód bez ABS-u jest prowadzony przez dobrego kierowcę (umiejacego hamować bez ABS)

a takich jest nie wielu ;) Większości się zdaje, że potrafili by bez ABS zahamować lepiej ;)
Hazu napisał(a):W praktyce jednak przy gwałtownym i mocnym przyciśnięciu pedłu hamulca auto z ABS-em zatrzymać powinno się szybciej i napewno będzie się znajdowało tam gdzie tego oczekuje kierowca a nie tam gdzie go wyiesie różnica w przyczepności poszczególnych kół.

Właśnie :)
Hazu napisał(a):Na sypkich nawierzhniach (żwir żużel itp.) jednak napewno przewagę przy hamowaniu ma auto bez ABS-u .

Tak, to jedyne miejsce gdzie bez ABS normalny smiertelnik zahamuje wcześniej.Przed kołem przy zablokowaniu tworzy się stożek i blokuje kolo.
jednym słowem zgadzam się z Hazu w 100%
ABS jest dla zwykłych śmiertelników, bardzo im pomaga :D
Obrazek
Audi A8 4.2
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lut 2006, 19:10
Posty: 4137 (0/1)
Skąd: Lublin/Radom
Auto: Hania civic X, A8 D3 a na lato Hania CRX del soll

Postprzez moro » 18 sty 2009, 12:17

ABS nie ma na celu skrócić drogi hamowania, a zachować "kierowalność" auta.
Gdy koła zablokują, jedzie sie jak na sankach i nie ma możliwości ominięcia przeszkody.

Wielu myśli, że ABS to jak kotwica, auto stanie momentalnie. Jeżdżą jak pacany, niedostwując sie do warunków, a potem lądują w rowach.
 
Od: 7 kwi 2007, 11:19
Posty: 117
Auto: Mazda6 2.3 Top

Postprzez Hazu » 18 sty 2009, 12:17

Lukano napisał(a):Hazu napisał:
usunołem korekcje siły hamowania tylnych hamulców

A czemu ? nie blokuje teraz tylnej osi ?



Tu jest odpowiedź na tą kontrowersyjną modyfikację:
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.ph ... 28&start=0
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 paź 2005, 21:11
Posty: 3779 (0/6)
Skąd: Lublin
Auto: Były: CA/KF, CA/KL, BA/BP, BA/KF
Jest:
MPV ll FS 2000r.
RX8 2004r.

Postprzez Hazu » 18 sty 2009, 12:28

moro napisał(a):ABS nie ma na celu skrócić drogi hamowania, a zachować "kierowalność" auta.
Gdy koła zablokują, jedzie sie jak na sankach i nie ma możliwości ominięcia przeszkody.


I tu wypada się z Tobie zgodzić.
Bo ABS ma skrócić drogę hamowania a to wynika z róznicy miedzy tarciem statycznym i dynamicznym miedzy oponą a nawierzchnia.

Wiadomo że siła tarcia statycznego jest większa niz tarcia dynamicznego miedzy tymi samymi materiałami.
Cała sprawa rozbija się o szybkosć danego układu ABS.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 paź 2005, 21:11
Posty: 3779 (0/6)
Skąd: Lublin
Auto: Były: CA/KF, CA/KL, BA/BP, BA/KF
Jest:
MPV ll FS 2000r.
RX8 2004r.

Postprzez Lukano » 18 sty 2009, 12:52

moro proponowałbym przeczytać temat od początku.
I nikt nie twierdzi, że nie da się bez ABS zatrzymać wcześniej, ale potrafią to tylko nieliczni. 99,9% ludzi pomoże zatrzymać się wcześniej.
moro napisał(a):Wielu myśli, że ABS to jak kotwica

To też się zgadza. Pomaga, ale kto przeceni elektronikę, źle skończy.
Hazu zaraz poczytam, dzięki
Obrazek
Audi A8 4.2
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lut 2006, 19:10
Posty: 4137 (0/1)
Skąd: Lublin/Radom
Auto: Hania civic X, A8 D3 a na lato Hania CRX del soll

Postprzez qlesh » 18 sty 2009, 13:01

Na śliskiej nawierzchni, np. śnieg, jak wciśniesz hamulec do końca i skręcisz kierownicą za mocno to też ten system nic nie pomoże. Radzę przećwiczyć, by się przekonać i nie być później zdziwionym.
Noś odblaski i żyj When I go driving I stay in my lane but getting cut off it makes me insane I open the glove box reach inside I'm gonna wreck this fucker's ride...Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 lut 2005, 03:28
Posty: 1628 (0/1)
Skąd: Tychy
Auto: matyczna ośmiobiegowa

Postprzez grigor121 » 18 sty 2009, 13:24

qlesh napisał(a):Na śliskiej nawierzchni, np. śnieg, jak wciśniesz hamulec do końca i skręcisz kierownicą za mocno to też ten system nic nie pomoże.


Wczorajszej nocy przekonałem się o tym nad wyraz dobrze...

Wieczorem był lekki mrozek (-1 C) i zaczął padać zamarzający deszcz. Ulice momentalnie pokryły się lodem. Wracając przez miasto do domu na bocznych ulicach było prawdziwe lodowisko. Jadąc z prędkością 5 – 10 km\h nie miało się w ogóle panowania nad pojazdem. Całe szczęści że było już późno i nic nie jeździło. Ulica na całej szerokości była moja a ABS przy hamowaniu nie miał nic do gadania. Auto jechało jak chciało. Najlepsza sytuacja miała miejsce gdy jadąc po gładkiej, śliskiej jak cholera kostce dostrzegłem koleżankę na chodniku. tknięty sumieniem chciałem pomóc biednej duszyczce. Próba zatrzymania auta zakończyła się jednym wielkim FAIL. Stanęło 100 metrów dalej w poprzek drogi. Koleżanka się zaśmiała, ale dała się odwieźć do domu :]
WRC – Warcy Rycy Cescy

Galant
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 lip 2007, 00:50
Posty: 92
Skąd: Nowa Sól

Postprzez Lukano » 18 sty 2009, 14:54

Na lód to już nic nie pomoże ;)
Obrazek
Audi A8 4.2
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lut 2006, 19:10
Posty: 4137 (0/1)
Skąd: Lublin/Radom
Auto: Hania civic X, A8 D3 a na lato Hania CRX del soll

Postprzez sq2jul » 18 sty 2009, 16:07

http://www.technikajazdy.info/download/ ... -odcinek4/ – polecam obejzec wszystkim tym, ktorzy chca mi wcisnac ze technika wykorzystana w mechanizmie ABS'u nie ma skracac drogi hamowania ;)
Smoki i gołe baby
Forumowicz
 
Od: 29 wrz 2007, 21:15
Posty: 6700 (241/160)
Skąd: Bydgoszcz
Auto: gnojarz & bezdasznik

Postprzez Lukano » 18 sty 2009, 16:43

Bo to znowu jest zmowa Unii Europejskiej, która nakazała zamontowanie tego układu do każdego nowego samochodu :P
Wciskają ten shit biednym kierowcą, ale oni są mądrzejsi :P Widzą jak go odlączyć ;)
Obrazek
Audi A8 4.2
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lut 2006, 19:10
Posty: 4137 (0/1)
Skąd: Lublin/Radom
Auto: Hania civic X, A8 D3 a na lato Hania CRX del soll

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości

Moderator

Moderatorzy Moto