tekst z tego forum
Normalny okres "zycia" sondy to ok 48 do 80k.Moze ulec skroceniu jesli zapcha sie zwiazkami wegla, olowiem.
Wraz z wiekiem sonda staje sie ospala i wysyla sygnaly wolniej lub przestaje w ogole wysylac.Objawia sie to znacznym wzbogaceniem mieszanki i nadmiernym spalaniem, nademisja CO, nierownomierna praca na biegu jalowym, opzniona reakcja na przyspieszenie.
Jesli srednie napiecie z sondy przkracza 0.50 V mieszanka paliwa jest zbyt bogata.Jesli natomiast jest nizsze od 0.45 V jest zbyt uboga.
Jezeli sonda wysyla wyzsze napiecie, ecu bedzie podawal mniej paliwa, co moze spowodowac brak (lub nie pelne) spalanie, mieszanki, szarpanie autem, wysoka emisje weglowodorow.
Jezeli sonda wysyla nizsze napiecie, ecu bedzie wzbogacal mieszanke, co spowoduje wtryskiwanie wiekszej ilosci paliwa i podczas spalania nadmierna emisje tlenku wegla.Stan tez moze doprowadzic do przegrzania i zniszczenia katalizatora.
Sonda jest podlaczona do masy porzez kolektor wydechowy, rdza i korozja na elementach ukladu wydechowego moze spowodowac wiekszy opor w przeplywie pradu i bledne odczyty.Spadek napiecia miedzy kolektorem a blokiem silnika wiekszy niz 0.1 V juz falszuje odczyty z sondy.
Sprawnie dzialajaca sonda powinna wysylac zmienne sygnaly bez zadnych opoznien.Najlepszym sposobem kontroli sygnalu wyjsciowego jest badanie oscyloskopem.Prawidlowy napiecie powinno miescic sie w zakresie 0.20 od 0.80 V, natiomiast srednie miedzy 0.40 a 0.50 V.
Gdy napiecie nie wzrasta wyzej niz 0.60 i nie spada nizej niz 0.30 – sonda jest do wymiany.
Sprawdzenie dolnej granicy napiecia polega na symulacji stanu w ktorym mieszanka jest zbyt uboga.W tym celu nalezy odlaczyc przewod podcisnieniowy,dodatkowe powietrze dostaje sie do silnika i odczyt napiecia z sondy powinien spasc do 0.2 V
Sprawdzenie gornej granicy napiecia polega na symulacji stanu w ktorym mieszanka jest zbyt bogata.W tym celu nalezy zacisnac przewod odprowadzania paliwa z wtryskow
na krotka chwile – zwiekszy to ilosc paliwa z wtryskiwaczy.Odczyt napiecia z sondy powinien zwiekszyc sie do 0.80 V.
Jezeli odczyty napiecie nie ulegaja zmianie w sposob jaki opisano, lub w ogole sie nie zmieniaja – czas na nowa sonde.
Stosowanie paliwa olowiowego lub zanieczyszczonego olowiem zniszczy sonde po ok 3 pelnych bakach paliwa.Lambda zniszczona zwiazkami olowiu bedzie miala rdzawy kolor na koncowce.
Nastepnym zabojczym srodkiem jest zly rodzaj silikonu uzywany do uszczelniania (np. glowicy), ktory moze dostac sie do silnika i uszkodzic sonde.Wyciek plynu chlodniczego zawierajacego zwiazki antykorozyjne powoduje to samo.Lambda zniszczona trujacymi zwiazkami powstalymi ze spalania silikonu i plynu chlodniczego bedzie miala kolor od swiecacego bialego do szarawego na koncowce.
Powodem blednego dzialania sondy oprocz jej uszkodzenia czesto bywa zly stan przewodow lub ich zniszczenie.
http://computercars.pl/index.php?option ... ?Itemid=54