Pierwsza sprawa, to że gwiazdki przyznawane są w poszczególnych kategoriach samochodów, a więc 3gwiazdki naszej Mazdy, mogą być więcej warte od 5gwiazdek samochodu z segmentu A.
Druga kwestia, to że popularność testów sprawiła, że część producentów przy projektowaniu samochodów sugeruje się sposobem przeprowadzania testów i wzmacnia je tak, aby w tych testach dobrze wypadły. Chodzi tu o wzmocnienie samochodu tylko pod kątem uderzeń przeprowadzanych w teście, np wzmocnienie prawej strony przodu samochodu w stosunku do lewej. A już przy dachowaniu – niech się dzieje wola nieba...
EuroNCAP przyznaje również punkty za ochronę bierną np. kontrolka niezapiętych pasów. Marcedes klasy C otrzymał 4gwiazdki, a rok później ten sam samochód wyposażony w taką kontrolkę dostał 5gwiazdek.
Oczywiście jak w przypadku każdego testu daje on pewien pogląd, zwłaszcza przy porównaniu dwóch samochodów tej samej klasy i wnikliwym obejrzeniu wyników testów, a nie na podstawie samej ilości gwiazdek.
Trochę się rozpisałem.
PS. strefa zgniotu podczas uderzenia jest niezbędna, ponieważ pochłania energię i nie powoduje powstania dużych przeciążeń niebezpiecznych dla osób w samochodzie. Ważne jednak aby zgniecenie nie wbiło nas do bagażnika