Brak pinów FEN, MEN i TEN w złączu diagnostycznym – tani interfejs OBD-2 (PWM)
Czy coś takiego będzię OK dla Mazdy 626 GF FS 1999r.?
http://www.allegro.pl/item430783701_int ... mocja.html

- Od: 20 lip 2008, 08:32
- Posty: 23
- Skąd: Chorzów
- Auto: Mazda 626 GF 2.0 FS 1999r Gaz
To ja podepne sie pod ten temat: mam kilka pytań do obeznanych więcej w temacie diagnostyki.
Posiadam interfejs oparty na procesorze ELM327 który obsługuje protokoły:
– ISO15765-4 (CAN)
– ISO14230-4 (KWP2000)
– ISO9141-2
– J1850 VPW
– J1850 PWM
W swojej mazdzie 323f 98 r 1.8 16 V posiadam złącze diagnostyczne OBD w kótrym nie ma pinów
BUS+ ani BUS-, posiadam natomiast piny FEN MEN TEN za pomocą których idzie diagnostyka na diodę
moje pytania brzmią:
gdzie w jakie piny mam wpiąć swój fejs żeby uzyskać odczyty z kompa
czy np busb, czy jakiś inny pin
czy pin BUSB (wedle podpowiedzi na forum linia k na której zekomo chodzi abs,tcs) może transportować inne dane np z silnika
czy może któryś z pinów FEN MEN TEN, albo jakis pin Txx odpowiada za transmisję wg. wyżej wymienionych protokołów?
Posiadam interfejs oparty na procesorze ELM327 który obsługuje protokoły:
– ISO15765-4 (CAN)
– ISO14230-4 (KWP2000)
– ISO9141-2
– J1850 VPW
– J1850 PWM
W swojej mazdzie 323f 98 r 1.8 16 V posiadam złącze diagnostyczne OBD w kótrym nie ma pinów
BUS+ ani BUS-, posiadam natomiast piny FEN MEN TEN za pomocą których idzie diagnostyka na diodę
moje pytania brzmią:
gdzie w jakie piny mam wpiąć swój fejs żeby uzyskać odczyty z kompa
czy pin BUSB (wedle podpowiedzi na forum linia k na której zekomo chodzi abs,tcs) może transportować inne dane np z silnika
czy może któryś z pinów FEN MEN TEN, albo jakis pin Txx odpowiada za transmisję wg. wyżej wymienionych protokołów?
- Od: 25 lis 2007, 16:36
- Posty: 32
- Auto: aktualnie brak
hermol napisał(a):artik26, ruzmiem że masz to gniazdo co nie ma pinów FEN MEN TEN,
ja mam 626 GF 2.0 FS , mam szarą puszkę diagnosis w przedziale silnika i brakuje w niej ww pinów, w niższych rzędach też nie są kompletne.
Czy ktoś próbował diagnozować wg instrucji z strony podanej przez artik26?
schemat podłączenia:
A-B dioda z opornikiem
pozdr
Ja mogę sprawdzić czy to działa. Ale to pod wieczór dopiero
Edit:
Coś mrugneła przy zapłonie ale nic poza tym


- Od: 16 lip 2009, 13:12
- Posty: 47
- Skąd: Warszawa
- Auto: Mitsubishi Carisma GDI 1.8 – 140HP
Odświeżam temat...
Mam 626GF z '98 z "niewiadomo" jakim standardem złacza diagnostycznego. Mam nadzieję, że podobnie jak niektórzy uda mi się podłączyć do kompa samochodu.
Trochę testuję różne oprogramowania- darmowe i nie tylko.
Czy ktoś z Was bawił sie najnowsza wersją ScanXL 3.02? Twórcy dołożyli tam rozszerzenie m.in. do Mazdy. Może ktoś ma zarejestrowaną wersję i może coś więcej powiedzieć? Wersję testową można pobrać ze strony producenta.
Poszukuję także dokładnego opisu złącza diagnostycznego Mazdy 626GF '98!!! To co do tej pory znalazłem na forum jest nieodpowiednie.
Mam 626GF z '98 z "niewiadomo" jakim standardem złacza diagnostycznego. Mam nadzieję, że podobnie jak niektórzy uda mi się podłączyć do kompa samochodu.
Trochę testuję różne oprogramowania- darmowe i nie tylko.
Czy ktoś z Was bawił sie najnowsza wersją ScanXL 3.02? Twórcy dołożyli tam rozszerzenie m.in. do Mazdy. Może ktoś ma zarejestrowaną wersję i może coś więcej powiedzieć? Wersję testową można pobrać ze strony producenta.
Poszukuję także dokładnego opisu złącza diagnostycznego Mazdy 626GF '98!!! To co do tej pory znalazłem na forum jest nieodpowiednie.
- Od: 31 sie 2007, 21:14
- Posty: 17
- Auto: Mazda 626 GF FS
No i dzisiaj dobrałem się do diagnostyki (MAzda 626GF '98, 2.0 PB/136KM), bo pogoda była fajna i było troszkę wolnego czasu.
W grudniu zakupiłem interfejs- teoretycznie na ELM327, w rzeczywistości głowny scalak to PIC16F2480, czyli układ programowalny. Sam w sobie bez zaprogramowania nic nie potrafi.
Zakupiony przeze mnie interfejs komunikuje się z komputerem przez RS232 (nie USB). JAk zdążyłem przepatrzeć układ elektroniczny interfejsu, prawie cały wykonany jest zgodnie ze schematem aplikacyjnym układu ELM327. Różnica to obsługa portu RS232 za pomoca układu MAX232 (w oryginale wykonane jest to na tranyzstorach) . JAk ktos będzie potrzebował fotkę mojego interfejsu to mogę zrobić, ale w tej chwili nie mam.
Schemat aplikacyjny ELM 327 można znaleźć np tu http://www.elmelectronics.com/DSheets/ELM327DS.pdf (strona 60).
Jeśli chodzi o wykorzystane piny w złączu diagnostycznym Mazdy to link do obrazk poniżej.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/07d55928a1023a33.html
Kilka uwag:
1) napięcie VCC (+12V) w złączu diagnostycznym pojawi się dopiero po przekręceniu kluczyka lub uruchomieniu silnika, istotne jeśli ktoś korzysta z tego napięcie do zasilania interfejsu
2) w pinie BUS- złącza diagnostycznego zaobserwowanio napięcie stałe +5V i zmienne 10V (do złącza nie był podłączony interfejs), Pin BUS+ miał 0V
3) przejściówkę kablową pomiędzy interfejsem z zlaczem Mazdy należy wykonać we własnym zakresie, kupiony gotowy interfej będzie miał prawdopodobnie standardowe 16 pinowe złącze OBD2, które do tej Mazdy nie będzie pasowało. Kupno wtyczki do tego złacza diagnostycznego MAzdy nie jest problemem.
W czasie "zabawy" korzystałem w Win XP SP2, ScanXl ELM v2.0.8, EasyObdII v2.1.1 i v2.2.0. Oba programy komunikowały się bez problemów z komputerem samochodu.
W moim przypadku wynik sprawdzania błędów wynosił 0, czyli nie było błędów. Dla sprawdzenia czy tak jest naprawdę, odpiąłem czujnik temperatury powietrza i po odpaleniu silnika i ponownym odczycie pojawił się błąd związany z tym czujnikiem.
Teraz pytanie: który PID odpowiada z odczyty sondy lambda w tym modelu Mazdy? Pytam bo oprogramowanie pokazuje cały czas 0V z sondy (na zimnym i ciepłym silniku). Ciekawostką jest też to, że odpiąłem całkowicie sondę lambda i nie pojawił się żaden błąd, a silnik na wolnych obrotach pracował normalnie (na PB i LPG-wtrysk). Może ktoś wyjaśni co jest grane.
W czasie odczytów LIVE widziałem obroty silnika, temp. powietrza, płynu chłodzącego, reakcje przpływomierza powietrza, brak było sondy lambda, MAP.
Jak ktoś będzie miał jakies pytania to śmiało.
PS. Wielokrotnie pytałem ludzi, którzy sprzedawali gotowe interfejsy na ELM327 i conieco znali się na diagnostyce, czy ten interfejs będzie działa z tym modelem Mazdy? Wszyscy mówili, że nie będzie działał.
W grudniu zakupiłem interfejs- teoretycznie na ELM327, w rzeczywistości głowny scalak to PIC16F2480, czyli układ programowalny. Sam w sobie bez zaprogramowania nic nie potrafi.
Zakupiony przeze mnie interfejs komunikuje się z komputerem przez RS232 (nie USB). JAk zdążyłem przepatrzeć układ elektroniczny interfejsu, prawie cały wykonany jest zgodnie ze schematem aplikacyjnym układu ELM327. Różnica to obsługa portu RS232 za pomoca układu MAX232 (w oryginale wykonane jest to na tranyzstorach) . JAk ktos będzie potrzebował fotkę mojego interfejsu to mogę zrobić, ale w tej chwili nie mam.
Schemat aplikacyjny ELM 327 można znaleźć np tu http://www.elmelectronics.com/DSheets/ELM327DS.pdf (strona 60).
Jeśli chodzi o wykorzystane piny w złączu diagnostycznym Mazdy to link do obrazk poniżej.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/07d55928a1023a33.html
Kilka uwag:
1) napięcie VCC (+12V) w złączu diagnostycznym pojawi się dopiero po przekręceniu kluczyka lub uruchomieniu silnika, istotne jeśli ktoś korzysta z tego napięcie do zasilania interfejsu
2) w pinie BUS- złącza diagnostycznego zaobserwowanio napięcie stałe +5V i zmienne 10V (do złącza nie był podłączony interfejs), Pin BUS+ miał 0V
3) przejściówkę kablową pomiędzy interfejsem z zlaczem Mazdy należy wykonać we własnym zakresie, kupiony gotowy interfej będzie miał prawdopodobnie standardowe 16 pinowe złącze OBD2, które do tej Mazdy nie będzie pasowało. Kupno wtyczki do tego złacza diagnostycznego MAzdy nie jest problemem.
W czasie "zabawy" korzystałem w Win XP SP2, ScanXl ELM v2.0.8, EasyObdII v2.1.1 i v2.2.0. Oba programy komunikowały się bez problemów z komputerem samochodu.
W moim przypadku wynik sprawdzania błędów wynosił 0, czyli nie było błędów. Dla sprawdzenia czy tak jest naprawdę, odpiąłem czujnik temperatury powietrza i po odpaleniu silnika i ponownym odczycie pojawił się błąd związany z tym czujnikiem.
Teraz pytanie: który PID odpowiada z odczyty sondy lambda w tym modelu Mazdy? Pytam bo oprogramowanie pokazuje cały czas 0V z sondy (na zimnym i ciepłym silniku). Ciekawostką jest też to, że odpiąłem całkowicie sondę lambda i nie pojawił się żaden błąd, a silnik na wolnych obrotach pracował normalnie (na PB i LPG-wtrysk). Może ktoś wyjaśni co jest grane.
W czasie odczytów LIVE widziałem obroty silnika, temp. powietrza, płynu chłodzącego, reakcje przpływomierza powietrza, brak było sondy lambda, MAP.
Jak ktoś będzie miał jakies pytania to śmiało.
PS. Wielokrotnie pytałem ludzi, którzy sprzedawali gotowe interfejsy na ELM327 i conieco znali się na diagnostyce, czy ten interfejs będzie działa z tym modelem Mazdy? Wszyscy mówili, że nie będzie działał.
- Od: 31 sie 2007, 21:14
- Posty: 17
- Auto: Mazda 626 GF FS
Witam!
Ja u siebie bez kłopotu połączyłem się prostym interfejsem:
KKL. Obawiam się, ze nie jest on też robiony na bazie ELM'a.
Łączyłem się z autkiem przy użyciu softu "SCAN TECH OBDII" – do ogólnego przejrzenia co i jak oraz skasowania błędów w zupełności wystarczy.
Ale nie pamiętam czy miałem tam odczyt sondy chociaż wydaje mi się, że tak.
Pozdrawiam!
Marek
Ja u siebie bez kłopotu połączyłem się prostym interfejsem:

Łączyłem się z autkiem przy użyciu softu "SCAN TECH OBDII" – do ogólnego przejrzenia co i jak oraz skasowania błędów w zupełności wystarczy.
Ale nie pamiętam czy miałem tam odczyt sondy chociaż wydaje mi się, że tak.
Pozdrawiam!
Marek
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Dzwoniłem do tych panów i też twierdzili że nie uda mi się połaczyć z M626GF '98.
Za sondę wezmę się chyba jutro albo w sobotę.
Nadal poszukuję osoby, która ma dodatek do Mazdy w programy ScanXL.
Za sondę wezmę się chyba jutro albo w sobotę.
Nadal poszukuję osoby, która ma dodatek do Mazdy w programy ScanXL.
- Od: 31 sie 2007, 21:14
- Posty: 17
- Auto: Mazda 626 GF FS
Witam. Od niedawna jestem szczęśliwym posiadaczem Madzi i chciałbym pobawić się diagnostyką.
Mam gniazdo diagnostyczne identyczne jak AsterixGal, ale nie chcę przerabiać złącza interfejsu lecz użyć przejściówki (adaptera).
Jakiej wtyczki należy użyć 17- czy 25-pinowej?
Jaki interfejs mi poradzicie kupić – chodzi mi o taki, który obsłuży moją Mazdę i inne marki.
Mam gniazdo diagnostyczne identyczne jak AsterixGal, ale nie chcę przerabiać złącza interfejsu lecz użyć przejściówki (adaptera).
Jakiej wtyczki należy użyć 17- czy 25-pinowej?
Jaki interfejs mi poradzicie kupić – chodzi mi o taki, który obsłuży moją Mazdę i inne marki.
Rób jak uważasz, uważaj jak robisz
- Od: 1 mar 2010, 23:45
- Posty: 10
- Skąd: Polska
- Auto: mazda 6 GH FL, poj. 2.2, 129 KM, 2011
mazda 626 GF FS, poj. 2.0, 115 KM, 1999
Tam68, ja nie przerabiałem złącza interfejsu.
Kupiłem sobie wtyczkę pasująca do złącza w Madzi np. stąd
http://www.allegro.pl/item962703015_ory ... mocja.html – wtyk oznaczony numerem 12.
JAk uważnie się przyjrzysz interfejsom od strony, która komunikuje się z samochodem , zauważysz, że większość z nich przy samym interfejsie ma wtyczkę rs232 (DB9 Lub podobną). Zależnie do jakiego samochodu potrzeba się podłaczyć, wykonuje się kabel zakńczony wtykiem pasującym do złacza w samochodzie. Ja u siebie zrobiłem tak samo. Jedyne co musisz znać, to rozpiskę złacza (sygnałów) przy interfejsie, bo nie jest to standard.
Możesz też zrobić sobie przejściówke OBD2-MAzda17pin, elektrycznie nie ma to znaczenia.
Mój interfej wygląda tak jak na tym linku
http://www.allegro.pl/item969019579_int ... _ia10.html , chociaz kupowałem go od kogoś innego. Tu gość dołacza jeszcze przejściówkę OBD2-Alfa romeo która nie jest tobie potrzebna.
Kupiłem sobie wtyczkę pasująca do złącza w Madzi np. stąd

JAk uważnie się przyjrzysz interfejsom od strony, która komunikuje się z samochodem , zauważysz, że większość z nich przy samym interfejsie ma wtyczkę rs232 (DB9 Lub podobną). Zależnie do jakiego samochodu potrzeba się podłaczyć, wykonuje się kabel zakńczony wtykiem pasującym do złacza w samochodzie. Ja u siebie zrobiłem tak samo. Jedyne co musisz znać, to rozpiskę złacza (sygnałów) przy interfejsie, bo nie jest to standard.
Możesz też zrobić sobie przejściówke OBD2-MAzda17pin, elektrycznie nie ma to znaczenia.
Mój interfej wygląda tak jak na tym linku

- Od: 31 sie 2007, 21:14
- Posty: 17
- Auto: Mazda 626 GF FS
OK, teraz rozumiem – sam zrobiłeś sobie kabel. Ja myślę o kupnie czegoś takiego:
http://www.allegro.pl/item938269620_ada ... promo.html
Zastanawiam się jednak co z pozostałymi 8-mioma pinami, które mamy w gnieździe diagnostycznym.
Czy one są nieistotne dla diagnostyki? Do czego służą?
Na ebay-u są (były) przejściówki 25-pin na OBD2. Piszą o nich na elektrodzie:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1295549.html
Co o tym sądzisz?
Co do interfejsu, to na jakie parametry muszę zwrócić uwagę podczas kupna?

Zastanawiam się jednak co z pozostałymi 8-mioma pinami, które mamy w gnieździe diagnostycznym.
Czy one są nieistotne dla diagnostyki? Do czego służą?
Na ebay-u są (były) przejściówki 25-pin na OBD2. Piszą o nich na elektrodzie:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1295549.html
Co o tym sądzisz?
Co do interfejsu, to na jakie parametry muszę zwrócić uwagę podczas kupna?
Rób jak uważasz, uważaj jak robisz
- Od: 1 mar 2010, 23:45
- Posty: 10
- Skąd: Polska
- Auto: mazda 6 GH FL, poj. 2.2, 129 KM, 2011
mazda 626 GF FS, poj. 2.0, 115 KM, 1999
Ja mam troszkę inaczej rozmieszczone piny w mojej 626 GF 1999 r., bo gniazdo diagnostyczne nie zawiera FEN, TEN, FBS, ale za to jest MEN. Nie da się w takim przypadku podłączyć diody do zbadanie UCU, bo nie ma FEN, do zbadania ABSu nie ma FBS, ale udało mi się zmostkować (do testu ABSu) i kod sczytać z mrugnięć kontrolki na liczniku.
Moje gniazdo diagnostyczne – czerwonymi "X" zaznaczyłem piny, których u mnie nie ma, a zielonymi "V" dodatkowe, których nie ma na schemacie, a u mnie występują. Reszta jak na obrazku poniżej.

Czy w takim przypadku także jedynym wyjściem jest zajrzenie do serwisu i podpięcie pod komputer?
Moje gniazdo diagnostyczne – czerwonymi "X" zaznaczyłem piny, których u mnie nie ma, a zielonymi "V" dodatkowe, których nie ma na schemacie, a u mnie występują. Reszta jak na obrazku poniżej.

Czy w takim przypadku także jedynym wyjściem jest zajrzenie do serwisu i podpięcie pod komputer?
- Od: 6 cze 2010, 01:30
- Posty: 87
- Skąd: Kraków
- Auto: Mazda 6 GY 2.0 LF-DE 2007
było: Corolla e12 2.0 D4D | 626 GF 2.0
Poszukaj czy przypadkiem pod kierownicą nie masz złącza OBDII
Ford C-MAX 1.6TDCi & AR 156 2.0TS & Honda Shadow VT1100 C3 Aero ’99
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Były:
323F BA Z5 & Xedos 9 KL ’01
Honda Shadow VT1100C2 Sabre ’03
Honda Shadow VT500C '84
Marek 161BD081 napisał(a):pod kierownicą [...] złącza OBDII
pod kierownicą, czyli gdzieś przy kolumnie kierownicy, czy może chodzi o pudełko z bezpiecznikami, które znajduje się przy drzwiach kierowcy mniej więcej na wysokości lewej łydki kierowcy?
Czegoś podobnego mam szukać, tak?

Czy może raczej podobnego temu co jest pod maską?
Edit: Może komuś przyda się to co przed chwilą znalazłem.
Gdzie szukać złącza diagnostycznego (S-Tech)
Ja jutro poszukam u siebie, bo jeszcze nie zapoznałem się dobrze z moją Mazdą
Ostatnio edytowano 9 sie 2010, 23:55 przez Lord, łącznie edytowano 1 raz
- Od: 6 cze 2010, 01:30
- Posty: 87
- Skąd: Kraków
- Auto: Mazda 6 GY 2.0 LF-DE 2007
było: Corolla e12 2.0 D4D | 626 GF 2.0
takiego raczej u siebie nie znajdziesz masz zlacze pod maska kolo silnika wycieraczek z prawej strony z napisem diagnosis
Historia;) --->323F 1.6 16v 91r.-->323F 1.8 16v 92r.-->626 2.0 FS 16v GW 98r.;–)-->w przyszłosci ?
Tak, mam "diagnostic" pod maską, ale jest "niekompletne", bo nie ma pinów, których potrzebuję. Jeśli miałbym ODB II to można zawsze dokupić kabelek i zdiagnozować przez kompa, a tak to chyba pozostaje mi tylko serwis i wydawanie pieniędzy za podłączenie u nich.rumunn95 napisał(a):takiego raczej u siebie nie znajdziesz masz zlacze pod maska kolo silnika wycieraczek z prawej strony z napisem diagnosis
Niestety nie znalazłem u siebie tego gniazda. Ono jest przykręcone gdzieś, czy luzem wisi na jakimś kablu, a może jest pod jakąś pokrywką?Marek 161BD081 napisał(a):Poszukaj czy przypadkiem pod kierownicą nie masz złącza OBDII
- Od: 6 cze 2010, 01:30
- Posty: 87
- Skąd: Kraków
- Auto: Mazda 6 GY 2.0 LF-DE 2007
było: Corolla e12 2.0 D4D | 626 GF 2.0
Złącze obd II było w kabinie dopiero po liftingu w 2000r. Przed liftem było tylko pod maską. Jak masz laptopa to kup sobie interface ELM 327 i dasz rade sam się pobawić. Na allegro pełno takich jest. Koszt ok: 60-70zł. czyli mniej więcej jedna wizyta w serwisie na odczyt błędów.
- Od: 26 sie 2009, 08:22
- Posty: 53
- Skąd: Gliwice
- Auto: 626 GW 98` 2.0 HP
tu napisalem co i jak podlaczyc niebede dublowal postow viewtopic.php?f=125&t=36848
Historia;) --->323F 1.6 16v 91r.-->323F 1.8 16v 92r.-->626 2.0 FS 16v GW 98r.;–)-->w przyszłosci ?
Ja tez mam 626 GF po lifcie z 2000 roku i za cholere nie moge znalezc pod kierownica zlacza OBD 2. Czy na pewno wszystkie polifty je mialy? Moze mi ktos napisac gdzie dokladnie jest to zlacze?
Mazda 626 GF 2001r. 2.0 115 km.
- Od: 9 lis 2007, 12:57
- Posty: 42
- Skąd: Ostrowiec Świętokrzyski/Wrocław
- Auto: Mazda 626 GF 2001 2.0 115km Benzyna +gaz
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość
Moderator
Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6