Diagnostyka Mazda przy użyciu programu FORScan
Fotorelację wykonałem w trakcie testów aplikacji FORScan, a platformą testową był samochód Mazda 6 GH z silnikiem MZR-CD 2.0 ale procedura jest podobna dla wszystkich samochodów marki Mazda i Ford wyposażonych w złączę OBD II.
Pierwszym punktem programu (ale nie niezbędnym) było przerobienie interfejsu diagnostycznego w celu umożliwienia dostępu do modułów komunikujących się przez drugą szynę CAN w samochodzie (MS_CAN), zgodnie ze schematem zamieszczonym na stronie autorów programu: http://forscan.org/howto.html#ht1.
A tak to wygląda w przypadku mojego „zamiennika” interfejsu interfejsu diagnostycznego ELM327 w wersji 1.5 Bluetooth:
Po podłączeniu tak udoskonalonego interfejsu do złącza OBD II samochodu i jego zasileniu przystępujemy do instalacji urządzenia w systemie. Ważną czynnością, niezależnie czy posiadamy interfejs wyposażony w złącze USB, czy interfejs Bluetooth, jest prawidłowe przyporządkowanie mu odpowiedniego identyfikatora portu szeregowego. Konieczności instalacji w systemie unikną posiadacze interfejsu WiFi.
Nie będę opisywał instalacji aplikacji FORScan. Konfiguracja programu która sprowadza się praktycznie do wybrania języka interfejsu oraz wskazania identyfikatora portu szeregowego lub adresu i portu TCP/IP na którym pracuje interfejs.
W celu nawiązania komunikacji z pojazdem kluczyk przekręcamy w pozycje ON, a przełącznik interfejsu ELM327 w pozycje standardową(do obsługi głównej szyny HS_CAN). Następnie z pierwszego modułu aplikacji „Informacje o interfejsie i pojeździe” klikamy na ikonkę „Połącz z pojazdem„.
Po skomunikowaniu się z poszczególnymi modułami program zada pytanie – czy posiadamy interfejs obsługujący MS_CAN. Jeśli odpowiemy twierdząco, poprosi nas o przestawienie przełącznika w pozycję MS_CAN. Po zatwierdzeniu podejmie próbę skomunikowania się z pozostałymi modułami.
Gdy komunikacja zostanie nawiązana prawidłowo, zostanie nam zaproponowana nowa nazwa profilu dla diagnozowanego modelu. Od wersji FORscan 2.1.10 program pyta również po której stronie jest kierownica w pojeździe.
W zakładce konfiguracja możemy sprawdzić drogę i rodzaj komunikacji użytej do transmisji, oraz podejrzeć wykryte moduły diagnozowanego pojazdu oraz używane przez nie szyny komunikacyjne CAN.
Kolejny moduł programu służy odczytowi błędów DTC. Nie próbowałem symulować błędów dlatego odsyłam do mojej poprzedniej fotorelacji, gdzie udało mi się wygenerować błędy związane z działaniem sondy lambda:http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=116&t=161620.
Trzeci w kolejności moduł „oscyloskop” pozwala nam na podglądanie w czasie rzeczywistym niektórych parametrów i informacji zarejestrowanych przez sądy oraz czujniki w formie „tablicy rozdzielczej”, wykresów lub prostej tabeli.
W dolnej części okna mamy kilka przycisków i tak po kolej te najważniejsze od lewej: rozpoczęcie odczytu danych, zatrzymanie odczytu, wybór zakresu danych do odczytu, zapis odczytanych danych do pliku, odczyt z pliku i pole wyboru interesującego nas modułu.
W oknie wyboru danych po lewej stronie są dostępne parametry, a na prawą stronę przenosimy te, które chcemy kontrolować ( maksymalnie w oknie mieszczą się 24). Możemy również dokonać wyboru wyświetlanej jednostki miar.
Ze szczególnym zainteresowaniem podszedłem do danych dotyczących wypalania DPF oraz danych korekcyjnych wtryskiwaczy. Posłużyły mi one do teoretycznych rozważań nad techniką jazdy – na podstawie częstotliwość dopalania DPF. Zastanawia mnie również czy mając dane korekcyjne jesteśmy uprawnieni do wnioskowani cokolwiek na temat ich kondycji.
Poniżej przykładowe parametry odczytane z innego modułu – ABS.
Następny moduł to zakładka z procedurami testowymi poszczególnych modułów.
No i ostatni najbardziej mnie interesujący moduł czyli procedury serwisowe i parametry programowalne. Niestety na obecną chwile dla mojego samochodu pusty. Mam nadzieje że autorzy programu kiedyś nas mile zaskoczą i pojawią się tutaj jakieś przydatne narzędzia lub możliwość konfiguracji.
Choć zakładka procedur serwisowych jest pusta to wydaje mi się że dwukrotnie udało mi się wymusić dopalanie DPF odczytując dwa PID’y z modułu kontroli silnika PCM.
Zapraszam wszystkich do podzielenia się doświadczeniami. Proszę tez o informacje czy komuś udało się połączyć z innymi modułami podłączonymi do MS_CAN, których mój samochód niestety nie posiada, czyli: Klimatyzacji i Bluetooth .
Pierwszym punktem programu (ale nie niezbędnym) było przerobienie interfejsu diagnostycznego w celu umożliwienia dostępu do modułów komunikujących się przez drugą szynę CAN w samochodzie (MS_CAN), zgodnie ze schematem zamieszczonym na stronie autorów programu: http://forscan.org/howto.html#ht1.
A tak to wygląda w przypadku mojego „zamiennika” interfejsu interfejsu diagnostycznego ELM327 w wersji 1.5 Bluetooth:
Po podłączeniu tak udoskonalonego interfejsu do złącza OBD II samochodu i jego zasileniu przystępujemy do instalacji urządzenia w systemie. Ważną czynnością, niezależnie czy posiadamy interfejs wyposażony w złącze USB, czy interfejs Bluetooth, jest prawidłowe przyporządkowanie mu odpowiedniego identyfikatora portu szeregowego. Konieczności instalacji w systemie unikną posiadacze interfejsu WiFi.
Nie będę opisywał instalacji aplikacji FORScan. Konfiguracja programu która sprowadza się praktycznie do wybrania języka interfejsu oraz wskazania identyfikatora portu szeregowego lub adresu i portu TCP/IP na którym pracuje interfejs.
W celu nawiązania komunikacji z pojazdem kluczyk przekręcamy w pozycje ON, a przełącznik interfejsu ELM327 w pozycje standardową(do obsługi głównej szyny HS_CAN). Następnie z pierwszego modułu aplikacji „Informacje o interfejsie i pojeździe” klikamy na ikonkę „Połącz z pojazdem„.
Po skomunikowaniu się z poszczególnymi modułami program zada pytanie – czy posiadamy interfejs obsługujący MS_CAN. Jeśli odpowiemy twierdząco, poprosi nas o przestawienie przełącznika w pozycję MS_CAN. Po zatwierdzeniu podejmie próbę skomunikowania się z pozostałymi modułami.
Gdy komunikacja zostanie nawiązana prawidłowo, zostanie nam zaproponowana nowa nazwa profilu dla diagnozowanego modelu. Od wersji FORscan 2.1.10 program pyta również po której stronie jest kierownica w pojeździe.
W zakładce konfiguracja możemy sprawdzić drogę i rodzaj komunikacji użytej do transmisji, oraz podejrzeć wykryte moduły diagnozowanego pojazdu oraz używane przez nie szyny komunikacyjne CAN.
Kolejny moduł programu służy odczytowi błędów DTC. Nie próbowałem symulować błędów dlatego odsyłam do mojej poprzedniej fotorelacji, gdzie udało mi się wygenerować błędy związane z działaniem sondy lambda:http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=116&t=161620.
Trzeci w kolejności moduł „oscyloskop” pozwala nam na podglądanie w czasie rzeczywistym niektórych parametrów i informacji zarejestrowanych przez sądy oraz czujniki w formie „tablicy rozdzielczej”, wykresów lub prostej tabeli.
W dolnej części okna mamy kilka przycisków i tak po kolej te najważniejsze od lewej: rozpoczęcie odczytu danych, zatrzymanie odczytu, wybór zakresu danych do odczytu, zapis odczytanych danych do pliku, odczyt z pliku i pole wyboru interesującego nas modułu.
W oknie wyboru danych po lewej stronie są dostępne parametry, a na prawą stronę przenosimy te, które chcemy kontrolować ( maksymalnie w oknie mieszczą się 24). Możemy również dokonać wyboru wyświetlanej jednostki miar.
Ze szczególnym zainteresowaniem podszedłem do danych dotyczących wypalania DPF oraz danych korekcyjnych wtryskiwaczy. Posłużyły mi one do teoretycznych rozważań nad techniką jazdy – na podstawie częstotliwość dopalania DPF. Zastanawia mnie również czy mając dane korekcyjne jesteśmy uprawnieni do wnioskowani cokolwiek na temat ich kondycji.
Poniżej przykładowe parametry odczytane z innego modułu – ABS.
Następny moduł to zakładka z procedurami testowymi poszczególnych modułów.
No i ostatni najbardziej mnie interesujący moduł czyli procedury serwisowe i parametry programowalne. Niestety na obecną chwile dla mojego samochodu pusty. Mam nadzieje że autorzy programu kiedyś nas mile zaskoczą i pojawią się tutaj jakieś przydatne narzędzia lub możliwość konfiguracji.
Choć zakładka procedur serwisowych jest pusta to wydaje mi się że dwukrotnie udało mi się wymusić dopalanie DPF odczytując dwa PID’y z modułu kontroli silnika PCM.
Zapraszam wszystkich do podzielenia się doświadczeniami. Proszę tez o informacje czy komuś udało się połączyć z innymi modułami podłączonymi do MS_CAN, których mój samochód niestety nie posiada, czyli: Klimatyzacji i Bluetooth .
Li Mu Bai napisał(a):o rozumiesz pod pojęciem udało się wymysić dopalanie DPF odczytując PIDy?
Tak jak napisałem -wydaje mi się. Nie mam pewności czy wypalanie było spowodowane akurat odczytaniem tych pidów czy decyzją PCM. Wiem że te pidy nie zwracają wartości w programie.
Ok, dziękuję. Na razie podpinąłem się tylko po HSCANie ale miałem starą wersję Forscana i nie było nic od DPF – a na tej informacji mi bardzo zależy. Musze sprawdzić na jakiejś ostatniej becie.
A czy coś istotnego zyskałeś poprzez działanie w trynie MSCAN, warte jest to zachodu z przełącznikiem? Bo na screenie widzę tylko IC- tablica przyrządów. Masz gdzieś link zapisany do opisu przerobienia ELMA na MSCAN gdybym się na to zdecydował?
Jeszcze jedna kwestia. Bedąc w zakładce oscyloskop to czy wybierając na dole tryb OBDII odczytuje Ci informacje czy wypluwa błąd?
A czy coś istotnego zyskałeś poprzez działanie w trynie MSCAN, warte jest to zachodu z przełącznikiem? Bo na screenie widzę tylko IC- tablica przyrządów. Masz gdzieś link zapisany do opisu przerobienia ELMA na MSCAN gdybym się na to zdecydował?
Jeszcze jedna kwestia. Bedąc w zakładce oscyloskop to czy wybierając na dole tryb OBDII odczytuje Ci informacje czy wypluwa błąd?
Li Mu Bai napisał(a):Ok, dziękuję. Na razie podpinąłem się tylko po HSCANie ale miałem starą wersję Forscana i nie było nic od DPF – a na tej informacji mi bardzo zależy. Musze sprawdzić na jakiejś ostatniej becie.
A czy coś istotnego zyskałeś poprzez działanie w trynie MSCAN, warte jest to zachodu z przełącznikiem? Bo na screenie widzę tylko IC- tablica przyrządów. Masz gdzieś link zapisany do opisu przerobienia ELMA na MSCAN gdybym się na to zdecydował?
Wystarczy dodać przełącznik. Opis jest na stronie autorów programu http://forscan.org/howto.html#ht1. Nie mogę tego sprawdzić bo nie mam, ale do MS_CAN jest podpięta klima i moduł bluetooth. Do podstawowych rzeczy przełącznik nie jest potrzebny.
Li Mu Bai napisał(a):Jeszcze jedna kwestia. Bedąc w zakładce oscyloskop to czy wybierając na dole tryb OBDII odczytuje Ci informacje czy wypluwa błąd?
Wywala błąd – zgłosiłem autorom programu.
Pioteq25 napisał(a):Mam wersję 2.1.13 i w oknie serwis jest możliwość kodowania wtryskiwaczy.
...o kurcze... mega świetnie.... ciekawe czy działa no no... właśnie zainstalowałem nowszą wersje, idę sprawdznić
Tylko pamiętaj, że kodowanie to co innego niż kalibracja. Możesz sprawdzić, czy numery wtrysków zgadzają się z tym co jest zapisane w programie, bo jest pogląd i oczywiście zapis.
Dzisiaj męczyłem kalibrację kabelkiem, ale nic nie zwojowałem. Mimo rozgrzanego silnika ECT>80C IAT i FLT>30 i nic. Może coś jeszcze ma wpływ
Dzisiaj męczyłem kalibrację kabelkiem, ale nic nie zwojowałem. Mimo rozgrzanego silnika ECT>80C IAT i FLT>30 i nic. Może coś jeszcze ma wpływ
Powtórzę tekst w tym temacie dla ogólnej informacji.
Byłem w serwisie na kalibracji wtryskow.
Dowiedzialem sie że:
1. Kalibracja wtryskiwaczy kabelkiem jest kalibracją awaryjną tylko, kabelkiem proces tylko zainicjuje korekty wtryskow pomijając stan czy konkretne prawidłowe położenie lub ustawienie EGRu i przepustnicy, będzie tylko brał pod uwagę DPF i jakieś temp silnika i spalin.
W serwisie IDS podczas kalibracji wtryskiwaczy alalizuje/ustawia/kalibruje EGR i przepustnice, ponadto DPF i temperatury, czyli caly proces. Kabelk pomija ustawienie/kalibracją EGRu i przepustnicy.
Wiec kabelki tak owszem czemu nie ale tylko wtedy gdy mamy EGR czy przepustnice ustawioną/skalibrowaną, nawet po czyszczeniu i demontażu !!
2. Wartości korekcyjne wtryskiwaczy najlepiej powinny byc bliskie 0 lecz nigdy wszystkie cztery na raz, pierwsze dopuszczalne wartosci powinny miescic sie +-80, nie ma różnicy czy jest minus czy plus, ważne by nie przekraczały 80 lub nie schodziły niżej -80.
3. DPF, stan jego zapełnienia sadzami po wypalaniu podczas drogi powinien spaść do zera, czyli mowa o 100% zdolności regeneracji. Wartość PM_GEN.
Dopuszcza się wartość do max 5 po wypalaniu, jednak jeśli będzie juz 6 po wypalaniu czeka nas serwis i wymiana oliwy i wypalanie serwisowe.
Może się zdarzyć nawet ze zdolność regeneracyjna będzie niemożliwa, mówimy wtedy o wymianie bądź usunięciu filtra DPF.
4. Wypalanie w drodze może być najczesciej co 150km jeśli jest wszystko ok, jeśli cos nie będzie ok np wtryski paliwo lub dlawienie duszenie silnika niskie obroty na wysokim biegu wypalanie będzie częstsze niż co 150km ale do czasu jak jego zdolność regeneracji nie będzie schodzić ponizej wymaganego PM_GEN 5, będzie więcej niż 5 to kontrolka i check i serwis.
Mozliwe jest wypalanie również co 500km, jak również raz na zbiornik paliwa, zależy to od kondycji czy sprawnosci silnika, paliwa, i kierowcy. Nie ma mowy o określenie ze DPF wypalac się musi co 150-250km. Te kilometry to sa interwały ogólnego procesu regeneracyjnego DPFu czy tez wypalań sadzy.
Powyzsze co napisalem opiera się na porownaniu informacji od mechanika z serwisu, wiedzy jaką posiadm jak również informacjami z FORscan, jak również o własne zaobserwowane procesy podczas drogi np mialem wypalania dwa razy jak również raz na zbiornik paliwa, co nie było wg innych możliwe. Mechanik serwisowy to tylko mechanik, nie mowie ze gadal bzdury ale sens jest.
Byłem w serwisie na kalibracji wtryskow.
Dowiedzialem sie że:
1. Kalibracja wtryskiwaczy kabelkiem jest kalibracją awaryjną tylko, kabelkiem proces tylko zainicjuje korekty wtryskow pomijając stan czy konkretne prawidłowe położenie lub ustawienie EGRu i przepustnicy, będzie tylko brał pod uwagę DPF i jakieś temp silnika i spalin.
W serwisie IDS podczas kalibracji wtryskiwaczy alalizuje/ustawia/kalibruje EGR i przepustnice, ponadto DPF i temperatury, czyli caly proces. Kabelk pomija ustawienie/kalibracją EGRu i przepustnicy.
Wiec kabelki tak owszem czemu nie ale tylko wtedy gdy mamy EGR czy przepustnice ustawioną/skalibrowaną, nawet po czyszczeniu i demontażu !!
2. Wartości korekcyjne wtryskiwaczy najlepiej powinny byc bliskie 0 lecz nigdy wszystkie cztery na raz, pierwsze dopuszczalne wartosci powinny miescic sie +-80, nie ma różnicy czy jest minus czy plus, ważne by nie przekraczały 80 lub nie schodziły niżej -80.
3. DPF, stan jego zapełnienia sadzami po wypalaniu podczas drogi powinien spaść do zera, czyli mowa o 100% zdolności regeneracji. Wartość PM_GEN.
Dopuszcza się wartość do max 5 po wypalaniu, jednak jeśli będzie juz 6 po wypalaniu czeka nas serwis i wymiana oliwy i wypalanie serwisowe.
Może się zdarzyć nawet ze zdolność regeneracyjna będzie niemożliwa, mówimy wtedy o wymianie bądź usunięciu filtra DPF.
4. Wypalanie w drodze może być najczesciej co 150km jeśli jest wszystko ok, jeśli cos nie będzie ok np wtryski paliwo lub dlawienie duszenie silnika niskie obroty na wysokim biegu wypalanie będzie częstsze niż co 150km ale do czasu jak jego zdolność regeneracji nie będzie schodzić ponizej wymaganego PM_GEN 5, będzie więcej niż 5 to kontrolka i check i serwis.
Mozliwe jest wypalanie również co 500km, jak również raz na zbiornik paliwa, zależy to od kondycji czy sprawnosci silnika, paliwa, i kierowcy. Nie ma mowy o określenie ze DPF wypalac się musi co 150-250km. Te kilometry to sa interwały ogólnego procesu regeneracyjnego DPFu czy tez wypalań sadzy.
Powyzsze co napisalem opiera się na porownaniu informacji od mechanika z serwisu, wiedzy jaką posiadm jak również informacjami z FORscan, jak również o własne zaobserwowane procesy podczas drogi np mialem wypalania dwa razy jak również raz na zbiornik paliwa, co nie było wg innych możliwe. Mechanik serwisowy to tylko mechanik, nie mowie ze gadal bzdury ale sens jest.
Sprawdzał już ktoś nowego FORscana. 2.1.14 beta
Z opisu widzę że dodane są nowe funkcje
(...)
+ Service fuction "Read Fuel Injector Correction Factors" for all engines that have the procedure "Change Fuel Injector Correction Factors"
+ Service procedure "Change Fuel Injector Correction Factors" for:
Mazda 6 GH 2.0 RF-T/2.2 R2-T / R 2007-2009 model year
(...)
Ja niestety dopiero w weekend będę się mógł pobawić
Z opisu widzę że dodane są nowe funkcje
(...)
+ Service fuction "Read Fuel Injector Correction Factors" for all engines that have the procedure "Change Fuel Injector Correction Factors"
+ Service procedure "Change Fuel Injector Correction Factors" for:
Mazda 6 GH 2.0 RF-T/2.2 R2-T / R 2007-2009 model year
(...)
Ja niestety dopiero w weekend będę się mógł pobawić
Cześć Krystian, sprawdzałem ale nic nie da się z tym zrobić, żadnej akcji. Normalnie jest dodane i tylko widoczne są te dwa parametry. Ale jeszcze spróbuje, może trzeba cos uczynić czego ja nie zrobiłem.
EDIT:
Jednak się myliłem, dodano dwie pozycje odnośnie wtryskiwaczy, jedna pokazuje nam jakie mamy numery wtryskiwaczy, druga opcja to wprowadzenie i wpisanie nowych wtryskiwaczy.
EDIT:
Jednak się myliłem, dodano dwie pozycje odnośnie wtryskiwaczy, jedna pokazuje nam jakie mamy numery wtryskiwaczy, druga opcja to wprowadzenie i wpisanie nowych wtryskiwaczy.
Hej Dzisiaj sprawdzałem nową wersję. Trzeba pamiętać, że to beta i pewnie będą ją jeszcze nie raz zmieniać.
Sprawdziłem odczyt kodowania wtrysków i wygląda, że ta funkcja działa. Nie sprawdzałem wpisywania, bo nie mam takiej potrzeby.
Wiem też dlaczego nie mogłem wywołać kalibracji wtryskiwaczy kabelkiem, bo miałem błąd w DTC "utrata komunikacji z webasto" widoczny jedynie z poziomu forscana.
Żadna inna aplikacja nawet te płatne z niby dodatkiem do mazdy nie pokazywały mi tego błędu.
Działają wam wszystkie procedury z zakładki testy? U mnie trzy działają oprócz tej na samej górze.
Sprawdziłem odczyt kodowania wtrysków i wygląda, że ta funkcja działa. Nie sprawdzałem wpisywania, bo nie mam takiej potrzeby.
Wiem też dlaczego nie mogłem wywołać kalibracji wtryskiwaczy kabelkiem, bo miałem błąd w DTC "utrata komunikacji z webasto" widoczny jedynie z poziomu forscana.
Żadna inna aplikacja nawet te płatne z niby dodatkiem do mazdy nie pokazywały mi tego błędu.
Działają wam wszystkie procedury z zakładki testy? U mnie trzy działają oprócz tej na samej górze.
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości
Moderator
Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6