[Fotorelacja] Kontrolka otwartej maski oraz klapy bagażnika (sedan)

Mazda3 2003–2008

Postprzez radzix27 » 4 lut 2020, 21:09

Witam

Do wykonania tej modyfikacji zainspirowała mnie "niepodpięta wtyczka" w komorze silnika (link do wątku). Nie wiem z jakiego powodu jest ona wolna, więc stwierdziłem, że warto ją wykorzystać i zrobić czujnik otwartej maski.

Jest to zwykła krańcówka więc łatwo wykorzystać ją do zamknięcia obwodu w czujniku niezamkniętych drzwi.

Do kompletu brakowałoby jeszcze czujnika otwartej klapy bagażnika. Tam krańcówka podpięta jest do oświetlenia wnętrza bagażnika i działa odwrotnie niż ta pod maską (na pewno w sedanie, nie wiem jak w hb). Zastosowałem więc przekaźnik, który zamyka obwód gdy maska jest zamknięta, a otwiera gdy dostaje 12V z zasilania oświetlenia.

Całość podłączyłem do wiązki idącej do lewych tylnych drzwi. Efekt końcowy jest taki, że kontrolka otwartych drzwi na zegarach świeci się gdy którekolwiek z drzwi/maska/klapa bagażnika są otwarte, a gaśnie, gdy wszystkie są zamknięte.

Centralny zamek również działa poprawnie – nie zamyka samochodu gdy którekolwiek z wymienionych wyżej jest otwarte (zamki w drzwiach/masce/klapie bagażnika można zawsze manualnie zamknąć chociażby śrubokrętem np. gdy musimy podładować awaryjnie akumulator i nie chcemy zostawiać otwartego samochodu)

Nie odpowiadam za ewentualne uszkodzenia, które mogą powstać podczas przeprowadzania modyfikacji. Przedstawiam tylko swój pomysł ;)

Materiały, których użyłem:
– trochę czasu i zdolności manualnych ;)
– w przypadku mojej instalacji ok 5,5 metra kabla dwużyłowego (3,5 m na przód, 2 m na tył)
– kostka elektryczna
– przekaźnik 12V, który bez zasilania zamyka obwód a po dostaniu zasilania obwód otwiera (ewentualnie 2w1, ja użyłem takiego)

1.jpg


Przed rozpoczęciem pracy warto odłączyć akumulator.

I. Instalacja na przód samochodu (kontrolka otwartej maski)

1. Upewniamy się, czy wtyczka jest wolna, jeśli nie, prawdopodobnie podłączona jest do jakiegoś modułu, w który ja bym nie ingerował.

20.jpg


2. Wybieramy miejsce przeprowadzenia kabla z kabiny do komory silnika. Ja uznałem, że najlepszym rozwiązaniem będzie przeprowadzenie kabla za schowkiem.

3. Wyjmujemy schowek, a następnie odkrywamy wykładzinę zasłaniającą gumową przelotkę wiązki elektrycznej.

2.jpg


4. Robimy dziurę w przelotce małym śrubokrętem, a następnie przeciskamy kabel jak nam wygodniej. Ja zrobiłem to od strony kabiny w stronę komory silnika. Zdjąłem główną izolację i przecisnąłem jedną żyłę kabla. Od strony komory silnika pomogłem sobie kombinerkami, tak, że udało mi się przeciągnąć całość.

3.jpg


4.jpg


5. Przeciągamy kabel w stronę wtyczki. Ja puściłem go pod zbiornikiem płynu chłodniczego a następnie wzdłuż wiązki nad wentylatorem.

6. Podłączamy kabel do wtyczki. Ja wykorzystałem jedną wolną końcówkę, która została mi z jakiejś innej modyfikacji (prawdopodobnie czujnika płynu do skryskiwaczy)

5.jpg

6.jpg

7.jpg


7. Drugą część kabla przeciągamy pod podłogą w stronę słupka za fotelem pasażera (do którego przykręcone są tylne prawe drzwi)


II. Instalacja na tył samochodu (kontrolka otwartej klapy bagażnika)

Nie wiem jak w hatchback'u, ale w sedanie oświetlenie bagażnika włącza się automatycznie po otwarciu klapy – dlatego ta modyfikacja jest możliwa.

1. Otwieramy bagażnik i zdejmujemy prawy boczek

2. Przeciągamy kabel prawą stroną tak jak idzie wiązka elektryczna. Mi udało się bez zdejmowania plastiku w środku za oparciem tylnego fotela, natomiast bez wyjęcia kanapy może być ciężko.

3. Drugi koniec kabla ma wystawać przy prawym słupku (tak jak kabel idący z przodu), gdzie będzie łączony z instalacją.

4. Wracamy do bagażnika. Sprawdzamy, które kable prowadzą do oświetlenia żarówki (w moim przypadku jest to pomarańczowy z paskiem i jedną kropką oraz czarny z paskiem i dwiema kropkami jak na zdjęciu)

UWAGA! Ważne jest aby wpiąć się dokładnie w te kable, masa pobrana z innego miejsca nie zadziała poprawnie.

8.jpg


5. Podłączamy przekaźnik. Należy upewnić się które piny są ze sobą połączone bez podania 12V. W moim przypadku jest to pin 30 i 87a. Do nich podłączamy końcówki kabla. Piny 85 i 86 podpinamy do zasilania oświetlenia.

9.jpg


III. Podłączenie do instalacji w samochodzie.

1. Zdejmujemy osłonę słupka (wcześniej plastikowe osłony progów)

2. Odnajdujemy, który przewód odpowiada ze sygnał otwartych/zamkniętych drzwi. W moim przypadku w tylnych prawych drzwiach jest to cienki czarny przewód z zieloną kreską i dwiema kropkami.

door.png


3. Rozcinamy przewód i łączymy z pozostałymi za pomocą kostki elektrycznej według poniższych zdjęć.

10.jpg

11.jpg


IV. Efekt końcowy na krótkim filmie ;)

Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 wrz 2014, 08:38
Posty: 294 (21/14)
Skąd: Brzóza
Auto: Mazda 3 BK Sedan, Z6 1.6, 2004

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323