Wymiana głównej pompy sprzęgła: nakrętka śmierci – Mazda BL

Mazda3 2008–2013

Postprzez skimmer » 26 gru 2020, 16:30

Mazda 3 BL, 1.6 MZR, Benzyna, 77kW, RHD [kierownica po prawej stronie]

Już 3h walczę z jedną nakrętką trzymającą sprzęgło. Tą na samej górze [4 nakrętki w sumie]. Umiejscowienie jest niesamowite i trudne. Łepek się już trochę wyrobił.

Ktoś pamięta jak tam dotrzeć?

Nasadowy, płaski, oczkowy wszystko raczej średnio.

Może trzeba rozebrać tapicerkę będzie, ile to zajmie?

Idę może ktoś coś podrzuci w między czasie <nauka>

edit
Łebek się znacznie wyrobił
Teraz już albo fuks albo zdjęcie panel-ów

edit
kilka godzin brzeszczotem i ściąłem część głowy [wzdłuż gwintu], potem wziąłem mniejszy klucz i poszło

Uwagi.
Odłączyć wał kierownicy i przewód czujnika do sprzęgła żeby usprawnić dostęp...

Najlepszy klucz powinien być bez kąta nachylenia – czyli prosty. W takim miejscu inżynierowie Mazdy zdecydowali żeby przyspawać śrubę tak długą [dłuższą niż pozostałe 3], że zwykły nasadowy nie sięga nakrętki a głęboki nasadowy jest za długi.

Żeby klucz nie wypadał z ręki z każdą próbą obrotu, warto mieć w domu mały magnes neodymowy i przytwierdzić go w pobliżu nakrętki. Kiedy klucz wysmyknie się z ręki, powinien nadal wisieć na magnesie. W ten sposób lepiej też się chwyci nakrętkę i będzie mniejsza szansa wyrobienia nakrętki [= ścinanie brzeszczotem].
Przy zakładaniu nakrętki ten sam magnes spowoduje, że zakładanie to będzie kilka sekund.
Dobry magnes neodymowy o wielkości 3mm*3mm*1mm wystarczy. Uważać z dużym magnesem, żeby nie uszkodzić przypadkowo jakiś części elektronicznych.

Jak się nie ma specjalnego narzędzia do wyciągania zaklipsowanej-białej końcówki ze sprzęgła a na 100% pozbywamy się cylindra. Można przeciąć rączkę łączącą klips z resztą cylindra, będzie łatwiej.
Będzie też łatwiej wyciągnąć stary cylinder z oczka w zestawie sprzęgła.

Zaznaczyć farbą pozycję w jakiej nowy cylinder powinien zostać ostatecznie zamontowany, łatwiej jest się zorientować gdzie jest góra/dół po manipulowaniu cylindrem kiedy wciskamy go w oczko zestawu pedału sprzęgła.

Zanim nakręci się cylinder na zestaw sprzęgła, iść sprawdzić prawidłowe położenie – wąska rurka na górze.

Dolny [grubszy] przewód do płynu DOT4 ma zawleczkę zwalniającą od spodu – trzeba ją wcisnąć i jednocześnie pociągnąć. Uwaga, że by nie ciągnąc pod zbyt wielkim kątem lub nie używać ostrych narzędzi aby nie uszkodzić uszczelki. W mojej wersji zawleczka ma kolor niebieski..

Nie napełniałem pompy sprzęgła płynem, odpowietrzałem po założeniu. Wystarczyło ok 0,6l – ale przewód od zbiornika wyrównawczego miałem uszczypnięty/zablokowany, więc nic nie wyciekło.

Co się przyda:
Nowa pompa sprzęgła [Mazda BCD641400 / Ford 8N617A543BA]
DOT4
Klucze 12mm
Szczypce do pomp wodnych – proste rozwarcie 5cm aby chwycić cylinder
Narzędzie do uwalniania klipsa
Magnes neodymowy
Klucz do spuszczania płynu na wysprzęgliku
Światło
Szmaty
Rękawice

PS uwagi do wymiany wysprzęglika
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... &t=146519#
Załączniki
4B210H1.png
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 31 sty 2016, 20:42
Posty: 25 (8/1)
Skąd: UK / Cheshire
Auto: Mazda3 2.0, [120 PS – 88 kW] [RHD] [Mk3 – – BM]

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323