Mazda3 (często zadawane pytania... i odpowiedzi na nie)

Mazda3 2008–2013

Postprzez KMBak » 6 sie 2013, 10:00

Słowem wstępu:
W tym miejscu tworzymy wspólnie wątek poświęcony najczęstszym pytaniom.
Wątek powstaje dzięki Wam (szczególne podziękowania dla ZOOMik'a za pomoc w tworzeniu FAQ). <spoko>
Zatem, zgodnie z nazwą, będziemy tu mieli zbiór pytań i odpowiedzi, które najczęściej nurtują użytkowników Mazd 3 produkowanych w latach 2009-2013. Będziemy też zamieszczać (w miarę możliwości) link, który rozwija odpowiedź i kieruje do dyskusji w wątkach.

Przed założeniem nowych wątków w dziale BL, każdy ma obowiązek zapoznania się z niniejszym FAQ, które albo rozwiąże jego problem, albo przynajmniej skieruje szukającego na odpowiedni temat. Założone bezsensownie tematy będą lecieć do kosza lub do odpowiedniej dyskusji.

Wszelkie uwagi proszę wpisywać w tym temacie, będziemy na bieżąco wprowadzać zmiany i kształtować tak by dla wszystkich było to narzędzie wygodne, ale przede wszystkim pomocne.

Deadline ukończenia FAQ nie ma – będzie aktualizowane permanentnie... ;)

Zwracam się z prośbą do wszystkich użytkowników o wpisywanie pytań (oraz ewentualnie również odpowiedzi), które powinny się tu znaleźć.
Jeśli faktycznie pomysł będzie słuszny, jego treść trafi do FAQ.

FAQ.jpg


Informacje ogólne

P: W jakich kolorach nadwozia produkowana była 3 BL?
O: Lista kolorów dostępnych na rynku europejskim:
Arctic White (A4D)
01_Arctic_White.jpg

Aluminium Metallic (38P)
02_Aluminium_Metallic.jpg

Black Mica (16W)
03_Black_Mica.jpg

Celestial Blue Mica (38J) – tylko do lipca/sierpnia 2011 (wersje "przed liftem")
04_Celestial_Blue.jpg

Autumn Bronze (41F) – zastąpił Celestial Blue Mica w modelach "po lifcie" w 2011
05_Autumn_Bronze.jpg

Crystal Pearl White Mica (34K)
06_Crystal_Pearl_White.jpg

Graphite Mica (38R)
07_Graphite.jpg

Gunmetal Blue Mica (38L)
08_Gunmetal_Blue.jpg

Indigo Lights Mica (38K)
09_Indigo_Lights.jpg

Velocity Red Mica (27A)
10_Velocity_Red.jpg

Dolphin Gray Mica (39T) (w Polsce dostępny tylko w limitowanych wersjach wyposażenia Navi Plus)
11_Dolphin_Gray.jpg


P: Jakie wersje nadwozia są dostępne w Mazda 3 BL?
O: Sedan i hatchback, oczywiście na podkreślenie zasługuje wersja MPS, czyli sportowa modyfikacja hatchback'a.
Hatch & Sedan.jpg


P: Jakie silniki były montowane w 3 BL?
O: Rynek europejski:
pojemność / paliwo / moc / moment obrotowy / kod silnika
1.6 L MZR/ benzyna / 105 KM / 145 Nm / Z6-VE
2.0 L MZR / benzyna / 150 KM / 187 Nm / LF-VE
2.0 L MZR DISI /benzyna / 151 KM / 191 Nm / LF-VD
2.3 L MZR DISI / turbobenzyna / 260 KM / 380 Nm / L3-VDT
1.6 L MZ-CD / turbodiesel / 109 KM / 240 Nm / Y6
1.6 L MZ-CD / turbodiesel /115 KM / 270 Nm / Y6
2.2 L MZR-CD / turbodiesel / 150 KM / 360 Nm / R2
2.2 L MZR-CD / turbodiesel /185 KM / 400 Nm / R2

Silniki Diesla 2.2 nie były dostępne standardowo w Polskich salonach (ze względu na niekorzystne przepisy akcyzowe Mazda Polska nie wprowadziła aut do regularnej sprzedaży). W jednostkowych przypadkach ściągano auta z rynku niemieckiego.

P: W jakich wersjach wyposażenia można było kupić Mazdę 3 BL i jakie były ich najistotniejsze cechy wyróżniające?
O: Standardowo na polskim rynku oferowano cztery wersje wyposażenia:
Comfort:
– podstawowa wersja wyposażenia, dostępna tylko z najsłabszym silnikiem benzynowym, najuboższa, oferowana w standardzie na stalowych felgach 15", manualna klimatyzacja, jedyną możliwą opcją za dopłatą do tej wersji był wybór lakieru metalic (mica).
Exclusive:
– wersja ta względem najuboższej ma już automatyczną klimatyzację, elektrycznie składane i podgrzewane lusterka w kolorze nadwozia, skórzaną kierownicę i gałkę lewarka, sterowanie radiem z kierownicy, oraz system audio z 6 głośnikami (vs 4 w Comfort), jako koła w stym standardzie oferowano 16-sto calowe alufelgi. W tym wyposażeniu można już było oprócz najsłabszej benzyny wybrać silnik Diesla, a za dopłatą wybrać lakier mica.
Exclusive Plus:
– zdecydowanie najpopularniejsza wśród klientów wersja, z możliwością wyboru wszystkich silników benzynowych i diesla (z wyjątkiem silnika z MPS). Opcjonalnie do tej wersji można było dopłacić do lakieru mica oraz reflektorów biksenonowych. W standardzie na 17-sto calowych kołach z lekkich stopów.
Sport:
– ta wersja wyposażenia dostępna jedynie z jednostkami o pojemności 2 litrów, oferowała wszystkie gadżety elektroniczne, rozbudowany system audio oraz dostęp bezkluczykowy.
Ponadto w ofercie jako osobna wersja (a raczej kategoria) wyposażenia dostępna była MPS:
– oprócz najbardziej charakterystycznej cechy w postaci silnika o pojemności 2.3 litra z turbodoładowaniem oraz wynikających z tego zmian wizualnych (wlot powietrza, wydech), w MPS można znaleźć wszystkie cechy wyposażenia Sport oraz tapicerkę pół-skórzaną. Auto standardowo oferowano na 18-sto calowych alufelgach.

Istotną kwestią we wszystkich powyższych wersjach wyposażenia są drobne różnice w zależności od roku produkcji – przykładem może być MPS, który podświetlane listwy progowe w 2011 roku miał w standardzie, a w 2012 już za ten dodatek należało dopłacić.

Oprócz konfiguracji regularnych, oferowano wersje limitowane/okazjonalne:
90th Anniversary Edition (cennik na 2010 rok):
– wersję tą można umieścić między Exclusive a Exclusive Plus
Kirei (cennik na 2011 rok):
– wersję tą (podobnie jak 90th) można umieścić między Exclusive a Exclusive Plus
Navi Plus (cennik na 2012-2013 rok):
– wersja ta otrzymała m. in. nawigację Sanyo TomTom oraz specjalny kolor (Dolphin Gray Mica).

Szczegółowe dane w postaci tabelarycznej, opisujące każdą wersję wyposażenia, można znaleźć w załączonych do niniejszego posta cennikach.
Mazda3_cennik_ 2009.pdf
(345.16 KiB) Pobrane 1433 razy

Mazda3_cennik_2010 (v2).pdf
(1.21 MiB) Pobrane 1054 razy

Mazda3_cennik_2010_v4.pdf
(1.21 MiB) Pobrane 931 razy

Mazda3_cennik_2011.pdf
(2.95 MiB) Pobrane 879 razy

Mazda3_cennik_2011-2012.pdf
(2.9 MiB) Pobrane 776 razy

Mazda3_cennik_2012-2013.pdf
(3.52 MiB) Pobrane 927 razy


Karty ratunkowe (ratownicze) do Mazdy 3 BL
Można znaleźć je w tym wątku: viewtopic.php?f=113&t=169920

Eksploatacja

1. Oświetlenie
P: Jaka żarówka jest w ... ?
O: Lista żarówek [lokalizacja żarówki – oznaczenie żarówki (moc żarówki), uwagi]:
Oświetlenie zewnętrzne:
światła mijania halogenowe (krótkie) – H11 (55W)
światła drogowe (długie) – HB3 (60 W)
żarniki xenonowe – D2S (35W)
światła pozycyjne (postojowe) – W5W (5W)
światła przeciwmgielne – HB4 (51W)
kierunkowskazy – WY21W (21W)
kierunkowskazy boczne na błotnikach – WY5W (5W) lub LED
kierunkowskazy tył – WY21W (21W)
trzecie światło stop /sedan/ – W21W (21W), /hatchback/ – W16W (16W)
światła stop/mijania – W21/5W lub LED
światło cofania – W21W (21W)
światło przeciwmgielne – W21W (21W)
oświetlenie tablicy rejestracyjnej – W5W (5W), 2 lampy
Oświetlenie wewnętrzne:
Oświetlenie kabiny (przód) – SV8,5 31mm (8W), 2 żarówki
Oświetlenie kabiny (tył) – C10W SV8,5 31mm (10W), 1 żarówka
Oświetlenie bagażnika (hatchback) – C5W SV8,5 31mm (5W), 1 żarówka
Oświetlenie bagażnika (sedan) – T5 (4W) 1 żarówka
Podświetlenie stacyjki – T6,5 (1.4W) 1 żarówka
Podświetlenie schowka – T10 (1.7W) 1 żarówka
Podświetlenie konsoli środkowej BBM7-69-974 ("moduł LED" dostępny wyłącznie "w oryginale")
Podświetlenie w osłonach przeciwsłonecznych – SV6 31 mm (2W), 2 żarówki
UWAGA!
Większość żarówek stosowanych we wnętrzu (w powyższej "kombinacji" moc/trzonek) jest niedostępna w sklepach, dlatego praktykuje się ich zamianę na zbliżone lub coraz częściej na LED-owe odpowiedniki. Te ogólnie dostępne, łatwe do kupienia żarówki, zostały zaznaczone.

P: Które żarówki w 3 BL można zamienić na LED?
O: W zgodzie z przepisami tylko te znajdujące się we wnętrzu auta. Wyjątkiem jest wymiana całej lampy na przewidzianą przez producenta lub homologowaną.

Dyskusja: viewtopic.php?f=476&t=146900

2. Wycieraczki
P: Jakie są rozmiary/długości piór wycieraczek do szyb?
O: Przednie: po stronie kierowcy 600 [mm], po stronie pasażera 475 [mm], tylna: 350 [mm]

P: Czy trzeba koniecznie wymieniać całe pióra czy też można same gumki?
O: Przy fabrycznych piórach, najlepiej wymienić same gumki: G22E-67-333 (01 00 1509) – tył , BBP2-67-333 (01 00 1588) – przód lewa, BBP3-67-333 (01 00 1589) – przód prawa. Można też wymienić całe pióra na dostępne w ASO tzw. wycieraczki aerodynamiczne (inaczej banany) jednak nie są one tak praktyczne i efektywne jak oryginalne pióra hybrydowe.

P: Czy są sensowne zamienniki gumek?
O: Na tył można polecić Denso DRB-035 lub Bosch H352.

Dyskusja: viewtopic.php?f=476&t=114723&start=60

3. "Płyny ustrojowe" i filtry
P: Jaka jest pojemność zbiornika paliwa?
O: 55 litrów

P: Jaka jest przybliżona wartość rezerwy paliwa w litrach?
O: Ostrzeżenie o rezerwie następuje po zużyciu około 43 litrów paliwa.
Tankując auto w momencie "zerowego" stanu paliwa wg komputera, w rzeczywistości, w baku będzie jeszcze około 8-9 litrów benzyny.

Dyskusja: viewtopic.php?f=476&t=124724

P: Wydaje mi się, że moja "trójka" za dużo spala, a ile powinna?
O: Spalanie jest zależne od bardzo wielu czynników i nie ma uniwersalnej odpowiedzi na takie pytanie.

Dyskusja: viewtopic.php?f=113&t=129307

P: Benzynę, o jakiej liczbie oktanowej należy lać do 3 BL?
O: RON min. 95. ale w tym miejscu trzeba dodać, że stosowanie benzyny 98 oktanowej nie daje żadnych wymiernych korzyści.

P: Jaka jest pojemność zbiornika na płyn do spryskiwania szyb??
O: Około 4 litry. Warto zauważyć, że Mazda 3 BL (niektóre wersje wyposażenia) jest wyposażona w kontrolkę niskiego stanu płynu. Włącza się ona gdy zostaje około 1 litra płynu.

P: Ile oleju silnikowego potrzeba na wymianę?
O: W zależności od typu silnika:
1.6 benzyna – 3,9 L
2.0 benzyna – 4,3 L
1.6 diesel – 3,8 L
2.2 diesel – 4,7 L
Podane ilości z wmianą filtra oleju.

P: Czy poziom oleju sprawdzać na zimnym czy rozgrzanym silniku?
O: Zgodnie z instrukcją obsługi, sprawdzenia dokonujemy na rozgrzanym, do temperatury pracy, silniku – po wyłączeniu należy odczekać ok. 5 min. (10 min. w przypadku silnika R2) i dopiero wtedy skontrolować jego poziom za pomocą bagnetu.

P: Czy mogę stosować inny olej niż Dexelia a jeśli tak to jaki?
O: Tak, byleby był zgodny z klasą lepkościową/jakościową przewidzianą dla danego modelu/wersji silnikowej:
– silniki benzynowe: 5W30, API SL/SM, ACEA A3/A5
– silnik Diesla Y6: 5W30, API CD/CE/CF-4, ACEA B3/B4
– silnik Diesla R2: 5W30, ACEA C1
Szczegółowe informacje znajdują się w instrukcji obsługi.

P: Chciałem wymienić w 3 BL wszystkie filtry. Czy są dostępne jakieś dobre zamienniki tych części?
O: Tak, w zależności od wersji silnikowej:
SILNIKI BENZYNOWE
1.6 MZR 105 KM
1. Filtr oleju: Knecht OC 195, Mann W67/1, Hengst H90W27
2. Filtr powietrza: Mann C3220
3. Filtr paliwa: niewymienny
4. Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy): Knecht LA501/S, Mann CU26008-2
2.0 MZR 150 KM
1. Filtr oleju: Knecht OC466, Mann W712/73, Hengst H97W06
2. Filtr powietrza: Knecht LX1688, Mann C2841
3. Filtr paliwa: niewymienny
4. Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy): Knecht LA501/S, Mann CU26008-2
2.0 MZR DISI i-stop 151 KM
1. Filtr oleju: Knecht OC466, Mann W712/73, Hengst H90W27
2. Filtr powietrza: Mann C28017, Filtron AP 113/4
UWAGA! Większość wyszukiwarek części/sprzedawców w sklepach źle dobiera filtr powietrza do tej wersji silnikowej, który jest inny niż do 2.0 (150KM) – poszukując zamiennika „na własną rękę” proszę upewnić się, że kupujemy właściwy.
3. Filtr paliwa: niewymienny
4. Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy): Knecht LA501/S, Mann CU26008-2
SILNIKI DIESLA
1.6 MZR-CD 109 KM
1. Filtr oleju (wkład): Knecht OX171/2, Mann HU716/2, Hengst E49HD105
2. Filtr powietrza: Knecht LX1780, Mann C27105
3. Filtr paliwa: Knecht KL569, Mann WK939/13, Ford 1386037
4. Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy): Knecht LA501/S, Mann CU26008-2
2.2 MZR-CD 150/185 KM
1. Filtr oleju: Knecht OC205, Mann W811/80
2. Filtr powietrza: Knecht LX1688, Mann C2841
3. Filtr paliwa: Knecht KC83, Mann WK828, Hengst H17WK07
4. Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy): Knecht LA501/S, Mann CU26008-2

UWAGA!
Powyższa lista jest jedynie propozycją i nie wyczerpuje oczywiście wszystkich istniejących na rynku i możliwych do zastosowania zamienników. W przypadku aut objętych gwarancją lepiej skorzystać z części oferowanych przez ASO, aby nie stwarzać niepotrzebnych przesłanek do anulowania gwarancji.

Dyskusja: viewtopic.php?f=113&t=140563

4. Elektryka
4. Elektryka
P: Jakie akumulatory mogą być zastosowane jako zamienniki oryginalnych w 3 BL?
O: W zależności od typu i pojemności silnika:
SILNIKI BENZYNOWE
1.6 MZR 105 KM / 2.0 MZR 150KM
Varta Blue D47 [60Ah, 540A]
Bosch S4 024 [60Ah, 540A]
Banner Power Bull P60 68 [60Ah, 420A]
Yuasa YBX 3008 [50Ah, 450A] lub YBX 5005 [65Ah, 550A]

Dyskusja: viewtopic.php?f=472&t=160529

2.0 DISI i-stop 151 KM
Akumulator główny:
Varta Blue B32 [45Ah, 330A]
Bosch S4 021 [45Ah, 330A]
Banner Power Bull P45 23 [45Ah, 360A]
Yuasa YBX 3053 [45Ah, 400A] lub YBX 5053 [48Ah, 430A]
Akumulator pomocniczy (i-stop)
Yuasa YBX3009 [30Ah, 280A]

Dyskusja: viewtopic.php?f=476&t=138806

SILNIKI DIESLA
1.6 MZR-CD 109 KM
Varta Blue E23 [70Ah, 630A]
Bosch S4 026 [70Ah, 630A]
Banner P70 29 [70Ah, 570A]
Yuasa YBX 3030 [70Ah, 570A]

2.2 MZR-CD 150/185 KM
Varta Blue G7 [95Ah, 830A]
Bosch S4 028 [95Ah, 830A]
Banner P95 04 [95Ah, 720A]
Yuasa YBX 3335 [90Ah, 700A] lub YBX 5335 [95Ah, 830A]


UWAGA!
Powyższa lista jest jedynie propozycją i nie wyczerpuje oczywiście wszystkich istniejących na rynku i możliwych do zastosowania modeli akumulatorów.
W przypadku aut objętych gwarancją lepiej skorzystać z części oferowanych przez ASO, aby nie stwarzać niepotrzebnych przesłanek do anulowania gwarancji.

P: Co należy zrobić po wymianie akumulatora (programowanie szyb, etc.)?
O: Po wymianie akumulatora zachodzi konieczność ponownego zaprogramowania: szyb (funkcja „One Touch”), radia (ulubione stacje), zegara (aktualna godzina), siedzenia kierowcy (w wersjach BL z elektryczną regulacją i funkcją pamięci).

Dyskusja: viewtopic.php?f=476&t=119591

P: Po wymianie akumulatora przestała działać funkcja automatycznego podnoszenia/opuszczania elektrycznych szyb („One Touch”) – trzeba trzymać przełącznik, aby szyba jechała góra/dół do samego końca. Czy można to jakoś naprawić?
O: Tak, przywrócić działanie można stosując poniższą procedurę:
1. Włączyć zapłon (pozycja ON)
2. Sprawdzić, czy przycisk blokady szyb znajdujący się na panelu drzwi kierowcy nie jest wciśnięty
3. Wcisnąć przełącznik sterujący i opuścić szybę (wystarczy uchylić)
4. Pociągając ten sam przełącznik do góry, podnieść szybę całkowicie i przytrzymać jeszcze przełącznik ok 2 sek. – po usłyszeniu kliknięcia dobiegającego z wnętrza drzwi, zwolnić przełącznik.
Czynności z pkt 3-4 powtórzyć dla każdej posiadanej elektrycznie sterowanej szyby z „One Touch” (w zależności od rocznika i wyposażenia BL może to być tylko szyba kierowcy lub wszystkie cztery).

Dyskusja: viewtopic.php?f=476&t=119591
P: Przestał działać system i-Stop, co się mogło stać?
O: Najprawdopodobniej uległ rozładowaniu dodatkowy akumulator odpowiedzialny za rozruch silnika po chwilowym postoju w ramach technologii i-STOP. Niestety konieczna będzie wizyta w ASO.

Dyskusja: viewtopic.php?f=113&t=118688

P: Czy komputer pokładowy na jakieś ukryte funkcje? jeśli tak to jak je aktywować?
O: Nie ma (najbezpieczniej jest nie podejmować żadnych prób aktywacji).

5. Zawieszenie i hamulce
P: Czy jest sygnalizacja kończących się tarcz/ klocków hamulcowych? Ich graniczne parametry?
O: Nie ma.

P: "Kończą" mi się klocki i tarcze hamulcowe. Jakie zamienniki mogę zastosować w 3 BL?
O: W zależności od wersji silnikowej (poniższe propozycje nie dotyczą MPS):
KLOCKI HAMULCOWE do wszystkich rodzajów silników
Komplet przód:
ATE 13.0460-7193.2
ATE Ceramic 13.0470-7193.2 (mniej pylą)
Ferodo FDB1594
TRW GDB1583
Komplet tył:
ATE 13.0460-7195.2
ATE Ceramic 13.0470-7195.2 (mniej pylą)
Ferodo FDB1931
TRW GDB1621
TARCZE HAMULCOWE
Silniki: 1.6 MZR/1.6 MZR-CD
Komplet przód:
ATE 24.0125-0165.1
Ferodo DDF1311
TRW DF4384
Komplet tył:
ATE 24.0111-0164.1
Ferodo DDF1420
TRW DF4419
Silniki: 2.0 MZR/2.0 MZR DISI/2.2 MZR-CD
Komplet przód:
ATE 24.0125-0170.1
Ferodo DDF1312
TRW DF4385
Komplet tył:
ATE 24.0111-0160.1
Ferodo DDF1546
TRW DF4420

UWAGA!
Powyższa lista jest jedynie propozycją i nie wyczerpuje oczywiście wszystkich istniejących na rynku i możliwych do zastosowania zamienników. W przypadku aut objętych gwarancją lepiej skorzystać z części oferowanych przez ASO, aby nie stwarzać niepotrzebnych przesłanek do anulowania gwarancji.

6. Diagnostyka i serwis
P: Jakie najczęstsze usterki/wady występują w tym modelu?
O: Najistotniejsze wady/słabe strony:
– "specyficzne sprzęgło" – bierze gwałtownie i w końcowej fazie, stąd kłopoty z płynnym ruszaniem (bez przypalenia lub "kangura"), zmianą biegów bez szarpnięć – trzeba nauczyć się nim operować, ale do końca nie da się tego "zjawiska" wyeliminować;
– zdarzają się problemy z wrzuceniem 1 biegu (czasami "wchodzi" z oporem) – najgorzej w nowych autach, w miarę przejechanych km sytuacja ulega poprawie;
– popiskiwanie sprzęgła w trakcie wciskania pedału (możliwe od strony pedału jak i od strony komory silnika) – szczególnie w chłodne dni, smarowanie pomaga na krótko;
– przeciętny komfort resorowania wynikający z twardego zawieszenia;
– hałas dochodzący z zawieszenia przy pokonywaniu krótkich, poprzecznych nierówności;
– nadmierny szum pochodzący od kół/opon oraz opływającego powietrza przy wyższych prędkościach;
– głośny dźwięk towarzyszący końcowej fazie zamykania szyb;
– hałasujący fotel kierowcy (trzaski, piski, skrzypienia, stuki), dla niektórych użytkowników również niezbyt wygodny (krótkie siedzisko);
– niska trwałość tapicerki materiałowej/wypełniaczy gąbkowych;
– hałasujące, trzeszczące, rezonujące, różne elementy wnętrza, m.in. fotel kierowcy, wloty powietrza, podszybie, obudowa zegarów, tylna półka (hatchback), szyby;
– przeciętna jakość tworzyw sztucznych we wnętrzu (bardzo łatwo i „brzydko” się rysują);
– miękka, delikatna, podatna na zarysowania powłoka lakiernicza nadwozia;
– mała ilość miejsca na nogi z tyłu oraz mały bagażnik, jak na wymiary zewnętrzne auta;
– uchwyt wewnętrzny do otwierania drzwi umieszczono w niefortunnym miejscu – utrudnia dostęp do przycisków sterowania szybami/lusterkami, gdy ręka spoczywa na podłokietniku;
– brak możliwości pełnego otwarcia schowka, gdy pasażer siedzi na swoim fotelu, opiera się on o jego kolana;
– brak automatycznego ryglowania drzwi po ruszeniu;
– zestaw głośnomówiący – brak identyfikacji osoby dzwoniącej (widoczny tylko sam numer);
– brak polskiego języka w menu komputera pokładowego;
– brak złącza USB do obsługi pamięci przenośnych, multimediów oraz ładowania urządzeń.

Niektóre usterki zgłoszone przez użytkowników:
– awarie sprzęgła kompresora klimatyzacji (metaliczny dźwięk przy załączaniu);
– przedwcześnie zużywające się poduszki silnika;
– awaryjne czujniki systemu TMPS (zastąpione zostały nowym typem);
– „pocący się” przewód od wspomagania kierownicy (wymiana w ramach gwarancji);
– „telepanie pałąka od pasa bezpieczeństwa pasażera (naprawa w ramach gwarancji);
– na biegu jałowym falowanie obrotów, wibracje, nierówna praca, szarpanie;
– chwilowe, nieregularnie pojawiające się „dławienie” silnika przy gwałtownym przyspieszaniu w okolicach 3000 obr/min – silnik 2.0 DISI (w pewnych przypadkach samoistnie ustąpiło);
– „białe plamy” widoczne na szybce mniejszego wyświetlacza (wada fabryczna w pewnej serii aut);
– „terkotanie” słyszalne podczas pracy dmuchawy;
– przy skręcie w prawo, na kocich łbach lub czymś o podobnej strukturze – stuki z lewego koła (tylko przy skręconych kołach) przypominające wybitą końcówkę drążka;
– stukanie z tyłu – jakby tablica rej.(?);
– skrzypienie deski – część z zegarami;
– stukanie dochodzące z okolic klapy bagażnika (serwis wymienił zamek klapy);
– hałas/rezonans z okolic podszybia;
– rezonans konsoli środkowej wraz z podłokietnikiem;
– rezonans fotela pasażera – mocowanie (temat opisany w biuletynie serwisowym);
– "trzeszczące" boczne gąbki fotela kierowcy;
– rezonans z zagłówków fotela pasażera;
– rezonans przednich, bocznych, szyb;
– rezonans z okolic zegarów;
– usterka podnośnika szyby;
– fabryczne radio „gubi stacje”;
– dwukrotne uszkodzenie „dwumasy” (MPS);
– usterka sprzęgła (MPS);
– awaria zacisków hamulcowych – prawy i lewy tył;
– usterka lampy przedniej xenon (MPS);
– „wypalony pin” w lusterku (MPS);
– uszkodzona poduszka pod silnikiem (MPS);
– wylał prawy tylny amortyzator (MPS);
– stukanie przy zmianie biegów (MPS);
– awaria turbiny (MPS);
– problemy z i-STOP (słabe ładowanie akumulatora dodatkowego).

P: Jakie są mocne strony Mazdy 3 BL?
O: Najistotniejsze zalety/mocne strony:
– atrakcyjna i rozpoznawalna stylistyka nadwozia;
– ergonomiczny, wielostrefowy kokpit;
– czytelne zegary i wskaźniki;
– bardzo dobre właściwości jezdne (dotyczy głównie zawieszenia a nie fabrycznie oferowanych opon);
– bezpośredni i precyzyjny układ kierowniczy;
– skrzynia biegów o sportowym charakterze – precyzyjna, o krótkim skoku lewarka, który jest zawsze „pod ręką”;
– rzeczywiste osiągi potrafią zaskoczyć "in plus" vs dane katalogowe;
– skuteczny układ ogrzewania i klimatyzacji;
– podgrzewana przednia szyba (tylko niektóre wersje wyposażenia);
– podgrzewane fotele (tylko niektóre wersje wyposażenia);
– dobre seryjne nagłośnienie;
– bogate wyposażenie standardowe;
– jakość montażu na wysokim poziomie (produkcja modelu odbywała się wyłącznie w Japonii);
– niska awaryjność (poparta raportami oraz testami długodystansowymi).

P: Jak często wykonywać przeglądy?
O: Przeglądy okresowe powinny być wykonywane nie później niż przed upływem roku od poprzedniego lub co 20000 km, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej (w okresie gwarancji pod rygorem jej utraty).
Tolerancja przebiegu to 5% a czasu "spóźnienia się" to miesiąc.
W trakcie wyjaśniania:
viewtopic.php?f=139&t=169031

P: Jakie czynności serwisowe dla 3 BL przewiduje harmonogram przeglądów?
O: Szczegółowe dane w formie tabeli zawarte są w instrukcji obsługi. Jeśli ktoś jej nie posiada to skany tych stron znajdzie w poniższym wątku: viewtopic.php?p=2437895#p2437895

P: Podczas mycia zauważyłem, że do tylnych lamp dostała się woda – czyżby coś się rozszczelniło?
O: Nie, to wynika z konstrukcji tych lamp – woda tak naprawdę trafia kanalikiem pomiędzy dwie ścianki a nie bezpośrednio do całego wnętrza, po czym samoistnie stamtąd odparowuje. Nie ma to żadnego negatywnego wpływu na prawidłowe funkcjonowanie lamp – to nie jest usterka. Zdarza się też, że wnętrze reflektora może lekko zaparować (zarówno lampy przednie jak i tylne). Kondensacja pary również nie jest powodem do zmartwień. Dopiero większe krople wody, które pozostają w lampie mimo ciepłych i suchych warunków są przesłanką do wymiany/naprawy gwarancyjnej, bo mogą świadczyć o rozszczelnieniu.

Dyskusja: viewtopic.php?f=476&t=92986

7. Funkcjonalność
P: Czy po przekroczeniu pewnej prędkości drzwi automatycznie się ryglują?
O: Nie, nie ma takiej opcji.

P: Czy jest możliwość ustawienia automatycznego składania lusterek?
O: Nie ma takiej możliwości.
Można jednak taką funkcjonalność dorobić na własną rękę. Więcej szczegółów w tym temacie:
viewtopic.php?f=476&t=161942&p=2738608


P: Czy da się otwierać/domykać wszystkie szyby za pomocą pilota?
O: Funkcja istniała we wszystkich wersjach poza Comfort, wyprodukowanych do listopada 2009 r.

P: Czy jest taka opcja, aby po wrzuceniu biegu wstecznego (przy włączonych przednich wycieraczkach) uruchamiała się automatycznie także tylna, jak np. w Fordzie?
O: Nie ma takiej opcji.

P: Czasami zdarza się, że bagażnik nie daje się otworzyć – jaka może tego być przyczyna?
O: Bagażnik, przy uruchomionym silniku, jest ze względów bezpieczeństwa automatycznie blokowany – da się otworzyć tylko, jeśli zaciągniemy hamulec ręczny lub wyłączymy silnik. Proszę sprawdzić, czy to nie jest powodem.

Dodatkowe wyposażenie i akcesoria

1. Koła
P: Jakie są fabryczne rozmiary felg/opon?
O: Mazda fabrycznie oferuje:
6Jx15 / ET50 / 5x114,3 / 67,1 => rozmiar opony: 195/65R15 lub 205/60R15 – nie wolno ich stosować do pojazdów z silnikiem benzynowym 2.0, części pojazdów z silnikiem Diesla 2.2 oraz pojazdów w wersji MPS – hamulce się nie zmieszczą!
6,5Jx16 / ET50 / 5x114,3 / 67,1 => rozmiar opony: 205/55R16
7Jx17 / ET52,5 / 5x114,3 / 67,1 => rozmiar opony: 205/50R17
7,5Jx18 / ET52,5 / 5x114,3 / 67,1 => rozmiar opony: 225/40R18 (fabrycznie w wersji MPS)

P: Czy da się zamontować chlapacze?
O: Tak, są fabrycznie dostępne takie akcesoria, niestety nie do każdej wersji wyposażenia da się je zamontować (wersja zderzaka, nakładki na progi).
Niestety według opinii niektórych użytkowników są za małe (mało skuteczne).

2. Wnętrze
P: Gdzie umieścić gaśnicę, trójkąt ostrzegawczy i lewarek do kół?
O: W bagażniku, z boku po lewej stronie znajduje się zamykany schowek – tam mieści się lewarek oraz trójkąt ostrzegawczy. Gaśnica fabrycznie mocowana jest w specjalnym uchwycie we wnętrzu auta, na podłodze, przed fotelem (u podnóża) pasażera. Nie każdemu ta lokalizacja odpowiada, więc poszukiwane są alternatywne miejsca jej ulokowania. Tych szukać należy w bagażniku, pamiętając o dobrym zabezpieczeniu przed jej samoistnym przemieszczaniem. Dobrym pomysłem jest zaopatrzenie się w torbę/organizer, do której oprócz gaśnicy przy okazji schowamy inne przydatne przedmioty, np. płyn do spryskiwaczy, niezbędne kosmetyki, narzędzia, itp.

P: Gdzie umieścić CB Radio?
O: Znalezienie funkcjonalnego a jednocześnie możliwie dyskretnego miejsca na zamontowanie CB-radia to problem wielu użytkowników współczesnych samochodów. Nie inaczej jest w 3 BL. W zależności od własnych preferencji oraz posiadanego sprzętu CB, możliwe są co najmniej 3 lokalizacje: przy prawym boku tunelu środkowego (od strony pasażera) , "pod fotelem" kierowcy oraz w schowku podłokietnika.
Ostatnia lokalizacja jest najczęściej stosowana, gdyż jest tam miejsce do podłączenia zasilania, głośność radia po zamknięciu jest wystarczająca, jest wyprofilowanie podłokietnika pod dwa kable wchodzące/wychodzące z niego.
Zapraszamy do dzielenia się uwagami i swoimi pomysłami…

Dyskusja: viewtopic.php?f=476&t=156166

3. Nadwozie
P: Czy mogę wymienić lotkę na taką z MPS i czy potrzebne będą w związku z tym jakieś modyfikacje klapy?
O: Tak, trzeba mieć jednak na uwadze, że tylny spojler z MPS wyposażony jest w trzecie światło STOP – należy zadbać o jego podłączenie – w tym celu trzeba zrobić otwór, aby wyprowadzić przewód zasilający. W kwestii samego montażu – spoiler od MPS-a pasuje bezpośrednio. Kostki wiązki elektrycznej również (choć są wyjątki i wówczas trzeba łączyć przewody bezpośrednio).

P: Spryskiwacze szyb przy wyższych prędkościach „sikają” za nisko – czy można je wyregulować?
O: Niestety nie, fabryczne spryskiwacze nie pozwalają na regulację. Można je jednak zastąpić spryskiwaczami z modelu CX-5 – sprawują się o wiele lepiej przy dużych prędkościach.

Dyskusja: viewtopic.php?f=476&t=130495

P: Czy dostępne są fabryczne światła LED do jazdy dziennej?
O: Tak, ale tylko dla modeli poliftowych (produkowane od końca 2011 roku). Dla egzemplarzy z wcześniejszych lat produkcji trzeba szukać rozwiązań firm trzecich. Tu ważne, by montować oświetlenie zgodnie z przepisami (odległość od jezdni i krawędzi pojazdu oraz rozstaw) i homologowane (by uniknąć ewentualnych problemów przy przeglądach lub kontroli). Auta wyposażone w opcję tzw. running lights (światła mijania zapalają się wraz z zapłonem) mogą wymagać wymiany modułu odpowiedzialnego za światła lub ingerencji w ustawienia komputera, by światła mijania zapalały się tylko wtedy, gdy włącza się je z manetki przy kierownicy. Wówczas zestawy świateł DRL LED, wyposażone w moduł sterujący, włączają się wraz zapłonem, a gasną przy uruchomieniu świateł postojowych lub mijania.

Dyskusja: viewtopic.php?f=476&t=110761&start=60

P: Jakie fabryczne akcesoria są dostępne do mojej M3 BL?
O: W oficjalnym kanale sprzedażowym można je znaleźć na stronie Mazda.pl.
Wersja przedliftowa 2009-2011: http://www.mazda.pl/serwis-i-akcesoria/ ... 3/2008-12/
Wersja poliftowa 2011-2013: http://www.mazda.pl/serwis-i-akcesoria/ ... 3/2011-07/

Dyskusja: viewtopic.php?f=113&t=94639

4. Systemy nawigacji
P: Czy w Polsce w wersji "przed liftem" była oferowana fabryczna nawigacja?
O: Nie, na rynku polskim nawigacja fabryczna nie była oferowana (dotyczy nawigacji zintegrowanej z komputerem pokładowym).

P: Kupiłem Mazdę 3 BL, ale okazało się, że brakuje karty SD z mapami do fabrycznej nawigacji. Skąd mam ją wziąć?
O: Mazda 3 BL wyposażana była fabrycznie w nawigacje dwóch producentów:
– Denso K4238 (z wyświetlaczem 4,1 cala)
Denso.jpg

– Sanyo TomTom NVA-SD8110 (z dotykowym wyświetlaczem 5,8 cala)
Sanyo TomTom.jpg

W zależności od modelu stosowane były różne mapy na kartach pamięci SD (w specjalnym slocie obok wyświetlacza na desce rozdzielczej).
Poniżej wybrane propozycje kart/map, które z racji obszaru pokrycia mogą najbardziej interesować naszych forumowiczów:
Nawigacja Denso:
– BCD1-66-EZ1 – karta SD Europa Zachodnia
– BDB5-66-EZ1 – karta SD Europa Wschodnia (w tym Polska)
Obie karty są dostępne w ASO, ale ich cena jest bardzo wysoka (ponad 1000zł), dlatego najrozsądniej będzie poszukać używanej – pojawiają się od czasu do czasu oferty na portalach aukcyjnych.
Nawigacja Sanyo TomTom:
– C890-V6-601 – karta SD Europa (w tym Polska) – dostępna w ASO
– mapa Europy Zachodniej i Środkowej (w tym Polska) dla urządzenia Mazda (NVA-SD8110 EU) – dostępna w sieci sprzedaży TomTom lub też można za pomocą komputera i darmowego oprogramowania TomTom Home, kupić, pobrać i zainstalować na czystej karcie SD, najnowsze mapy ze strony http://www.tomtom.com.pl.

P: Czy bez karty SD z mapami w fabrycznej nawigacji Denso (z wyświetlaczem 4,1 cala) mogę korzystać jakoś z komputera pokładowego?
O: Niestety nie, karta musi fizycznie znajdować się w slocie nawigacji, z tym że mapy nie muszą być aktualne i mogą obejmować dowolny region.

P: Czy karty SD z mapami do fabrycznych nawigacji dają się kopiować?
O: Nie, karty są skutecznie zabezpieczone przed kopiowaniem.

P: Czy fabryczny system nawigacji w 3 BL obsługuje język polski?
O: To zależy od posiadanej nawigacji:
– Denso (z wyświetlaczem 4,1 cala) – NIE
– Sanyo TomTom NVA-SD8110 (z dotykowym wyświetlaczem 5,8 cala) – TAK

(...)
Ostatnio edytowano 4 maja 2016, 08:21 przez KMBak, łącznie edytowano 96 razy
Powód: Aktualizacja
>> Facebook: Konrad >> Forum: Moja obecna Mazda 6 >> Forum: Moja była Mazda 3 Obrazek
Blue inside & red outside!
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 12 lis 2011, 13:36
Posty: 3818 (129/80)
Skąd: Wrocław
Auto: Jest: Mazda 6 2.5 Sky-G SkyPassion 2016
Była: Mazda 3 1.6 MZR Kirei 2011

Postprzez ZOOMik » 23 kwi 2015, 10:20

Konrad: Post przeznaczony na ważne uwagi najbardziej zasłużonego w tworzeniu FAQ Zoomik'a.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 mar 2010, 09:22
Posty: 1997 (7/47)
Skąd: lubelskie
Auto: Mazda 3BL SPORT '09

Postprzez e-tomek » 27 cze 2015, 11:38

Witam, jeśli chodzi o filtr powietrza dla 1.6 benzyna to w poniższym wątku:
viewtopic.php?f=113&t=140563
wspomniano jeszcze filtr Knecht LX1921, którego w tym wątku nie ma, a jest o połowę tańszy od Manna.
Dobrze by było dopisać.
Forumowicz
 
Od: 8 gru 2012, 16:03
Posty: 1213 (2/27)
Auto: Mazda 6 2018

Postprzez ZOOMik » 28 cze 2015, 21:28

Ten filtr Knechta został usunięty z FAQ, ponieważ jeden z użytkowników zgłosił...
El Duende napisał(a):– filtr powietrza Knecht LX1921 nie pasuje do wersji silnikowej 1.6, pokrywę trzeba domykać na siłę (powrót do oryginału),
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 mar 2010, 09:22
Posty: 1997 (7/47)
Skąd: lubelskie
Auto: Mazda 3BL SPORT '09

Postprzez ragun » 8 maja 2016, 08:48

Mam pytanie... przy przeglądzie po 7-dmym roku lub 100 000km powiedzieli mi, że trzeba wymienić olej w skrzyni biegów ale na jaki? niby na wycenie mam BV 75w80 B czyli taki jak w PSA a w internecie znalazłem, że API GL-5, SAE 75W90 więc jaki i ile 2,9l? ew jaki zaleca producent najlepiej też firmę bo BV 75w80 znalazłem tylko citroena Mobil i Total
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 mar 2013, 15:38
Posty: 453 (1/2)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 3 BL Sport 2009 2.0 DISI i-stop

PostTen post został usunięty przez KMBak 2 cze 2016, 19:40.
Powód: To nie miejsce na pytania!

PostTen post został usunięty przez KMBak 11 cze 2016, 17:12.
Powód: Udzielono odpowiedzi PW.

Postprzez Artanis02 » 29 sty 2017, 12:33

ragun napisał(a):Mam pytanie... przy przeglądzie po 7-dmym roku lub 100 000km powiedzieli mi, że trzeba wymienić olej w skrzyni biegów ale na jaki? niby na wycenie mam BV 75w80 B czyli taki jak w PSA a w internecie znalazłem, że API GL-5, SAE 75W90 więc jaki i ile 2,9l? ew jaki zaleca producent najlepiej też firmę bo BV 75w80 znalazłem tylko citroena Mobil i Total


2.png


1.png
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 sty 2017, 12:23
Posty: 113 (4/4)
Auto: Mazda3 BL 2009 2.0 151KM

Postprzez robin92 » 12 lut 2017, 12:41

Zauważyłem, że linki do kontroli serwisowej z instrukcji wygasły.
IMG_20170212_123040033.jpg
IMG_20170212_123247703.jpg
IMG_20170212_123359885_HDR.jpg
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 1 wrz 2016, 17:57
Posty: 28 (5/2)
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda MX-5 RF 2017, SkyActiv-G 2.0
Mazda 3 BL 2013, MZR 2.0 DISI i-Stop

Postprzez Artanis02 » 11 mar 2021, 22:43

Zostawiam tutaj linka do książki serwisowej, ponad 3000 stron (myślę że) przydatnej wiedzy
Około 180 MB PDF.
Wolne od wirusów, wersja niestety angielska.
+Instrukcja Mazdy 3 BL po polsku
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Pozdrawiam.
Ostatnio edytowano 3 sie 2021, 20:16 przez Artanis02, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 sty 2017, 12:23
Posty: 113 (4/4)
Auto: Mazda3 BL 2009 2.0 151KM

Postprzez pamparuch » 10 kwi 2021, 23:39

światła przeciwmgielne – HB4 (51W)
Niestety takie właśnie kupiłem i już rozpakowałem. Po dobraniu się do lamp (odpinałem zderzak od góry i wyciągałem reflektory do jazdy) przeciwmgłowych zauważyłem że mam przeciwmgielne – H11 (55W)
Wydaje mi się że nic nie było przerabiane :/
Początkujący
 
Od: 30 lis 2020, 22:02
Posty: 1
Auto: Mazda 3 BL, 2013, 2 litry w automacie.

Postprzez MerlinNS » 17 kwi 2021, 08:00

HB4 są w BL przed liftingiem. W wersji poliftowej z tego co udało mi się znaleźć, z okrągłymi halogenami są H11.
Początkujący
 
Od: 29 sie 2019, 14:24
Posty: 9 (1/0)
Auto: Mazda 3 BL 1.6 MZR Z6 2010

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323