Szarpie przy dodaniu gazu na niskich obrotach (ciepły silnik)

Mazda 121 1991–1996

Postprzez Miclosch » 13 lis 2007, 13:24

Sprobuje najdokladniej jak potrafie opisac moj problem:

Jak nagrzeje sie silnik, i tylko podczas dluzszej trasy, podczas wolnego przyspieszania zdaza sie (ale nie zawsze), szarpie mi samochod. Po szybkim puszczeniu gazu, lub redukcji biegu, szarpanie ustaje momentalnie. Im wieksze obciazenie tym mniej szarpie.... nie znaju, nie paniemaju...

Sprawdzałem na róznych typach benzyny, wychodzi mi ze na 98 robi tak zadziej... nie ma to zwiazku z ochłodzeniem, poniewaz działo się tak juz wczesniej – czyli jak jeszcze było ciepło. Nie ma tez znaczenia wilgotnosc powietrza, dzieje sie tak w suche i mokre dni. A no i oczywiscie o czym juz pisałem – nie zawsze...

Nie wiem czy to jest grozne dla silnika czy nie, ale napewno upierdliwe... wiec postawnowilem sie tego pozbyc. Fajna pore roku sobie wybralem, zwazywszy fakt nie posiadania garażu.
:(

A na koniec dodam ze szukałem i czytałem juz pewnie wieksza wiekszosc postow odnosnie szarpania i nie znalazlem podobnego problemu.
Ostatnio edytowano 13 lis 2007, 16:15 przez Miclosch, łącznie edytowano 3 razy
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 kwi 2006, 21:02
Posty: 103
Skąd: Warszawa - Mokotow
Auto: 121 1.4i 16v & MX-5 1.6i

Postprzez yari » 13 lis 2007, 15:53

moze jakis syf w baku... kiedy ostatnio zmieniales filtr paliwa? -to pierwsza linia obrony :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 mar 2005, 14:21
Posty: 400
Skąd: nowa praga
Auto: kosmetyczka

Postprzez Kmieciu4ever » 15 lis 2007, 21:48

U mnie jest inaczej: gdy jadę np. na 2 lub trzecim biegu przy 2500-3000 obrotach i dam gaz do dechy, to czuję tak jakby podwójne szarpnięcie, nie przyspiesza płynnie. Filtr paliwa niedawno wymieniany.
2002 MX-5 NBFL Phoenix 1.6
1995 121 DB GLX 1.4i 16V
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 6 wrz 2007, 13:44
Posty: 26
Skąd: Poznań
Auto: 1995 121 DB GLX 1.4i 16V

Postprzez ap2 » 15 lis 2007, 23:48

czujnik polozenia przepustnicy...
ap2
Forumowicz
 
Od: 21 maja 2007, 10:33
Posty: 123
Skąd: Oswiecim
Auto: Mazda 121 GLX CT,1991,73KM
Mazda Xedos 1.6, 1995

Postprzez Miclosch » 16 lis 2007, 01:18

Filtr miałem niedawno wymieniany, moze to ten czujnik. Sie zobaczy.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 kwi 2006, 21:02
Posty: 103
Skąd: Warszawa - Mokotow
Auto: 121 1.4i 16v & MX-5 1.6i

Postprzez Kmieciu4ever » 16 lis 2007, 12:31

ap2 napisał(a):czujnik polozenia przepustnicy...


Sprawdziłem kody błędów – nie pokazuje, żeby ten czujnik był uszkodzony. Może wystarczy regulacja?
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 6 wrz 2007, 13:44
Posty: 26
Skąd: Poznań
Auto: 1995 121 DB GLX 1.4i 16V

Postprzez ap2 » 16 lis 2007, 15:28

nie wiem kiedy ten czujnik zglasza blad, ale problem tego czujnika jest taki ze jest to zwyczajny potencjometr zamkniety w nierozbieralnej (dlaczego!?) obudowie. Nie da sie tego wyczyscic lub wyregulowac... Jego uszkodzenie polega na tym, ze w zakresie najczesciej uzywanych obrotow sciezka sie wyciera – akurat w M121 przypada to na zakres 1700 do 2200 obrotow w zaleznosci od jego ustawienia (ustawienie opisuje Petrica w manualach)
W tymze manualu jest napisane jak sprawdzic czy potencjometr jest uszkodzony, ale jest tez mozliwosc sprawdzenia na kilka innych sposobow, np podlaczajac LED i sprawdzajac czy przy jakims polozeniu nie przestaje ona swiecic.
Da sie tez sprawdzic miernikiem cyfrowym ale z detekcja przejscia przez zero – jak nastapi przerwanie obwodu w skutek nielaczacej sciezki miernik "zapika" :) – najczesciej zasygnalizuje to sygnalem dzwiekowym.
Rozwiazanie == wymiana. Ktos napisal ze nowy >= 400 PLN w ASO, uzywka 100PLN ale ile wytrzyma nikt nie wie.
Ja mam przebieg 140 kkm i potencjometr jest "delikatnie" uszkodzony – znaczy zrywa ale lekko. Przypuszczam (biorac pod uwage rok konstrukcji auta) ze zywotnosc tego czyjnika to ok. 10 lat a wiec 150 – 200 kkm max.
Forumowicz
 
Od: 21 maja 2007, 10:33
Posty: 123
Skąd: Oswiecim
Auto: Mazda 121 GLX CT,1991,73KM
Mazda Xedos 1.6, 1995

Postprzez Mazdaxxx » 17 lis 2007, 01:58

ja zaś mam 260 tyś zrobione i tez lekko zarywa ale tylko jak wcisne gaz do dechy od niskich brotów poszarpie dokladnie 2 razy do 3 tys a potem rakieta puki co sie nie przejmuje bo skoro wytrzymalo 260 tys to wytrzyma do wiosny :] nie lubie jka mi rece marzna przy robocie xD
323 BG 1.3 16v gaźnik 73KM 1991r
323 BG 1.3 8v wtrysk 67KM 1990r
323F BG 1.6 16v gaźnik 88KM 1991r
323F BG 1.6 16v gaźnik 88KM 1990r
Fiat Tempra 1.6 8v 75KM 1996r
323F BG 1.6 16v wtrysk 88KM 1993r
323f BA 1.5 16v 88KM 1996r
BMW e36 compact 1.6 8v 105KM 1994r
Mx-3 1.6 16v 107KM 1998r
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 wrz 2007, 12:51
Posty: 721
Skąd: Kraków
Auto: mx-3 1.6 107KM 98r

Postprzez Kmieciu4ever » 17 lis 2007, 08:46

Do czego służy ten czujnik? Jaki ma wpływ na szarpanie?
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 6 wrz 2007, 13:44
Posty: 26
Skąd: Poznań
Auto: 1995 121 DB GLX 1.4i 16V

Postprzez Miclosch » 17 lis 2007, 12:57

O a to jest dobre pytanie, które mnie tez nurtuje...

dzisiaj sklece tester kodow ciekawe co tez mi powie moja Kaczucha....


A tak przy okazji, nie działa mi strona:

http://www.mazdaspeed.pl/obsluga/kody.php

czy wam też?

EDIT:
Zrobiłem test błędow, wyglada na to ze nie mam błędów. Fajnie!

W poniedziałek lub wtorek wybiore sie do aso zapytam ile to ustrojstwo moze kosztowac... mam nadzieje ze nie 400 zl... to jakas chora cena za kawalek plastiku z plaszka i kabelkami...

No ale nadal nie rozumiem jaki wpływ ów czujnik ma na przerywanie silnika?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 kwi 2006, 21:02
Posty: 103
Skąd: Warszawa - Mokotow
Auto: 121 1.4i 16v & MX-5 1.6i

Postprzez ap2 » 19 lis 2007, 10:31

Kmieciu4ever napisał(a):Do czego służy ten czujnik? Jaki ma wpływ na szarpanie?


na podstawie zmian rezystancji ECU "wie" w jakim polozeniu jest przepustnica – po prostu czujnik ten zamienia sygnal mechaniczny (fizyczne ruchy przepustnicy) na elektryczny... zreszta jak wszystkie lub wiekszosc czujnikow obecnie stosowanych.

Wplyw na szarpanie:
rezystancja powinna zmieniac sie liniowo, jesli sciezka jest przerwana w ktoryms miejscu to komputer interpretuje to tak jakbys "puscil" gaz i zaraz go wcisnal z powrotem.
No i tu masz zamiane sygnalu elektrycznego na mechaniczny – szarpie autem i Toba tez :)
Forumowicz
 
Od: 21 maja 2007, 10:33
Posty: 123
Skąd: Oswiecim
Auto: Mazda 121 GLX CT,1991,73KM
Mazda Xedos 1.6, 1995

Postprzez bargreg » 19 lis 2007, 18:48

A czy ten czujnik ma też wpływ na instalację gazu I Generacji ? Pytam bo wolne obroty na gazie i benzynie falują i słychać wtedy takie pstryknięcie, a komputer wyświetla mi błąd 12 czyli tego czujnika .

EDIT:
Odłączyłem ten czujnik(wtyczkę) i obroty juz nie faluja. Narazie jest ok. Czas pokaże czy dobrze zrobiłem <lol>
Początkujący
 
Od: 22 sie 2007, 18:34
Posty: 20
Skąd: Rzeszów
Auto: Mazda 121 gaz

Postprzez Kmieciu4ever » 22 lis 2007, 20:03

na podstawie zmian rezystancji ECU "wie" w jakim polozeniu jest przepustnica – po prostu czujnik ten zamienia sygnal mechaniczny (fizyczne ruchy przepustnicy) na elektryczny...


Nie pytałem jak działa czujnik położenia przepustnicy, gdyż to wiem. Ciekawi mnie, co się stanie, jeżeli się go odłączy. Spadną osiągi? Wzrośnie spalanie?
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 6 wrz 2007, 13:44
Posty: 26
Skąd: Poznań
Auto: 1995 121 DB GLX 1.4i 16V

Postprzez bargreg » 22 lis 2007, 20:29

Na gazie i benzynie obroty nie faluja + na gazie wszysko ok. ,ale na benzynie nie zbiera się tak jak przedtem ,a jak chcesz zobaczysz sam jak to chula to odłącz wtyczke i przejedz sie autkiem.
Początkujący
 
Od: 22 sie 2007, 18:34
Posty: 20
Skąd: Rzeszów
Auto: Mazda 121 gaz

Postprzez Miclosch » 26 lis 2007, 15:47

Zadzwoniłem do serwisu w sprawie Czyjnika Położenia Przepustnicy i cena którą mi podano powaliła mnie z nóg... za ten niewielki kawałek plastiku z kabelkami i blaszką trzeba zapłacić jedynie 636 złotych. Jest tylko na zamówienie... za tyle to mozna polecieć do Belgii i kupic sobie samemu ten mały kawałek....

I co teraz zrobić? Jakieś zamienniki, jakieś sposoby naprawy, jakieś pomysły, może teleportacja do Belgii, albo moze lepiej odrazu do Japonii, z pewnością bedzie taniej!!!
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 kwi 2006, 21:02
Posty: 103
Skąd: Warszawa - Mokotow
Auto: 121 1.4i 16v & MX-5 1.6i

Postprzez bargreg » 26 lis 2007, 20:27

To mi padł przekażnik od świateł awaryjnych i w serwisie koszt 350 zł <killer> (oczywiście na zamówienie)
Co do twojego problemu to pewnie będziesz musiał podejść do elektryka złotej rączki to może coś poradzi, ale ja to bym kupił używke na allegro z któregoś auta z rozbiurki (jest ich pełno) np. ja kupiłem w zeszłym tygodniu komplet felg do kaczuchy za 100zł :D
Początkujący
 
Od: 22 sie 2007, 18:34
Posty: 20
Skąd: Rzeszów
Auto: Mazda 121 gaz

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 2 / 121