Strona 1 z 1

Szarpanie na 1. biegu przy małej prędkości.

PostNapisane: 4 lis 2020, 15:28
przez alf900
Chodzi o jazdę a nie ruszanie.
Samochód zachowuje się bardzo narowiście, pomimo delikatego operowania pedałem gazu.
Przy prędkości rzędu 10 kmh i więcej szarpanie zanika.
Mazda 2, jak w opisie z przebiegiem ok. 70 tys. km.
Co Wy na to?

PostNapisane: 9 lis 2020, 21:01
przez Andrzej414
Wróżenie z fusów. Najpierw sprawdź błędy ECU. Jeśli tam nic nie pokaże to będziemy myśleć.

PostNapisane: 17 lis 2020, 17:03
przez alf900
ECU nie wykazało żadnych błędów.
Powyżej 1200 obr. skakanie ustępuje,

PostNapisane: 17 lis 2020, 17:26
przez Andrzej414
Czy jest różnica kiedy silnik jest ciepły lub zimny?

Re: Szarpanie na 1. biegu przy małej prędkości.

PostNapisane: 18 lis 2020, 08:34
przez infernus
W zasadzie ja bym nie doszukiwał się tu żadnego problemu. Jeśli dobrze rozumiem to chodzi Ci o sytuacje np.: jadąc w korku na pierwszym lub drugim biegu bez naciskania pedału gazu auto jedzie płynnie i spokojnie. Natomiast nawet po niewielkim muśnięciu pedału gazu, samochód szarpnie...
Powiem Ci tak, z mojego doświadczenia, a jeździłem różnymi markami samochodów to jest różnie, jedne pracują płynnie, a inne z objawami jak opisałem powyżej. Moja DE raczej pracuje płynnie (nawet na LPG), mam również inne auto z silnikiem TSI i on w takiej sytuacji przy pracy na pierwszym biegu mocno szarpie, ale auto ma dużą moc więc może to jakieś wytłumaczenie.
Sądzę, że ktoś kto zna się na silnikach, a szczególnie na elementach wtrysku paliwa i zjawisk zachodzących przy spalaniu mieszanki, pewnie spokojnie wytłumaczy to zjawisko.

PostNapisane: 18 lis 2020, 15:32
przez alf900
Andrzej414 napisał(a):Czy jest różnica kiedy silnik jest ciepły lub zimny?

Nie.
infernus napisał(a):jadąc w korku na pierwszym lub drugim biegu bez naciskania pedału gazu auto jedzie płynnie i spokojnie. Natomiast nawet po niewielkim muśnięciu pedału gazu, samochód szarpnie...

Bardzo trafnie to opisałeś.
infernus napisał(a):auto z silnikiem TSI i on w takiej sytuacji przy pracy na pierwszym biegu mocno szarpie, ale auto ma dużą moc więc może to jakieś wytłumaczenie.
Raczej nie, bo inne znane mi samochody z wyższym momentem obrotowym przy 1000 obr. zachowują się spokojnie.
infernus napisał(a):Powiem Ci tak, z mojego doświadczenia, a jeździłem różnymi markami samochodów to jest różnie

A czy potwierdzasz, że pedał sprzęgła w omawianym aucie jest twardszy, niż w innych?

Re: Szarpanie na 1. biegu przy małej prędkości.

PostNapisane: 18 lis 2020, 18:51
przez infernus
A czy potwierdzasz, że pedał sprzęgła w omawianym aucie jest twardszy, niż w innych?

Jeśli chodzi o twardość sprzęgła w Mazda 2 DE to potwierdzam, jest twardy w porównaniu z innymi samochodami. Już ktoś gdzieś na forum pytał o to.

Raczej nie, bo inne znane mi samochody z wyższym momentem obrotowym przy 1000 obr. zachowują się spokojnie.

Mój ma 320Nm i jest niespokojny na jedynce w opisanej wyżej sytuacji, ale tak jak wspomniałem to w różnych samochodach jest różnie i nie mam wiedzy dlaczego tak się dzieje.

PostNapisane: 18 lis 2020, 21:43
przez alf900
infernus napisał(a):Mój ma 320Nm i jest niespokojny na jedynce

Przy 1000 obr./min? :|

PostNapisane: 19 lis 2020, 08:04
przez infernus
alf900 napisał(a):
infernus napisał(a):Mój ma 320Nm i jest niespokojny na jedynce

Przy 1000 obr./min? :|

Chciałbym :D

Re: Szarpanie na 1. biegu przy małej prędkości.

PostNapisane: 23 lis 2020, 13:25
przez RobertPi
Ale i tak pewnie masz przy 1000 obr/min więcej mementu niż 2 na maksa.
Niezależnie od wszystkiego Mazdy szarpią na niskich obrotach i tyle.

PostNapisane: 28 lis 2020, 08:37
przez Andrzej414
Ale to uogólniasz czy odnosisz się do konkretnego modelu. Jeśli mówisz ogólnie to osobiście się z tym stwierdzeniem nie zgadzam.

Re: Szarpanie na 1. biegu przy małej prędkości.

PostNapisane: 29 lis 2020, 17:59
przez RobertPi
Nie uogólniam. Piszę na podstawie 30-letnich doświadczeń z wieloma Mazdami. 2 DE ma ojciec więc też mam wiedzę na temat tego modelu. Generalnie problemem są słabsze silniki z mniejszym momentem, które do 1000-1200 obr/min mają na tyle mało momentu, że szarpią jeśli nie puszczamy sprzęgła bardzo delikatnie. Rozwiązaniem jest zwiększenie obrotów.
Problem bierze, się z tego, że silniki Mazdy jak już się trochę rozkręcą mają na tyle płaską charakterystykę przebiegu, że dają złudne wrażenie dużej elastyczności co powoduje u właściciela chęć jazdy na mniejszych obrotach niż w innych autach. I to odbija się negatywnie między innymi na ruszaniu. Przy Twoich 100 KM możesz problemu nie dostrzegać ale przy 75 czy nawet 85 KM taki problem już się pojawia.

PostNapisane: 1 gru 2020, 19:30
przez alf900
RobertPi napisał(a):Generalnie problemem są słabsze silniki z mniejszym momentem, które do 1000-1200 obr/min mają na tyle mało momentu, że szarpią jeśli nie puszczamy sprzęgła bardzo delikatnie

Wykresy z hamowni tego nie potwierdzą.

Np. Focus 1,6 Zetec 16V ma podobną moc i moment przy 1000 obr. (jest jednak sporo cięższy), a kultura pracy jest nieporówywalnie wyższa.

https://www.automobile-catalog.com/curv ... o_13c.html

https://www.automobile-catalog.com/curv ... zetec.html

Re: Szarpanie na 1. biegu przy małej prędkości.

PostNapisane: 1 gru 2020, 22:53
przez RobertPi
Mazda 1,3 ma moment maksymalny 121 a Focus 150 Nm. Chcesz powiedzieć, że obydwa silniki mają taką samą ilość momentu przy 1000-1200 obr/min? Jeśli tak to Mazda ma super osiągi na niskich obrotach :D.
Wiesz, że wykresy mają różną skalę i Mazda przy 1500 ma ok.85Nm a Focus ok.106 Nm – to jest ponad 20% więcej – z tego właśnie bierze się różnica .
W 3 BK miałem 105KM/145Nm i ruszała bardziej gładko niż 1,3 DE 86KM / 121Nm pomimo 250 kg masy więcej. Ale w zakresie 1500-2000 na 4/5 biegu jeździły porównywalnie przy założeniu, że nie było to duże obciążanie silnika.
Podobnie miałem dawno temu pomiędzy BF1,3 B3-68KM a BA1,5 Z5-88KM pomimo tego, że auta dzieliło też prawie 200 kg.

Re: Szarpanie na 1. biegu przy małej prędkości.

PostNapisane: 2 gru 2020, 19:46
przez alf900
Przypominam, że temat dotyczy jazdy na 1 biegu przy 1000 obr. (+/– 10 % )
Wg wykresów:
Moment obrotowy dla Mazdy to 60 Nm, dla Focusa 75 Nm
Podobna moc, rzędu 10 KM.
Różnice w masie możemy pominąć, bo jest to ruch jednostajny, a nie przyspieszony.

Chyba, że ma tutaj zastosowanie różnica w wielkości energii kinetycznej obu pojazdów.

Re: Szarpanie na 1. biegu przy małej prędkości.

PostNapisane: 2 gru 2020, 20:49
przez infernus
A ja myślę, że Panowie trochę za bardzo się doktoryzujecie <nauka>
Myślę, że ten problem szarpania występuje ze względu na jakieś anomalie występujące podczas wtrysku mieszanki paliwowej... tj różnica ilości pomiędzy dawkowaniem mieszanki gdy nie wciskamy pedału gazu a powiększoną ilością mieszanki paliwowej wtryskiwaną gdy nawet lekko muśniemy pedał gazu. Może... ale podkreślam może to też być wina elektronicznych potencjometrów jakim jest pedał gazu we współczesnych samochodach.

PostNapisane: 7 gru 2020, 01:48
przez RobertPi
alf900 napisał(a):Przypominam, że temat dotyczy jazdy na 1 biegu przy 1000 obr. (+/– 10 % )
Wg wykresów:
Moment obrotowy dla Mazdy to 60 Nm, dla Focusa 75 Nm
Podobna moc, rzędu 10 KM.
Różnice w masie możemy pominąć, bo jest to ruch jednostajny, a nie przyspieszony.

Chyba, że ma tutaj zastosowanie różnica w wielkości energii kinetycznej obu pojazdów.

Wszystko ma znaczenie a różnica momentu dla 1000 obr/min to już 25% więcej (10% z 60 Nm to 6 a nie 15 ) czyli dużo. Ruch jednostajny jest wtedy gdy nie zmieniamy prędkości w czasie. Przy przyspieszeniu zawsze mamy do czynienia z energią kinetyczną a napędza nas moment siły a nie konie mechaniczne.
Poza tym kolega infermus też pewnie ma racje bo każdy producent inaczej widzi swoje pojazdy, tyle że w starszych modelach elektroniki było jak na lekarstwo ( w BF miałem elektroniczny moduł zapłonu – strasznie był drogi gdy musiałem go wymieniać -a reszta była analogowa ) a szarpanie też występowało.

PostNapisane: 21 gru 2020, 20:47
przez alf900
RobertPi napisał(a):Wszystko ma znaczenie a różnica momentu dla 1000 obr/min to już 25% więcej (10% z 60 Nm to 6 a nie 15 ) czyli dużo


Przy stałej prędkości rzędu 5 kmh potrzebna jest bardzo niewielka moc, aby wyrównać opory tarcia – łatwiej się w tym przypadku posługiwać mocą a nie momentem obrotowym.
Pewnie zaledwie 0,1 KM wystarczy.

RobertPi napisał(a):Przy przyspieszeniu zawsze mamy do czynienia z energią kinetyczną

???

alf900 napisał(a):Chyba, że ma tutaj zastosowanie różnica w wielkości energii kinetycznej obu pojazdów.


Chodziło mi o to, że ciężki pojazd jest mniej wrazliwy na "wygłupy silnika", niż lekka Mazda 2.