Szarpanie na 1. biegu przy małej prędkości.

Mazda2 2007–2014

Postprzez alf900 » 4 lis 2020, 14:28

Chodzi o jazdę a nie ruszanie.
Samochód zachowuje się bardzo narowiście, pomimo delikatego operowania pedałem gazu.
Przy prędkości rzędu 10 kmh i więcej szarpanie zanika.
Mazda 2, jak w opisie z przebiegiem ok. 70 tys. km.
Co Wy na to?
Początkujący
 
Od: 10 paź 2020, 10:48
Posty: 14 (10/0)
Auto: Mazda 2, DE,, 1,3, 2012

Postprzez Andrzej414 » 9 lis 2020, 20:01

Wróżenie z fusów. Najpierw sprawdź błędy ECU. Jeśli tam nic nie pokaże to będziemy myśleć.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 sie 2011, 10:44
Posty: 1205 (3/48)
Skąd: Pierwsza Stolica Polski
Auto: Mazda 323C BA 1.5 '96 – była
Mazda 2 DE 1.5 '09
Mazda 3 BK 1.6 '07

Postprzez alf900 » 17 lis 2020, 16:03

ECU nie wykazało żadnych błędów.
Powyżej 1200 obr. skakanie ustępuje,
Początkujący
 
Od: 10 paź 2020, 10:48
Posty: 14 (10/0)
Auto: Mazda 2, DE,, 1,3, 2012

Postprzez Andrzej414 » 17 lis 2020, 16:26

Czy jest różnica kiedy silnik jest ciepły lub zimny?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 sie 2011, 10:44
Posty: 1205 (3/48)
Skąd: Pierwsza Stolica Polski
Auto: Mazda 323C BA 1.5 '96 – była
Mazda 2 DE 1.5 '09
Mazda 3 BK 1.6 '07

Postprzez infernus » 18 lis 2020, 07:34

W zasadzie ja bym nie doszukiwał się tu żadnego problemu. Jeśli dobrze rozumiem to chodzi Ci o sytuacje np.: jadąc w korku na pierwszym lub drugim biegu bez naciskania pedału gazu auto jedzie płynnie i spokojnie. Natomiast nawet po niewielkim muśnięciu pedału gazu, samochód szarpnie...
Powiem Ci tak, z mojego doświadczenia, a jeździłem różnymi markami samochodów to jest różnie, jedne pracują płynnie, a inne z objawami jak opisałem powyżej. Moja DE raczej pracuje płynnie (nawet na LPG), mam również inne auto z silnikiem TSI i on w takiej sytuacji przy pracy na pierwszym biegu mocno szarpie, ale auto ma dużą moc więc może to jakieś wytłumaczenie.
Sądzę, że ktoś kto zna się na silnikach, a szczególnie na elementach wtrysku paliwa i zjawisk zachodzących przy spalaniu mieszanki, pewnie spokojnie wytłumaczy to zjawisko.
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2018, 13:46
Posty: 144 (2/11)
Auto: Mazda 2 DE
1349 cc
86KM
2009

Postprzez alf900 » 18 lis 2020, 14:32

Andrzej414 napisał(a):Czy jest różnica kiedy silnik jest ciepły lub zimny?

Nie.
infernus napisał(a):jadąc w korku na pierwszym lub drugim biegu bez naciskania pedału gazu auto jedzie płynnie i spokojnie. Natomiast nawet po niewielkim muśnięciu pedału gazu, samochód szarpnie...

Bardzo trafnie to opisałeś.
infernus napisał(a):auto z silnikiem TSI i on w takiej sytuacji przy pracy na pierwszym biegu mocno szarpie, ale auto ma dużą moc więc może to jakieś wytłumaczenie.
Raczej nie, bo inne znane mi samochody z wyższym momentem obrotowym przy 1000 obr. zachowują się spokojnie.
infernus napisał(a):Powiem Ci tak, z mojego doświadczenia, a jeździłem różnymi markami samochodów to jest różnie

A czy potwierdzasz, że pedał sprzęgła w omawianym aucie jest twardszy, niż w innych?
Początkujący
 
Od: 10 paź 2020, 10:48
Posty: 14 (10/0)
Auto: Mazda 2, DE,, 1,3, 2012

Postprzez infernus » 18 lis 2020, 17:51

A czy potwierdzasz, że pedał sprzęgła w omawianym aucie jest twardszy, niż w innych?

Jeśli chodzi o twardość sprzęgła w Mazda 2 DE to potwierdzam, jest twardy w porównaniu z innymi samochodami. Już ktoś gdzieś na forum pytał o to.

Raczej nie, bo inne znane mi samochody z wyższym momentem obrotowym przy 1000 obr. zachowują się spokojnie.

Mój ma 320Nm i jest niespokojny na jedynce w opisanej wyżej sytuacji, ale tak jak wspomniałem to w różnych samochodach jest różnie i nie mam wiedzy dlaczego tak się dzieje.
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2018, 13:46
Posty: 144 (2/11)
Auto: Mazda 2 DE
1349 cc
86KM
2009

Postprzez alf900 » 18 lis 2020, 20:43

infernus napisał(a):Mój ma 320Nm i jest niespokojny na jedynce

Przy 1000 obr./min? :|
Początkujący
 
Od: 10 paź 2020, 10:48
Posty: 14 (10/0)
Auto: Mazda 2, DE,, 1,3, 2012

Postprzez infernus » 19 lis 2020, 07:04

alf900 napisał(a):
infernus napisał(a):Mój ma 320Nm i jest niespokojny na jedynce

Przy 1000 obr./min? :|

Chciałbym :D
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2018, 13:46
Posty: 144 (2/11)
Auto: Mazda 2 DE
1349 cc
86KM
2009

Postprzez RobertPi » 23 lis 2020, 12:25

Ale i tak pewnie masz przy 1000 obr/min więcej mementu niż 2 na maksa.
Niezależnie od wszystkiego Mazdy szarpią na niskich obrotach i tyle.
RP


Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2008, 20:12
Posty: 1082 (14/38)
Skąd: Kraków
Auto: M3BM1,5b 2013SkyMotion
były
Hi10 1,2b 2009-140kkm
M3BK1,6b 2006-256kkm
323BH1,5b 1998-135kkm
323BF1,3b 1989-189kkm
616 1,6b 1975-280kkm

Postprzez Andrzej414 » 28 lis 2020, 07:37

Ale to uogólniasz czy odnosisz się do konkretnego modelu. Jeśli mówisz ogólnie to osobiście się z tym stwierdzeniem nie zgadzam.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 sie 2011, 10:44
Posty: 1205 (3/48)
Skąd: Pierwsza Stolica Polski
Auto: Mazda 323C BA 1.5 '96 – była
Mazda 2 DE 1.5 '09
Mazda 3 BK 1.6 '07

Postprzez RobertPi » 29 lis 2020, 16:59

Nie uogólniam. Piszę na podstawie 30-letnich doświadczeń z wieloma Mazdami. 2 DE ma ojciec więc też mam wiedzę na temat tego modelu. Generalnie problemem są słabsze silniki z mniejszym momentem, które do 1000-1200 obr/min mają na tyle mało momentu, że szarpią jeśli nie puszczamy sprzęgła bardzo delikatnie. Rozwiązaniem jest zwiększenie obrotów.
Problem bierze, się z tego, że silniki Mazdy jak już się trochę rozkręcą mają na tyle płaską charakterystykę przebiegu, że dają złudne wrażenie dużej elastyczności co powoduje u właściciela chęć jazdy na mniejszych obrotach niż w innych autach. I to odbija się negatywnie między innymi na ruszaniu. Przy Twoich 100 KM możesz problemu nie dostrzegać ale przy 75 czy nawet 85 KM taki problem już się pojawia.
RP


Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2008, 20:12
Posty: 1082 (14/38)
Skąd: Kraków
Auto: M3BM1,5b 2013SkyMotion
były
Hi10 1,2b 2009-140kkm
M3BK1,6b 2006-256kkm
323BH1,5b 1998-135kkm
323BF1,3b 1989-189kkm
616 1,6b 1975-280kkm

Postprzez alf900 » 1 gru 2020, 18:30

RobertPi napisał(a):Generalnie problemem są słabsze silniki z mniejszym momentem, które do 1000-1200 obr/min mają na tyle mało momentu, że szarpią jeśli nie puszczamy sprzęgła bardzo delikatnie

Wykresy z hamowni tego nie potwierdzą.

Np. Focus 1,6 Zetec 16V ma podobną moc i moment przy 1000 obr. (jest jednak sporo cięższy), a kultura pracy jest nieporówywalnie wyższa.

https://www.automobile-catalog.com/curv ... o_13c.html

https://www.automobile-catalog.com/curv ... zetec.html
Początkujący
 
Od: 10 paź 2020, 10:48
Posty: 14 (10/0)
Auto: Mazda 2, DE,, 1,3, 2012

Postprzez RobertPi » 1 gru 2020, 21:53

Mazda 1,3 ma moment maksymalny 121 a Focus 150 Nm. Chcesz powiedzieć, że obydwa silniki mają taką samą ilość momentu przy 1000-1200 obr/min? Jeśli tak to Mazda ma super osiągi na niskich obrotach :D.
Wiesz, że wykresy mają różną skalę i Mazda przy 1500 ma ok.85Nm a Focus ok.106 Nm – to jest ponad 20% więcej – z tego właśnie bierze się różnica .
W 3 BK miałem 105KM/145Nm i ruszała bardziej gładko niż 1,3 DE 86KM / 121Nm pomimo 250 kg masy więcej. Ale w zakresie 1500-2000 na 4/5 biegu jeździły porównywalnie przy założeniu, że nie było to duże obciążanie silnika.
Podobnie miałem dawno temu pomiędzy BF1,3 B3-68KM a BA1,5 Z5-88KM pomimo tego, że auta dzieliło też prawie 200 kg.
RP


Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2008, 20:12
Posty: 1082 (14/38)
Skąd: Kraków
Auto: M3BM1,5b 2013SkyMotion
były
Hi10 1,2b 2009-140kkm
M3BK1,6b 2006-256kkm
323BH1,5b 1998-135kkm
323BF1,3b 1989-189kkm
616 1,6b 1975-280kkm

Postprzez alf900 » 2 gru 2020, 18:46

Przypominam, że temat dotyczy jazdy na 1 biegu przy 1000 obr. (+/– 10 % )
Wg wykresów:
Moment obrotowy dla Mazdy to 60 Nm, dla Focusa 75 Nm
Podobna moc, rzędu 10 KM.
Różnice w masie możemy pominąć, bo jest to ruch jednostajny, a nie przyspieszony.

Chyba, że ma tutaj zastosowanie różnica w wielkości energii kinetycznej obu pojazdów.
Początkujący
 
Od: 10 paź 2020, 10:48
Posty: 14 (10/0)
Auto: Mazda 2, DE,, 1,3, 2012

Postprzez infernus » 2 gru 2020, 19:49

A ja myślę, że Panowie trochę za bardzo się doktoryzujecie <nauka>
Myślę, że ten problem szarpania występuje ze względu na jakieś anomalie występujące podczas wtrysku mieszanki paliwowej... tj różnica ilości pomiędzy dawkowaniem mieszanki gdy nie wciskamy pedału gazu a powiększoną ilością mieszanki paliwowej wtryskiwaną gdy nawet lekko muśniemy pedał gazu. Może... ale podkreślam może to też być wina elektronicznych potencjometrów jakim jest pedał gazu we współczesnych samochodach.
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2018, 13:46
Posty: 144 (2/11)
Auto: Mazda 2 DE
1349 cc
86KM
2009

Postprzez RobertPi » 7 gru 2020, 00:48

alf900 napisał(a):Przypominam, że temat dotyczy jazdy na 1 biegu przy 1000 obr. (+/– 10 % )
Wg wykresów:
Moment obrotowy dla Mazdy to 60 Nm, dla Focusa 75 Nm
Podobna moc, rzędu 10 KM.
Różnice w masie możemy pominąć, bo jest to ruch jednostajny, a nie przyspieszony.

Chyba, że ma tutaj zastosowanie różnica w wielkości energii kinetycznej obu pojazdów.

Wszystko ma znaczenie a różnica momentu dla 1000 obr/min to już 25% więcej (10% z 60 Nm to 6 a nie 15 ) czyli dużo. Ruch jednostajny jest wtedy gdy nie zmieniamy prędkości w czasie. Przy przyspieszeniu zawsze mamy do czynienia z energią kinetyczną a napędza nas moment siły a nie konie mechaniczne.
Poza tym kolega infermus też pewnie ma racje bo każdy producent inaczej widzi swoje pojazdy, tyle że w starszych modelach elektroniki było jak na lekarstwo ( w BF miałem elektroniczny moduł zapłonu – strasznie był drogi gdy musiałem go wymieniać -a reszta była analogowa ) a szarpanie też występowało.
RP


Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2008, 20:12
Posty: 1082 (14/38)
Skąd: Kraków
Auto: M3BM1,5b 2013SkyMotion
były
Hi10 1,2b 2009-140kkm
M3BK1,6b 2006-256kkm
323BH1,5b 1998-135kkm
323BF1,3b 1989-189kkm
616 1,6b 1975-280kkm

Postprzez alf900 » 21 gru 2020, 19:47

RobertPi napisał(a):Wszystko ma znaczenie a różnica momentu dla 1000 obr/min to już 25% więcej (10% z 60 Nm to 6 a nie 15 ) czyli dużo


Przy stałej prędkości rzędu 5 kmh potrzebna jest bardzo niewielka moc, aby wyrównać opory tarcia – łatwiej się w tym przypadku posługiwać mocą a nie momentem obrotowym.
Pewnie zaledwie 0,1 KM wystarczy.

RobertPi napisał(a):Przy przyspieszeniu zawsze mamy do czynienia z energią kinetyczną

???

alf900 napisał(a):Chyba, że ma tutaj zastosowanie różnica w wielkości energii kinetycznej obu pojazdów.


Chodziło mi o to, że ciężki pojazd jest mniej wrazliwy na "wygłupy silnika", niż lekka Mazda 2.
Początkujący
 
Od: 10 paź 2020, 10:48
Posty: 14 (10/0)
Auto: Mazda 2, DE,, 1,3, 2012

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

Moderator

Moderatorzy 2 / 121