Tuning Optyczy – JDM Style

Postprzez Rafał_ » 31 sty 2013, 00:23

Trzy magiczne litery JDM są skrótem od Japanese Domestic Market. Termin ten jest używany przez firmy w Japonii w odniesieniu do lokalnego rynku krajowych towarów (japoński rynek wewnętrzny). W motoryzacji określa japońskie samochody i części, zaprojektowane i wykonane w celu dostosowania do rodzimych referencji rynkowych.

W latach 70' i 80' w Japonii produkowano wiele popularnych wyczynowych samochodów jak i sportowe wersje istniejących już modeli, lecz żadne z nich nigdy nie było eksportowane poza Azję.
Pod koniec lat '80 i na początku lat '90 coraz bardziej popularny stawał się prywatny import samochodów z Japonii do Australii, Europy i Stanów Zjednoczonych. Największym powodzeniem cieszała się Toyota Supra i Nissan Skyline. Duży wpływ na rozwój tego "procederu" miała kompatybilność części, bardzo tani koszt importu, rozwój e-handlu, możliwość dość taniego modyfikowania samochodów lub po prostu kupienie "gotowego" auta wyczynowego. To wszystko odbiło się na profesjonalnych rajdach i wyścigach gdzie samochody z importu zaczęły wieść prym, ale także były używane rekreacyjnie.


Kilka przykładów klasycznego JDMu z lat '80 i '90:

Nissan R31 Skyline Passage GT :
skyline.jpg

Nissan Skyline R34:
r32.jpg

Toyota Supra:
supra.jpg

Toyota Corolla AE86:
ae86.jpg

Honda Prelude:
prelude.jpg

Honda Integra:
integra.jpg

Honda NSX:
nsx.jpg

Mazda RX-7 FC:
rx7-1.jpg

rx7-2.jpg

rx-7-3.jpg



Samochody JDM były objęte tzw. jishu-kisei, coś w stylu umowy dżentelmeńskiej wśród większości producentów samochodów. Pierwsze ograniczenie powstało w 1970r. , a była to maksymalna prędkość – 180km/h.

Dlatego JDMowe zegary wyskalowane są do 180km/h:

p1020215j.jpg



Kolejne ograniczenie z 1988r. dotyczyło maksymalnej mocy, która wynosiła 280KM (zniesiono w 2004r.) . Zasady te powstały ze względów bezpieczeństwa, ale także na obawy dotyczące Bosozoku – gangu motocyklowego w Japonii.

Samochody JDM często różnią się pod względem właściwości i wyposażenia od tych samych modeli aut sprzedawanych poza Japonią. Na pewno wyposażenie było bogatsze, o czym świadczy fakt, że już pod koniec lat '80 i początku '90 w autach oferowano nawigację satelitarną, automatyczną klimatyzację, składane elektrycznie lusterka, ciekawsze zegary, dodatkowe schowki we wnętrzu auta, itp. Także silniki były mocniejsze( w porównaniu z odpowiednikami z innych rynków), ze względu na mniej restrykcyjne normy ekologiczne jak i występowanie tylko benzyny wysokooktanowej. JDM to właśnie takie techniczne i wizualne niuanse, nadające całkowicie nowe, specjalne znaczenie samochodów z Kraju Kwitnących Wiśni.
JDMowe części nabierają wartości dopiero poza granicami swojego kraju, ponieważ dla Japończyków są to gadżety łatwo dostępne, a inni muszą się o nie mocno starać, ponieważ są "mega rare", a ich import jest bardzo kosztowny. Do tego dochodzi ich wartość kolekcjonerska i wynikiem tej sytuacji są astronomiczne ceny akcesoriów JDM, które na rodzimym rynku nie mają dużej wartości.
Do popularyzacji JDM przyczynili się także kultowi japońscy tunerzy : Nismo, Mugen, Spoon, Toda, TRD, HKS, Jun, Greddy, A'pexi, Skunk2, Takata, Bride, Spoon, RSR, Tein itp.


Styl tuningu JDM ma parę nurtów. Jednym z nich jest stylizowanie auta na wersję z rynku japońskiego. Auto JDM musi spełniać jedno podstawowe założenie – najważniejsza jest funkcjonalność auta, a potem jego wygląd. Moc także nie musi być imponująca, ważne by była płynnie rozwijana i pozwalała na pełne i efektywne jej wykorzystanie podczas ostrej jazdy w zakrętach.

Co się składa na tą funkcjonalność?

1. Lekkie felgi o małej średnicy z odsadzeniem dobranym pod kątem jak najlepszego prowadzenia np.:

Rays TE37:
big.jpg

Riverside R101:
old_days40-img600x450-1348991876j4icxb21070_1024x1024.jpg

Weds Farmas:
600x450_2009042700025_1024x1024.jpg

Work XSA:
yuan040426_img600x450_1344069670zzqamd8337_1024x1024.jpg

Impul Hoshino:
gdpxt310-img600x450-1342135150piwqc611994_1024x1024.jpg

Mazdaspeed MS-03:
fs_MS03-4.jpg



2. Dobrze skonfigurowne zawieszenie np. :

Tein RA:
tein1.jpg

HKS Hipermax RS:
c0f0dbf5b73c65fe115951cb886252881234146904_full.jpg

Apexi N1:
apexi_s1_fd3s.jpg

Rozpórki, stabilizatory, klatki i inne elementy zawieszenia Cusco:
DSC08604.jpg

dsc2523.jpg

CUS.564-492-C-2.jpg

Zawieszenia Mazdaspeed:
mzdspstruts.JPG


3. Kubełkowe fotele i pasy szelkowe:

Bride i pasy Takata:
130_0802_04_z+1999_subaru_impreza_wrx_sti+bride_seats.jpg

impp-1202-08-o+2002-subaru-wrx+bride-seats.jpg

Fotele Mazdaspeed Type F:
20081011_0082.jpg


4. Elementy z carbonu w celu obniżenia masy auta:

abg.jpg

4ROTARY_5190.jpg

frontalgv4.jpg

86_rx7ccgp1front.jpg





Jeśli chodzi o wygląd – charakterystyczne są:


1. Ambery – pomarańczowe klosze kierunkowskazów:

jcb0042.jpg

IMG_0044.jpg

ROTM.jpg

crx.jpg


2. Żółte klosze halogenów:

96-97-98-honda-civic-ek-jdm-fog-lights-kit-1-600x449.jpg

htup_0803_15_z+1999_honda_civic_si_coupe+dm_mugen_front_lip_and_jdm_fog_lights+f%E2%80%8Bront_view.jpg

JDMShoot0016.jpg


3. Side visors- deflektory deszczu i wiatru ma szyby i szyberdachy:

htup_0807_04_z+1991_honda_civic_ef_hatch+front_view+jdm_sir_front_end_pasword_jdm_lip_and_side_skirts_jdm_visors.jpg

JDM EG '92-'95 Civic Coupe Hatchback Window Visors Large.jpg

IMG_1660.jpg

23122005035_G.sized.jpg


4. Front lip – dokładka przednia:

JDM DC ITR Front Lip Large.jpg

DC ITR ViS Spoon Style Carbon Fiber Front Lip (JDM) Large.jpg

71036130.jpg



5. Rear spoiler – tylny spojler:

21790640044large.jpg

5981791397_e78ae739df_b.jpg

Image1.jpg


6. Side skirts – dokładki boczne:

img_9373.jpg

mx43ot2.jpg


7. Tow hook:

yonehara-tow-hook-graphite-anodize-finish.jpg

2943527343_5325f57e5b.jpg

Front_and_Rear_Tow_Hook_634571057990490125_3.jpg




Oczywiście nie oznacza to, że w stylu JDM nie doszukamy się dużych i szerokich felg, jaki i turbodoładowanych potworów. Na pewno znajdziemy je w innym nurcie czyli driftingu. Drifting, to dyscyplina wywodząca się z Japonii, która polega na widowiskowej jeździe poślizgami. Driftowozy są bardzo atrakcyjne i agresywne. Oprócz niskiego, twardego zawieszenia, wielkich felg i dużej mocy silnika posiadają również wysokie, karbonowe spoilery na tylnych klapach, dużą ilość naklejek, często w lustrzanym odbiciu oraz jaskrawe malowania.

S15Decals2.jpg

S15Decals5.jpg



Kolejnym nurtem jest tzw. "Wangan" style, który ukierunkowany jest przede wszystkim na dużą moc.
Nazwa pochodzi od odcinka autostrady w Tokio, gdzie odbywają się uliczne wyścigi z "rolki" od 100km/h do ponad 300km/h. Auta budowane do Wangan Run są bardzo mocne, często przekraczają 1000KM. Wangan style to po prostu bardzo szybka jazda, dlatego auta z tej grupy z powodzeniem biorą udział w startach w drag racingu. Najsłynniejsza grupa wyścigowa Wangan nosi nazwę "Midnight Club".





Czyli JDM to nie tylko "ambery" i stickery. Każdy z nas może objąć odpowiednią drogę i postawić na odwzorowanie, użyteczność, świetne prowadzenie, agresywny wygląd czy też duże moce. JDM jest stylem bardzo ciekawym, zróżnicowanym i wysmakowanym. Śmiało można stwierdzić, że jest kultem, religią i sposobem na życie dla wielu pasjonatów motoryzacji.


Źródła:
1. http://www.passwordjdm.com
2. http://www.jdmstyletuning.com
3. http://honda-tech.com
4. http://www.therealjdm.com
Kaizen Sushi Racing Team Polub nasz FP :)
jarek.ZE
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2014 miejsce 3
CUP 2013 miejsce 2
 
Od: 25 lis 2008, 00:19
Posty: 3760 (180/234)
Skąd: Konstancin-Jeziorna
Auto: Mazda MX-5 NA B6 '93
Była:
Mazda3 BM PE 120KM '14
Rajdowe Clio F7P '91
Mazda mx-3 EC KLZE '91
Subaru Impreza WRX MY05
Mazda6 GG AJ '04

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy Tuning i modyfikacje