Strona 1 z 2

swapy skrzyni w mx-3

PostNapisane: 10 mar 2010, 19:02
przez djArias
witam, drąże ten wątek po różnych działach forum, może ktoś tutaj będzie mógł mi pomóc – mam problem ze skrzynia w moim mx-3 1.6 dohc 16v, i generalnie nie chce kupować więcej skrzyń od mx-3 bo wszystkie są przeorane – zastanawiałem sie nad maxymalnie bezbolesnym (wymagajacym najnizszego wkladu pracy) swapem na krotsza skrzynia i logicznie myslac doszedlem do wniosku ze skoro podobno pasuje do silnika ktory mam skrzynia od 323 bg 1.6. to powinna pasowac tez od 323 bg 1.3 ? czy moze wiecie czy tak jest na pewno? A jesli nie od 323bg to od jakiej mazdy 1.3 skrzynia powinna pasowac do mx-3 1.6 dohc?
z gory dzieki
pozdr.
pawel

Re: swapy skrzyni w mx-3

PostNapisane: 10 mar 2010, 22:17
przez Jacek176
Sama skrzynia od 1.3 bedzie pasować napewno. Ona ma najkrótsze przełożenia jakie były w Mazdach 323.
Nie wiem tylko jak z półosiami i przegubami.

Re: swapy skrzyni w mx-3

PostNapisane: 10 mar 2010, 22:42
przez djArias
Chlopaki z forum o mx-3 pisali ze od 323 bg 1.6 pasuje wszystko poloski itp itd. wiesz moze jak to jest miedzy 323 bg 1.6 a 1.3?

Re: swapy skrzyni w mx-3

PostNapisane: 10 mar 2010, 22:57
przez Jacek176
Wg. mojej wiedzy, jeśli pasuje od 1.6 SOHC z 323 BG to powinno pasować też od 1.3 z 323 BG. Ale ręki sobie nie dam uciąć ;)

Re: swapy skrzyni w mx-3

PostNapisane: 10 mar 2010, 23:49
przez djArias
No to teraz jest moment wachania ;) koszt skrzynki 250zl ... moze jeszcze poczekam pozbieram info i dopiero podejme decyzje ... :) dzieki za pomoc i czekam na dalsze opinie :)

Re: swapy skrzyni w mx-3

PostNapisane: 13 mar 2010, 19:59
przez loockas
Ciekawy temat. Rozumiem, że przez krótszą skrzynie będzie lepsze przyśpieszenie, ale mniejsza prędkość max? Od jakiegos czasu myślę nad zmiana B6 SOHC na BP DOHC. Skrzynie z B3 przez przypadek posiadam... :)

Re: swapy skrzyni w mx-3

PostNapisane: 13 mar 2010, 20:01
przez djArias
sory bo nie kumam :) co to jest B3? :D

Re: swapy skrzyni w mx-3

PostNapisane: 13 mar 2010, 20:08
przez loockas
Oznaczenie silnika 1.3 z 323 BG i BA.

Re: swapy skrzyni w mx-3

PostNapisane: 13 mar 2010, 20:10
przez djArias
O kurcze, to gdybys mial jak sprawdzic czy poloski z 1.6 sohc pasuja do skrzyni B3 to byla by odpowiedz na moje pytanie... i bylo by genialnie :D

Re: swapy skrzyni w mx-3

PostNapisane: 14 mar 2010, 00:39
przez loockas
Jeszcze nic nie grzebie, ale na Twoje pytanie postaram się odpowiedzieć "na opak"

Jacek176 ma skrzynie z B3 przy silniku BP DOHC. Ludzie swapujący B6 SOHC w 323F BG na BP DOHC często zostawiają skrzynie z półośkami od B6. Metodą dedukcji wychodzi, że skrzynia z B3 również musi pasować do B6 SOHC bez wymiany półosiek. Czyli jest tak jak Jacek176 podejrzewa. Przewertuj forum, bo wg mnie na 100% znajdziesz odpowiedź, bo o ile kojarzę jest taki temat. Ja stawiam, że wszystko w BG między sobą pasuje w tym temacie.

Re: swapy skrzyni w mx-3

PostNapisane: 14 mar 2010, 11:36
przez djArias
idac dalej tym tokiem myslenia z postu ktory znalazlem na forum wynika ze skrzynia od 323 bg 1.6 SOHC pasuje do mx-3 1.6 DOHC (viewtopic.php?f=117&t=92320) wiec na bank powinna od 1.3 pasowac... zastanawiam sie tylko nad takimi detalami jak spalanie po tej przerobce...ale to chyba kwestia drugorzędna... i to czy jest tak jak mi sie wydaje ze po zmianie biegu na krotkiej skrzyni obroty obroty nie spadają tak nisko – czy przypadkiem nie bedzie tak ze po zmianie biegu obroty nie bedą powyzej najwyzszej mocy? (ktos mi kiedys tlumaczyl ze powiedzmy jak ciagne do odciecia na 3 na zwyklej skrzyni i zmieniam na 4 to obroty schodza do powiedzmy 4000, na krotkiej schodzic powinny do ok 4500-5000 – czy ktos mi zle tlumaczyl?)

Re: swapy skrzyni w mx-3

PostNapisane: 14 mar 2010, 12:18
przez Dawidoski
djArias napisał(a):(ktos mi kiedys tlumaczyl ze powiedzmy jak ciagne do odciecia na 3 na zwyklej skrzyni i zmieniam na 4 to obroty schodza do powiedzmy 4000, na krotkiej schodzic powinny do ok 4500-5000 – czy ktos mi zle tlumaczyl?)

Dobrze Ci tłumaczył.Skrzynia będzie krótsza, lepsze przyspieszenie, mniejszy v-max.Zresztą v-max jest tu nie istotny :D
Każdy bieg będzie krótszy, czyli prędkości na poszczególnych biegach będą mniejsze.
O to, że obroty po zmianie biegu będą poza Twoją mocą maksymalną się nie martw, bo na pewno tak nie będzie ;)

Re: swapy skrzyni w mx-3

PostNapisane: 14 mar 2010, 12:32
przez Jacek176
djArias napisał(a):czy przypadkiem nie bedzie tak ze po zmianie biegu obroty nie bedą powyzej najwyzszej mocy?
A co ty masz diesla, że moc max. masz przy 4000-4500obr.? ;)

Dawidoski napisał(a):Dobrze Ci tłumaczył.Skrzynia będzie krótsza, lepsze przyspieszenie, mniejszy v-max.Zresztą v-max jest tu nie istotny :D
Dodajmy: v-max na poszczególnych biegach będzie mniejszy, tzn. będziesz osiągał mniejszą prędkość max. na danym biegu.
W przypadku skrzyni od 1.3 tak się akurat składa, że piątkę ma nawet odrobinę dłuższą niż skrzynia od BP DOHC, także ogólna prędkość max. nawet rochę wzrośnie :D

Re: swapy skrzyni w mx-3

PostNapisane: 14 mar 2010, 12:34
przez djArias
Jacek – tak tylko pytalem – :) no to pozostaje zamowic skrzynie ... hehe jak w koncu to ogarne to napisze jakie rezultaty :)

Re: swapy skrzyni w mx-3

PostNapisane: 14 mar 2010, 12:40
przez piwo
dobrze tlumaczyl.
cyt"czy przypadkiem nie bedzie tak ze po zmianie biegu obroty nie bedą powyzej najwyzszej mocy? "
tylko tej twojej genialnej mysli nie rozumiem. co ty maksimum mocy masz przy 4 tys obrotow?to moze czas najwyzszy wymienic filtr powietrza na nowy :) odcinka kolo 7 tys moc maksymalna kolo 6 tys.nigdy po zmianie przy odcince 7 tys na wiekszy bieg obroty nie spadna powyzej 6 tys.zazwyczaj obroty spadaja o ponad 2 tys.zreszta to latwo obliczyc znajac przelozenia.
dla przykladu dla silnika bp i skrzyni g5-mr odcinka nastepuje przy 7300:
1 bieg:
przelozenie calkowite=13,575;
predkosc przy 1000obr/min=7,779 km/h;
2 bieg:
przelozenie calkowite=7,524;
predkosc przy 1000obr/min=14,035 km/h;
3 bieg:
przelozenie calkowite=5,377;
predkosc przy 1000obr/min=19,635 km/h;
4 bieg:
przelozenie calkowite=4,228;
predkosc przy 1000obr/min=24,976 km/h;
5 bieg:
przelozenie calkowite=3,436;
predkosc przy 1000obr/min=30,733 km/h;

teraz tak policzmy na ile beda spadac obroty przy zmianach biegow na wyzsze przy odcince w tym silniku:
1 bieg:
maks predkosc przy 7300obr/min=56,78 km/h;
zmiana na 2 bieg:
po zmianie biegu nastepuje lekki spadek predkosci do zalozmy okolo 55km/h
przy 1000 obr/min=14,035 km/h;
przy X obr/min=55 km/h;
obroty przy przejsciu z 1 na 2 spadna do X=3832obr/min

2 bieg:
maks predkosc przy 7300obr/min=102,45km/h;
zmiana na 3 bieg:
po zmianie biegu nastepuje lekki spadek predkosci do zalozmy okolo 100km/h
przy 1000 obr/min=19,635 km/h;
przy X obr/min=100 km/h;
obroty przy przejsciu z 2 na 3 spadna do X=5093obr/min

3 bieg:
maks predkosc przy 7300obr/min=143,34km/h;
zmiana na 4 bieg:
po zmianie biegu nastepuje lekki spadek predkosci do zalozmy okolo 140km/h
przy 1000 obr/min=24,976 km/h;
przy X obr/min=140 km/h;
obroty przy przejsciu z 3 na 4 spadna do X=5605obr/min

4 bieg:
maks predkosc przy 7300obr/min=182,32 km/h;
zmiana na 5 bieg:
po zmianie biegu nastepuje lekki spadek predkosci do zalozmy okolo 178km/h
przy 1000 obr/min=30,733 km/h;
przy X obr/min=178 km/h;
obroty przy przejsciu z 4 na 5 spadna do X=5792obr/min



No i taka mala dygresja.moc maksymalna w gt wersji jest przy 6500 tys obrotow teoretycznie.i teraz trzeba zobaczyc czy moc przy 7300 jest wieksza niz od 3832 do 5792. i wtedy wiadomo czy warto ciagnac do odcinki czy lepiej troszke wczesniej zmienic bieg.
dla przyklodwego wykresu gt :
Obrazek

widzimy ze moc przy 7300 wynosi okolo 120 km
a po zmianie biegu z 1 na 2 moc spadnie do okolo 85
a z 4 na 5 do okolo 117
z tego wniosek oczywisty.warto wykorzystywac obroty maskymalne i zmieniac bieg pod odcinka, gdyz moc spada przy odcince tylko do 120 koni a po zmianie biegow do duzo nizeszj wartosci.oczywiscie w innym silniku moze byc juz inna sytuacja.



a z innego mego posta:
skrzynia od 1,8 sohc ma najdluzsze przelozenia.skrzynia od wersji 1,8 dohc ma bardzo krotkie przelozenia.fakt ze 1,3 ma krotsze.
moze przytocze wkl dla scislosci
silnik... pn..............b3 i b6 bez kata....b3 z kat......b3e......b6e.........bp sohc.....bp dohc
1.......13,155..............14.019.............14,962......14,019....14,019.....12,362.......13,575
2.........7,094...............7,561...............8,068.......7,561.....7,561.......6,666........7,524
3.........4,968...............5,295...............5,650.......5,295.....5,295.......4,668........5,377
4.........3,535...............3,990...............4,257.......3,768.....3,768.......3,322........4,228
5.........2,815...............3,181...............3,592.......3,181.....3,000.......2,645........3,436

dla przypomnienia:pn-diesel, b3-1,3, b6-1,6, bp-1,8. 1,8 sohc nie ma w wkl,ale mam swoje inne źródła (pdfy). jak widac z porownania:
jedynka – bp ma dluga
dwojka – tez jeden z dluzszych biegow
trojka – dosc krotka
czwórka – bardzo krotka
piatka – rowniez bardzo krotka
jak widac 1,3 z katem ma najkrotsza skrzynke ale moim zdaniem nieidealna, bo przy duzej mocy krotka jedynka i dwojka to blad.dlaczego w lamborghioini jedynka starcza do 100.bo mocy jest tyle ze nie trzeba krotkeigo przelozenia.wiec moim zdaniem 1,8 dohc jest lepiej zestopniowana.bo 1 i 2 sa znacznie dluzsze,a wiec trakcja na tych biegach wieksza.a dopeiro od 3 ma krotkie biegi.czyli tam gdzie warto.

Re: swapy skrzyni w mx-3

PostNapisane: 14 mar 2010, 12:55
przez djArias
piwo dzieki sliczne za objasnienia :) hm byc moze znowu roche błądze ale wg katalogu seryjne mx-3 ma max moment przy 4000... czyli po zmianie biegu daleko za maxymalnym momentem bedzie – ale to nie powinno przeskzadzac?

Re: swapy skrzyni w mx-3

PostNapisane: 14 mar 2010, 13:16
przez piwo
patrz wyzej dalem mala dygresje.oczywiscie moment czy moc to to samo tylko pomnozone przez stala.liczy sie wykres.na bazie jego mozna dojsc dopiero do odpowiednich wnioskow keidy zmieniac biegi.
zakreslasz sobie pole od wartosci minimalnej po zmnianie biegu do maksymalnej przy ktorej bedziesz wrzucal wyzszy bieg.i pamietaj ze te pole musi byc najwieksze.czytaj musisz obliczyc calke podwojna z tego zakreslonego pola w granicach obrotow jakie zaznaczysz.im wieksza calka znaczy pole ci wyjdzie wtedy samochod bedzie mial najwieksze z mozliwych przyspeiszen.

Re: swapy skrzyni w mx-3

PostNapisane: 14 mar 2010, 13:20
przez djArias
czyli chyba najlepiej zrobie, jak ogarne wszystko co mam do ogarniecie w samochodzie i zrobie w koncu wycieczke do hamowni, i wtedy bede wszystko wiedzial :) jeszcze raz dzieki sliczne za pomoc :)

Re: swapy skrzyni w mx-3

PostNapisane: 14 mar 2010, 17:26
przez Suloo
djArias spojrz w moj podpis.w linku masz wykres dla mx3 1,6dohc.

Re: swapy skrzyni w mx-3

PostNapisane: 19 mar 2010, 21:35
przez Gared
Trochę się chyba piwo zagalopowałeś z tym mnożeniem przez stałą ;) Chociaż fakt, że jakaś tam stała przy przeliaczniu mocy na moment jest ;)

Moc = Moment * rpm /9550 o ile dobrze pamiętam, przy posługiwaniu się NM i kW.