dobrze tlumaczyl.
cyt"czy przypadkiem nie bedzie tak ze po zmianie biegu obroty nie bedą powyzej najwyzszej mocy? "
tylko tej twojej genialnej mysli nie rozumiem. co ty maksimum mocy masz przy 4 tys obrotow?to moze czas najwyzszy wymienic filtr powietrza na nowy

odcinka kolo 7 tys moc maksymalna kolo 6 tys.nigdy po zmianie przy odcince 7 tys na wiekszy bieg obroty nie spadna powyzej 6 tys.zazwyczaj obroty spadaja o ponad 2 tys.zreszta to latwo obliczyc znajac przelozenia.
dla przykladu dla silnika bp i skrzyni g5-mr odcinka nastepuje przy 7300:
1 bieg:
przelozenie calkowite=13,575;
predkosc przy 1000obr/min=7,779 km/h;
2 bieg:
przelozenie calkowite=7,524;
predkosc przy 1000obr/min=14,035 km/h;
3 bieg:
przelozenie calkowite=5,377;
predkosc przy 1000obr/min=19,635 km/h;
4 bieg:
przelozenie calkowite=4,228;
predkosc przy 1000obr/min=24,976 km/h;
5 bieg:
przelozenie calkowite=3,436;
predkosc przy 1000obr/min=30,733 km/h;
teraz tak policzmy na ile beda spadac obroty przy zmianach biegow na wyzsze przy odcince w tym silniku:
1 bieg:
maks predkosc przy 7300obr/min=56,78 km/h;
zmiana na 2 bieg:
po zmianie biegu nastepuje lekki spadek predkosci do zalozmy okolo 55km/h
przy 1000 obr/min=14,035 km/h;
przy X obr/min=55 km/h;
obroty przy przejsciu z 1 na 2 spadna do X=3832obr/min
2 bieg:
maks predkosc przy 7300obr/min=102,45km/h;
zmiana na 3 bieg:
po zmianie biegu nastepuje lekki spadek predkosci do zalozmy okolo 100km/h
przy 1000 obr/min=19,635 km/h;
przy X obr/min=100 km/h;
obroty przy przejsciu z 2 na 3 spadna do X=5093obr/min
3 bieg:
maks predkosc przy 7300obr/min=143,34km/h;
zmiana na 4 bieg:
po zmianie biegu nastepuje lekki spadek predkosci do zalozmy okolo 140km/h
przy 1000 obr/min=24,976 km/h;
przy X obr/min=140 km/h;
obroty przy przejsciu z 3 na 4 spadna do X=5605obr/min
4 bieg:
maks predkosc przy 7300obr/min=182,32 km/h;
zmiana na 5 bieg:
po zmianie biegu nastepuje lekki spadek predkosci do zalozmy okolo 178km/h
przy 1000 obr/min=30,733 km/h;
przy X obr/min=178 km/h;
obroty przy przejsciu z 4 na 5 spadna do X=5792obr/min
No i taka mala dygresja.moc maksymalna w gt wersji jest przy 6500 tys obrotow teoretycznie.i teraz trzeba zobaczyc czy moc przy 7300 jest wieksza niz od 3832 do 5792. i wtedy wiadomo czy warto ciagnac do odcinki czy lepiej troszke wczesniej zmienic bieg.
dla przyklodwego wykresu gt :

widzimy ze moc przy 7300 wynosi okolo 120 km
a po zmianie biegu z 1 na 2 moc spadnie do okolo 85
a z 4 na 5 do okolo 117
z tego wniosek oczywisty.warto wykorzystywac obroty maskymalne i zmieniac bieg pod odcinka, gdyz moc spada przy odcince tylko do 120 koni a po zmianie biegow do duzo nizeszj wartosci.oczywiscie w innym silniku moze byc juz inna sytuacja.
a z innego mego posta:
skrzynia od 1,8 sohc ma najdluzsze przelozenia.skrzynia od wersji 1,8 dohc ma bardzo krotkie przelozenia.fakt ze 1,3 ma krotsze.
moze przytocze wkl dla scislosci
silnik... pn..............b3 i b6 bez kata....b3 z kat......b3e......b6e.........bp sohc.....bp dohc
1.......13,155..............14.019.............14,962......14,019....14,019.....12,362.......13,575
2.........7,094...............7,561...............8,068.......7,561.....7,561.......6,666........7,524
3.........4,968...............5,295...............5,650.......5,295.....5,295.......4,668........5,377
4.........3,535...............3,990...............4,257.......3,768.....3,768.......3,322........4,228
5.........2,815...............3,181...............3,592.......3,181.....3,000.......2,645........3,436
dla przypomnienia:pn-diesel, b3-1,3, b6-1,6, bp-1,8. 1,8 sohc nie ma w wkl,ale mam swoje inne źródła (pdfy). jak widac z porownania:
jedynka – bp ma dluga
dwojka – tez jeden z dluzszych biegow
trojka – dosc krotka
czwórka – bardzo krotka
piatka – rowniez bardzo krotka
jak widac 1,3 z katem ma najkrotsza skrzynke ale moim zdaniem nieidealna, bo przy duzej mocy krotka jedynka i dwojka to blad.dlaczego w lamborghioini jedynka starcza do 100.bo mocy jest tyle ze nie trzeba krotkeigo przelozenia.wiec moim zdaniem 1,8 dohc jest lepiej zestopniowana.bo 1 i 2 sa znacznie dluzsze,a wiec trakcja na tych biegach wieksza.a dopeiro od 3 ma krotkie biegi.czyli tam gdzie warto.