Strona 1 z 2

Ciekawostka na temat tylnych hamulców

PostNapisane: 20 lut 2009, 13:48
przez Jacek176
Już gdzieś na jakimś wątku ktoś roztrząsał temat tylnych hamulców W Mazdzie 323 GT BG.
Otóż tarcza ma średnicę 252mm ale klocki są tak małe, że do hamowania używana jest chyba mniej niż połowa tarczy. Reszta tylko rdzewieje i stanowi niepotrzebny balast :P
W wersji 1.8 SOHC a ABS'em też są tarcze ale o średnicy 231mm czyli ponad 2cm mniejsze. Moim zdaniem to sporo. Ale klocki są identyczne! Sprawdzałem namacalnie :D
Ja kiedyś przez przypadek doszedłem, że do tych zacisków idealnie pasują klocki od Forda Probe rocznik 94 w górę. Rozstawa zacisków jest taki sam ale za to są ponad 1cm szersze czyli hamują większą powierzchnią tarczy.
I tutaj dochodzę do sedna sprawy, żeby wyjaśnić dlaczego założyłem ten temat w tym dziale: moim zdaniem zamiast oryginalnych klocków przeznaczonych do 323 GT na tył lepiej kupować klocki do Probe, gdyż hamując większą powierzchnią tarczy są skuteczniejsze.

PostNapisane: 20 lut 2009, 15:06
przez piwo
dzieki jacek za rade.wyprobujemy.moze tyl zacznie w koncu hamowac.

PostNapisane: 20 lut 2009, 15:51
przez _mario_
odczułeś różnice? ...

PostNapisane: 20 lut 2009, 16:30
przez Fiveopac
Jacek176 napisał(a):Ja kiedyś przez przypadek doszedłem, że do tych zacisków idealnie pasują klocki od Forda Probe rocznik 94 w górę. Rozstawa zacisków jest taki sam ale za to są ponad 1cm szersze czyli hamują większą powierzchnią tarczy.
I tutaj dochodzę do sedna sprawy, żeby wyjaśnić dlaczego założyłem ten temat w tym dziale: moim zdaniem zamiast oryginalnych klocków przeznaczonych do 323 GT na tył lepiej kupować klocki do Probe, gdyż hamując większą powierzchnią tarczy są skuteczniejsze.


Otóż: [jakie?] hamulce tylko stabilizują tor jazdy samochodu podczas hamowania, i sa tak dostrojone do przednich hamulcow i masy auta aby zawpenic przewidywalnosc hamowania (Tyl nie moze sie blokowac!!). Przednie hamulce odwalaja wiekszosc roboty. Wzmocnie tyłu, moze spowodowac, ze podczas ostrego hamowania auto zacznie sie obracac wokol wlasnej osi zamiast jechac nawprost. Dlatego mądrzy inzynierowie z mazdy dali wieksze tarcze z przodu i male z tylu, moze nawte przesadzili z wielkosc tarczy z tylu i dlatego dali mniejsze klocki, ale dzieki temu tarcza ma wieksza pojemnosc termiczna, jest bardziej odporna na fading i jest trwalsza jako ze pracuej w nizszej temperaturze niz by mniejsza pracowala.
Uwazam ze szukasz poprawy skutecznosci w hamowaniu w zlym miejscu, dodatkowo mozesz negatywnie wplynac na swoje bezpieczenstwo w sytuacji gardłowej.

PostNapisane: 20 lut 2009, 16:32
przez Jacek176
_mario_ napisał(a):odczułeś różnice? ...

Takich różnic napewno nigdy nie odczujesz "na tyłku" ;) To tak samo jak niektórym wydaje się, że mają zdrowe auto a na hamowni potem się okazuje, że mają 40% mniej KM niz powinni mieć <lol>
Trzebaby zrobić pomiary siły hamowania na stacji diagnostycznej albo zmierzyć drogę hamowania G-tech'em. Ja niestety nie robiłem takich pomiarów.

Fiveopac: od tego żeby tył mi się nie zablokował mam ABS ;) A gdyby fabryczni inżynierowie wszystko projektowali tak idealnie to zjawisko tuningu mechanicznego nie miałoby racji bytu :P

PostNapisane: 20 lut 2009, 17:57
przez Lukano
Jacek176 napisał(a):Reszta tylko rdzewieje i stanowi niepotrzebny balast język

W mx-3 też tak jest niestety. Ogólnie hamulce były słabe, ale wyglądało to co najmniej brzydko.

PostNapisane: 20 lut 2009, 18:11
przez Jacek176
Lukano napisał(a):
Jacek176 napisał(a):Reszta tylko rdzewieje i stanowi niepotrzebny balast język

W mx-3 też tak jest niestety.

Bo w MX-3 są takie same heble jak w 323 GT
Lukano napisał(a):Ogólnie hamulce były słabe, ale wyglądało to co najmniej brzydko.

No właśnie. Ja nie spodziewam się, że przyniesie to super efekt polepszenia hamulcy ale przynajmniej tarcza będzie ładniej wyglądała zza felgi <lol>

PostNapisane: 20 lut 2009, 18:56
przez Lukano
Jacek176 napisał(a):Bo w MX-3 są takie same heble jak w 323 GT

Jak sporo części w mx-3 :)
Jacek176 napisał(a):tarcza będzie ładniej wyglądała zza felgi łoł

Właśnie.

PostNapisane: 20 lut 2009, 21:36
przez Jacek176
Na tym zdjęciu są właśnie klocki hamulcowe od Forda Probe:
Obrazek
Nie widać nawet zardzewiałej części tarczy hamulcowej :D
Coprawda są to tarcze od SOHC czyli o 2cm mniejsze niż w GT ale i tak wydaje mi się że nawet przy tarczach od GT będzie o niebo lepiej niż przy standardowych klockach od GT

PostNapisane: 21 lut 2009, 13:58
przez Boris86
Jacek176 napisał(a):Fiveopac: od tego żeby tył mi się nie zablokował mam ABS

i przez zwiększenie siły hamowania na tylnej osi najprawdopodobniej przyspieszysz działanie ABSu wydłużając drogę hamowania.
Podczas hamowania większość ciężaru samochodu przekazywana jest na przednią oś, zaś
Polepszając hamulce tylne bez ingerencji w przednie uzyskasz efekt taki że, zanim moment hamujący na przedniej oś osiągnie swoje maximum, tylna oś będzie się blokowała i uruchamiała ABS.
A jestem na 99% pewny że ABS w tak wiekowym autku nie działa osobno na każdym kole które właśnie zostało zblokowane, tylko impulsywnie odpuszcza hamowanie wszystkich 4 kół.

Czyli mówiąc krócej. Z najskuteczniejszym hamowaniem mamy do czynienia na chwile przed zblokowaniem kół przednich na których spoczywa większość masy auta (dokładnie książkowo przy 30% uślizgu-uślizg niewidoczny) , a twoje posuniecie nie pozwoli kołom przednim na zbliżenie się do granicy w której następuje ich zablokowanie.

PostNapisane: 21 lut 2009, 14:05
przez Palkerson
Kupię te klocki ;)

PostNapisane: 21 lut 2009, 14:51
przez Jacek176
Boris86 napisał(a):
Jacek176 napisał(a):Fiveopac: od tego żeby tył mi się nie zablokował mam ABS

A jestem na 99% pewny że ABS w tak wiekowym autku nie działa osobno na każdym kole które właśnie zostało zblokowane, tylko impulsywnie odpuszcza hamowanie wszystkich 4 kół.

Szczerze mówiąc nigdy nie słyszałem o ABS'ie który działałby tak jak mówisz czyli odpuszczał wszystkie koła. Chyba wszystkie systemy ABS, bez względu na wiek auta, odpuszczają hamulec tylko w zablokowanym kole.
Poza tym przednich hamulcy też nie mam standardowych tylko mam naicnane i nawiercane tarcze Black Diamond oraz klocki EBC GreenStuff

PostNapisane: 21 lut 2009, 15:10
przez Boris86
Tylko w nowszych, zaawansowanych systemach ABS działa indywidualnie na każdym kole. Większość starszych układów zmniejsza ciśnienie w obwodzie, a nie na konkretnym kole. Więc dobrze by było się zapoznać z konkretną budową tego układu w BG bo auto swoje lata już ma.

PostNapisane: 21 lut 2009, 15:52
przez Lukano
Jacek176 napisał(a):Chyba wszystkie systemy ABS, bez względu na wiek auta, odpuszczają hamulec tylko w zablokowanym kole.

A różnią się tylko ilością zmiany cykli na sekundę. Czym więcej tym lepiej, tak jest w nowszych samochodach.
http://www.allegro.pl/item542519278_pompa_abs_mazda_323_f_okazja_1994_97_ba.html
Pompa od BA
http://www.allegro.pl/item556113899_pompa_abs_mazda_323_323f_89_94.html
Od BG.
Każda ma 4 wyjścia osobno na każde koło.

PostNapisane: 21 lut 2009, 17:03
przez piwo
mi tez te klocki sie podobaja.widac ze robione po kacu. <lol>
a tak serio ja w tej chwili z tylu mam nacinane tarcze bd i klocki metalowe bd auto bez absu i musze przyznac ze przy hamowaniu przed zakretem w koncu zaczelo pupę nadrzucac przed wejsciem w zakret na mokrym wiec jest gitara.a na suchym nadal silna podsterownosc.wiec jak zaloze na przod mocniejsze hamulce tyl bedzie trzeba jeszcze wzmocnic i te klocki od probva sa dla mnie wybawieniem.a z tym gadaniem o rozkladzie mas ble ble ble.wszystko prawda ale auto ma cztery kola do hamowania i trzeba blokowac cztery a nie dwa.amen.

PostNapisane: 21 lut 2009, 17:13
przez Hazu
piwo napisał(a):te klocki od probva

To nie są klocki od proba tylko od mazdy 626 GE :P

Od kiedy wielkość powierzchni tarcia ma wpływ na siłe tarcia?

Chyba że wprowadzono jakieś zmiany w fizyce ;) bo do podstawówki to już dawno chodziłem.

PostNapisane: 21 lut 2009, 17:18
przez piwo
ok sila tarcia to nacisk razy wspolczynnik tarcia.ale wiekszy styk klocka z tarcza to na pewno lepsze chlodzenie tarczy poprzez klocka chociaz tyle :D

PostNapisane: 21 lut 2009, 17:45
przez Hazu
piwo napisał(a):lepsze chlodzenie tarczy poprzez klocka chociaz tyle

yhy to to mniej więcej tak .
ale mniejsze klocki szybciej usuwają tlenki i zanieczyszczenia z tarczy zanim zaczną hamować.

A w przypadku tylnych hamulców nagrzewanie się tarcz i klocków można pominąć.

PostNapisane: 21 lut 2009, 17:55
przez piwo
w sumie tez racja.ale po to tez sie stosuje tarcze nacinane.jednym slowem zeby hamulce zaczely lepiej hamowac trzema wymienic klocki na te o wiekszym wspolczynniku tarcia,albo zwiekszyc nacisk (wywalic korektor lub go zmodernizowac).dzieki hazu za ustawienie do pionu. ;)

PostNapisane: 21 lut 2009, 21:25
przez Speed
Fiveopac napisał(a): Dlatego mądrzy inzynierowie z mazdy dali wieksze tarcze z przodu i male z tylu, moze nawte przesadzili z wielkosc tarczy z tylu i dlatego dali mniejsze klocki, ale dzieki temu tarcza ma wieksza pojemnosc termiczna, jest bardziej odporna na fading i jest trwalsza jako ze pracuej w nizszej temperaturze niz by mniejsza pracowala.
.


i Ci sami inżynierowie dali w mx6 z tylu większe tarcze niz z przodu :)