EBC (electronic boost controller)

Postprzez Quaki » 6 gru 2008, 15:00

Otoz od jakiegos czasu pracwalem sobie nad takim otom wlasnie urzadzeniem znanym jako electronic boost controller czyli w skrocie EBC

Po krotce do czego sluzy owo urzadzenie
EBC jak samam nazwa wskazuje to urzadzenie dzieki ktoremu mozna sterowac boost w naszych samochodach (oczywiscie mowimy o autach ktore posiadaja turbosprezarke)
W jaki sposob urzadzenie to steruje boostem
Sterowanie odbywa sie w taki sam sposob jak nowoczesne ECU steruja boostem czyli poprzez zaworek elektromagnetyczny (ktory jest sterowany sygnalem o regulowanym wypelnieniu zwanym PWM)
W prostszych slowach zaworek pulsuje w takim tempie zeby cisnienie podawane na akurator otwieralo go odpwoiednio do obciazenia silnika

Skad urzadzonko wie jakie jest obciazenie silnika otoz o obciazeniu silnika urzadeznie dowiaduje sie z monitorowania sygnalu z Map sensora
Urzadzenie bedzie tez pelnilo role zegara boostu oraz zegara EGT (lub dodolnie innych temperatur jeszcze nie wiem ile czujnikow zrobie ale mozlwie ze 8-12 roznych termopar bedzie mozna podpiac o ile dostane przetwoniki do termopar jak na razie EGT do tego urzadeznia jest dopiero w planach) w urzadzeniu znalazl tez swoje miejsce wskaznik temp oleju oraz wskaznik AFR ( na poczatek wasko pasmowy ale chce zrobic tez mozliwosc wspolpracy z szerkopasmowym kontrolerem na przyklad innovate) istnieje tez prawdopodobienstwo ze urzadenie bedzie mialo mozliwosc podpiecia (karty SD) dla zalogowania parametrow i ewentualnego wykonania wykresow zaleznosci wszytskich parametrow od siebie (ale to jest dopiero wplanach bo do tego bede musial zmienic procesor sterujacy)

A oto zdjecia prototupu (jak na razie bez dodatkowych funkcji)
Obrazek

Protyp jak wszytsko co robie na mikrokontrolerach najpierw testuje na plytce testowej

Teraz krotki opis tego co widac na zdjeciu od prawej
1-Map sensor ktory moze pokazac doladowanie rzedu 1,5 bara (na razie na moje potrzeby styka jakbym potrzebowal wiekszy to mozna go wrzucic bez problemu)
2-Czujnik temperatury oleju zakres do 170 st C na razie goly ale zostanie wlozony do rurki z miedzi tak zeby tylko czesc mierzaca wystawala i wlozony do miejsca w ktorym bede chcial mierzyc temp oleju (ogolnie moglbym jeszcze podlaczyc minimum jeden taki czujnik na przyklad do temp wody lub innej temp albo zamiast drugiego czujnika wody na przyklad czujnik cisnienia oleju ale te czujniki sa niestety dosc drogie :( )
3- Wyswietlacz 2X16 znakow (docelowo bedzie 2x24 znakow na taki wlasnie czekam albo wyswietlacz graficzny z noki) na wyswietlaczu widac od gory z lewej
-mierzone cisnienie (jak wiadomo cisnienie atmosferyczne to w przyblizeniu 1 bar) wskaznik jest tak wyskalowany zeby cis atmosferyczne pokazywal jako zero (tak jak w normalnych zegarach doladowania)
-woltarz jaki daje czujnik cisnienia (tutaj jeszcze mysle co by umiescic albo bedzie EGT albo druga temp na przyklad wody albo na przyklad obroty silnika i wtedy mozna zrobic na tym procedure startu, flat schift (czylizmiane biegow bez puszcania gazu) i shift light o ile starczy wyprowadzen na tym mikroprocesorze )
-temp oleju (akurat na zdjeciu temp pwoietrza bo czujnik jest w powietrzu)
-AFR waskopasmowy (oczywiscie jest to przyblizenie AFR bo sonda waskopasmowa nigdy nie da dokladnego odczytu wiec moze sluzyc tylko i wylacznie do sprawdzania czy przy pelnym bucie nic sie nie zmienilo od tego co mielismy zwykle (o ile mielismy dobrze wystrojony samochod)
Kazda z pozycji moze miec swoj alarm ustawiany i wywolujacy na przyklad przelaczenie przekaznika itp. itd.

Co do samego EBC planuje wyprubowanie nastepujacych opcji sterowania zaworkiem doprowadzajacym cisnienie do WG
1. najprostszy wlacz-wylacz (przy zadanym cisneiniu) ale obawiam sie ze bedzie to za bardzo niestabilne przy wysokim cisnieniu (niestety moje obawy sie potwierdzily i ten sposob sterowania juz zostal zarzucony)
2. troche bardziej skompklikowany sytem z dwoma wartosciami jedna to wartosc PWM strerujaca elektrozaworkiem od zadanej wartosci cisnienia i w razie przekroczenia wartosci drugiej calkowite otwarcie zaworka jest to chyba najprostsze w ustawieniu i w miare logiczne wysjcie ktore powinno zdac egzamin ale zobaczymy przy testach (w taki system sterowania na dzin dzisiejszy jest wyposazone urzadzenie
3. troche bardziej skomplikowane programowo sterowanie (ala typ 2) z ta roznica ze program sam mialby dadawac i odejmowac wartosc PWM tak aby utrzymac stale cisnienie
4 regulator PID (lub sam PD pewnie tez by wystarczyl) i to byloby najlepsze wyjscie z tym ze klopot jest z ustawieniem tego jesli ktos sie niezna za bardzo na regulatorach to bedzie to dosc klopotliwe bo kazde autko jest inne i ma inna charakterystyke

A na sam koniec prosba do tych co doczytali do konca moje mierne wypociny moze ktos cos podpowie co chcialby miec w takim wskazniku moze da sie to jakos prosto wsadzic :)

Po jakims czasie dotarlo do mnie ze urzadzenie to moze byc wykorzystane takze jako sportowy regulator paliwa w zaleznosci od warunkow panujacych w dolocie czyli z pelna regulacja w zaleznosci od boostu albo wartosci podcisnienia

Pozdrawiam

ps. a oto wyglad urzadzenia w obudowie (jeszcze nie dokonczonego bo trzeba wymiec wyswietlacz na 2x24 znakow i porobic jeszcze kilka innych rzeczy :)

Obrazek

Roznica miedzy tym a protypem jest taka ze w prawym gornym rogu widac z jakim wypelnieniem pracuje zaworek dzieki czemu mozna przestawiac ta warrtosc w zaleznosci od zachowania sie boostu

ps.2 jako nastepne urzadzonka w planach sa
-vrisbox czyli sterownik vrisow ale oparty na mikroprocesorze a nie jak dotychczas na elemntach nalogowych(mozlwie ze z dodatkowymi funkcjami)
-obrotomierz elektroniczny z shift lightem, procedura startowa, i Full throttle shiftem (czyli mozlwioscia zmiany biegow bez puszczania gazu i bez ryzyka przekrecenia silnika )
-i inne dziwne pomysly miedzy innymi uniwersalna kontrola trakcji (ale czy to sie uda to zobaczymy)
2,5 v6 czarny
2.2 F2T czerwony
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 14:02
Posty: 189
Skąd: Gdynia
Auto: Ford probe 2,5 V6
Ford probe F2T turbo + nitro

Postprzez lukster » 6 gru 2008, 18:12

quaki, daj info na PW ile by kosztował sam elektroniczny wyświetlacz temp. oleju. Oczywiście z montażem ;)
'08-'11 Mazda Mx3 klze-T '94 370HP ET12,35@1,0bar
'11-'?? BMW e30 '90 m50b25 ???HP ET??,??@?,?bar :)
Boost is like a crack. Once you go up you won't wanna come down
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 wrz 2005, 07:23
Posty: 1181
Skąd: Muszaki, Wawa, Polska
Auto: Mx3 k8
Mx3 klze
Mx3 klze turbo
E30 M50B25 '90 RIP
Afa Romeo 156 Sportwagon 1,9 jtd
Citroen C4 2.0HDI

Postprzez radekkm » 6 gru 2008, 19:55

Quaki zawsze podziwialem twoja pomyslowosc,szacunek
Forumowicz
 
Od: 22 maja 2006, 23:35
Posty: 827
Skąd: UK
Auto: Jest

Postprzez piwo » 6 gru 2008, 20:31

ten elektrozawor ma liniowa charakterystyke otwarcia czy tylko otworz zamknij przy danym cisnieniu bo to chyba jest najwqazniejsze w tym wszystkim
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
Avatar użytkownika
Koordynator Zlotów
 
Od: 13 lut 2005, 13:05
Posty: 4883 (270/146)
Auto: Opel Speedster 2001r. B207r,930kg,LSD,RWD, RaceTCS,semislick,320KM
1/4: 12,394s
tor Poznań: 1m48,4s
tor Łódź 57,5s
Mazda 3 BM sedan 2014r.

Postprzez Quaki » 6 gru 2008, 20:47

Piwo a ty widziales kiedys elektrozawor z liniowa charakterystyka otwarcia ?????? kazdy elektrozawor ma dwa polozenia wlaczony i wylaczony na tym polega dzialanie takiego zaworu charakterystyke otwarcia w tym urzadzeniu okreslasz dzieki duty cycle zaworu czyli wypelnieniu sygnalu PWM

radekkm dziekuje bardzo ale to nic takiego :)

Luki1010 ale ty chcesz w obudowie czy bez obudowy z alarmami czy bez i najwazniejsze samej temp oleju sie nie oplaca robic bo czesci do budowy i tak tzreba kupic wiec zeby wykorzystac caly wyswietlacz jesli ktos nie potzrebuje boostu (bo jak nie ma doladoawania to bez sensu ) to proponuje rozwiazanie
4 pomiarow ja mysle ze 2x temp czyli na przyklad olej i woda + AFR waskopasmowy + voltomierz ale to tylko propzycja moga tez byc same czujniki temp x4 albo tez inne pomysly

Pozdrawiam
2,5 v6 czarny
2.2 F2T czerwony
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 14:02
Posty: 189
Skąd: Gdynia
Auto: Ford probe 2,5 V6
Ford probe F2T turbo + nitro

Postprzez lukster » 6 gru 2008, 20:50

quaki chyba wpadne na kawe kiedys do ciebie, sporo do obgadania jest ;)
'08-'11 Mazda Mx3 klze-T '94 370HP ET12,35@1,0bar
'11-'?? BMW e30 '90 m50b25 ???HP ET??,??@?,?bar :)
Boost is like a crack. Once you go up you won't wanna come down
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 wrz 2005, 07:23
Posty: 1181
Skąd: Muszaki, Wawa, Polska
Auto: Mx3 k8
Mx3 klze
Mx3 klze turbo
E30 M50B25 '90 RIP
Afa Romeo 156 Sportwagon 1,9 jtd
Citroen C4 2.0HDI

Postprzez Quaki » 6 gru 2008, 20:53

Spoko zapraszam :)
2,5 v6 czarny
2.2 F2T czerwony
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 14:02
Posty: 189
Skąd: Gdynia
Auto: Ford probe 2,5 V6
Ford probe F2T turbo + nitro

Postprzez piwo » 6 gru 2008, 21:35

widzialem.zmiana przeplywu w zaleznosci od kata uchylenia elektrozaworu.a tu regulujemy czasem.jak szybki jest ten zawor?
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
Avatar użytkownika
Koordynator Zlotów
 
Od: 13 lut 2005, 13:05
Posty: 4883 (270/146)
Auto: Opel Speedster 2001r. B207r,930kg,LSD,RWD, RaceTCS,semislick,320KM
1/4: 12,394s
tor Poznań: 1m48,4s
tor Łódź 57,5s
Mazda 3 BM sedan 2014r.

Postprzez Quaki » 6 gru 2008, 22:01

Nie ma czegos takiego jak kat wychylenia elektrozaworu chyba mylisz z silnikiem krokowym gdzie kat wychylenia mozna zmieniac ale nie sa to elektrozawory lub z serwomotoremtam tez mozna sterowac wychyleniem trzepienia ale to tez nie jest elektrozawor
Budowa elektrozaworu polega na tym ze cewka elektromagnetyczna jest wlaczona lub wylaczona ( nie ma stanu posredniego) jesli jest wlaczona to przyciaga trzpien elektrozaworu co w zaleznosci od budowy danego zaworu otwiera go lub zamyka
Jesli chodzi o szybkosc to spercyzuj prosze pytanie jaki parametr tego elektrozaworu chcialbys poznac bo akurat szybkosc tutaj jest raczej ciezka do okreslenia bo jak mam ci ja podac i w jakich jednostkach km/h m/s i w odniesieniu do czego
Pozdrawiam
2,5 v6 czarny
2.2 F2T czerwony
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 14:02
Posty: 189
Skąd: Gdynia
Auto: Ford probe 2,5 V6
Ford probe F2T turbo + nitro

Postprzez piwo » 7 gru 2008, 01:01

no jak reguluje ten elektrozawor cisnieniem.o to mi sie rozchodzi.odnosnie tego zaworu to amsz racje to sterowanie silnikiem.myslenie skrotowe.nie wazne czy krokowym czy innym.a ten elektrozawor to co on moze?to zwykly elektrozawor?jak ja chce utrzymywac cisnienie przy 3 tys 0,3 bara przy 4 tys o,4 bara przy 5 tys 0,5 bara.jak taki zawor ma to zrealizowac skoro on ma tylko mozliwosc wlacz wylacz.tego nie rozumiem.ty mowisz o regulatorze pid.ale chyba nie da sie tego realizowac przy cisnieniu bo te zmiany musialy by byc cholernie szybkie.ten elekrozawor musialby albo otwierac sie troszke ) co nie jest mozliwe albo barzyo szybko by moc jakos wplywac na zmiane cisnienia na bierzaco.bo jak powiedzmy zmniejszyc cisnienie doladowania z 1 bar na 0,5 .moze ten elektrozawor otwierac sie z jakas czestotliwoscia .przy pelnym otwarciu zalozmy ze jest cis.zero.ale raczej chyba te otwarcia to nie 1hz czy 2 hz. bo chyba powietrze przeplywa szybciej od turbo do komory spalania niz w 1 sekunde.z drugiej strony ile ten elektrozaowr pozyje jesli bedzie klapal z 10hz .chyba nie za dlugo.moze sie myle.
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
Avatar użytkownika
Koordynator Zlotów
 
Od: 13 lut 2005, 13:05
Posty: 4883 (270/146)
Auto: Opel Speedster 2001r. B207r,930kg,LSD,RWD, RaceTCS,semislick,320KM
1/4: 12,394s
tor Poznań: 1m48,4s
tor Łódź 57,5s
Mazda 3 BM sedan 2014r.

Postprzez Quaki » 7 gru 2008, 05:31

A widzisz tera z zadales konkretne pytanie :) i z checia ci odpwoiem otoz
Co to jest PWM (pulse width modulation) mozna przeczytac tutaj

http://pl.wikipedia.org/wiki/Pulse_Width_Modulation

Po przeczytaniu tego mozna wywynioskowac ze sterowanie polega na tym ze w danej czesci czasu elektrozaworek jest otwarty a w danej zamnkniety i te zmiany nastepuja co ustalona czesc sekundy dzieki temu mamy mozlwioswoc sterowania przeplywem pwoietrza w urzadzeniu ktore ma dwa stany wlaczony lub wylaczony
Zaworek z ktorego korzyatm to taki zaworek

http://www.aempower.com/ViewProduct.aspx?ProductID=23

Jest on przeznaczony do dzialania z czestotliwoscia 30HZ i jest bardzo trwaly
Pozdrawiam
2,5 v6 czarny
2.2 F2T czerwony
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 14:02
Posty: 189
Skąd: Gdynia
Auto: Ford probe 2,5 V6
Ford probe F2T turbo + nitro

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

Moderator

Moderatorzy Tuning i modyfikacje