Strona 1 z 1

jaki kolektor lepszy ???

PostNapisane: 9 kwi 2008, 17:45
przez majorkca
mam pytaine jako ze planuje znowu zmienic uklad wydechowy na troche wiekszy to mam pytanie :) z czego najalepiej zrobic kolektor i czy 4:2:1 (taki jak teraz mam) czy 4:1

PostNapisane: 9 kwi 2008, 18:42
przez check
samemu dorobić flansze i pospawać ;)

PostNapisane: 9 kwi 2008, 18:50
przez majorkca
hehe zapomnialem dopisac ze wszystko robie sam :)

PostNapisane: 10 kwi 2008, 00:09
przez Gość
Budowa kolektora silnika 4-cylindrowego

W samochodach 4-cylindrowych kolektory wydechowe zbudowane są według dwóch podstawowych schematów: 4-2-1 oraz 4-1. Kolektor 4-2-1 łączy oddzielnie cylindry pierwszy i czwarty oraz drugi i trzeci 1-4 i 2-3. Są to cylindry współbieżne, w których wydech następuje co 360 st. W zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych takie łączenie wystarcza aby fala spalin z jednego cylindra trafiła na zamknięty zawór drugiego cylindra i nie zakłóciła jego pracy. Niestety przy wysokich obrotach częstotliwość występowania wydechów zwiększa się i strumień spalin zaczyna wpadać na już otworzony zawór wydechowy drugiego cylindra, spowalniając jego opróżnienie i pogarszając przepłukanie.
W przypadku zastosowania długiego kolektora 4-1 ryzyko zakłócenia pracy któregokolwiek z cylindrów spada do minimum, nawet na wysokich obrotach. Niestety względy między innymi względy ekonomiczne i ekologiczne (m.in. temperatura pracy katalizatora) zmuszają producentów do stosowania kolektorów o jak najbardziej prostej budowie i możliwie krótkiej długości.

Przerabiając układ wydechowy należy pamiętać, że to tylko część silnika współgrająca z resztą jego elementów. Przy tego typu przeróbkach niezwykle ważne jest wyliczenie i zestrojenie go między innymi z układem dolotowym, fazami rozrządu, czy też elektroniką sterującą.

PostNapisane: 10 kwi 2008, 17:31
przez majorkca
ok juz wiem jaki a teraz poiwedzcie mi z czego zwykla stal , nierdzewka czy kwasowka ????

PostNapisane: 10 kwi 2008, 18:07
przez Gib
nie widzialem kolektora ktory łączyłby cylindy 1 z 4 raczej 4-2-1 kojarzy mi sie 1-2 i 3-4 ja taki miałem w Suzuki.

PostNapisane: 10 kwi 2008, 19:24
przez Gość
Gibsong to jest kolektor 4-1

Obrazek
a to 4-2-1
Obrazek

PostNapisane: 10 kwi 2008, 19:29
przez Gib
Dzięki, widać są rzeczy które mi się nie śniły, czy takie kolektory były w megankach seryjnie?

PostNapisane: 10 kwi 2008, 19:33
przez Gość
Gibsong napisał(a):czy takie kolektory były w megankach seryjnie?

raczej nie, może jedynie w coupe...ale na 100% nie wiem

PostNapisane: 10 kwi 2008, 20:05
przez majorkca
napewno 4:2:1 sa w crx ed9 ale racajac do pytania z czego najlepiej go zrobic :) chyba zdecyduje sie treraz na 4:1 po rozmowie z pewnym znajomym tylko bedzie troche "dłóższy"

PostNapisane: 11 kwi 2008, 11:22
przez Gib
w coupe byly te same silniki co w innych wersjach, ten jest custom made, nawet tanio na allegro stoją takie

PostNapisane: 14 maja 2008, 19:47
przez mazda_mx_3
zdecydowanie kwasówka ;]

PostNapisane: 14 maja 2008, 20:42
przez Palkerson
zdecydowanie kwasówka ;]



koszt jest niezły.... ale efekt super....... jak pisałes robisz wszystko sam to musisz się w giętarke zaopatrzyć taką dobrą i do roboty :) potem fotki nam tu wstaw :)

PostNapisane: 10 sie 2009, 20:57
przez SponeR
odgrzeje temat :]
urwał mi sie wydech na trasie :]
okazało sie ze niemcy wywalili drugi kat i wstawili "rurki"
liczba mnoga = było ich kilka i pod dziwnymi kątami :]
mysle czy kupic trudno dostępną rure od kolektora i rure z katem
czy pospawać
myślałem o tym zeby na rure od kolektora nałozyc większą i pospawać i tak samo z drugiej
lub zrobić to z kwasówki, ale nie mam tiga :]
podobno da sie pospawać kwasówke zwykłą spawarką z elektrodami do nierdzewki ale czy ktoś cos takiego robił ?? i czy spaw złapie kwasówke i kolanko z zwykłej stali ??
nie musi wygladać byleby działało :]

PostNapisane: 20 paź 2009, 21:41
przez Suloo
SponeR kolanko od kata widzialem na allegro jak mi sie urwalo,jakies 130 zika kosztowalo wiec tragedii nie ma,ale ja swoje zespawalem ladnie naokolo bez sciagania i jest git.
SponeR napisał(a):myślałem o tym zeby na rure od kolektora nałozyc większą i pospawać i tak samo z drugiej
lub zrobić to z kwasówki, ale nie mam tiga
podobno da sie pospawać kwasówke zwykłą spawarką z elektrodami do nierdzewki ale czy ktoś cos takiego robił i czy spaw złapie kwasówke i kolanko z zwykłej stali

a na kawalek kwasowki mam zamocowany tlumik koncowy.przegryzlo rurke tak ze nie dalo rady zespawac a tylko kwasowke w garazu mialem(w arkuszach <lol> ).zrobilem sobie z niej walec gdzies tak 10cm(taki ladny,kanciaty bo mlotkiem),zespawalem,zalozylem w miejsce dziury,czyli rura od tlumika koncowego z jednej,od srodkowego z drugiej.2 miesiace juz trzyma bez problemu.wszystko oczywiscie elektrykiem.na elektrodach chyba bylo UTP68Mo.pozdrawiam i zycze owocnej i swiecacej pracy :]

EDIT
nie spojrzalem na date,ale moze komus innemu sie przyda.

PostNapisane: 21 paź 2009, 16:55
przez Hazu
Posiadam kolektor rurowy od silnika B6 DOHC ( 4-1)

PostNapisane: 12 lis 2009, 12:20
przez djArias
To ja jeszcze dopowiem kolektor 4-2-1 zwieksza moc od dolu, kolektor 4-1 przenosi moc i dodaje przy gorze co w mx-3 jest wielce nieporzadane :D