Strona 1 z 1

Zmiana przełożenia 5 biegu – skrzynia K8, KF, KL

PostNapisane: 25 wrz 2018, 23:26
przez tomeczek333
Temat znany, poruszany wielokrotnie i wiele osób stosowało tę modyfikację. Jednak brakuje na forum konkretnych informacji jak się do tego zabrać, jakie narzędzia potrzebujemy, co dokładnie wymieniamy i na co zwrócić uwagę przy tej operacji. Przydała by się jakaś instrukcja krok po kroku lub nawet fotorelacja, tak by osoby nie posiadające doświadczenia w tym temacie poradziły sobie z tą modyfikacją.

Ale od początku. Jak wiadomo najlepszą skrzynią do upalania jest ta pochodząca z MX-3 1.8 V6 K8. Przełożenia tej skrzyni dają chyba najlepsze osiągi. Ale niestety ta skrzynia średnio nadaje się na trasy, zwłaszcza jak ktoś ma głośny wydech. No i tu z pomocą przychodzi 5 bieg od FSa.

Z forum można się dowiedzieć, że piątka ma być od FSa i w zasadzie tylko tyle. Jeszcze dochodzą takie informacje, że nie ważne jakie auto byle by był silnik FS, albo że skrzynia z FP jest jeszcze dłuższa.

Po dłuższym studiowaniu serwisówek i katalogu części muszę to trochę naprostować.

Jeśli chcemy mieć naprawdę długą piątkę to stosujemy ją z 626 GE 1.8 FP lub 2.0 FS. Skrzynia i przełożenia są identyczne w tych wersjach silnikowych. MX-6 2.0 FS również ma taką samą skrzynie. Nie kupujemy skrzyni z 626 GF. Tam już są inne wałki i inne przełożenia. O ile zębatki może będą pasować, to jednak za mocno tym nie wydłużymy 5 biegu. Skrzynia z 323F też odpada.

Taka kalkulacja na szybko:
4k RPM 5 bieg – 128,7km/h (K8) – 142,7km/h (K8+5bieg z 626GE) – 134,6km/h (K8+5bieg z 626GF)

Jak widać najlepszy efekt uzyskamy stosując 5 bieg z 626 GE 1.8 lub 2.0.

Mamy już wybranego dawce i co dalej? Na pewno trzeba przełożyć obie zębatki piątego biegu. Przekładamy coś jeszcze czy nie ma takiej potrzeby? Tutaj już moja wiedza się kończy.
Warto przy okazji weryfikować jakiś luz czy cokolwiek?
Czym zablokować skrzynie bez specjalistycznych narzędzi? Ja to będę robił na skrzyni zdemontowanej z auta.
Sporo osób już to robiło więc prosiłbym o jakieś wskazówki. Niedługo się za to zabieram to wspólnie możemy stworzyć poradnik którego jednak brakuje na tym forum.

Re: Zmiana przełożenia 5 biegu – skrzynia K8, KF, KL

PostNapisane: 5 paź 2018, 15:30
przez szpynda
Bardzo interesujące! mam nadzieję, że odezwą się co mają takie modyfikacje zrobione. Taka skrzynia K8 będzie pasować do silnika KL? Bez żadnych modyfikacji przy montażu? Jakie sprzęgło?

PostNapisane: 5 paź 2018, 15:34
przez marcinowozniako
Skrzynie z K serii sa ze sobą kompatybilne, czy to z xedosa 6, 9 mazdy mx6, forda probe 323f itp itd, jeżeli jest silnik V6, KF, K8, KL, to skrzynie pasują. Tutaj chodzi o zmiane po prostu ostatniego biegu na dłuższy aby była większa ekonomia w trasach. Mozna by włożyć całą inną skrzynie ale to najczęściej różnią się one przełożeniem głównym czyli każdy bieg jest dłuższy.

szpynda napisał(a):mam nadzieję, że odezwą się co mają takie modyfikacje zrobione.


Nie odezwą się bo tych ludzi praktycznie obecnie nie ma, a jak są do nie odwiedzają forum.

Re: Zmiana przełożenia 5 biegu – skrzynia K8, KF, KL

PostNapisane: 5 paź 2018, 18:36
przez chuckn
A ja się odezwę, w wątku z modyfikacji ECU do K-series podlinkowałem wątek do zagranicznego forum gdzie po za modyfikowaniem ECU właśnie 5ty bieg został wymieniony: https://forums.somethingawful.com/showt ... t488524814
Masz tam wykresy prędkości i dokładny numer części koła zębatego, możesz napisać np. do carspeedu czy da się dostać na dzień dzisiejszy tą część ori.

Re: Zmiana przełożenia 5 biegu – skrzynia K8, KF, KL

PostNapisane: 7 paź 2018, 01:33
przez tomeczek333
Numery części to ja doskonale znam, ale nawet nie pytam o cenę u nas skoro za granicą jest to ok ~$100.
Używkę skrzynie z 626 kupujesz za 100-300zł. Jakiej skrzyni szukać opisałem już wcześniej. Zębatki sięgasz a reszta na złom. Jakieś ryzyko jest że będą nieco zużyte ale przecież i tak nie wkładasz tego do nowej skrzyni.

Ja już dawce rozebrałem.
Jako że skrzynię miałem na wierzchu nie na silniku to musiałem sobie wymyślić blokadę. I tutaj z pomocą przychodzi stare sprzęgło. Rozbieramy ze zbędnych elementów i spawamy do tego jakiś stary klucz, rurkę czy co tam chcemy.
received_345846409494203.jpeg

Zdejmujemy metalowy dekielek ze skrzyni. Kilka śrub rozmiaru 10. I naszym oczom ukazuje taki widok:
20180926_114331.jpg

Na wałkach mamy dwie nakrętki. Rozmiar 26 i 31 (ale 32 daje radę się odkręcić). Są one zaklepane także najpierw musimy je rozbić. Jak rozbijemy to nie pozostaje nic innego jak odkręcić. Wrzucamy bieg i blokujemy sobie wałek wcześniej przygotowaną blokadą. Chyba że robimy na aucie to bieg i hamulec.
Jak popuścimy to jeszcze musimy wybić pin z widełek bo inaczej nie wyjdą. Demontujemy wszystko delikatnie, żeby przesuwka nam się nie rozsypała, bo laikowi może być to potem ciężko złożyć i mamy nasze zębatki.
Dalszą cześć pracy opiszę później jak już będę przekładał do 5 bieg do swojej skrzyni.
Generalnie nie ma tu wielkiej filozofii, myślałem że będzie sporo trudniej :D

Re: Zmiana przełożenia 5 biegu – skrzynia K8, KF, KL

PostNapisane: 7 paź 2018, 02:04
przez Eklerek323f
Jak by co kluczem udarowym też na miękko się odkręca bez robienia blokad na wałek, wystarczy paluchami przytrzymać zebatke <spoko>

PostNapisane: 7 paź 2018, 09:29
przez Płomień
Wstrzeliłeś się z tematem idealnie, bo właśnie też zgłębiałem temat. Oprócz zębatek piątego biegu, jeśli komuś zależy na ekonomii, jest jeszcze jeden trik. Dyferencjały pomiędzy skrzyniami k-serii i f-serii z 626 są wymienne p&p, więc można wymienić przełożenie główne. Łącznie, dyfer z FP i wymieniony 5 bieg powinien dawać około 2400RPM @ 100km/h. Pomyślcie ile oleju można zaoszczędzić na trasach :D

informacje od Eklerek323f i Majki88

Re: Zmiana przełożenia 5 biegu – skrzynia K8, KF, KL

PostNapisane: 7 paź 2018, 21:25
przez tomeczek333
Eklerek323f napisał(a):Jak by co kluczem udarowym też na miękko się odkręca bez robienia blokad na wałek, wystarczy paluchami przytrzymać zebatke <spoko>

Niestety nie każdy dysponuje takim kluczem. Ja pokazuje, że idzie to zrobić podstawowymi narzędziami <lol>
Płomień napisał(a):Wstrzeliłeś się z tematem idealnie, bo właśnie też zgłębiałem temat. Oprócz zębatek piątego biegu, jeśli komuś zależy na ekonomii, jest jeszcze jeden trik. Dyferencjały pomiędzy skrzyniami k-serii i f-serii z 626 są wymienne p&p, więc można wymienić przełożenie główne. Łącznie, dyfer z FP i wymieniony 5 bieg powinien dawać około 2400RPM @ 100km/h. Pomyślcie ile oleju można zaoszczędzić na trasach :D

informacje od Eklerek323f i Majki88

Nie łatwiej wziąć skrzynie od KLa która ma przełożenie główne 4.105 i zmienić ten 5 bieg od FSa? Bo KL od K8 różni się tylko przełożeniem głównym. Reszta przełożeń jest identyczna.
W takim przypadku by sytuacja by wyglądała tak:
2000RPM – 77,7 km/h
3000RPM – 116,5 km/h
Nie wiem ile rpm będzie przy 100km/h bo korzystam z kalkulatora, który nie podaje mi takich informacji. Ale wykresik mogę wrzucić
gear.png

W każdym razie nie dla mnie ta opcja bo przełożenia z K8 są najlepsze na osiągi, aby przydało by się wyciszyć auto na trasę. Jak ktoś patrzy na ekonomię to jak najbardziej.

Re: Zmiana przełożenia 5 biegu – skrzynia K8, KF, KL

PostNapisane: 8 paź 2018, 16:24
przez Neonixos666
matematyka się kłania

2000-77,7
x-100

x= 2574

PostNapisane: 10 paź 2018, 11:12
przez tomeczek333
Neonixos666 napisał(a):matematyka się kłania

2000-77,7
x-100

x= 2574

<spoko>
Człowiek już trochę czasu po szkole jest i zapomniał, że można liczyć inaczej niż kalkulatorami <lol>

PostNapisane: 14 paź 2018, 00:43
przez szpynda
A która skrzynia najlepsza jest na przyspieszenie i z jakimi modyfikacjami?

PostNapisane: 14 paź 2018, 17:45
przez marcinowozniako
Skrzynia z K8 jest najlepsza pod przyspieszenie.

PostNapisane: 20 paź 2018, 12:33
przez Płomień
No i 5 bieg wymieniony, ze skrzyni 1.8 FP z GE. Było sporo problemów żeby zrzucić dekielek w Xedosie, ale trochę kombinowania i dało radę. Jest obiecane 2600RPM@100km/h, i czuć różnicę w jeździe :)

PostNapisane: 20 paź 2018, 13:31
przez szpynda
To gratulacje! Zazdraszczam umiejętności, wiedzy i możliwości żeby je posiąść. U mnie w okolicy nawet nie mam gdzie rozrządu wymienić, bo jak słyszą V6 to nikt nie chce ani pieniędzy, ani nawet spojrzeć na silnik. Ech... Co się dzieje z mechanikami? ;)

I jeszcze teoretyczne pytanie: czy gdyby do KL-ZE podłączyć K8 to zadziała czy się rozpadnie po kilku kilometrach i ruszaniu spod świateł? Jestem w "trakcje" doprowadzania Madzi do ładu i różne opcje przychodzą mi do głowy.

PostNapisane: 20 paź 2018, 15:00
przez Płomień
Skrzynie mają bardzo podobną wytrzymałość, jak będziesz nieumiejętnie upalał to i skrzynie od KLa zabijesz. Lecą głównie mechanizmy różnicowe.
Jak nie masz zamiaru latać tym autem w długie trasy, to skrzynia od K8 to naprawdę potężne narzędzie.

Jak masz zamiar upalać spod świateł, to najpierw napnij cały układ przeniesienia napędu, np zaciągnij ręczny, delikatnie odpuść sprzęgło żeby zaczął ciągnąć, i dopiero wtedy ruszaj. W ten sposób unikniesz uderzania o siebie trybów, i przedłużysz żywot skrzyni nawet kilkunastokrotnie. Zapewne kosztem sprzęgła, ale cóż, coś za coś ;P

PostNapisane: 20 paź 2018, 16:02
przez marcinowozniako
Skrzynie z K serii są pancerne. Trzeba się naprawdę postarać aby je zajechać, mi się to udało oczywiście a dokładniej 3 bieg, ale to przez kilkadziesiąt missshiftów, jak sie chce naprawdę szybko zmieniać biegi no to niestety ma to swoją cene. Plus taki że taka skrzynia naprawdę nie jest droga gorzej z wymianą bo to już całkiem sporo roboty przy tym.

Płomień napisał(a):to skrzynia od K8 to naprawdę potężne narzędzie.


Zgadzam się, czasem tylko dzięki tej skrzyni auto nie zostaje w tyle względem mocniejszych ;)

PostNapisane: 24 paź 2018, 15:00
przez szpynda
Dziękuję za podpowiedzi. Nie miałem pojęcia, że trzeba tak robić choćby z ręcznym ale i tak robiłem, bo jakoś "czułem", ze tak trzeba. Sprzęgło mi zaczęło się ślizgać (moja mama, haha holowała inne auto na sprzęgle cisnąć gaz, a koleś z tyły cisnął hamulec) i teraz będzie wymiana. Mocno mi do głowy weszła ta K8 teraz.