Diesel + LPG

Postprzez zadra » 7 lut 2015, 12:02

To wszystko już tylko historia..
Niestety nie uda mi się sprawdzić już ile więcej koni ma zagazowana mazda comprex.
W ubiegłym tygodniu "wyciągnęła kopyta"...
Najprawdopodobniej uszkodzeniu uległy pierścienie tłokowe. Były wcześniej symptomy o których pisałem(trudności w odpalaniu, nierównomierna praca silnika, ubytki oleju) a definitywnie poddały się w czasie jazdy autostradowej z prędkością ok 160km/h.
Po dojechaniu na wyznaczone miejsce i zaparkowaniu więcej nie odpaliła..
Ciśnienie w misce olejowej wzrosło do tego stopnia,że wypchnęło bagnet oleju z mocowania i zalało mi silnik olejem; to co nie zostało przepalone spłynęło po motorze..

Będą teraz pewnie dywagacje i domysły co się tak naprawdę stało i dlaczego tak a nie inaczej..
Nie będę bronił tezy, że zagazowanie nie miało tutaj znaczenia i silnik i tak by umarł, ale tak naprawdę, to nigdy nie wiedziałem jaki jest przebieg auta(z cyferblatu można się pośmiać..)dodatkowo przy ostatniej wymianie oleju dodałem specyfik Liqi Molly do regeneracji uszczelnień, co mogło spowodować zblokowanie pierścieni(moja teoria).

Właściwie, to może i przesadziłem z gazem..ostatnie pomiary spalania wskazywały na to,że LPG jest głównym pędnikiem a ON wtórnym(5,3LPG:3,3 ON), nie poradziłem sobie ze spalaniem detonacyjnym, które destrukcyjnie wpływa przecież również na pierścienie..

Tak czy siak dobrze się bawiłem i zrobiłem coś, czego niewielu się podjęło balansując na krawędzi abstrakcji.
Z suchych faktów:
przejechany dystans: 38800 km
średnie spalanie ON: 4,14/100km
średnie spalanie lpg: 3,56/100km
ilość spalonego ON na całym dystansie: 1386l
ilość spalonego lpg na całym dystansie: 1227l
max zarejestrowany zasięg na jednym tankowaniu ON: 1660km
obliczone minimalne spalanie ON: 3,29/100km (szacunkowe po przebiegu 1/2 zbiornika paliwa to ok. 2,7l/100)
obliczone maxymalne spalanie lpg: 5,77/100km
Należy nadmienić,iż spalanie lpg od początku zabawy sukcesywnie wzrastało i w październiku 2014 ilość spalanego lpg zrównała się z ilością spalanego ON.
od tego czasu aż do końca lpg było przeważającym paliwem w objętości mieszanki spalania.

oszczędności w odniesieniu do szacunkowego teoretycznego spalania samej ON:
3020 zł(przy założeniach: suma paliw=ilość paliwa ON)
1390 zł(przy założeniach: suma paliw = ilość ON+lpg/1,43)
Pliki exela mogę udostępnić chętnym do wglądu.

Tu muszę dopisać, że oszczędności byłyby znacznie wyższe gdyby ceny paliw utrzymały się na poziomie z początku roku 2014.
Spadek ceny ON oraz lpg spowodował, że cała zabawa straciła sens biorąć pod uwagę aspekt finansowy.

Odnosząc się do informacji z sieci o instalacjach dualnych:
1.stosunek paliw nie musi być sztywny i ilość lpg spokojnie może być wyższa niż 20%(w objętości spalania)
2. Nie zauważyłem nadmiernrgo wzrostu temperatury spalin. Temp. oscylowała w okolicach własciwych do spalania ON przy podobnych prędkościach obrotowych silnika.
3. moc wzrasta proporcjonalnie do ilości paliwa użytego w procesie spalania.
4. aby obniżyć spalanie ON należy zwiększyć spalanie lpg w danym cyklu pracy w stosunku zbliżonym do 1l ON = 1,43l LPG zastępując niejako brak oleju napędowego gazem w odpowiednio większej ilości.
5. czystość spalin wynika przede wszystkim z faktu,że ropy spalamy dużo mniej niż wcześniej, jest więc mniej sadzy i innych niedopalonych pozostałości z danej objętości paliwa. Czystość spalin nie wynika z cudownego działania gazu jako "katalizatora" pozwalającego dopalić się ropie w 100% a nie jak dotychczas w 80% (takie informacje gdzieś wyczytałem).

Uważam,że dobrze wykonana i odpowiednio przemyślana instalacja nie powinna przyspożyć problemu.
W moim przypadku; hmm poszedłem trochę "po bandzie" nie przejmując się ewentualnymi konsekwencjami uszkodzenia jednostki napędowej, bo auto od kilku lat przeznaczone jest do kasacji z powodów o których pisał tu nie będę.
Wykonałem sobie w aucie laboratorium i dobrze się bawiłem zaspokajając własną ciekawość i karmiąc czytelników tego tematu nowinkami i ciekawostkami.
Dowiedzieliśmy się np,że sperężarka dmucha dość intensywnie w szerokim zakresie obrotów, pomierzyłem jak umiałem ciśnienia w dolocie, pomierzyłem sumaryczną temp. spalin w kolektorze(dzięki temu wiadomo, że jak przyciśniemy, to diesel grzeje kolektor do ponad 630stC.

Łatwiej byłoby wykonać instalację z wykorżystaniem wtyryskiwaczy gazowych, ale jest to możliwe tylko w silnikach z wtryskami sterowanymi elektrycznie.
Gdy w grę wchodzi mechaniczna pompa paliwa i zwykłe wtryski, to niestety trzeba przemyśleć dokłądnie konstrukcję instalacji.
Przekroje dysz które zastosowałem były b. niewielkie(0,5..0,6mm) ale przy odpowiednim ciśnieniu z reduktora pozwoliły mi zalać silnik dużą ilością gazu.
Pewnym sposobem na ustrzeżenie się spalania detonacyjnego byłaby zmiana kąta wtrysku której nie udało mi się wykonać.
Miałem również wykonane w 60% nowe sterowanie, które pracowałoby biorąc pod uwagę wychylenie potencjometru pompy paliwa z możliwością załączenia do 5-u dysz (planowałem wstawić dysze o mniejszym przekroju).
Cóż; plany się zmieniają trzeba iść do przodu..

Mam nadzieję,że Wam czytanie tego tematu nie nudziło się.
Myślę,że warto aby moderator zachował go w jakimś bezpiecznym miejscu, aby nie było trudno go odszukać innym czytelnikom(również z poza forum).

Gdybyście mieli jakieś pytania to pytajcie póki pamietam co nabroiłem ;)
Ostatnio edytowano 7 lut 2015, 15:18 przez zadra, łącznie edytowano 2 razy
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3160 (35/86)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez Wojtek » 7 lut 2015, 12:19

JESTES WIELKI!
Szacun za opisy I wklad pracy.. <uklon>

ps. kiedy kolejny odcinek emocji z ON i LPG?

user Forum Fiend
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17490 (110/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez zadra » 7 lut 2015, 15:09

To wszystko już tylko historia.
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3160 (35/86)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez Neonixos666 » 8 lut 2015, 10:11

Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9475 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez zadra » 8 lut 2015, 11:12

reklama..
Zgadzam się,że spalanie jest znacznie niższe,(ja osiągnąłem 51% niższe zużycie 3,3 z szacunkowego 6,5 znacznie przeładowując cylindry gazem) ale osiągnięcie 2l/100km to chyba ściema.. Podobno się da ale przy doładowaniu CNG.
Może dodatkowo regulują ilość wtryskiwanego ON i wpływają na zmianę kąta wtrysku..
W 4-y litry bym uwierzył.. w 2 już nie...

Jak tylko zaholuję mazdę pod dach i się trochę ociepli, to zrobię sekcję zwłok – zobaczymy co się rozwaliło tak naprawdę. Postaram się strzelić zdjęcia i wkleić do tematu.
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3160 (35/86)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez Szyna » 9 lut 2015, 21:40

Czytałem temat od początku, bylem naprawdę zafascynowany pracami, wiedza i determinacją autora. Szkoda że to już koniec, ale mam cicha nadzieję że Munek jeszcze nam coś kiedyś pokaże i udowodni :D
Powodzenia :)
To, co łatwe, nie prowadzi do niczego.
GD – Generacja Doskonała
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 20 lut 2008, 21:59
Posty: 3349 (89/158)
Skąd: Krotoszyn
Auto: Mazda 626 GD 2.0i 90 km '92r + LPG

Postprzez Neonixos666 » 12 lut 2015, 01:26

Nie znam szczegółów ale może faktycznie dzięki CR + niższy stopień sprężania można osiągnąć taki wynik.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9475 (52/237)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Mindblower » 2 mar 2015, 21:53

A już myślałem, że odprężysz silnik, a tu taka "kaszana". Dzięki za udokumentowanie tego procesu. Jeszcze raz wyrażę podziw.

Linkuj jak będą taijle na sprzedaż <diabełek> <diabełek> <diabełek>
Początkujący
 
Od: 31 sie 2014, 23:55
Posty: 11
Skąd: Katowice
Auto: Mazda 626 GE Liftback
2.0D Comprex
Timberline Mica czy po prostu szary :D

Postprzez Wojtek » 3 mar 2015, 01:11

muunek napisał(a):Postaram się strzelić zdjęcia i wkleić do tematu.

czekamy... <tuptup>
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17490 (110/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez zadra » 6 mar 2015, 01:07

czekamy... <tuptup>


musicie sobie jeszcze trochę potupać.. :)

Prace nie przebiegają po mojej myśli..
nie mogę poświęcić tyle czasu na pracę przy aucie ile bym chciał a dodatkowo przypałętała mi się kontuzja(kolano,żebra i dłoń po prawej stronie ciała) która nie pozwalała chwycić za klucze..
Powoli demontuję podzespoły, ale nie idzie mi to zbyt sprawnie – mam problem z jedną śrubą turbiny, a bez jej wyjęcia nie wywalę kolektorów.
Tak czy siak głowica jest jeszcze na swoim miejscu ale nie zrezygnowałem z demontażu.
Potrzebuję więcej czasu niż myślałem :(
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3160 (35/86)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez zadra » 19 mar 2015, 20:28

Żeby nie było,że nic nie robię..

Dziś udało mi się wydobyć sprężarkę oraz zdemontować kolektory ssący i wydechowy.
odkręciłem również wtryski, chociaż nie wymagał tego zakres zaplanowanych prac.
Teraz mogę już demontować głowicę ale muszę zdobyć odpowiednią nasadkę – to chyba 12-o kątna 16-ka..

Kolektory i sprężarka są dość czyste(oczywiście są naloty sadzy) – wygląda to tak,jakby silnik nie przepalał oleju.. Wbrew temu co sądziłem wygląda na to,że głowica nawaliła-któryś zawór dolotowy się mógł nie domykać, ciśnienie z cylindra przenikało do głowicy i miski olejowej równocześnie waląc przez odmę i separator.
Olejem miałem uwalane podwozie i tylne prawe koło,resztę oleju wywaliło przez wypchnięty bagnet pod maskę.

Przepraszam moderatora za to,że nie dopisuję się do poprzednio wpisanych moich postów, ale robię to świadomie, żeby zainteresowane tematem osoby widziały nowy post i miały świadomość tego,że nadal coś się dzieje..
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3160 (35/86)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez Marcin » 20 mar 2015, 01:43

muunek napisał(a):Przepraszam moderatora za to,że nie dopisuję się do poprzednio wpisanych moich postów

Pewnie będzie wybaczone ;)
muunek napisał(a):zainteresowane tematem osoby

A tych kilka pewnie by się znalazło :)
Nie ukrywam ,że tez zaglądam w Twój temat i od dłuższego czasu trzymałem kciuki <spoko>
Gratuluję uporu. Normalnie jak bym siebie widział,ale w mniej skomplikowanych oczywiście sprawach.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 sty 2007, 02:18
Posty: 1649 (22/36)
Skąd: Śrem
Auto: Toyota Prius 2010

Postprzez zadra » 25 mar 2015, 20:10

no i rozebrane..
Udało mi się zdemontować głowicę.
Tak jak przypuszczałem na początku uszkodzeniu uległy pierścienie tłokowe.
Nie wyjmowałem tłoków, ale na II cylindrze są rysy wyraźnie wyczuwalne pod palcami.
Również III cylinder nie wygląda różowo. I-y i IV są w porządku – dostrzegalne nawet honowanie jednego z cylindrów.
Głowica wygląda b.dobrze (pomijając oczywiście ogólny wygląd – nie była myta, więc widać naloty sadzy tam,gdzie powinno je być widać.

Tera obiecane zdjątka :)

Chciałoby się naprawiać, ale takie zrywy serca od razu tłumione są podejściem zdroworozsądkowym.
Niestety, koszty byłyby dośc wysokie, a auto samo w sobie do ekonomicznych również się nie zaliczało.. oczywiście słyszę głosy: co Ty chcesz, paliło tylko 6,5l.ropy na każde 100km, ale gdy tankowałem a ropa kosztowała 6,20/l to koszty same w sobie były dość wysokie.Teraz kosztuje mniej, ale za chwilę dobre ceny miną i znowu będą na nas zdzierać przy każdym tankowaniu...
Do tego dochodzą dodatkowe wydatki na podzespoły,które z racji wieku i przebiegu umierają standardowo..
Załączniki
DSC_2740.JPG
DSC_2741.JPG
ogólnie II cylinder – tłok dość czysty, widać obmyty olejem silnikowym.
DSC_2742.JPG
zbliżenie na rysy II cylindra
DSC_2743.JPG
DSC_2747.JPG
III cylinder – tutaj drobne rysy, ale również honowanie widoczne.
DSC_2746.JPG
IV cylinder wygląda tak jak powinien, również cylinder/tłok nr I wyglądają podobnie.
DSC_2749.JPG
głowica ogólnie w dobrym stanie
DSC_2753.JPG
zawory dobrze wyglądają – mają dużo "mięsa" na grzybkach, nie sprawdziłem szczelności bo czasu brakuje,a dodatkowo trzaby chyba wałek rozrządu zdjąć,żeby było lepiej widać
DSC_2751.JPG
DSC_2752.JPG
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3160 (35/86)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez Hoolgans » 6 kwi 2015, 13:00

stary temat ale powiedz mi skąd wiozłeś obroty ?
Początkujący
 
Od: 27 paź 2014, 18:34
Posty: 4
Skąd: Łódzkie
Auto: 323f BJ 2.0 DiTd 1999r

Postprzez zadra » 6 kwi 2015, 20:59

Nie mialem regulacji po obrotach,tylko po cisnieniu w kolektorze dolotu.
Regulacja" robila sie" na warsztacie ibyla juz na ukonczeniu a sygnal mialem brac z potencjometru pompy paliwa.mozna rowniez z obotomierza,ale nie wiem jaki sygnal idzie na licznik.moze ilosc impulsow a moze liniowo narastajacy napieciowy.. Nie wiem.
Sugeruje podjechac do jakiegos elektronika dysponujacego oscyloskopem i bedziesz mial odpowiedz jak na dloni.
Ty mozesz rowniez wyciagnac sygnal z czujnika obrotu walu silnika..

Co to znaczy "stary temat"???
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3160 (35/86)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości

Moderator

Moderatorzy Tuning i modyfikacje