Strona 1 z 10

SWAP Z5 na BP-DOHC – Mazda 323F BA

PostNapisane: 4 kwi 2008, 10:54
przez maciekkm
edit by jarek.ze:

Poradnik(ze str. 5) napisany przez kolegę gadula :

Spis Treści:
1. Wstęp
2. Lista potrzebnych części
3. Skąd wziąć silnik
4. Swap
4.1 Wiązka silnika, oraz alternatora
4.2 Aparat zapłonowy
4.3 Pokrywa puszki filtra powietrza
4.4 Wydech
4.5 Immobiliser, oraz komputer silnika
5 Lifting modelu
6 Zdjęcia
7 Zakończenie


1. Wstęp
Jeśli to czytasz widocznie masz już dość swojego słabego/olejożernego Z5 (niepotrzebne skreślić), oraz myślisz o łatwym zwiększeniu mocy. Najłatwiejszym sposobem będzie wymiana silnika z Z5(1.5) na BP(1.8). Nie muszę wspominać oczywiście o dokładnym sprawdzeniu nowego serducha, by nie okazało się że ono również ma problem z olejem. Ponieważ wbrew opiniom i BP biorą olej (swoją drogą, każdy zajechany motor bierze olej).

2. Lista potrzebnych części
1.oczywiście silnik
2.skrzynia z półosiami
3.tarcze, zaciski i zwrotnice (w ostateczności mogą zostać od Z5, ale nie polecane)
4.górna pokrywa puszki filtra powietrza, przepływomierz i rura dolotu
5.kompletny wydech
6.komputer z wiązką silnika, oraz zależnie od trafu sterownik immobilisera i stacyjka z kluczykiem
7.Jeśli ktoś jeździ na 13" to dochodzą większe koła minimum 14"
Plus oczywiście zwykłe części eksploatacyjne typu filtry, płyny, świece, przewody WN, pasek rozrządu z rolkami i pompą wody. Jeśli ktoś chce uniknąć od zawalenia roboty później, to może po wyjęciu silnika wymienić wkład tylnej poduszki silnika (aby ją wyjąć normalnie, trzeba pół samochodu demontować by opuścić belkę, a tak można na miejscu spróbować wymienić wkład mając pustą komorę). Wkład poduszki dostępny jest w firmie TEDGUM w cenie 60zł.

3. Skąd wziąć silnik
Można szukać ofert na allegro, szrotach, forum, itp, itd. Najlepszym rozwiązaniem jest dostanie anglika, lub samochodu z kierownicą po lewej stronie bitego w tył i wyjęcie z niego wszystkich dostępnych części.

4. SWAP
4.1 Wiązka silnika, oraz alternatora
W przypadku samochodów z Anglii inne jest prowadzenie wiązki silnika. Gdy normalnie wiązka przechodzi po prawej stronie komputera i wychodzi do komory, a tam po ścianie przechodzi na lewą stronę do silnika, to w samochodach z Anglii wiązka idzie po lewej stronie komputera, przechodzi do komory i od razu na silnik. Taka wiązka jest krótsza o jakieś 40-50cm od wersji z kierownicą po lewej stronie. Najlepiej posiadać tą dłuższą wiązkę, ale i krótsza też się przyda :) Są dwie szkoły dopasowania krótszej wiązki, jedna to dolutować brakujące długości przewodów (ja tak zrobiłem), a druga to puścić wiązkę tak jak w samochodach z kierownicą po prawej stronie, przy naszym pedale gazu (tak zrobił wvx, zdjęcia niżej). Te drugie rozwiązanie ma tą zaletę, iż nie zmniejsza się wytrzymałość wiązki, a wadą że musimy robić nową dziurę na wiązkę, oraz odpowiednio ją ułożyć by nie przeszkadzała przy operowaniu gazem. Jeśli decydujemy się lutować, należy pamiętać o dokładnym izolowaniu przewodów za pomocą rurek termokurczliwych, najlepiej z klejem.
Jeśli wiązkę dokupujemy oddzielnie, musimy sprawdzić czy będą pasować złącza od wiązki wtryskiwaczy(wychodzi od wtryskiwaczy, a kończy się obok aparatu zapłonowego), oraz od komputera silnika, ponieważ z tego co zauważyłem były 2 wersje.
Gdy będziemy już wyciągać silnik, najwygodniej będzie nie odpinać przewodów od alternatora, tylko wyciągnąć je razem z silnikiem, oraz z przyczepionymi do nich: puszką bezpieczników i klemami akumulatora, i przełożyć je razem z silnikiem do naszego auta.
4.2 Aparat zapłonowy
Silnik BP, tak jak i Z5 wychodził z dwoma różnymi aparatami zapłonowymi P5(P9) i M3. Jeśli przy SWAPie zmieniamy z P5 na P5, lub z P5 na M3 to wszystko jest bezproblemowe. W przypadku gdy zachodzi zmiana z M3 na P5, musimy przeciągnąć dodatkowy przewód zasilający aparat. Gdy spojrzymy na wiązkę silnika, to będzie to gruby niebieski przewód znajdujący się w dużej wtyczce łączącej wiązkę silnika z instalacją w aucie. Wtyczka ta znajduje się za komputerem silnika, razem z dwoma innymi. Tego właśnie przewodu będzie brakować w instalacji auta. Powinien on zostać poprowadzony do skrzynki bezpieczników przy nogach kierowcy, tak jak to w oryginale jest (niżej zdjęcia wvx, pokazujące gdzie podpiąć dodatkowy przewód), lub podpięty do wydajnego źródła, gdzie napięcie pojawia się po przekręceniu kluczyka w pozycję ON(włączone wszystkie odbiorniki prądu).
4.3 Pokrywa puszki filtra powietrza
Silnik Z5 posiadał czujnik temperatury powietrza wlotowego wkładany w pokrywę puszki filtra powietrza. BP natomiast posiada ten czujnik wbudowany już w przepływomierz, więc w jego pokrywie filtra, otworu już nie ma. Co za tym idzie, pokrywa do wymiany razem z przepływomierzem i elastyczną rurą do przepustnicy.
4.4 Wydech
Silnik BP produkuje więcej spalin, które muszą zostać odprowadzone i jego układ wydechowy ma większą średnicę niż przy silniku Z5.
4.5 Immobiliser, oraz komputer
Temat rzeka :) Krótko, jeśli aktualnie nie posiadamy immobilisera w kluczyku, to mamy problem. Dorwanie komputera silnika bez immo to prawie jak wygrana w totka, ale znaleźć się da (patrz skorpek). Drugim sposobem jest dołożenie immobilisera, najlepiej wycinając kawałek potrzebnej instalacji z auta dawcy i wlutowanie jej w swoją. Jest tego niecałe 10 przewodów i da się to zrobić( ja mam tak u siebie). Cały immobiliser składa się z puszeczki z pętlą indukcyjną przy stacyjce, modułu sterownika znajdującego się pod deską (posiada białą naklejkę z napisem Temic i długim kodek kreskowym i liczbami pod nim), oraz komputera silnika. Jest to nie rozłączalny zestaw i musi być przekładany razem, ponieważ każdy komputer ma swój jedyny sterownik, z którym tylko zadziała. Jako plus, zyskujemy fabryczny immobiliser w kluczyku :) Fabrycznie lampka od sterownika zapala kontrolkę auta z kluczykiem, ja u siebie wsadziłem ją w kontrolkę od niezapiętych pasów.
Ale jeśli posiadamy już fabryczny immobiliser to jesteśmy w domu, bo wypinamy stary komputer i sterownik, a wpinamy nowy – plug&play :]
W przypadku dobierania komputera silnika oddzielnie, musimy tak jak przy wiązce, uważnie sprawdzać model. Były różne modele różniące się złączami.

Tak jak już wyżej napisałem, najlepszym rozwiązaniem jest przełożenie wszystkiego co potrzebne z jednego auta. Wtedy mamy pewność, że wszystko będzie pasować.
Układu wspomagania nie musimy rozłączać, wystarczy odkręcić pompę wspomagania od silnika i odłożyć ją na bok, w BP pompa jest ta sama.
5 Lifting modelu
Po liftingu została zmieniona instalacja elektryczna pod deską, ale raczej nie powinno być problemów ze SWAPem. Niestety, nie jestem w stanie na 100% dać słowa, ponieważ nie zdarzył się jeszcze przypadek takiego SWAPu.
6 Zdjęcia
Prowadzenie wiązki przy nogach kierowcy:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Podłączenie brakującego przewodu dla aparatu zapłonowego:
Wtyczka za skrzynką bezpieczników:
Obrazek

Obrazek
Wtyczki za komputerem silnika:
Obrazek

No i najważniejsze – nie zapominajmy o posiłkach regeneracyjnych, by SWAP przebiegał szybko i bezproblemowo :D
Obrazek
(na zdjęciu skorpek zajada się bigosem)

7 Zakończenie
Na fotorelacji z części mechanicznej się nie skupiałem, ponieważ jest to standardowa operacja. Najpierw wszystko rozpinamy, oznaczamy i wyciągamy, a potem wkładamy drugie w odwrotnej kolejności i podpinamy. Niestety nie posiadam wielu zdjęć z tej operacji, ale postaram się coś wrzucić, jak tylko dostanę jeszcze zdjęcia od wvx i skorpka :) Całość będzie na bieżąco aktualizowana i modyfikowana.

PS. Wybaczcie błędy, to mój pierwszy artykuł tego typu :]


Lista SWAPowców:
gadula
wvx
skorpek
– i kiedyś kwadrix

























Witam :D Jestem BARDZO szczesliwym posiadaczem mazdy 323f BA ale ma ona jeden ogromny minus-silnik Z5 i slabiutkie 88KM :( Do autka sie bardzo przywiazalem i chce je sobie na dluugo zostawic wiec pomyslalem o swap-ie.Jaki silnik bedzie najrozsadniejszy pod wzgledem mocy i ilosci przerobek??Troszke nad tym rozmyslalem i wydaje mi sie ze bedzie do silnik 1.8 DOHC o mocy 136KM (nie jestem pewien wiec prosze bez bicia) od mazdy 323f BG.I teraz prosba do was o pomoc:co tak naprawde bedzie do wykonania w samochodzie i jakie problemy moge napotkac.Prosze o solidne odpowiedzi bo za niedlugo mam zamiar sie zabrac za realizacje projektu.Z gory dziekuje i pozdrawiam wszystkich :)

PostNapisane: 4 kwi 2008, 12:48
przez gadula
Ogólnie silniki BP z BA i z BG są prawie identyczne. Jedynie w BA, zmniejszono stopień sprężania, przez co moc spadła. Kliknij w linka z mojego podpisu, na drugiej stronie masz wszystko wyjaśnione jeśli chodzi o BP z BA. No i wyszukiwarka się kłania :]

PostNapisane: 4 kwi 2008, 15:22
przez Fiveopac
maciekkm poprawilem za ciebie temat, zapoznaj sie z regulaminem forum. Dziekuje.

PostNapisane: 4 kwi 2008, 15:48
przez maciekkm
gadula czyli ten silnik 1.8DOHC z BA jest taki sam jak 1.8DOHC z BG?????
Tylko w moim przypadku chyba bede musial troche wiecej czesci pozmieniac bo moc duzo wieksza.
Dzieki za zainteresowanie sie tematem :)

PostNapisane: 4 kwi 2008, 23:03
przez gadula
maciekkm to prawie ten sam silnik co w BG, bo zmniejszono stopień sprężania, i pewnie jeszcze przy okazji parę innych pierdół zmienili :]
A więcej niż u mnie było zmienione nie zmienisz, bo ja przekładałem cały przód, tzn silnik, zawieszenie i resztę drobnicy.

PostNapisane: 5 kwi 2008, 10:40
przez Jacek176
gadula napisał(a):maciekkm to prawie ten sam silnik co w BG, bo zmniejszono stopień sprężania

Zmniejszono stopień sprężania? Z tego co widze w katalogu w BA jest 9.0:1 czyli tyle samo co w BG.
Według niektórych źródeł silnik BP bez katalizatora miał stopień sprężania 9.8:1 ale według książki WKŁ miał tyle samo co ten z katem.

PostNapisane: 12 kwi 2008, 20:55
przez maciekkm
gadulaa Ty dlaczego nie wrzuciles tego od BG??Przeciez jest mocniejszy :)

PostNapisane: 14 kwi 2008, 23:40
przez gadula
W BG był większy stopień sprężania, nawet gdzieś na forum jest porównanie.
A ja nie przekładałem tego z BG, bo na początku też myślałem że nie podejdzie :]

PostNapisane: 15 kwi 2008, 09:58
przez Lukano
Najpierw znajdźcie BP z mazdy Bg w dobrym stanie. Jednak troszkę więcej latek mają. A po drugie, jest mocniejsza ale dużo te konie nia dają. To tak samo jak B6 S i DOHC. niby mocniejsze ale głównie na papierku. BG z BP byłą szybsza od BA ale tylko dzięki mniejszej wadze.
Tak, że jak bym zmieniał to lepiej młodszy, w lepszym stanie z BA i wyjdzie lepiej niż zajeżdżony od BG.
A mnie interesuje coś innego. Czy mój B6 można zmienić na BP z tą samą skrzynia i napędem ??
Czy wystarczył by tylko komputer wiązka?? Oczywiście w moim mx-3 Zawsze większa pojemność trochę by dała.
Widziałem kiedyś mx-3 na jakiejś stronie z silnikiem z suszarką od GTX-a więc chyba by się dało.

PostNapisane: 16 kwi 2008, 16:41
przez Jacek176
gadula napisał(a):W BG był większy stopień sprężania, nawet gdzieś na forum jest porównanie.

Według tych książek, które ja mam w BG też był 9.0:1

PostNapisane: 16 kwi 2008, 22:58
przez gadula
Jacek176 napisał(a):Według tych książek, które ja mam w BG też był 9.0:1

BP w BG był o różnych mocach, od chyba 106 do 138KM, więc i sprężanie było inne. No chyba że się mylę, ale to było gdzieś na forum.

PostNapisane: 17 kwi 2008, 00:29
przez Boris86
od 103KM w wersji OHC (tylko F'ka i Protege), przez 128KM w DOHC z katem do 140 w DOHC bez kata.

PostNapisane: 19 kwi 2008, 20:10
przez maciekkm
Boris86 140KM hmmto juz niezle,to byl silnik w BG??1.8 DOHC bez kata ma sie rozumiec??Jest wogole mozliwosc znalezienia takiego rozbitka albo swap???

PostNapisane: 20 kwi 2008, 01:12
przez Boris86
Jest jest... Piciu miał ostatnio na forum taki silnik do sprzedania w bardzo dobrych kosztach.
Jest to silnik z BG z przed marca 93r.

PostNapisane: 20 kwi 2008, 09:19
przez Jacek176
Boris86 napisał(a):Jest jest... Piciu miał ostatnio na forum taki silnik do sprzedania w bardzo dobrych kosztach.
Jest to silnik z BG z przed marca 93r.

z przed kwietnia 91r.

PostNapisane: 23 kwi 2008, 18:38
przez maciekkm
Niestety z kupnem silnika i osprzetu bede musial sie wstrzymac do 2 miesiecy bo fundusze nie puszczaja:( A jak mozna rozpoznac ze dany silnik to jest ten co ma 138KM??Bo sprzedawcy duzo mowia..... <killer> Jest ktos wogole na forum kto wrzucil do BA taki silniczek???

PostNapisane: 23 kwi 2008, 21:03
przez Boris86
maciekkm... wystarczy patrzeć kto udziela odpowiedzi w tematach. Gadula ma to za sobą.

PostNapisane: 23 kwi 2008, 21:05
przez Jacek176
maciekkm napisał(a):A jak mozna rozpoznac ze dany silnik to jest ten co ma 138KM??

Przede wszystkim nie ma sondy lambda w kolektorze wydechowym. Poza tym ma nietypowy silniczek krokowy.
Tutaj masz np. taki silnik:
http://moto.allegro.pl/item348971787_silnik_mazda_323f_1_8_dohc_1990r_okazja_.html
Na głównym zdjęciu, na wysokości sprzęgła, zwisa ten właśnie "silniczek krokowy" (tak naprawde to jest zespół 3 elektrozaworów do regulacji biegu jałowego ale potocznie na to mówi się "silniczek krokowy"). Czegoś takiego nie ma w wersji 128KM (w tej wersji jest taki sam "silniczek krokowy" jak w 1.8 SOHC i 1.6).
No i jeszcze jak ktoś jest bardzo dociekliwy to można zdjąć pokrywe wałków rozrządu i przeczytać numery wałków. W wersji 137KM jeden wałek ma numer BP22 a drugi BP05 (w wersji 128KM to są chyba BP05 i BP06).
ECU od wersji 137 ma oznaczenie BP22 (od wersji 128KM to jest BP05).
No i to wszystkie różnice po których można odróżnić wersje 128KM i 137KM.

PostNapisane: 24 kwi 2008, 10:27
przez maciekkm
Boris86 napisał(a):maciekkm... wystarczy patrzeć kto udziela odpowiedzi w tematach. Gadula ma to za sobą.

Ale Gadula ma zwykly 1.8 115KM od BA a ja chce 1.8 138KM od BG.
Temat Gaduly w ,,nasze mazdy" znam juz na pamiec :P

PostNapisane: 24 kwi 2008, 10:34
przez maciekkm
Jacek176 Dzieki wielkie za pomoc,teraz juz mniej wiecej wiem jak odroznic taki silnik od zwyklego 1.8
A podeszla by moja skrzynia od 1.5?Bo ma ona krotsze przelozenia niz ta od 1.8 wiec co za tym idzie lepsze przyspieszenie :D