Poradnik(ze str. 5) napisany przez kolegę gadula :
Spis Treści:
1. Wstęp
2. Lista potrzebnych części
3. Skąd wziąć silnik
4. Swap
4.1 Wiązka silnika, oraz alternatora
4.2 Aparat zapłonowy
4.3 Pokrywa puszki filtra powietrza
4.4 Wydech
4.5 Immobiliser, oraz komputer silnika
5 Lifting modelu
6 Zdjęcia
7 Zakończenie
1. Wstęp
Jeśli to czytasz widocznie masz już dość swojego słabego/olejożernego Z5 (niepotrzebne skreślić), oraz myślisz o łatwym zwiększeniu mocy. Najłatwiejszym sposobem będzie wymiana silnika z Z5(1.5) na BP(1.8). Nie muszę wspominać oczywiście o dokładnym sprawdzeniu nowego serducha, by nie okazało się że ono również ma problem z olejem. Ponieważ wbrew opiniom i BP biorą olej (swoją drogą, każdy zajechany motor bierze olej).
2. Lista potrzebnych części
1.oczywiście silnik
2.skrzynia z półosiami
3.tarcze, zaciski i zwrotnice (w ostateczności mogą zostać od Z5, ale nie polecane)
4.górna pokrywa puszki filtra powietrza, przepływomierz i rura dolotu
5.kompletny wydech
6.komputer z wiązką silnika, oraz zależnie od trafu sterownik immobilisera i stacyjka z kluczykiem
7.Jeśli ktoś jeździ na 13" to dochodzą większe koła minimum 14"
Plus oczywiście zwykłe części eksploatacyjne typu filtry, płyny, świece, przewody WN, pasek rozrządu z rolkami i pompą wody. Jeśli ktoś chce uniknąć od zawalenia roboty później, to może po wyjęciu silnika wymienić wkład tylnej poduszki silnika (aby ją wyjąć normalnie, trzeba pół samochodu demontować by opuścić belkę, a tak można na miejscu spróbować wymienić wkład mając pustą komorę). Wkład poduszki dostępny jest w firmie TEDGUM w cenie 60zł.
3. Skąd wziąć silnik
Można szukać ofert na allegro, szrotach, forum, itp, itd. Najlepszym rozwiązaniem jest dostanie anglika, lub samochodu z kierownicą po lewej stronie bitego w tył i wyjęcie z niego wszystkich dostępnych części.
4. SWAP
4.1 Wiązka silnika, oraz alternatora
W przypadku samochodów z Anglii inne jest prowadzenie wiązki silnika. Gdy normalnie wiązka przechodzi po prawej stronie komputera i wychodzi do komory, a tam po ścianie przechodzi na lewą stronę do silnika, to w samochodach z Anglii wiązka idzie po lewej stronie komputera, przechodzi do komory i od razu na silnik. Taka wiązka jest krótsza o jakieś 40-50cm od wersji z kierownicą po lewej stronie. Najlepiej posiadać tą dłuższą wiązkę, ale i krótsza też się przyda
Jeśli wiązkę dokupujemy oddzielnie, musimy sprawdzić czy będą pasować złącza od wiązki wtryskiwaczy(wychodzi od wtryskiwaczy, a kończy się obok aparatu zapłonowego), oraz od komputera silnika, ponieważ z tego co zauważyłem były 2 wersje.
Gdy będziemy już wyciągać silnik, najwygodniej będzie nie odpinać przewodów od alternatora, tylko wyciągnąć je razem z silnikiem, oraz z przyczepionymi do nich: puszką bezpieczników i klemami akumulatora, i przełożyć je razem z silnikiem do naszego auta.
4.2 Aparat zapłonowy
Silnik BP, tak jak i Z5 wychodził z dwoma różnymi aparatami zapłonowymi P5(P9) i M3. Jeśli przy SWAPie zmieniamy z P5 na P5, lub z P5 na M3 to wszystko jest bezproblemowe. W przypadku gdy zachodzi zmiana z M3 na P5, musimy przeciągnąć dodatkowy przewód zasilający aparat. Gdy spojrzymy na wiązkę silnika, to będzie to gruby niebieski przewód znajdujący się w dużej wtyczce łączącej wiązkę silnika z instalacją w aucie. Wtyczka ta znajduje się za komputerem silnika, razem z dwoma innymi. Tego właśnie przewodu będzie brakować w instalacji auta. Powinien on zostać poprowadzony do skrzynki bezpieczników przy nogach kierowcy, tak jak to w oryginale jest (niżej zdjęcia wvx, pokazujące gdzie podpiąć dodatkowy przewód), lub podpięty do wydajnego źródła, gdzie napięcie pojawia się po przekręceniu kluczyka w pozycję ON(włączone wszystkie odbiorniki prądu).
4.3 Pokrywa puszki filtra powietrza
Silnik Z5 posiadał czujnik temperatury powietrza wlotowego wkładany w pokrywę puszki filtra powietrza. BP natomiast posiada ten czujnik wbudowany już w przepływomierz, więc w jego pokrywie filtra, otworu już nie ma. Co za tym idzie, pokrywa do wymiany razem z przepływomierzem i elastyczną rurą do przepustnicy.
4.4 Wydech
Silnik BP produkuje więcej spalin, które muszą zostać odprowadzone i jego układ wydechowy ma większą średnicę niż przy silniku Z5.
4.5 Immobiliser, oraz komputer
Temat rzeka
Ale jeśli posiadamy już fabryczny immobiliser to jesteśmy w domu, bo wypinamy stary komputer i sterownik, a wpinamy nowy – plug&play
![krzywy :]](./images/smilies/krzywy.gif)
W przypadku dobierania komputera silnika oddzielnie, musimy tak jak przy wiązce, uważnie sprawdzać model. Były różne modele różniące się złączami.
Tak jak już wyżej napisałem, najlepszym rozwiązaniem jest przełożenie wszystkiego co potrzebne z jednego auta. Wtedy mamy pewność, że wszystko będzie pasować.
Układu wspomagania nie musimy rozłączać, wystarczy odkręcić pompę wspomagania od silnika i odłożyć ją na bok, w BP pompa jest ta sama.
5 Lifting modelu
Po liftingu została zmieniona instalacja elektryczna pod deską, ale raczej nie powinno być problemów ze SWAPem. Niestety, nie jestem w stanie na 100% dać słowa, ponieważ nie zdarzył się jeszcze przypadek takiego SWAPu.
6 Zdjęcia
Prowadzenie wiązki przy nogach kierowcy:
Podłączenie brakującego przewodu dla aparatu zapłonowego:
Wtyczka za skrzynką bezpieczników:
Wtyczki za komputerem silnika:
No i najważniejsze – nie zapominajmy o posiłkach regeneracyjnych, by SWAP przebiegał szybko i bezproblemowo
(na zdjęciu skorpek zajada się bigosem)
7 Zakończenie
Na fotorelacji z części mechanicznej się nie skupiałem, ponieważ jest to standardowa operacja. Najpierw wszystko rozpinamy, oznaczamy i wyciągamy, a potem wkładamy drugie w odwrotnej kolejności i podpinamy. Niestety nie posiadam wielu zdjęć z tej operacji, ale postaram się coś wrzucić, jak tylko dostanę jeszcze zdjęcia od wvx i skorpka
PS. Wybaczcie błędy, to mój pierwszy artykuł tego typu
![krzywy :]](./images/smilies/krzywy.gif)
Lista SWAPowców:
–gadula
–wvx
–skorpek
– i kiedyś kwadrix
Witam