Strona 1 z 21

Short shifter DIY.

PostNapisane: 22 kwi 2007, 15:23
przez mX-MEN
Szukałem, szukałem, nic nie znalazłem więc piszę. Jeśli było to wymazać ;)

Uwaga! Zaleca się ominąć nudny wstęp.

Od jakiegoś czasu mnie, Jacolowi i mojemu bratu chodził po głowie pomysł o kupnie i montażu pewnego elementu dla niektórych mało znaczącego, a dla innych sprawiającego wiele frajdy. Short-shifter ( o którym mowa ) niestety nie jest dostępny w naszym kraju do MX3 ani do Celci VI mojego brata, a kupno za granicą wiązało się na z kosztami ok. 200PLN za sztukę. Kwota za urządzenie o budowie zbliżonej do konstrukcji młotka, była dla mnie nie do przyjęcia. Postanowiłem więc zająć się tak seryjnym lewarkiem aby spełniał moje oczekiwania jako short-shifter.

Do rzeczy. Założeniem było przesunięcie w górę punktu dźwigni lewarka który osadzony jest na metalowej kulce w plastykowych siedziskach.

Krótka instrukcja jak wymontować interesująca nas część:

-odkręcamy gałkę zmiany biegów ( ory jest na gwincie )
-demontujemy konsolę lewarka wraz z mieszkiem ( kilka śrub i zaczepów )
-odkręcamy lewarek od spodu auta od cięgła skrzyni ( potrzebne tylko dwa klucze „12” )
-wyjmujemy sprężynę zabezpieczającą lewarka
-wyciągamy lewarek do środka auta

Tak wygląda wymontowany seryjny lewarek…


Obrazek

Odległość mierzona od początku kulki do środka tulei montażowej wynosi 45mm

Obrazek

Aby zapewnić sobie efekt s-s wystarczy przesunięcie kulki o 15mm w górę. Wcześniej tyle wynosiło przesunięcie w Celice brata więc uznałem, że i tu wystarczy.

Najpierw musimy zbić kulkę w kierunku dołu ponieważ różnica średnicy lewarka pod i nad kulką wynosi ok. 1mm

Obrazek

Szlifujemy delikatnie część lewarka ponad miejscem mocowania kulki aby można ją było przenieść do góry

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przesuwamy ją na nowe miejsce, czyli 60mm od środka tulei

Obrazek

Po tych zabiegach mamy już gotowy, surowy nie pomalowany short-shifter do Mazdy MX3 :)

Obrazek

Tak wygląda z wszystkimi częściami …

Obrazek

…a tak gotowy do montażu

Obrazek


Wszystko składamy w odwrotnej kolejności nie zapominając o użyciu środka smarującego.

Na co musimy się przygotować:

-UWAGA!! Mechanizm lewarka w MX3 ma tendencję do wypadania z obudowy karoserii.Jeśli chcemy tego uniknąć to wskazane jest przy wyciąganiu sprężyny zabezpieczającej, podłożenie klocka (drewnianego lub gumowego) między rurą wydechu a dolną częścią lewarka celem zapobieżenia jego opadnięciu.

-Jeśli przeszlifujemy zbyt mocno i kulka jest luźna, będzie potrzebny delikatny spawik .

-Czas trwania operacji ok. 2 godzin
-Stopień trudności (0-10) 3

Co zyskujemy:

-Radość z jazdy oraz zazdrosne spojrzenia kolegów na spocie ;)

-Nasz portfel wciąż się uśmiecha bo nie żegna się z 200 złotymi :)

-Zaskoczenie : wchodzący bez problemu wsteczny z którym czasami były delikatne problemy :)




Jak zwykle jestem do dyspozycji wszystkich, którym przyjdzie do głowy samemu zabrać się to tego „arcytrudnego przedsięwzięcia”. A zapewniam, że warto !! :)


________________________________________________

<piwo> – podziekowanie ;)

PostNapisane: 22 kwi 2007, 17:37
przez radekkm
mX-MEN widze ze utrzymujesz wysoki poziom fotorelacji,ciekawy pomysl,gratulacje

PostNapisane: 22 kwi 2007, 18:32
przez Spawn
Jaka differencja seria to modu? 1cm? niejest to troche zamalo??
Ja w mojim GE mam differencje 3cm! Spawarka jest lepsza mozliwosc i cala procedura trwa 1godzine, pozatem roznica jest niesamowita!
Mam krotsze biegi od MX5 NA! :P

PostNapisane: 22 kwi 2007, 18:36
przez jacobs
zastanawiam się jak to działa... :P

PostNapisane: 22 kwi 2007, 18:57
przez Spawn
Easy!!
W GE lewarka troche inaczej wyglada, ale w sumie to samo!

Obrazek
Tan gdzie biala linia przeciac, metal 2-3cm (maximum przez Kat 3,5cm) wspawac, koniec!
Metal musi miec tom samom grubosc jak orginal!

Ta methoda funktionuje przy kazdej Mazdie poza Millenia!

PostNapisane: 22 kwi 2007, 20:21
przez letkoletki
Super robota :]

Miałem okazję sprawdzić działanie tej modyfikacji osobiście i działa exstra. Zmiana biegów jest bardzo krótka i szybka :D

Brawa dla Marcina :)

PostNapisane: 22 kwi 2007, 20:27
przez lukster
Spadłeś mi z nieba z tą relacją, SS chodzi mi po głowie od dawna, teraz wiem jakie to banalne. Dzięki wielkie wodzu <prosze>
W maju wjeżdżam na tydzień do warsztatu, kolejny punkt na liście prac do wykonania :D

PostNapisane: 23 kwi 2007, 09:01
przez mX-MEN
radekkm napisał(a):mX-MEN widze ze utrzymujesz wysoki poziom fotorelacji,ciekawy pomysl,gratulacje


Dzięki, jak już coś robię to staram sie aby inni mieli łatwiej :)

Spawn napisał(a):Jaka differencja seria to modu? 1cm? niejest to troche zamalo??
Ja w mojim GE mam differencje 3cm! Spawarka jest lepsza mozliwosc i cala procedura trwa 1godzine, pozatem roznica jest niesamowita!
Mam krotsze biegi od MX5 NA!


Różnica jest 15mm nie 10mm :) i jest wystarczająca w zupełności.Można oczywiście ciąć, spawać, rzeźbić.Jednak mój sposób jest napewno subtelniejszy, a pozatym przesuwając kulkę skróciłem jednocześnie długość dzwigni wystającej do wnetrza auta.Tak więc mamy dwie pieczenie na jednym ogniu, bez zbędnego spawania, cięcia, sztukowania i gwintowania :)
Dodatkową zaletą jest to że jak nam się nie będzie podobać, bądź skok bedzie za długi czy za krótki – to można bez żadnego problemu powrócić do serii lub poprawić :)

Skok masz z pewnosicią dużo krótszy niż w mx5, ponieważ z moim 15mm przesunięciem mam dokładnie taki sam skok jak w NA, co potwierdziliśmy na ostatnim spocie z Krzyśkiem 88ET :)

Spawn napisał(a):Metal musi miec tom samom grubosc jak orginal!


Półmilimetrowa różnica średnicy drążka w przekroju poprzecznym nie ma w praktyce żadnego znaczenia :)

PostNapisane: 23 kwi 2007, 14:42
przez Kryształ
świetna robota:) i ile siana w kieszeni zostało. gratulacje

PostNapisane: 23 kwi 2007, 14:50
przez jesus
dla mnie super ;D

PostNapisane: 23 kwi 2007, 15:30
przez Pit
Brawo brawo brawo :)

PostNapisane: 23 kwi 2007, 15:32
przez mbmaster
To i moze ja tak zrobie ;–)

PostNapisane: 23 kwi 2007, 16:01
przez Spawn
@mX-MEN
5mm racja niema roznicy!

Niestety twoja metoda niedziala przy kazdej Mazdie! W GE i DB tylko idzie z spawarkom!

PostNapisane: 23 kwi 2007, 22:23
przez mX-MEN
Spawn napisał(a):Niestety twoja metoda niedziala przy kazdej Mazdie! W GE i DB tylko idzie z spawarkom!


Spoko :) nie wiem w jakiej działa a w jakiej nie.Wiem natomiast, że działa w MX3 i tego właśnie dotyczy temat :) Każdy może sobie sprawdzić jaką budowę lewarka posiada i wybrać odpowiednią metodę ;)

PostNapisane: 23 kwi 2007, 23:10
przez Pit
Kurcze jak ja lubię ten nasz region :D

PostNapisane: 24 kwi 2007, 09:04
przez Fiveopac
Emiksmen, jestes geniuszem :D nie omieszkam przy najblizszym spotkaniu omacać twoj szortszifter :P super sprawa! Dzieki za kolejny wartosciowy temat!
PS.ale i tak msuze to napisac bo mnie Ravo zje :p
Poprawiłem Twój temat, następnym razem stosuj sie proszę do Regulaminu tego forum.
:P

PostNapisane: 27 kwi 2007, 22:58
przez Kondziorally
Wypas sprawa! Wczoraj działałem zgodnie z tą instrukcją i efekt jest niesamowity!

PostNapisane: 27 kwi 2007, 23:24
przez Fiveopac
Temat oczywiscie ląduje na honorym miejscu w dziale FAQ :) Good job!

PostNapisane: 28 kwi 2007, 16:38
przez Waluś
no to i Waluś zainspirowany powyższą relacją pokusił się o tjuning drążka <lol> co prawda troszkę wody upłynęło zanim udało mi się rozbić tą kuleczkę ponieważ w GD jest pod i nad nią większa średnica drążka i zanim na to wpadłem to trochę sie otłukłem <glupek2> ale efekt jest naprawdę piorunujący hehe i faktycznie nareszcie wsteczny wchodzi bez oporu :D
Efekt uboczny to niemożnośc ponownego założenia osłony pod spodem, ale komu ona potrzebana <lol>
Myślałem jeszcze o obcięciu lewarka bo jest jak w starze <lol> ale niestety jest dwu częściowy (drugi górny element to jakiś przegub – tłumik drgań) i usunięcie tego elementu dało by efekt że lewarek miałby kilka cm hahaha

PostNapisane: 28 kwi 2007, 21:40
przez Jacol
Ja już też od dzisiaj śmigam "krócej" Z mX-MENem działalismy przy moim autu, i kule przesunąłem o 2 cm... I działa jeszcze lepiej :) Super sprawa :P