Short shifter DIY.
Szukałem, szukałem, nic nie znalazłem więc piszę. Jeśli było to wymazać
Uwaga! Zaleca się ominąć nudny wstęp.
Od jakiegoś czasu mnie, Jacolowi i mojemu bratu chodził po głowie pomysł o kupnie i montażu pewnego elementu dla niektórych mało znaczącego, a dla innych sprawiającego wiele frajdy. Short-shifter ( o którym mowa ) niestety nie jest dostępny w naszym kraju do MX3 ani do Celci VI mojego brata, a kupno za granicą wiązało się na z kosztami ok. 200PLN za sztukę. Kwota za urządzenie o budowie zbliżonej do konstrukcji młotka, była dla mnie nie do przyjęcia. Postanowiłem więc zająć się tak seryjnym lewarkiem aby spełniał moje oczekiwania jako short-shifter.
Do rzeczy. Założeniem było przesunięcie w górę punktu dźwigni lewarka który osadzony jest na metalowej kulce w plastykowych siedziskach.
Krótka instrukcja jak wymontować interesująca nas część:
-odkręcamy gałkę zmiany biegów ( ory jest na gwincie )
-demontujemy konsolę lewarka wraz z mieszkiem ( kilka śrub i zaczepów )
-odkręcamy lewarek od spodu auta od cięgła skrzyni ( potrzebne tylko dwa klucze „12” )
-wyjmujemy sprężynę zabezpieczającą lewarka
-wyciągamy lewarek do środka auta
Tak wygląda wymontowany seryjny lewarek…
Odległość mierzona od początku kulki do środka tulei montażowej wynosi 45mm
Aby zapewnić sobie efekt s-s wystarczy przesunięcie kulki o 15mm w górę. Wcześniej tyle wynosiło przesunięcie w Celice brata więc uznałem, że i tu wystarczy.
Najpierw musimy zbić kulkę w kierunku dołu ponieważ różnica średnicy lewarka pod i nad kulką wynosi ok. 1mm
Szlifujemy delikatnie część lewarka ponad miejscem mocowania kulki aby można ją było przenieść do góry
Przesuwamy ją na nowe miejsce, czyli 60mm od środka tulei
Po tych zabiegach mamy już gotowy, surowy nie pomalowany short-shifter do Mazdy MX3
Tak wygląda z wszystkimi częściami …
…a tak gotowy do montażu
Wszystko składamy w odwrotnej kolejności nie zapominając o użyciu środka smarującego.
Na co musimy się przygotować:
-UWAGA!! Mechanizm lewarka w MX3 ma tendencję do wypadania z obudowy karoserii.Jeśli chcemy tego uniknąć to wskazane jest przy wyciąganiu sprężyny zabezpieczającej, podłożenie klocka (drewnianego lub gumowego) między rurą wydechu a dolną częścią lewarka celem zapobieżenia jego opadnięciu.
-Jeśli przeszlifujemy zbyt mocno i kulka jest luźna, będzie potrzebny delikatny spawik .
-Czas trwania operacji ok. 2 godzin
-Stopień trudności (0-10) 3
Co zyskujemy:
-Radość z jazdy oraz zazdrosne spojrzenia kolegów na spocie
-Nasz portfel wciąż się uśmiecha bo nie żegna się z 200 złotymi
-Zaskoczenie : wchodzący bez problemu wsteczny z którym czasami były delikatne problemy
Jak zwykle jestem do dyspozycji wszystkich, którym przyjdzie do głowy samemu zabrać się to tego „arcytrudnego przedsięwzięcia”. A zapewniam, że warto
________________________________________________
– podziekowanie
Uwaga! Zaleca się ominąć nudny wstęp.
Od jakiegoś czasu mnie, Jacolowi i mojemu bratu chodził po głowie pomysł o kupnie i montażu pewnego elementu dla niektórych mało znaczącego, a dla innych sprawiającego wiele frajdy. Short-shifter ( o którym mowa ) niestety nie jest dostępny w naszym kraju do MX3 ani do Celci VI mojego brata, a kupno za granicą wiązało się na z kosztami ok. 200PLN za sztukę. Kwota za urządzenie o budowie zbliżonej do konstrukcji młotka, była dla mnie nie do przyjęcia. Postanowiłem więc zająć się tak seryjnym lewarkiem aby spełniał moje oczekiwania jako short-shifter.
Do rzeczy. Założeniem było przesunięcie w górę punktu dźwigni lewarka który osadzony jest na metalowej kulce w plastykowych siedziskach.
Krótka instrukcja jak wymontować interesująca nas część:
-odkręcamy gałkę zmiany biegów ( ory jest na gwincie )
-demontujemy konsolę lewarka wraz z mieszkiem ( kilka śrub i zaczepów )
-odkręcamy lewarek od spodu auta od cięgła skrzyni ( potrzebne tylko dwa klucze „12” )
-wyjmujemy sprężynę zabezpieczającą lewarka
-wyciągamy lewarek do środka auta
Tak wygląda wymontowany seryjny lewarek…
Odległość mierzona od początku kulki do środka tulei montażowej wynosi 45mm
Aby zapewnić sobie efekt s-s wystarczy przesunięcie kulki o 15mm w górę. Wcześniej tyle wynosiło przesunięcie w Celice brata więc uznałem, że i tu wystarczy.
Najpierw musimy zbić kulkę w kierunku dołu ponieważ różnica średnicy lewarka pod i nad kulką wynosi ok. 1mm
Szlifujemy delikatnie część lewarka ponad miejscem mocowania kulki aby można ją było przenieść do góry
Przesuwamy ją na nowe miejsce, czyli 60mm od środka tulei
Po tych zabiegach mamy już gotowy, surowy nie pomalowany short-shifter do Mazdy MX3
Tak wygląda z wszystkimi częściami …
…a tak gotowy do montażu
Wszystko składamy w odwrotnej kolejności nie zapominając o użyciu środka smarującego.
Na co musimy się przygotować:
-UWAGA!! Mechanizm lewarka w MX3 ma tendencję do wypadania z obudowy karoserii.Jeśli chcemy tego uniknąć to wskazane jest przy wyciąganiu sprężyny zabezpieczającej, podłożenie klocka (drewnianego lub gumowego) między rurą wydechu a dolną częścią lewarka celem zapobieżenia jego opadnięciu.
-Jeśli przeszlifujemy zbyt mocno i kulka jest luźna, będzie potrzebny delikatny spawik .
-Czas trwania operacji ok. 2 godzin
-Stopień trudności (0-10) 3
Co zyskujemy:
-Radość z jazdy oraz zazdrosne spojrzenia kolegów na spocie
-Nasz portfel wciąż się uśmiecha bo nie żegna się z 200 złotymi
-Zaskoczenie : wchodzący bez problemu wsteczny z którym czasami były delikatne problemy
Jak zwykle jestem do dyspozycji wszystkich, którym przyjdzie do głowy samemu zabrać się to tego „arcytrudnego przedsięwzięcia”. A zapewniam, że warto
________________________________________________
– podziekowanie
Ostatnio edytowano 10 wrz 2010, 09:08 przez mX-MEN, łącznie edytowano 21 razy
- Od: 1 lis 2005, 13:02
- Posty: 1123
- Skąd: Koneck
- Auto: Xedos 6 KF '94 / B 1600 '83 / Vivaro 1,9DI '03 / Fazer1 '11 /
Jaka differencja seria to modu? 1cm? niejest to troche zamalo??
Ja w mojim GE mam differencje 3cm! Spawarka jest lepsza mozliwosc i cala procedura trwa 1godzine, pozatem roznica jest niesamowita!
Mam krotsze biegi od MX5 NA!
Ja w mojim GE mam differencje 3cm! Spawarka jest lepsza mozliwosc i cala procedura trwa 1godzine, pozatem roznica jest niesamowita!
Mam krotsze biegi od MX5 NA!
Edit by admin:
Podpis usunięty – nie spełniał wymogów opisanych w FAQ <--- F***k u B***h!
Podpis usunięty – nie spełniał wymogów opisanych w FAQ <--- F***k u B***h!
- Od: 29 kwi 2006, 19:02
- Posty: 115
- Skąd: Rohr im Kremstal/Austria
- Auto: '90 Mazda 626 4WD
Easy!!
W GE lewarka troche inaczej wyglada, ale w sumie to samo!
Tan gdzie biala linia przeciac, metal 2-3cm (maximum przez Kat 3,5cm) wspawac, koniec!
Metal musi miec tom samom grubosc jak orginal!
Ta methoda funktionuje przy kazdej Mazdie poza Millenia!
W GE lewarka troche inaczej wyglada, ale w sumie to samo!
Tan gdzie biala linia przeciac, metal 2-3cm (maximum przez Kat 3,5cm) wspawac, koniec!
Metal musi miec tom samom grubosc jak orginal!
Ta methoda funktionuje przy kazdej Mazdie poza Millenia!
Edit by admin:
Podpis usunięty – nie spełniał wymogów opisanych w FAQ <--- F***k u B***h!
Podpis usunięty – nie spełniał wymogów opisanych w FAQ <--- F***k u B***h!
- Od: 29 kwi 2006, 19:02
- Posty: 115
- Skąd: Rohr im Kremstal/Austria
- Auto: '90 Mazda 626 4WD
Super robota
Miałem okazję sprawdzić działanie tej modyfikacji osobiście i działa exstra. Zmiana biegów jest bardzo krótka i szybka
Brawa dla Marcina
Miałem okazję sprawdzić działanie tej modyfikacji osobiście i działa exstra. Zmiana biegów jest bardzo krótka i szybka
Brawa dla Marcina
Nie liczy się cel, liczy się podróż...
- Od: 4 mar 2006, 17:18
- Posty: 613
- Skąd: Bydgoszcz | Włocławek
Spadłeś mi z nieba z tą relacją, SS chodzi mi po głowie od dawna, teraz wiem jakie to banalne. Dzięki wielkie wodzu
W maju wjeżdżam na tydzień do warsztatu, kolejny punkt na liście prac do wykonania
W maju wjeżdżam na tydzień do warsztatu, kolejny punkt na liście prac do wykonania
'08-'11 Mazda Mx3 klze-T '94 370HP ET12,35@1,0bar
'11-'?? BMW e30 '90 m50b25 ???HP ET??,??@?,?bar :)
Boost is like a crack. Once you go up you won't wanna come down
'11-'?? BMW e30 '90 m50b25 ???HP ET??,??@?,?bar :)
Boost is like a crack. Once you go up you won't wanna come down
- Od: 28 wrz 2005, 07:23
- Posty: 1181
- Skąd: Muszaki, Wawa, Polska
- Auto: Mx3 k8
Mx3 klze
Mx3 klze turbo
E30 M50B25 '90 RIP
Afa Romeo 156 Sportwagon 1,9 jtd
Citroen C4 2.0HDI
radekkm napisał(a):mX-MEN widze ze utrzymujesz wysoki poziom fotorelacji,ciekawy pomysl,gratulacje
Dzięki, jak już coś robię to staram sie aby inni mieli łatwiej
Spawn napisał(a):Jaka differencja seria to modu? 1cm? niejest to troche zamalo??
Ja w mojim GE mam differencje 3cm! Spawarka jest lepsza mozliwosc i cala procedura trwa 1godzine, pozatem roznica jest niesamowita!
Mam krotsze biegi od MX5 NA!
Różnica jest 15mm nie 10mm i jest wystarczająca w zupełności.Można oczywiście ciąć, spawać, rzeźbić.Jednak mój sposób jest napewno subtelniejszy, a pozatym przesuwając kulkę skróciłem jednocześnie długość dzwigni wystającej do wnetrza auta.Tak więc mamy dwie pieczenie na jednym ogniu, bez zbędnego spawania, cięcia, sztukowania i gwintowania
Dodatkową zaletą jest to że jak nam się nie będzie podobać, bądź skok bedzie za długi czy za krótki – to można bez żadnego problemu powrócić do serii lub poprawić
Skok masz z pewnosicią dużo krótszy niż w mx5, ponieważ z moim 15mm przesunięciem mam dokładnie taki sam skok jak w NA, co potwierdziliśmy na ostatnim spocie z Krzyśkiem 88ET
Spawn napisał(a):Metal musi miec tom samom grubosc jak orginal!
Półmilimetrowa różnica średnicy drążka w przekroju poprzecznym nie ma w praktyce żadnego znaczenia
- Od: 1 lis 2005, 13:02
- Posty: 1123
- Skąd: Koneck
- Auto: Xedos 6 KF '94 / B 1600 '83 / Vivaro 1,9DI '03 / Fazer1 '11 /
Brawo brawo brawo
@mX-MEN
5mm racja niema roznicy!
Niestety twoja metoda niedziala przy kazdej Mazdie! W GE i DB tylko idzie z spawarkom!
5mm racja niema roznicy!
Niestety twoja metoda niedziala przy kazdej Mazdie! W GE i DB tylko idzie z spawarkom!
Edit by admin:
Podpis usunięty – nie spełniał wymogów opisanych w FAQ <--- F***k u B***h!
Podpis usunięty – nie spełniał wymogów opisanych w FAQ <--- F***k u B***h!
- Od: 29 kwi 2006, 19:02
- Posty: 115
- Skąd: Rohr im Kremstal/Austria
- Auto: '90 Mazda 626 4WD
Spawn napisał(a):Niestety twoja metoda niedziala przy kazdej Mazdie! W GE i DB tylko idzie z spawarkom!
Spoko nie wiem w jakiej działa a w jakiej nie.Wiem natomiast, że działa w MX3 i tego właśnie dotyczy temat Każdy może sobie sprawdzić jaką budowę lewarka posiada i wybrać odpowiednią metodę
- Od: 1 lis 2005, 13:02
- Posty: 1123
- Skąd: Koneck
- Auto: Xedos 6 KF '94 / B 1600 '83 / Vivaro 1,9DI '03 / Fazer1 '11 /
Kurcze jak ja lubię ten nasz region
Emiksmen, jestes geniuszem nie omieszkam przy najblizszym spotkaniu omacać twoj szortszifter super sprawa! Dzieki za kolejny wartosciowy temat!
PS.ale i tak msuze to napisac bo mnie Ravo zje :p
Poprawiłem Twój temat, następnym razem stosuj sie proszę do Regulaminu tego forum.
PS.ale i tak msuze to napisac bo mnie Ravo zje :p
Poprawiłem Twój temat, następnym razem stosuj sie proszę do Regulaminu tego forum.
Less roof, more fun
Wypas sprawa! Wczoraj działałem zgodnie z tą instrukcją i efekt jest niesamowity!
Moja Mazdzinka: http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=50993 Komentujcie
- Od: 4 mar 2007, 23:44
- Posty: 64
- Skąd: Nowy Wiśnicz
- Auto: Mazda MX-3 1.6 16V DOHC
no to i Waluś zainspirowany powyższą relacją pokusił się o tjuning drążka co prawda troszkę wody upłynęło zanim udało mi się rozbić tą kuleczkę ponieważ w GD jest pod i nad nią większa średnica drążka i zanim na to wpadłem to trochę sie otłukłem ale efekt jest naprawdę piorunujący hehe i faktycznie nareszcie wsteczny wchodzi bez oporu
Efekt uboczny to niemożnośc ponownego założenia osłony pod spodem, ale komu ona potrzebana
Myślałem jeszcze o obcięciu lewarka bo jest jak w starze ale niestety jest dwu częściowy (drugi górny element to jakiś przegub – tłumik drgań) i usunięcie tego elementu dało by efekt że lewarek miałby kilka cm
Efekt uboczny to niemożnośc ponownego założenia osłony pod spodem, ale komu ona potrzebana
Myślałem jeszcze o obcięciu lewarka bo jest jak w starze ale niestety jest dwu częściowy (drugi górny element to jakiś przegub – tłumik drgań) i usunięcie tego elementu dało by efekt że lewarek miałby kilka cm
Ja już też od dzisiaj śmigam "krócej" Z mX-MENem działalismy przy moim autu, i kule przesunąłem o 2 cm... I działa jeszcze lepiej Super sprawa
Mmm... Przy 3 tysiączkach brzmi jak 50Cent, wygląda jak Pussy Cat Dolls, a jeździ jak The Game na osiemnastu calach... with evil gas from the bottom of hell... buahahaha... n2o
Best ET 1/4: 14.8s (Czaplinek '12) Best RT: 0,123s (Czaplinek '12)
Moja Madzia ;)
Best ET 1/4: 14.8s (Czaplinek '12) Best RT: 0,123s (Czaplinek '12)
Moja Madzia ;)
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości
Moderator
Moderatorzy Tuning i modyfikacje