Short shifter DIY.

Postprzez mX-MEN » 22 kwi 2007, 15:23

Szukałem, szukałem, nic nie znalazłem więc piszę. Jeśli było to wymazać ;)

Uwaga! Zaleca się ominąć nudny wstęp.

Od jakiegoś czasu mnie, Jacolowi i mojemu bratu chodził po głowie pomysł o kupnie i montażu pewnego elementu dla niektórych mało znaczącego, a dla innych sprawiającego wiele frajdy. Short-shifter ( o którym mowa ) niestety nie jest dostępny w naszym kraju do MX3 ani do Celci VI mojego brata, a kupno za granicą wiązało się na z kosztami ok. 200PLN za sztukę. Kwota za urządzenie o budowie zbliżonej do konstrukcji młotka, była dla mnie nie do przyjęcia. Postanowiłem więc zająć się tak seryjnym lewarkiem aby spełniał moje oczekiwania jako short-shifter.

Do rzeczy. Założeniem było przesunięcie w górę punktu dźwigni lewarka który osadzony jest na metalowej kulce w plastykowych siedziskach.

Krótka instrukcja jak wymontować interesująca nas część:

-odkręcamy gałkę zmiany biegów ( ory jest na gwincie )
-demontujemy konsolę lewarka wraz z mieszkiem ( kilka śrub i zaczepów )
-odkręcamy lewarek od spodu auta od cięgła skrzyni ( potrzebne tylko dwa klucze „12” )
-wyjmujemy sprężynę zabezpieczającą lewarka
-wyciągamy lewarek do środka auta

Tak wygląda wymontowany seryjny lewarek…


Obrazek

Odległość mierzona od początku kulki do środka tulei montażowej wynosi 45mm

Obrazek

Aby zapewnić sobie efekt s-s wystarczy przesunięcie kulki o 15mm w górę. Wcześniej tyle wynosiło przesunięcie w Celice brata więc uznałem, że i tu wystarczy.

Najpierw musimy zbić kulkę w kierunku dołu ponieważ różnica średnicy lewarka pod i nad kulką wynosi ok. 1mm

Obrazek

Szlifujemy delikatnie część lewarka ponad miejscem mocowania kulki aby można ją było przenieść do góry

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przesuwamy ją na nowe miejsce, czyli 60mm od środka tulei

Obrazek

Po tych zabiegach mamy już gotowy, surowy nie pomalowany short-shifter do Mazdy MX3 :)

Obrazek

Tak wygląda z wszystkimi częściami …

Obrazek

…a tak gotowy do montażu

Obrazek


Wszystko składamy w odwrotnej kolejności nie zapominając o użyciu środka smarującego.

Na co musimy się przygotować:

-UWAGA!! Mechanizm lewarka w MX3 ma tendencję do wypadania z obudowy karoserii.Jeśli chcemy tego uniknąć to wskazane jest przy wyciąganiu sprężyny zabezpieczającej, podłożenie klocka (drewnianego lub gumowego) między rurą wydechu a dolną częścią lewarka celem zapobieżenia jego opadnięciu.

-Jeśli przeszlifujemy zbyt mocno i kulka jest luźna, będzie potrzebny delikatny spawik .

-Czas trwania operacji ok. 2 godzin
-Stopień trudności (0-10) 3

Co zyskujemy:

-Radość z jazdy oraz zazdrosne spojrzenia kolegów na spocie ;)

-Nasz portfel wciąż się uśmiecha bo nie żegna się z 200 złotymi :)

-Zaskoczenie : wchodzący bez problemu wsteczny z którym czasami były delikatne problemy :)




Jak zwykle jestem do dyspozycji wszystkich, którym przyjdzie do głowy samemu zabrać się to tego „arcytrudnego przedsięwzięcia”. A zapewniam, że warto !! :)


________________________________________________

<piwo> – podziekowanie ;)
Ostatnio edytowano 10 wrz 2010, 09:08 przez mX-MEN, łącznie edytowano 21 razy
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lis 2005, 13:02
Posty: 1123
Skąd: Koneck
Auto: Xedos 6 KF '94 / B 1600 '83 / Vivaro 1,9DI '03 / Fazer1 '11 /

Postprzez radekkm » 22 kwi 2007, 17:37

mX-MEN widze ze utrzymujesz wysoki poziom fotorelacji,ciekawy pomysl,gratulacje
Forumowicz
 
Od: 22 maja 2006, 23:35
Posty: 827
Skąd: UK
Auto: Jest

Postprzez Spawn » 22 kwi 2007, 18:32

Jaka differencja seria to modu? 1cm? niejest to troche zamalo??
Ja w mojim GE mam differencje 3cm! Spawarka jest lepsza mozliwosc i cala procedura trwa 1godzine, pozatem roznica jest niesamowita!
Mam krotsze biegi od MX5 NA! :P
Edit by admin:
Podpis usunięty – nie spełniał wymogów opisanych w FAQ <--- F***k u B***h!
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2006, 19:02
Posty: 115
Skąd: Rohr im Kremstal/Austria
Auto: '90 Mazda 626 4WD

Postprzez jacobs » 22 kwi 2007, 18:36

zastanawiam się jak to działa... :P
If you’re in control, you’re not going fast enough.
Forumowicz
 
Od: 20 lis 2005, 13:31
Posty: 3108 (6/27)
Skąd: WWA

Postprzez Spawn » 22 kwi 2007, 18:57

Easy!!
W GE lewarka troche inaczej wyglada, ale w sumie to samo!

Obrazek
Tan gdzie biala linia przeciac, metal 2-3cm (maximum przez Kat 3,5cm) wspawac, koniec!
Metal musi miec tom samom grubosc jak orginal!

Ta methoda funktionuje przy kazdej Mazdie poza Millenia!
Edit by admin:
Podpis usunięty – nie spełniał wymogów opisanych w FAQ <--- F***k u B***h!
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2006, 19:02
Posty: 115
Skąd: Rohr im Kremstal/Austria
Auto: '90 Mazda 626 4WD

Postprzez letkoletki » 22 kwi 2007, 20:21

Super robota :]

Miałem okazję sprawdzić działanie tej modyfikacji osobiście i działa exstra. Zmiana biegów jest bardzo krótka i szybka :D

Brawa dla Marcina :)
Nie liczy się cel, liczy się podróż...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2006, 17:18
Posty: 613
Skąd: Bydgoszcz | Włocławek

Postprzez lukster » 22 kwi 2007, 20:27

Spadłeś mi z nieba z tą relacją, SS chodzi mi po głowie od dawna, teraz wiem jakie to banalne. Dzięki wielkie wodzu <prosze>
W maju wjeżdżam na tydzień do warsztatu, kolejny punkt na liście prac do wykonania :D
'08-'11 Mazda Mx3 klze-T '94 370HP ET12,35@1,0bar
'11-'?? BMW e30 '90 m50b25 ???HP ET??,??@?,?bar :)
Boost is like a crack. Once you go up you won't wanna come down
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 wrz 2005, 07:23
Posty: 1181
Skąd: Muszaki, Wawa, Polska
Auto: Mx3 k8
Mx3 klze
Mx3 klze turbo
E30 M50B25 '90 RIP
Afa Romeo 156 Sportwagon 1,9 jtd
Citroen C4 2.0HDI

Postprzez mX-MEN » 23 kwi 2007, 09:01

radekkm napisał(a):mX-MEN widze ze utrzymujesz wysoki poziom fotorelacji,ciekawy pomysl,gratulacje


Dzięki, jak już coś robię to staram sie aby inni mieli łatwiej :)

Spawn napisał(a):Jaka differencja seria to modu? 1cm? niejest to troche zamalo??
Ja w mojim GE mam differencje 3cm! Spawarka jest lepsza mozliwosc i cala procedura trwa 1godzine, pozatem roznica jest niesamowita!
Mam krotsze biegi od MX5 NA!


Różnica jest 15mm nie 10mm :) i jest wystarczająca w zupełności.Można oczywiście ciąć, spawać, rzeźbić.Jednak mój sposób jest napewno subtelniejszy, a pozatym przesuwając kulkę skróciłem jednocześnie długość dzwigni wystającej do wnetrza auta.Tak więc mamy dwie pieczenie na jednym ogniu, bez zbędnego spawania, cięcia, sztukowania i gwintowania :)
Dodatkową zaletą jest to że jak nam się nie będzie podobać, bądź skok bedzie za długi czy za krótki – to można bez żadnego problemu powrócić do serii lub poprawić :)

Skok masz z pewnosicią dużo krótszy niż w mx5, ponieważ z moim 15mm przesunięciem mam dokładnie taki sam skok jak w NA, co potwierdziliśmy na ostatnim spocie z Krzyśkiem 88ET :)

Spawn napisał(a):Metal musi miec tom samom grubosc jak orginal!


Półmilimetrowa różnica średnicy drążka w przekroju poprzecznym nie ma w praktyce żadnego znaczenia :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lis 2005, 13:02
Posty: 1123
Skąd: Koneck
Auto: Xedos 6 KF '94 / B 1600 '83 / Vivaro 1,9DI '03 / Fazer1 '11 /

Postprzez Kryształ » 23 kwi 2007, 14:42

świetna robota:) i ile siana w kieszeni zostało. gratulacje
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 gru 2006, 20:01
Posty: 201
Skąd: Świdnica
Auto: WRX my05

Postprzez jesus » 23 kwi 2007, 14:50

dla mnie super ;D
pozdrawiam
My cars are able to eat my soul & money in seconds.

Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 maja 2004, 13:40
Posty: 252 (0/1)
Skąd: Toruń
Auto: 2xRX-7 FD3S 1.3
RX-8
MX-6

Postprzez Pit » 23 kwi 2007, 15:30

Brawo brawo brawo :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 lut 2005, 06:56
Posty: 6414 (0/3)
Skąd: Suburbia
Auto: FD3S

Postprzez mbmaster » 23 kwi 2007, 15:32

To i moze ja tak zrobie ;–)
Zoom zoom Zoom
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 sie 2004, 23:26
Posty: 1101 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda RX-8

Postprzez Spawn » 23 kwi 2007, 16:01

@mX-MEN
5mm racja niema roznicy!

Niestety twoja metoda niedziala przy kazdej Mazdie! W GE i DB tylko idzie z spawarkom!
Edit by admin:
Podpis usunięty – nie spełniał wymogów opisanych w FAQ <--- F***k u B***h!
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2006, 19:02
Posty: 115
Skąd: Rohr im Kremstal/Austria
Auto: '90 Mazda 626 4WD

Postprzez mX-MEN » 23 kwi 2007, 22:23

Spawn napisał(a):Niestety twoja metoda niedziala przy kazdej Mazdie! W GE i DB tylko idzie z spawarkom!


Spoko :) nie wiem w jakiej działa a w jakiej nie.Wiem natomiast, że działa w MX3 i tego właśnie dotyczy temat :) Każdy może sobie sprawdzić jaką budowę lewarka posiada i wybrać odpowiednią metodę ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lis 2005, 13:02
Posty: 1123
Skąd: Koneck
Auto: Xedos 6 KF '94 / B 1600 '83 / Vivaro 1,9DI '03 / Fazer1 '11 /

Postprzez Pit » 23 kwi 2007, 23:10

Kurcze jak ja lubię ten nasz region :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 lut 2005, 06:56
Posty: 6414 (0/3)
Skąd: Suburbia
Auto: FD3S

Postprzez Fiveopac » 24 kwi 2007, 09:04

Emiksmen, jestes geniuszem :D nie omieszkam przy najblizszym spotkaniu omacać twoj szortszifter :P super sprawa! Dzieki za kolejny wartosciowy temat!
PS.ale i tak msuze to napisac bo mnie Ravo zje :p
Poprawiłem Twój temat, następnym razem stosuj sie proszę do Regulaminu tego forum.
:P
Less roof, more fun
Obrazek
Forumowicz
CUP 2017 miejsce 3
CUP 2018 miejsce 3
 
Od: 25 kwi 2005, 20:07
Posty: 4294 (8/31)
Skąd: Bydgoszcz
Auto: MX5 NC 2.5T
RX8 R3

Postprzez Kondziorally » 27 kwi 2007, 22:58

Wypas sprawa! Wczoraj działałem zgodnie z tą instrukcją i efekt jest niesamowity!
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2007, 23:44
Posty: 64
Skąd: Nowy Wiśnicz
Auto: Mazda MX-3 1.6 16V DOHC

Postprzez Fiveopac » 27 kwi 2007, 23:24

Temat oczywiscie ląduje na honorym miejscu w dziale FAQ :) Good job!
Less roof, more fun
Obrazek
Forumowicz
CUP 2017 miejsce 3
CUP 2018 miejsce 3
 
Od: 25 kwi 2005, 20:07
Posty: 4294 (8/31)
Skąd: Bydgoszcz
Auto: MX5 NC 2.5T
RX8 R3

Postprzez Waluś » 28 kwi 2007, 16:38

no to i Waluś zainspirowany powyższą relacją pokusił się o tjuning drążka <lol> co prawda troszkę wody upłynęło zanim udało mi się rozbić tą kuleczkę ponieważ w GD jest pod i nad nią większa średnica drążka i zanim na to wpadłem to trochę sie otłukłem <glupek2> ale efekt jest naprawdę piorunujący hehe i faktycznie nareszcie wsteczny wchodzi bez oporu :D
Efekt uboczny to niemożnośc ponownego założenia osłony pod spodem, ale komu ona potrzebana <lol>
Myślałem jeszcze o obcięciu lewarka bo jest jak w starze <lol> ale niestety jest dwu częściowy (drugi górny element to jakiś przegub – tłumik drgań) i usunięcie tego elementu dało by efekt że lewarek miałby kilka cm hahaha
Fotorelacje z napraw 626 GD
Gdzie zaczyna się pasja, tam kończy się ekonomia...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lis 2003, 20:48
Posty: 5112 (0/4)
Skąd: Włodawa
Auto: GJ SH01, a rekreacyjnie niebieskie 1300 ccm na dwóch kołach

Postprzez Jacol » 28 kwi 2007, 21:40

Ja już też od dzisiaj śmigam "krócej" Z mX-MENem działalismy przy moim autu, i kule przesunąłem o 2 cm... I działa jeszcze lepiej :) Super sprawa :P
Mmm... Przy 3 tysiączkach brzmi jak 50Cent, wygląda jak Pussy Cat Dolls, a jeździ jak The Game na osiemnastu calach... with evil gas from the bottom of hell... buahahaha... n2o
Best ET 1/4: 14.8s (Czaplinek '12) Best RT: 0,123s (Czaplinek '12)

Moja Madzia ;)
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2006, 14:05
Posty: 3458 (1/2)
Skąd: Włocławek, Lubień Kujawski
Auto: MX-3 '91 KL-ZEn
M6 '04 L3

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości

Moderator

Moderatorzy Tuning i modyfikacje