Strona 1 z 1

Strojenie auta......zależności AFR i EGT

PostNapisane: 13 cze 2012, 13:21
przez mlody1921
Witam rozmowa na ten temat toczyła sie w projektach wieć prosze pisać swoje doświadczenia tu :)

Rozpoczne może od strojenia jak powinien idealnie przebiegac AFR w aucie uturbionym

przebieg czyli od 1000 obr do 7000 i pod danym obciażeniem macie może jakies screeny

jak sie ma przydatność EGT podczas strojenia czy sonda szerokopasmowa wystarczy ?

PostNapisane: 13 cze 2012, 13:46
przez check.
mlody1921 napisał(a):jak sie ma przydatność EGT podczas strojenia czy sonda szerokopasmowa wystarczy ?

wskaźnik EGT podczas strojenia obowiązkowy, sonda szerokopasmowa nie wystarczy bo AFR może być całkiem ok przy czym EGT niebezpiecznie wysokie. Oczywiście jeśli mowa o silniku doładowanym bo w wolnossaku EGT jest zbędne.
Co do tego na jaki AFR stroić to raczej nie ma konkretnej odpowiedzi bo różne samochody/silniki inaczej reagują.. jedne lubią jak jest więcej paliwa a inne jak trochę mniej. Jak ma wyglądać AFR w danym zakresie obrotów np. 1000rpm – 7000rpm to już zależy od konkretnego setupu silnika/ turbiny itp. Ale na doładowaniu raczej nie bardziej ubogo jak AFR 12. Zawsze lepiej trochę bardziej bogato mieszankę zrobić niż za ubogą :)

Re: Strojenie auta......zależności AFR i EGT

PostNapisane: 13 cze 2012, 16:31
przez mlody1921
No więc będe musiał zakupić wskaźnik EGT bo to tym bardziej nie auto z turbo tylko uturbione gdzie tłoki nie sa aż tak mocne, a mieliście jakies przygody termoparami kpl. wskaźników bede miał z D1 Spec a to dość nowe u nas i niewiem jak z zywotnościa ich

Re: Strojenie auta......zależności AFR i EGT

PostNapisane: 13 cze 2012, 21:45
przez mlody1921
A jaki ma wpływ średnica DP na EGT ??

PostNapisane: 13 cze 2012, 23:08
przez onyx
mlody1921 napisał(a):A jaki ma wpływ średnica DP na EGT ??


U mnie 3" DP w stosunku do serii (zwężenie na 2") pozwolił obniżyć EGT przy WOT o ok. 50 stopni.

Re: Strojenie auta......zależności AFR i EGT

PostNapisane: 14 cze 2012, 18:29
przez Neonixos666
zimniejsze powietrze to chyba też mniejsze EGT

PostNapisane: 16 cze 2012, 10:38
przez onyx
Neonixos666 napisał(a):zimniejsze powietrze to chyba też mniejsze EGT


Nie zauważyłem różnicy, przy zimnym dolocie i normalnym. Może gdyby zastosować natrysk wody to wtedy by było widać jaki to ma wpływ. Więc ani nie potwierdzę ani nie zaprzeczę.

PostNapisane: 18 cze 2012, 08:37
przez ravo
Neonixos666 napisał(a):zimniejsze powietrze to chyba też mniejsze EGT

może powiem coś mało popularnego :P ale zimniejsze powietrze to więcej tlenu, przez co może pikować doładowanie a skutkować to większym EGT :) więc jest na odwrót, mówię tu o doładowanym aucie które nie jest sterowane mechanicznie.

Re: Strojenie auta......zależności AFR i EGT

PostNapisane: 18 cze 2012, 09:24
przez piwo
no chyba ze piki doladowqania sa uwzglednione w mapach i dla wyzszego cisnienia jest doelwane wiecej paliwa. wtedy nie ma prawa sie nic dziac.
co do termopary.
mi utopily sie przewody wychodzace z termopary, ktore byly osloniete taka sprezynka. jak czujnik mial te 900stopni to sprezynka pewnie podobnie i nie widze mozliwosci by przewod w oslonie pcw (a taka dostalem w komplecie z czujnikiem auto gauge) sie nie utopil. jak czujnik egt to najlepiej z przewodami w oplocie papierowym lub silikonowym chociaz.

PostNapisane: 18 cze 2012, 16:04
przez Neonixos666
Neonixos666 napisał(a):zimniejsze powietrze to chyba też mniejsze EGT


sorry chłopaki za wprowadzenie w błąd to w dieslach jest na odwrót :P

PostNapisane: 18 cze 2012, 21:23
przez Soules
witam, ostatnimi czasy zaczalem sie troche interesowac tematem strojenia lecz zaznaczam ze nadal jestem kompletnym laikiem i pewnie jeszcze duzo wody w wisle uplynie zanim bede mogl zabierac glos w tych kwestiach wiec jezeli gadam glupoty to mnie poprawcie :)
moje pytanie jest takie: Czy jest mozliwe obliczenie EGT przy danym AFR za pomocą jakiegoś kalkulatora,tabelki, itp. ...? Czy trzeba to robić na konkretnym,danym silniku posiadając oba wskaźniki?
edytujac posta:jezeli nie ma czegos takiego jak tabelka czy kalkulator i robi sie to na konkretnym silniku to musze mieć poprostu wskaźnik i termoparę w kolektorze a do odczytu AFR musze mieć sondę szerokopasmową?

Re: Strojenie auta......zależności AFR i EGT

PostNapisane: 18 cze 2012, 23:08
przez check.
Nie ma czegoś takiego jak obliczanie EGT na podstawie AFR, tak do odczytu EGT potrzebny jest wskaźnik i termopara, a do AFR sonda szerokopasmowa. :)

PostNapisane: 19 cze 2012, 07:14
przez ravo
tak jest :) musisz mięć szerokopasmową i EGT, pamiętaj jeśli chcesz to mięć na dłużej a nie tylko na strojenie zainwestuj w coś lepszego.

Choć to już kwestia gustu bo za strojenie zapłacisz 1500-2000 w porządnym miejscu a tylko kosztują wskaźniki.

Re: Strojenie auta......zależności AFR i EGT

PostNapisane: 19 cze 2012, 13:41
przez mlody1921
Panowie jak sprawdzić czy wtryski sie otwierają ?? ściagam wtyczke od listwy i co na jednym mam plus a reszta to minusy ?? i co w czasie kręcenia mam mieć jakieś wartości w Voltach ??

a jak spradzić czy komp steruje wtryskami ?? tak samo tylko że przy kompie ?

PostNapisane: 19 cze 2012, 17:43
przez Soules
nie chcialbym cie bron boze w blad wprowadzic bo dopiero zaczynam lizac wiedze z zakresu elektroniki samochodowej, mowie o elektronice bo moim naprawde skromnym zdaniem to raczej na 80% jej wina 1-sze co musialbys sprawdzic to czy wogole z kompa wychodzi sygnal na wtryski,
mlody1921 napisał(a):a jak spradzić czy komp steruje wtryskami tak samo tylko że przy kompie ?

wypnij wtyczkę z kablami z komputera i w otwory odpowiedzialne za wtryskiwacze daj napięcie, jezeli "klikaja" tzn. ze sa ok, wtedy przydalo by sie sprawdzic skrzynki z bezpiecznikami, to to co mi przychodzi do glowy 1-sze
jezeli cos pomylilem to prosze tezsze glowy o poprawienie mnie :)
powodzenia
edytujac posta: pewnie i tak moderator wywali to do innego tematu bo tu o czym innym sie pisze :P

Re: Strojenie auta......zależności AFR i EGT

PostNapisane: 20 cze 2012, 10:21
przez Quaki
Co do wtrysków to na jednym pinie masz stały plus a na drugim masz sterowanie i teraz w zależności od typu wtrysku masz rożne sygnały ale ogólnie sterowanie odbywa się właśnie przez minus najczęściej jakiś rodzaj PWM (najłatwiejszy sposób sprawdzenia wziąć miernik z pomiarem częstotliwości i najlepiej wypełniania sygnału czyli PWM i sprawdzić co się dzieje na wtyczce )
Co do strojenia najlepszy zestaw to szerokopasmowa sonda + zew czujnik stuku (niestety dość drogie ustrojstwo) co do EGT to jest bardzo przydatny pomiar ale ma jedna zasadnicza wadę, jeśli robisz jeden pomiar dla powiedzmy 4 cylindrów to jest to tak trochę wróżenie z fusów z prostej przyczyny pomiar jest uśredniany wiec jeśli masz normalna temperaturę rzędu 900 stopni a na jednym cylindrze masz powiedzmy 1100 stopni czyli właśnie sobie płynie tłok to zegar pokaże ci ledwo 950 co jeszcze jest dopuszczalna wartością.
Jak dla mnie pomiary EGT wyglądają tak:
-pomiar na jednym cylindrze "najgorętszym" najgłupsza metoda jak coś "kleknie" na innym cylindrze niż mierzony to masz pozmiatane
-pomiar zbiorczy ze wszystkich cylindrów nie najlepszy z uwagi na wspomniane uśrednianie wyników ale zawsze jakiś jest i wg mnie jest lepszy niż pomiar na jednym cylindrze.
-pomiar oddzielny dla każdego cylindra zdecydowanie najlepsze rozwiązanie
Także jeśli pomiar EGT ma mieć sens to powinien się odbywać na każdym cylindrze (oczywiście w zależności od tego jaki masz kolektor, jeśli masz "skrzynkę" to i tak ci to nic nie da bo i tak spaliny się mieszają i temperatura będzie uśredniania ale jeśli masz oddzielne runnery do każdego cylindra to jak najbardziej)

Pozdrawiam

Re: Strojenie auta......zależności AFR i EGT

PostNapisane: 20 cze 2012, 10:34
przez mlody1921
Problem rozwiązany auto pali od szczała wstyd sie przyznać jaka była przyczyna:D

niewiedziałem że ja odepne Ecu od LPG które jeszcze wrazie W zostawiłem w aucie (wiazke) to nie ma obwodu na wtryski po zapięciu Ecu auto pali od szczała :)

w K-serii termopare założe zaraz za kolektorem tym od grodzi zawsze to jakiś pomiar będzie

PostNapisane: 20 cze 2012, 10:36
przez onyx
mlody1921 napisał(a):Panowie jak sprawdzić czy wtryski sie otwierają ?? ściagam wtyczke od listwy i co na jednym mam plus a reszta to minusy ?? i co w czasie kręcenia mam mieć jakieś wartości w Voltach ??

a jak spradzić czy komp steruje wtryskami ?? tak samo tylko że przy kompie ?


Chyba tematy pomyliłeś :P

Daj zasilanie na wtryskiwacz bezpośrednio z aku powinien klikać. Jeżeli masz je jeszcze na silniku w listwie to możesz podczas pracy na biegu kolejno odłączać i podłączać. Po obr i pracy silnika od razu się zorientujesz czy wtryski pracują czy tez nie.


mlody1921 napisał(a):Problem rozwiązany auto pali od szczała wstyd sie przyznać jaka była przyczyna:D

niewiedziałem że ja odepne Ecu od LPG które jeszcze wrazie W zostawiłem w aucie (wiazke) to nie ma obwodu na wtryski po zapięciu Ecu auto pali od szczała :)

w K-serii termopare założe zaraz za kolektorem tym od grodzi zawsze to jakiś pomiar będzie


Sonda EGT powinna być jak najbliżej głowicy – im dalej tym chłodniej. Niektórzy stosują nawet dodatkowe flansze pomiędzy kolektor a głowicę i tam umieszczają sondy.

Re: Strojenie auta......zależności AFR i EGT

PostNapisane: 20 cze 2012, 11:23
przez Quaki
onyx dokładnie tak jak piszesz a wygląda to mniej więcej tak
Obrazek
Pozdrawiam
ps. oczywiście jeśli nie ma za bardzo miejsca żeby przesunąć kolektor to można wspawać w runnery grubsza blachę żeby zrobić gwint :)