Strona 1 z 3

Strojenie silnika DiTD

PostNapisane: 12 sty 2012, 21:10
przez Neonixos666
Zainspirowany wszechobecnym szyderstwem z ,,opornikotuningu" :D zacząłem zgłębiać mechanizm sterowania pompy w DiTD. Ogólnie za podanie paliwa w odpowiednim czasie i ilości odpowiedzialne są dwa zawory na pompie jeden steruje dawką a drugi wyprzedzeniem i opóźnieniem wtrysku. Oporniki podłączane są do tego pierwszego zaworu co skutkuje wydłużeniem czasu wtrysku czyli zwiększa się dawka. No ale żeby nie było drutu pod maską mam pytanie do was kumatych ludzi czy możliwe jest sterowanie sygnałem który wygląda tak
sygnał.png
Jest to sygnał pojedynczego wtrysku.

jakimś urządzeniem aby można było go wydłużyć o jakąś wartość odpowiednią oczywiście do ilości powietrza w danym momencie żeby nie było czarno za mną a przyrost mocy był odpowiedni dla danych obrotów. Jeśli z głupiego opornika przybyło 35KM to myślę że jeśli wartości były by odpowiednio dobrane to można było by jeszcze więcej wyskubać. Ciśnienie jest podniesione tak że powietrza nie powinno zabraknąć. Liczę na waszą pomoc bo jeśli uda mi się z SPV to i TCV da się tak sterować no i oczywiście doładowanie zamiast podkładek i kombinacji.

Re: Strojenie silnika DiTD

PostNapisane: 12 sty 2012, 22:05
przez Irek.k
:)
O tym samym myślałem, tylko nie mam czasu i warunków żeby się za to zabrać.
Miałem w planie podejrzeć komunikację komputera ze sterownikiem pompy.
Jeżeli jest tam sygnał taki jak podałeś, to by trzeba podłączyć się z układem na mikroprocesorze który by przedłużał czas tego impulsu. W takim układzie (odpowiednim programie) można by sterować "doładowaniem" w zależności od obrotów, a nawet w zależności od położenia pedału gazu.

Krótko mówiąc, zrobić własnego boxa ;)

Re: Strojenie silnika DiTD

PostNapisane: 13 sty 2012, 00:12
przez Neonixos666
Poczytałem sobie trochę o Ecumasterze i jego funkcjach. Z opisu wywnioskowałem że ma on możliwość modyfikacji pojedynczych sygnałów jednak za mało wiem żeby jednoznacznie stwierdzić czy się do tego nada.

Re: Strojenie silnika DiTD

PostNapisane: 13 sty 2012, 20:44
przez Irek.k
Żeby cokolwiek robić trzeba mieć pewność co do komunikacji komputera ze sterownikiem pompy. Na którym kablu i jakie sygnały są przesyłane. Bez tego, to można zaszkodzić zamiast coś poprawić.
Może sprzedawcy tego "ustrojstwa" wiedzą jak i gdzie to podłączyć przy DiTD.

Re: Strojenie silnika DiTD

PostNapisane: 13 sty 2012, 20:53
przez Neonixos666
Tak na prawdę to trzeba zmodyfikować sygnał idący od PCM do IDM i już doszedłem po wykresach jaki to pin na ecu i gdzie on jest. Jedyną kwestią do rozwiązania jest to czym i jak to zmodyfikować bo już wiem gdzie się wpiąć.

Wątpię żeby sprzedawcy nawet wiedzieli że jest taki silnik, co innego B16 czy SR20 :P

Re: Strojenie silnika DiTD

PostNapisane: 13 sty 2012, 22:44
przez Irek.k
Prosty schemat na przedłużenie impulsu http://imageshack.us/photo/my-images/54 ... anu36.png/
Ale w ciemno (bez pomiarów) nie podpiął bym czegoś takiego ;)

Re: Strojenie silnika DiTD

PostNapisane: 13 sty 2012, 23:18
przez Neonixos666
teraz tak sobie myślę czy sygnał ma być przedłużony o stały czas dla wszystkich obrotów czy uzależnić to od ciśnienia doładowania i żeby czas wydłużał się względem niego i w sumie to by miało sens bo więcej powietrza to więcej paliwa musi być.

Re: Strojenie silnika DiTD

PostNapisane: 13 sty 2012, 23:30
przez Irek.k
Długość impulsu w zależności od ciśnienia doładowania reguluje komputer, przy tak prostym układzie dodajemy po równej części paliwa do tej już zmienianej przez komputer.
Gdybyśmy chcieli "poprawić" komputer i np. więcej dodać na wolnych obrotach lub przy mniejszym ciśnieniu doładowania (bo tam jest bardziej mułowaty) to już trzeba "zagnać do pracy" mikroprocesor.

PostNapisane: 14 sty 2012, 00:07
przez Neonixos666
Irek.k napisał(a):Długość impulsu w zależności od ciśnienia doładowania reguluje komputer, przy tak prostym układzie dodajemy po równej części paliwa do tej już zmienianej przez komputer.


ooo to by było prostsze w wykonaniu i masz całkowita rację komp sam to wydłuża zwiększając dawkę tylko że on zawsze daje mniej niż czujniki mu o tym mówią a my dali byśmy coś od siebie :D

tylko co gdy puścimy gaz, tak duża dawka nie jest potrzebna i efekt jak na oporniku że wolniej schodzi z obrotów.

Re: Strojenie silnika DiTD

PostNapisane: 14 sty 2012, 12:17
przez Irek.k
No to by trzeba podłączyć się pod czujnik pedały gazu http://imageshack.us/photo/my-images/83 ... anu37.png/
Na wykresie widać moment przełączenia.

Re: Strojenie silnika DiTD

PostNapisane: 14 sty 2012, 12:45
przez Neonixos666
ale czujnik położenia pedału gazu nie pracuje w trybie on/off tylko zmienia się napięcie na wyjściu z niego.

Re: Strojenie silnika DiTD

PostNapisane: 14 sty 2012, 19:53
przez Irek.k
Z tego co słyszałem o są dwa. Jeden on/off, drugi to potencjometr który podaje napięcie zależne od położenia pedału.

Re: Strojenie silnika DiTD

PostNapisane: 15 sty 2012, 13:46
przez Neonixos666
Może ty coś z tego zrozumiesz :P
pedał.png

Re: Strojenie silnika DiTD

PostNapisane: 15 sty 2012, 20:01
przez Irek.k
Jedyne co na tym obrazku widzę.
Po lewej prawdopodobnie potencjometr pedału gazy ( wnioskując z nazwy obrazka ;) ).
Górny kabel (VREF) to napięcie odniesienia, dokładnie ustalone i utrzymywane napięcie do którego porównywane jest napięcie na wyjściu czujnika.
Środkowy kabel wyjście z czujnika, tak wnioskuję z powodu wzmacniacza (pomiaroweg?) po prawej stronie.
Dolny nie mam pojęcia, w rysunku wynika że nie jest to masa bo do masy podłączony jest przez kondensator.

Przy okazji, na tym zdjęciu widać dwa czujniki o których pisałem wcześniej. http://leonsc.ehost.pl/2010.06.29/MAZDA ... 39zl/3.jpg

PostNapisane: 16 sty 2012, 00:29
przez Neonixos666
Irek.k napisał(a):Przy okazji, na tym zdjęciu widać dwa czujniki o których pisałem wcześniej. http://leonsc.ehost.pl/2010.06.29/MAZDA ... 39zl/3.jpg


no tu widać wyraźnie że jest takie coś.

Podsumujmy:
wiemy gdzie się wpiąć
sterowanie on/off pedałem gazu
jest schemat urządzenia

pozostaje tylko wykonać takie cudo i przetestować na podobnym impulsie o podobnej częstotliwości i sprawdzić czy urządzenie dobrze zmienia sygnał bez zwłoki. Jeśli wszystko będzie ok trzeba będzie dopasować optymalnie wydłużenie sygnału o bezpieczną wartość i zrobić próby drogowe.

Martwi mnie to ON/off pedałem gazy, może być tak że po dodaniu gazu będzie szarpnięcie bo dawka się raptownie zwiększy

Re: Strojenie silnika DiTD

PostNapisane: 16 sty 2012, 00:53
przez Irek.k
przetestować na podobnym impulsie o podobnej częstotliwości
Do tego właśnie przydały by się pomiary, żeby było wiadomo z jakimi impulsami mamy do czynienia. Dopiero wtedy można z grubsza ustalić o ile ma być taki impuls wydłużony, dokładne strojenie już by się zrobiło potencjometrem podczas prób drogowych.
Martwi mnie to ON/off pedałem gazy, może być tak że po dodaniu gazu będzie szarpnięcie bo dawka się raptownie zwiększy
Nie wiem czy zwiększenie dawki było by takie duże. Komputer też zwiększa dawkę gdy wciśniemy mocniej pedał gazu, a szarpnięcia nie czuć.

PostNapisane: 16 sty 2012, 01:00
przez Neonixos666
Irek.k napisał(a):Nie wiem czy zwiększenie dawki było by takie duże. Komputer też zwiększa dawkę gdy wciśniemy mocniej pedał gazu, a szarpnięcia nie czuć.


tylko że on robi to stopniowo i gładko a tu było by raptownie, wiem jak jest przy opornikach, gdy je włączę jest lekkie szarpnięcie oraz przy dodawaniu gazu też bywa tylko że tam nie wiadomo jaka dawka jest.

Ale już sporo mamy. Tylko kto wykona takie urządzenie, dobrze by było najpierw odczytać jaki jest sygnał bez podpięcia wyjścia z urządzenia i zobaczyć jak zmienia sygnał tylko jak to odczytywać bo raczej nie zwykłym miernikiem.

Re: Strojenie silnika DiTD

PostNapisane: 16 sty 2012, 09:14
przez Irek.k
tylko jak to odczytywać bo raczej nie zwykłym miernikiem
Do tego już by trzeba mieć oscyloskop z 2 kanałami, żeby na bieżąco móc porównywać oba sygnały.

Re: Strojenie silnika DiTD

PostNapisane: 16 sty 2012, 19:00
przez Neonixos666
takie coś może być?
http://allegro.pl/oscyloskop-generator- ... 13091.html

czyli najpierw trzeba odczytać ten sygnał zobaczyć jaką ma charakterystykę, jak się zmienia wraz z obciążeniem i obrotami a potem dostosować urządzenie tak aby można było je już w próbach drogowych ustawić optymalnie na radość z jazdy :D. Jak się uda z SPV to na pewno z TCV też a to oznacza że będzie ładnie to śmigać :D

Re: Strojenie silnika DiTD

PostNapisane: 16 sty 2012, 20:15
przez Irek.k
To co podałeś, może da radę, nie wiem. Na tych słabej jakości zrzutach ekranu nie widzę czy jest tam możliwość dokładnego pomiaru długości impulsu. Generalnie to pomiary są robione przez kartę dźwiękową komputera, to chyba na dokładność pomiaru nie ma co zbytnio liczyć.
Ale czy dokładność mikrosekund będzie potrzeba? ;)
Jako generator impulsów do testowania "urządzenia" powinno wystarczyć.


Trzeba tu zwabić jakiegoś elektronika ze sprzętem i większą wiedzą ;)