Prosty elektroniczny boost controller

Postprzez Quaki » 26 wrz 2010, 10:50

Oto jest moje nowe urzadzenie jak w temacie jest to elektroniczny boost controller czyli EBC (odpowiednik MBC tyle ze na elektronice)
Czym sie rozni od MBC otoz elektroniczny jest stabilniejszy (nie wplywa na niego temperatura tak jak na MBC ) i dokladniejszy (mozna ustawic doladowanie bardzo dokladnie) i bezpieczniejszy (w razie awarii urzadzenia boost wraca do seryjnej wartosci)
Co jest potzrebne do dzialania
1. samo urzadzenie (czyli sterownik)
2. zawor n75 (stosoawany na przyklkad w grupie VAG)
3. wskaznik boost (moza byc na przyklad AG ale moze byc tez dowolnej innej firmy, ale musi to byc zegar elektroniczny z map sensorem ktory ma na wyjsciu 0-5V tak ma AG w ostatecznosci moze byc sam map sensor na przyklad AG)
Jak wyglada ustawianie
1. potencjometr nr1 punkt zalaczenia (wartosc ciesnienia przy ktorym calosc sie zalacza)
2. potencjometr nr2 wartosc cisnienia (wartosc wypelnienia PWM)
3. potencjometr nr3 wartosc alarmowa (otwiera WG na stale w wypadku zbyt wysokiego cisnienia)
Teraz obserwujemy wskaznik boost jesli ciesnienie jest za male podnosimy wartosc jesli jest za duze opuszczamy ja (potencjometr nr2) jesli wystepuje pik cisnienia zmniejszamy wartosc punktu zalaczenia
potencjometr nr3 jest alarmowy a jego wartosc wyraza sie w procentach wartosci ciesnienia czyli jak ustawimy cisneinie na 1.2 bara a potencjometr nr3 na 10% to wartosc ciesnienia przy ktorym WG sie calkowicie otworzy bedzie wymosic 1.32 bara
urzadeznie wyglada tak
Obrazek
zdjecie zrobie jutro bo dzis mi sie juz niechce ;)
Pozdrawiam
ps. jesli ktos ma pytania pytac o ile urzadzenie przejdzie testy na stole (przyszly tydzien) to beda testy na samochodzie
2,5 v6 czarny
2.2 F2T czerwony
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 14:02
Posty: 189
Skąd: Gdynia
Auto: Ford probe 2,5 V6
Ford probe F2T turbo + nitro

Postprzez Neonixos666 » 26 wrz 2010, 13:22

No fajnie tylko w porównaniu z MBC i z jego mniejszą dokładnością to i tak wydaje mi się że MBC jest prostsze a efekt jest taki sam. Chciałbym mieć takie coś w swojej madzi :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9515 (53/244)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Quaki » 26 wrz 2010, 13:40

Neonixos666 no jasne ze MBC jest prostsze bo krecisz tylko jedna srubka a tutaj tzreba krecic az trzema srubkami ale efekt nie jest nawet zblizony
1. MBC jest bardzo podatne na temperature (napiecie sprezynki i jej rozszezalnosc bardzo sie zmienia wraz z temperatura wiec moze sie okazac ze rozwalisz sobie turbine bo MBC pozwolilo na za duzy boost) w EBC raz ustawionym boost bedzie zawsze taki sam
2. MBC ma niestety bardzo mierna dokladnosc i konia z rzedem temu kto ustawi na nim wartosci typu 0,95 bara (no chyba ze przypadkiem) dokladnosc MBC jest rzedu dziesiatych czasmi nawet wiecej bara pozatym MBC nie jest liniowy czyli na pocztaku przyrost jest duzo mniejszy niz przy koncu obracania
3.MBC nie ma zabezpieczenia przed overboostem ani przed uszkodzeniem uszkodzenie MBC (a zadaza sie dosc czesto zrobilem kilkadziesiat MBC ) i niestety kilka nasiecie razy slyszalem o zacieciach (uklad mecahniczny sie wyrabia od czestych drgan i dochodzi do nieszcezlnosci czy nawet zaciec kulki w zaworze
Pozdrawiam
2,5 v6 czarny
2.2 F2T czerwony
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 14:02
Posty: 189
Skąd: Gdynia
Auto: Ford probe 2,5 V6
Ford probe F2T turbo + nitro

Postprzez Neonixos666 » 26 wrz 2010, 14:52

No dobra to opisz dokładniej budowę tego urządzenia i w ogóle jak go samemu zmontować bo temat interesujący i myślę że warto go pociągnąć bo widzę ze znasz bardzo dobrze temat i na pewno sporo osób będzie tym zainteresowanych.


a od siebie mam takie pytanie czy te urządzenie można zastosować przy podciśnieniowym sterowaniem turbo?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9515 (53/244)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Quaki » 26 wrz 2010, 15:11

Neonixos666 montaz jest wyjatkowo prosty jesli masz zegar AutoGauge z map sensorem to podlaczenie wyglada tak
1. wpinasz sie w sygnal map sensora (bialy przewod od mapsensora do zegara)
2. podpinasz tens ygnal do urzadeznia
3. wlaczasz zawor n75 tak jak MBC
4. podlaczasz sterownik do n75 ustawiasz zadane wartosci
Pomijam takie rzeczy jak podlaczenie calosci do plusa i masy ;)
Caloscia steruje mikroprocesor z rodziny AVR ustawiamy wartosci tak jak to opisalem w pierwszym poscie
A na ostatnie pytanie odpowiedz brzmi takim urzadezniem mozna sterowac cisnieniem przy sterowaniu podcisnieniowym (co w wypadku MBC jest niemozlwie ;) )
Pozdrawiam
2,5 v6 czarny
2.2 F2T czerwony
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 14:02
Posty: 189
Skąd: Gdynia
Auto: Ford probe 2,5 V6
Ford probe F2T turbo + nitro

Postprzez Neonixos666 » 26 wrz 2010, 15:27

co do MBC to jest możliwe sterowanie podciśnieniem tylko że zasada jest odwrotna ( teorie opisałem w temacie o montowaniu MBC w RF4F). EBC przy podciśnieniu powinien działać także odwrotnie czyli najpierw zawór powinien być otwarty a potem się zamykać. Da rade to zrobić?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9515 (53/244)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Quaki » 26 wrz 2010, 15:45

Nie tzreba odwrotnego dzialania poszukaj na necie jak zbudowany jest n75 i jak dziala bedzie sterowal nad i podcisneiniem w ten sam sposób (sorki ale niechce mi sie pisac calego elabroatu na temat jak dziala taki zaworek) ogolnie wszytskie nowoczesne diesle taki maja
Pozdrawiam
2,5 v6 czarny
2.2 F2T czerwony
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 14:02
Posty: 189
Skąd: Gdynia
Auto: Ford probe 2,5 V6
Ford probe F2T turbo + nitro

Postprzez Neonixos666 » 26 wrz 2010, 22:41

ale mi nie chodzi o sam zaworek tylko o sterowaniu nim. Normalnie zawór otwiera się przy ustawionym ciśnieniu i działa westegate, przy podciśnieniu chodzi o to aby on był otwarty a przy danym ciśnieniu zamykał się.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9515 (53/244)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez mlody1921 » 26 wrz 2010, 22:44

Też mam pytanie kiedy testy i jak cenowo to sie ma ?
Sprzedam Amory do Mx-3 przód tył mocowania amortyzatorów
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 mar 2005, 01:26
Posty: 2390 (0/2)
Skąd: Sandomierz
Auto: Mazda Mx-3 KL-DE ....Turbo :D

Postprzez Matheus » 27 wrz 2010, 07:58

Quaki a mozna wykorzystać zamiast map sensora ten co jest w F2T?
323F BA FE3T

SWAPY SILNIKÓW F2, FE3, FE3T – info PW
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 wrz 2008, 17:28
Posty: 364 (0/1)
Skąd: Bielsko-Biała
Auto: FIAT SCUDO

Postprzez Quaki » 27 wrz 2010, 11:00

Matheus przyznam sie ze nie wiem jakie on ma wartosci na wyjsciu wiec odpwoiedz brzmi nie wiem jesi ma na wyjsciu 0-5v i pokrywa sie z doladowaniem to tak mozna
Mlody 1921 testy w tym tygodniu a cena na prv
Neonixos666 ja rozumiem ale jako ze EBC steruje powietrzem w ten sposob ze albo laczy sie z linia w ktorej jest zadana wartosc albo z atmosfera nie ma znaczenia co jest w wezyku od wastegate czy nadciśnienie czy podciśnienie wastegate jest sterowany tak jak w serji z tym ze zmniejszane sa wartosci otwarcia WG stad wiecej spalin na czesci zimnej turbiny i stad wiekszy boost
Pozdrawiam
2,5 v6 czarny
2.2 F2T czerwony
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 14:02
Posty: 189
Skąd: Gdynia
Auto: Ford probe 2,5 V6
Ford probe F2T turbo + nitro

Postprzez pinky » 27 wrz 2010, 13:03

To ja tez poproszę cenę na PW :D
ex MSP
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 mar 2005, 17:11
Posty: 1572 (0/1)
Skąd: Wwa
Auto: FD3S, SE3P, NC1

Postprzez Neonixos666 » 27 wrz 2010, 19:07

No u mnie jest troszeczkę inaczej bo mam zmienną geometrię ale cel jest taki sam. Mam zawór który steruje podciśnieniem z vac. I tak myślę że jakby tylko w jakiś sposób zmienić sygnał który do niego dochodzi to mógłbym go trochę oszukać aby zamykał się później tylko że nie wiem jak zmodyfikować ten sygnał i tu z pomocą przyszedł by mi ebc który wpiął bym w przewody i dzięki niemu można by było sterować seryjnym zaworem.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9515 (53/244)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Quaki » 27 wrz 2010, 20:27

Z tego co opisujesz masz juz w serji wbudowany w ECU boost controller (najczesciej jest to sterownik PD lub PI tak jak w megasqurcie) ten zaworek ktory masz to jest najprawdopodobniej odpwoiednik n75 ma on dwa polozenia jedno daje podcsienie na akurator a jedno laczy akurator z atmosfera w ten sposob elektrozawor kontroluje wartosc podcisnienia w akuratorze dzieki czemu kontroluje geometrie lopatek
Zawor jest sterowany PWM-em czyli zmiennym wypelnieniem sygnalu o zadanej czestotliwosci
Najlepszym rozwiazaniem przy takim sterowaniu jest zdecydowanie korekta softu w ECU
Pozdrawiam
2,5 v6 czarny
2.2 F2T czerwony
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 14:02
Posty: 189
Skąd: Gdynia
Auto: Ford probe 2,5 V6
Ford probe F2T turbo + nitro

Postprzez Fiveopac » 27 wrz 2010, 20:44

Naprawde fajny i dopracowany pomysl, gdybys ty jeszcze te swoje pomysly produkowal seryjnie :P gdybym mial turbo zapisalbym sie na testy, EBC w zamknietej pętli to jest cos o czym marzylem :) lukster ostatnio takze hehe
Less roof, more fun
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
CUP 2017 miejsce 3
CUP 2018 miejsce 3
 
Od: 25 kwi 2005, 20:07
Posty: 4297 (8/33)
Skąd: Bydgoszcz
Auto: MX5 NC 2.5T
RX8 R3

Postprzez Quaki » 27 wrz 2010, 20:56

Fiveopac tak sie sklada ze wlasnie zaczynam :) wiekszosc moich "wynalazkow" bedzie robiona w wiekszej ilosci egzemplarzy juz w niedlugiej przyszlosci
Lukster ma boost controller wbudowany w megasquirta :)
Pozdrawiam
2,5 v6 czarny
2.2 F2T czerwony
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 14:02
Posty: 189
Skąd: Gdynia
Auto: Ford probe 2,5 V6
Ford probe F2T turbo + nitro

Postprzez Fiveopac » 27 wrz 2010, 21:15

Quaki napisał(a):Fiveopac tak sie sklada ze wlasnie zaczynam :) wiekszosc moich "wynalazkow" bedzie robiona w wiekszej ilosci egzemplarzy juz w niedlugiej przyszlosci

Najwyzszy czas, trzymam kciuki za sukces :)
Quaki napisał(a):Lukster ma boost controller wbudowany w megasquirta :)
Pozdrawiam

Heh znam ten boost controler na wylot, obsluguej tylko otwarta pętle (sztywno ustawione ilosc cykli pwm w funkcji obrotow/tps'a). Zamknieta petla jest zaimplementowana eksperymentalnie i lepiej jej nie uruchamiac :P
Less roof, more fun
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
CUP 2017 miejsce 3
CUP 2018 miejsce 3
 
Od: 25 kwi 2005, 20:07
Posty: 4297 (8/33)
Skąd: Bydgoszcz
Auto: MX5 NC 2.5T
RX8 R3

Postprzez Neonixos666 » 27 wrz 2010, 22:06

Niestety w TDVI nie da się zmienić nic w ecu jak np. w tdi. Mam pomysł aby podpiąć się w przewód od boostsensora zmodyfikować w odpowiedni sposób sygnał i wpiąć się do przewodu przy zaworze sterującym podciśnienie na turbo, tak aby oszukać zawór by dawał większe podciśnienie na turbo. Niestety to tylko teoria bo moja wiedza jest na to jeszcze za mała.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2009, 00:21
Posty: 9515 (53/244)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Quaki » 28 wrz 2010, 00:07

Fiveopac hmm ale o ile mnie pamiec nie myli ustawia sie tez proportional gain i diferential gain co sugeruje ze jest to kontroler open loop typu PD no chyba ze ten kontroler open loop dziala tylko miedzy zadanymi wartosciami obroty/tps (przyznam sie ze nie analizowalem source codu megasquirta :) )
Ten kontroller ten jest niestety niejako typu closed loop bo ma przypisana wartosc PWM dla danej wartosci cisnienia doladowania (mam wprawdzie wersje w pelni open loop na regulatorze PID ale jest ona duzo bardziej skomplikowana i bedzie wymagala innego procesora) pozatym zawsze jest problem nastaw takiego regulatora ktore wcale nie jest tak latwo ustawic
Pozdrawiam
2,5 v6 czarny
2.2 F2T czerwony
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2005, 14:02
Posty: 189
Skąd: Gdynia
Auto: Ford probe 2,5 V6
Ford probe F2T turbo + nitro

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości

Moderator

Moderatorzy Tuning i modyfikacje